Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fjernelse af linolie mm.
#1
Nu er jeg godt igang med skæftet på CG2000'ern. Det er desværre tværet ind i halvhærdet fedet linoile, ligeledes i aftrækker huset og andre sjove steder.
Snasket sætter sig så godt og grundigt i sandpappiret.
I dovenskaben hellige navn er jeg selvfølgelig begyndt lidt vel højt i kornstørelse.

Kan jeg bruge Swarfega eller andet fluidum til at rense det værste linolie af med inden jeg begynder at slibe?
Alternativet er at gå ned i korn størelse og slibe en hel del mere træ af end godt er.

Spørgsmål 2: Nu har jeg ikke erfaring med brugen af ren linolie - hvorfor hærder det ikke op? - er det det for tykke lag til en start el. hvad?

Mvh Thorlak

NB: Riffelen er bedded, men selve skæftet ligner på en prik det der sad på nogle riffler jeg har set hos Hunters Hytte, renoverede M98 med S&L piber.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Hej Thorlak

Jeg ville prøve med vegetabilsk terpentin, da det fungere fint som fortynder til linolie....

I bedste disklamer stil - så start et sted hvor det ikke kan ses og lad os så høre om resultatet.....

Mvh.

Jørgen
Svar
#3
Hej jsc
Her er så svaret fra Korsholm: Acetone først, hvis det ikke hvirker så Bums eller anden lak fjerner.
Vegetabilsk terpentin virker meget langsomt og skæftet bliver nærmest fedtet - lugter ganske forfærdeligt (så jeg blev smidt ud i skuret med hele smøret)!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Takker - Det vil jeg huske, hvis jeg skal igang med et gl. olieret skæfte....

Det lyder godt nok som en noget skrap kur, så det må være vigtigt med efterbehandlingen.....

Mvh.

Jørgen
Svar
#5
Hvad angår gammel olie i aftræk og på andre ståldele så har jeg god erfaring med bremserens. Husk at gøre det udenfor og kun når det virkeligt er nødvendigt for miljømæssigt er det vist noget slemt noget.

Hvis du vil rense træværket hurtigt og effektivt og er indstillet på at starte helt forfra så kan ovnrens anbefales til træværket det opløser ALT.

Når så skæftet skal behandles igen har jeg haft succes med produkterne fra engelske CCL især sættet med tre flasker; olie, hærder og rensemiddel er rigitgt godt fordi olien er helt uden hærder og får derfor lov til at trænge langt ind i træet inden man så tilsætter hærderen. det eneste man kan gøre forkert er til sidst når der skal lægges finish på hvis man ikke er tålmodig nok men grundbehandlingen er i orden, og finishen kan man rykke af og lægge nyt på.
Svar
#6
OVNRENS er bare sagen

Mange tak! Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)