Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ændre vægt på pibe
#1
Spørgsmålet kort: kan man flute eller dreje diameteren ned på en eksisterende pibe uden at ofre præcisionen (i praksis)?

Sagen er den at jeg har en .35 whelen med en kort, tyk pibe som jeg overvejer om jeg skal montere med en dæmper, når det forhåbentligt snart bliver lovligt i dk. Riflen vejer pt 4 kg rent og jeg ville være ked af at den blev tungere med en dæmper. Piben er 48 cm og ca 19 mm ved mundingen, men hvor meget kan man i givet fald tage af diameteren? Jeg er på ingen måde præcisionsfanatisk - den ladning jeg bruger i dag skyder jeg 30 mm grupper med, hvilket er ok for mig.
Svar
#2
.35 rullestol er lige noget for M@X.
Lyddæmper er noget for n/a
Håber de kan brygge, noget sammen der hjælper dig.
/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Martin, spørgsmålet kan ikke besvares enkelt. Hvilket fabrikat, eller rettere, hvilken metode er din pibe fremstillet på. Skåret, knaptrukket eller koldhamret.

De reagerer nemlig ikke ens på flutning/neddrejning.

4kg og en 48cm lang og 19mm tyk pibe er da heller ingen sværvægter. Standard piber i den kaliber er omkring 17mm ved mundingen og da du bare skal slankes små 400 gram, så bør det kunne lade sig gøre.
En flutning af så kort en pibe giver ikke mere end ca. 300 gram og du vil ikke bryde dig om en kortere pibe. Så er der kun en neddrejning tilbage.

Men lad os lige finde ud af hvordan din pibe er fremstillet....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Man kan også bore den op til kaliber .410[B)]

Det vil også ændre en anelse[Big Grin]
Man kompenserer ihvertfald for øget spredning ved at få en bedre dækning[:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Af lav-praktisk erfaring...[:I]

I sin tid gjorde Hatting og jeg samtlige de grimme ting ved en gammel Otterup 308 pibe i en Mauser 98 skytteforeningsriffel...

Først kortede vi den ned til 50 cm .. så drejede vi den konisk på de første ca. 5 til 15 cm fra låsen, og derfra cylindrisk ca 20 mm Ø, helt ud til mundingen ... Til slut fræsede vi 6 flutes 2,5 mm radius i næsten hele det cylindriske stykke.. vægtforskellen var til at mærke [8D]

Før disse ændringer kunne den skyde 2 cm 3-skuds grupper på 100 m med hjemmerul.. efter ændringen skød den stadig 2 cm grupper med samme ammo..

MEN: der kan være meget stor forskelle fra pibe til pibe, som M@X skriver, så har fremstillings-metoden meget at sige m.h.t. om f.eks. en flutning påvirker præcisionen.
Uanset, så tror jeg det vil være lidt af et gamble, men laver man en kontrolleret og vel-afkølet neddrejning, tror jeg man skal være uheldig for at få ødelagt præcisionen ..

Noget helt andet er så at du sikkert kan opgradere til en dæmper i Titanium for det det vil koste at få drejet piben ned [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Piben er så vidt vides en shilen match grade som Nystrøm og Krabbe har skiftet for den tidligere ejer. Riflen er en 98'er og bliver jo aldrig en letvægter, hvilket heller ikke er meningen. Jeg synes bare den ligger til den tunge side pt og vil være ked af at den bliver tungere.

Mht til økonomien, som Dravis nævner, så skal det selvfølgelig gerne være billigere at dreje den eksisterende pibe ned end at montere end ny. Er der nogen der har et bud på hvad sådan en operation kan koste?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)