Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lampe til riffel - din ultimative til 500-1500kr
#1
Ud fra et andet topic vil jeg lige åbne denne diskussion.
Hvilken lampe vil I bruge på jeres riffel? Der skal selvfølgelig kunne findes en fjernknap til lygten også når det er vildsvinejagt vi snakker om.
Pt. har jeg en LedLenser Hokus Fokus som fungerer helt efter hensigten, men mere vil have mere.
Dem der spøger i mit hovede er:
LedLenser P7.2 og ND3 Subzero.
Men hvornår tingene går fra lys til laser (som ND3 bliver kaldt nogen steder) aner jeg ikke.

Lad os holde budgettet på ml. 500-1500 og se hvad I mener er den ultimative lygte til formålet. Formålet er selvfølgelig også som normal håndholdt lygte.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Der er forsket en del i emnet hvad grise kan se.
De er for så vidt ligeglade med farven på lyset det er lyset i sig selv der vil "genere"/skræmme dem.
Ud fra den vinkel vil grønt lys være at foretrække, for det er det vores øjne er mest følsomt over for.
Svar
#3
Ja hvad er skidt og kanel?

Jeg blev også inspireret af den anden tråd og søgte til sammenligning efter ultra fire, som Dravis er fortaler for.

På deres hjemmeside stod der at det var plagiater der fandtes på amazon.com[B)]

Hvordan sikrer man sig mod det?

Kun ved at købe på danske sites?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
De her er IKKE kopier:

http://www.jagtmarked.dk/group.asp?group=215

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#5
Tjaaa.. Kopi eller ikke kopi... LED lysdiode-lygter er i virkeligheden ret simpel teknologi.

De fleste består af et drejet og udfræset alu-hus, med en form for batteri-holder, til de typer der bruger 3 eller 4 AAA batterier i en kort og tyk lygte, eller mere primitivt for de typer der bruger 1 eller flere Lithium-celler.

Med hensyn til den Ultrafire jeg har, kan jeg ikke umiddelbart afgøre om det er en kopi eller en original, men den er fint udført i Alu og pænt bearbejdet, og den er vandtæt og virker solid. Den leverer masser af lys og "remote-knappen" til at skrue på, fungerer fint.

Lygten har overlevet en rimeligt hård tur i New Zealands bjerge, hvor den trods ret flittigt brug, kun nåede at bruge en enkelt af de opladelige 18650 Li-ion celler. Hvis det er en kopi, så er den rigeligt godt "kopieret" til mit brug. Den har også noget "stroboskob-lys" og "SOS-blink" ... "Strobo-lyset" er godt til at få opmærksomhed med, og det kan jage larmende Possums væk fra hytten [8D] --- "SOS lyset" får man forhåbentligt aldrig brug for [B)]

Lygten fylder ca det samme og vejer lidt mindre end min gamle Led Lenser P7 ... Så på det punkt synes jeg den er passende til "eftersøgnings-lygte" på riflen.

Jeg har også en original Surefire Nitrolon LED, den er med et støbt fiberplast hus og Alu "hoved" så LED "lampen" kan komme af med varmen.
Selvom en LED lampe frembringer MEGET mere lys end en "gammeldags" "krypton" eller Halogen-pære, så er lyset i bølgelængder der ikke i sig selv transporterer varme væk som en del af det udstrålede lys.
Det medfører at stort set al den varme en LED "pære" afgiver skal væk via afkøling fra lygtens "hus".
Det gælder ikke en gløde-lampe, da den afgiver meget store mængder af sin varme som infrarødt lys. Hvis reflektoren i en lygte med glødepærer er virkelig effektiv, så reflekterer den også den infrarøde stråling(Usynligt lys!!) ud gennem "glasset" i forenden af lygten. Selv en meget kraftig lygte med glødelampe behøver ikke så meget køling som en kraftig LED lygte.

Man kan se det på f.eks. de nye "full-LED lygter" på de nye Audier, de har faktisk altiv blæserkøling af LED modulerne, noget man ikke engang behøver i lygter med 2 x 55/60 Watt halogen eller Xenon (som faktisk afgiver mindst varme i forhold til lys-udbyttet, bortset fra lysstofrør)

Hvis man vik sikre sig at lygten altid er klar, selvom den ikke bliver brugt ret meget, så skal man købe en lygte med Lithium batterier. AAA typerne skal man "lade op" med højkvalitets NimH celler, hvis det bliver -10 -20 grader i tårnet [^]

Udvalget af lygter er enormt, det er en "fetish" ting som det også skrives i den anden tråd.. der er også en del "religion" i det..
Generelt kan man sige at man ganske enkelt er nødt til at have lygten i hånden og afprøve den, så har man en chance for at vurdere om den giver det lys for pengene man ønsker sig [Smile]

Jeg skriver lige en kort liste over lygte-fabrikater jeg har haft fat i og kan anbefale, uden nogen rangorden i øvrigt....

Led-Lenser
Fenix
Surefire
Ultrafire
Jetbeam

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Nu har jeg købt en original lygte fra Kina:
[Image: image.jpg]

Og grunden til at jeg ved det, er at den er købt i den lokale kinesiske butik.

Den lover 1086 lumen [B)] og kostede uden lader, men med "originale batterier" den svimlende sum af 280,-

Som Dravis skrev, det er simpel teknologi og hvem kan se forskel [:0]

Det må komme an på en prøve ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Jeg har købt en Klarus XT11, mærket kendte jeg ikke noget til men fandt den på en hjemmeside. De skriver den giver 820 lumen (mon dog) men syns faktisk den giver et rigtig fint og kraftigt lys.. Den må selvfølgelig stå sin prøve til efteråret når det er rigtig mørkt !! Købte sættet hvor der både var lader, batteri, montage og fjernknap med..

http://outdooradventure.dk/klarus-xt11-6...n-kit.html

Har tidligere haft et andet kineser mærke, som jeg dog ikke var så imponeret af. Kan bare ikke huske hvad mærket hed.

Andre der har gode erfaringer ??

Hilsen Lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)