Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmpere for amatører
#21
Der er forskel på om det er lyddæmper til boltaction finskytterifler - eller om det er dæmper til halvauto/fullauto-våben.

Ved boltaction rifler går man typisk efter mest mulig dæmpning og dermed mindst muligt gennemgående hul.

Ved automatvåben gør man gerne det gennemgående hul en lille smule større, så man godt nok får en god dæmpning, men også giver lyddæmperen mulighed for at bortventilere gasmængden lidt hurtigere.

Så pas gerne på med at sammenligne cirkus mili's dæmpere - med civile dæmpere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#22
Hej
Tak for yderligere input og Dravis´s fine redegørelse for lyd og lyddæmpning.
Jeg må nok tilstå at jeg fortsat føler mig som amatør, måske en lille smule mere vidende amatør, hvis man skal se positivt på det.

Der er bestemt ikke noget i vejen med personlige / subjektive beskrivelser og oplevelser eller sågar firmaers anprisninger af deres produkt, så længe det er klart, at det er det der er tale om, - dem kan man så forholde sig til, som man vil.
Men jeg er meget overrasket over, hvor svært det er at finde håndfast faktuel viden i form af målinger / test, hvor målemetoden er beskrevet, - en sådan “fætter” er jo immervæk ikke helt billig i anskaffelse og montering.
Nogle fabrikanter opgiver dB tal andre ikke, men hvordan disse er fremkommet, er der ingen oplysninger om.
Jeg vil håbe at Jægerforbundet eller andre uafhængige organisationer, på et tidspunkt laver troværdige test og vejledninger for almindelige jægere.
vh Finn
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by fmadsen

Hej
Tak for yderligere input og Dravis´s fine redegørelse for lyd og lyddæmpning.
Jeg må nok tilstå at jeg fortsat føler mig som amatør, måske en lille smule mere vidende amatør, hvis man skal se positivt på det.

Der er bestemt ikke noget i vejen med personlige / subjektive beskrivelser og oplevelser eller sågar firmaers anprisninger af deres produkt, så længe det er klart, at det er det der er tale om, - dem kan man så forholde sig til, som man vil.
Men jeg er meget overrasket over, hvor svært det er at finde håndfast faktuel viden i form af målinger / test, hvor målemetoden er beskrevet, - en sådan “fætter” er jo immervæk ikke helt billig i anskaffelse og montering.
Nogle fabrikanter opgiver dB tal andre ikke, men hvordan disse er fremkommet, er der ingen oplysninger om.
Jeg vil håbe at Jægerforbundet eller andre uafhængige organisationer, på et tidspunkt laver troværdige test og vejledninger for almindelige jægere.
vh Finn



Som omtalt i en anden tråd, så er der en ret god test/gennemgang af diverse lyddæmpere i ”Vapen Tidningen” 06/2013. De har målt ved skyttens øre, og som tidligere anført er det nok det mest relevante i jagt sammenhæng. Jeg vil skyde på, at DJ kan have en tilsvarende test færdig, engang i det nye årtusinde., måske lidt senere……

GT sælger en SONIC 45 til 1500 kr inklusive montering/drejning af gevind. Jeg syntes ikke det er mange penge i forhold til hvad jeg ellers bruger på hobbyen. Det eneste problem, er den nødvendige upgrade for mit eget vedkommende af våbenskabet, det løber vist desværre op i 8K inden jeg her plads til garderoben med dæmpere monteret, men det skal ikke tage glæden af at det endelig er blevet godkendt.

Christian
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by fmadsen

Hej
Tak for yderligere input og Dravis´s fine redegørelse for lyd og lyddæmpning.
Jeg må nok tilstå at jeg fortsat føler mig som amatør, måske en lille smule mere vidende amatør, hvis man skal se positivt på det.

Der er bestemt ikke noget i vejen med personlige / subjektive beskrivelser og oplevelser eller sågar firmaers anprisninger af deres produkt, så længe det er klart, at det er det der er tale om, - dem kan man så forholde sig til, som man vil.
Men jeg er meget overrasket over, hvor svært det er at finde håndfast faktuel viden i form af målinger / test, hvor målemetoden er beskrevet, - en sådan “fætter” er jo immervæk ikke helt billig i anskaffelse og montering.
Nogle fabrikanter opgiver dB tal andre ikke, men hvordan disse er fremkommet, er der ingen oplysninger om.
Jeg vil håbe at Jægerforbundet eller andre uafhængige organisationer, på et tidspunkt laver troværdige test og vejledninger for almindelige jægere.
vh Finn


Jeg tror ikke at du skal forvente at jægerforbundet har ansatte der kan levere den ønskede information.
Det svenske blad Vapentidningen, har haft Eirik Moen til at lave en række lyddæmpertest, hvor han efterhånden har testet størstedelen af de umiddelbart tilgængelige dæmpere i skandinnavien.
Han anvender to målemetoder i sine test.
Den ene er Millspæk målingen 1meter fra mundingen i 90 grader.
Den anden er en "ved øret" måling.
Det er muligt at købe enkeltnumre af dette blad, så hvis du går ind på http://www.vapentidningen.se så er der sikkert kontaktinfo, så du kan rekvirere de blade som indeholder test af lyddæmpere.
Der er nok en 4-6 blade som er aktuelle.
nr 3 argang 18 2011. Nr7 årgang 18 2011. nr. 6 argang 20 2013. er hvad jeg selv har med testresultater.
Eirik Moen er rimelig kompetent og nuanceret i sine test.
Han angiver bl.a. tykkeles, totallængde, frembygningslægde, ind over pibrn længde, max pibediameter, flytning af balancepunkt på det våben han altid anvender, måling af dæmpning i kal 308win, og kal. 308NormaMagnum, både ved mundingen og ved øret.
så med lidt detektivarbejde finder du meget brugbar info
Svar
#25
Kunne man ikke godt forestille sig en "review" i jagtbladet ? Altså at en af deres medarbejdere samler den viden sammen der fremgår af de seneste års seriøse artikler, og skriver det sammen til en oversigtsartikel, evt. med fokus på de mærker som mest sandsynligt bliver tilgængelige for danske jægere.

Jeg mener, der er jo ingen grund til at starte med Adam og Eva, når andre er nået et stykke videre. Jeg ved godt der kan komme nogle problemstillinger angående ophavsret, men det må DJ vel være professionelle nok til at håndtere.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
Lasse du er altid så fornuftig og konstruktiv. MEEN når det nu kommer til at få Jægerforbundet og deres medarbejdere til at anvende lignende uortodokse tankegange, så er der nok et stykke.
Bare se på deres filmklip omkring lyddæmpere[xx(].

Men selvfølgeligt kan man da håbe på mirakler[Wink]
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by CFR

[quote]Originally posted by fmadsen

... Det eneste problem, er den nødvendige upgrade for mit eget vedkommende af våbenskabet, det løber vist desværre op i 8K inden jeg her plads til garderoben med dæmpere monteret, men det skal ikke tage glæden af at det endelig er blevet godkendt.

Christian



Hej Christian
Jeg er ikke sikker på det er klogt at sætte våben med monteret dæmper i våbenskabet. Jeg synes overvejende, at det anbefales at man afmonterer dem efter brug af hensyn til rust m.v.

Jeg kan varmt anbefale: http://www.silencerresearch.com/sound_su...rifles.htm

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#28
Ja. Der er vand - eller i hvert fald fugt - i dæmperen, efter man har anvendt den, så det er ikke godt at lade den sidde på.

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#29
Derudover stinker den fælt af ammoniak, det er jo energirige nitrerede forbindelser der iltes når patronen går af, og hvis dæmperen virker som den skal, fanges en del af gasserne i dens hulrum. Så det er nok stærkt korroderende fugt der sidder i dæmperen efter skydning. Jeg har tænkt mig at afmontere mine dæmpere når skydningen er overstået.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Krenchel

[
Hej Christian
Jeg er ikke sikker på det er klogt at sætte våben med monteret dæmper i våbenskabet. Jeg synes overvejende, at det anbefales at man afmonterer dem efter brug af hensyn til rust m.v.

Jeg kan varmt anbefale: http://www.silencerresearch.com/sound_su...rifles.htm

Mvh.
Jens



Jeg takkker for linket, der er vist lige noget jeg skal overveje.... [Smile]

Christian
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Derudover stinker den fælt af ammoniak, det er jo energirige nitrerede forbindelser der iltes når patronen går af, og hvis dæmperen virker som den skal, fanges en del af gasserne i dens hulrum. Så det er nok stærkt korroderende fugt der sidder i dæmperen efter skydning. Jeg har tænkt mig at afmontere mine dæmpere når skydningen er overstået.



Det kan være at det ligefrem bliver noget skidt for dæmperens egne ståldele, hvis den ikke jævnligt renses?

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)