Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mundingsbremse ja eller nej
#21
Jeg så en gut der skød med 9,3x62 knælende forrige weekend og skød en 6 skuds serie hvor han kunne bestå riffelprøven. Det var med en potte på. Fremragende skydning. Selv hans kropsholdning viste ikke mere rekyl end ved en 6,5træls uden dæmper.

Jeg er i markedet for en også. Og jeg føler mig ikke uoplyst mere.
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by GT

@Loft,

hvis i har basket 15-20 skud af i en hurtig serie, så har piberne med sikkerhed fået så mange tryksprækker at de vil ligne et ørkenlandskab, set gennem et borescope[B)]
Der vil nok også være overdreven erosion i overgangen kammer/løb.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Vi var jo enig godt klar over muligheden for at riste piben, men da der ikke var nogen der kunne sige hvor lange serier der kunne skydes med dæmper, så måtte det jo testes.
Det ville jo være dumt at bringe sig selv i en situation hvor der skulle skydes tomt, for at støtte egne enheder, og så stå med dæmperen på, og ikke kunne ramme en skid efter 10 skud.

Mvh. Loft
Svar
#23
@ Loft - jeg har nok ikke fulgt med - mener du at det var lyddæmperen der var grunden til spredningen [?]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#24
Riflen kunne sagtens skyde præsise grupper med lyddæmper, men ikke når pibe og dæmper er ophedet til de temperaturere 15-20 skud resulterer i.
Uden lyddæmper kunne riflen godt skyde længere serier og holde præcisionen.

Men svaret på dit spørgsmål må være ja og nej, der er ikke dæmpere der er grund til spredningen, dæmperen giver en højere pibetemperatur, og den høje temperatur er hvad jeg vil give skylden.

Men det var nok bedre at addresere spørgsmålet til N/a eller GT.
Det kunne ske de ved noget om det, jeg gætter bare Smile

Mvh. Loft
Svar
#25
Loft@
Var de dæmpere i testede teleskobiske?
Hvis dette var tilfældet, kunne man forestille sig at mundingen på piben ikke kunne slippe af med varmen så godt som den del af piben der ikke var pakket ind i teleskobrøret.
Hvis dette var tilfældet kunne man forestille sig at mundingen på piben, på grund af varmeudvidelse, blev større i hullet, og derfor gav dårligere styring af kuglen det sidste stykke.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by n a

Loft@
Var de dæmpere i testede teleskobiske?
Hvis dette var tilfældet, kunne man forestille sig at mundingen på piben ikke kunne slippe af med varmen så godt som den del af piben der ikke var pakket ind i teleskobrøret.
Hvis dette var tilfældet kunne man forestille sig at mundingen på piben, på grund af varmeudvidelse, blev større i hullet, og derfor gav dårligere styring af kuglen det sidste stykke.



Nej ikke teleskopisk. Standard Ace Utra S7

Mvh. Loft
Svar
#27
@ Loft - det var også bare dit "gæt" jeg fiskede efter - mange ting kan jo have indflydelse, og det er nemt at udlede helt forkerte ting (ved jeg af erfaring)
Rigtig rart at se, at du ikke konkluderer - stor respekt for det [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

Citat:quote:

Originally posted by n a

Loft@
Var de dæmpere i testede teleskobiske?
Hvis dette var tilfældet, kunne man forestille sig at mundingen på piben ikke kunne slippe af med varmen så godt som den del af piben der ikke var pakket ind i teleskobrøret.
Hvis dette var tilfældet kunne man forestille sig at mundingen på piben, på grund af varmeudvidelse, blev større i hullet, og derfor gav dårligere styring af kuglen det sidste stykke.



Nej ikke teleskopisk. Standard Ace Utra S7

Mvh. Loft


Så er det da helt sikkert fordi det er en dæmper fremstillet i rustfrit stål[B)]. Når det skidt bliver varmt, så slår det sig og bliver vind og skæv, på grund af varmespændinger[B)][B)]. Den var sikkert så vindsk, at kuglen snittede hullet i dæmperen.

Jeg har arbejdet lidt med innerrør i dæmpere, og hvis de var fremstillet af rustfrit, så opførte de sig som en ål på en varm stegepande, når man varmede lidt uens på dem
Svar
#29
Du har ikke meget tiltro til Ase Utra Smile

Hvis materialet var så skidt til formålet, vil jeg tro de havde opdaget det. Det samme skulle så også ske med rustfri piber og det har jeg ikke hørt om (ikke at det udelukker at det er korrekt..)

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#30
Har lidt skudt 5 skud i cal 9,3*62 relativt hurtigt gennem en sonic 45. Der blev ladet enkeltvis og kikkerten blev justeret 2 gangen. Jeg er "skuffet" over den ikke blev varmere. Jeg havde satset på at kunne varme fingerne på den ;-)....

Lidt svært at vurdere lyd reduktionen, når man har høreværn på. Jeg var meget postiv overrasket over hvor meget rekylet blev dæmpet.... Vi er vel nede i noget der ligner en 6,5*55 i rekyl.... Så svaret må være mundingsbremse NEJ, lyddæmper JA

Så ikke så meget teori, prøv det i praksis.

/jørgen
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Du har ikke meget tiltro til Ase Utra Smile

Hvis materialet var så skidt til formålet, vil jeg tro de havde opdaget det. Det samme skulle så også ske med rustfri piber og det har jeg ikke hørt om (ikke at det udelukker at det er korrekt..)

Stort knald = stort smil :-D


Det har intet med tiltro til Ase Utra at gøre.
Det har noget at gøre med erfaring med varmepåvirkning af rustfrit at gøre. (Skæring, svejsning formning)Og især skærende bearbejdning[xx(]

Loft beskriver et problem med dårligere præcision ved lange og hurtigere serier. Problemet blev beskrevet som størst, med den nævnte dæmper monteret.
Gætteri siger at det er forårsaget af dæmperen. Enten i form af mekanisk påvirkning, eller eventuelt på grund af varmeflimmer.
Svar
#32
Citat:quote:

Vi var jo enig godt klar over muligheden for at riste piben, men da der ikke var nogen der kunne sige hvor lange serier der kunne skydes med dæmper, så måtte det jo testes.
Det ville jo være dumt at bringe sig selv i en situation hvor der skulle skydes tomt, for at støtte egne enheder, og så stå med dæmperen på, og ikke kunne ramme en skid efter 10 skud.



Præcis, og det tror jeg så heldigvis ikke at jægere og baneskytter har brug for:-)

mht. præcisionsforringelsen, så er jeg også af den overbevisning at temperaturen er synderen. Gevindsamlingen hvor man sammenføjer materialer med forskellig varmeudvidelses koeficient.
Endvidere dæmperens retning efter 25 skud, som na beskriver. Det er faktisk en meget plausibel forklaring.
Folk ville blive endog meget overraskede hvis de vidste hvor meget rustfast materiale slår sig under opvarmning.

@na. måske du lige skulle vise hvor effektivt opvarmning udført korrekt kan rette f.eks et rør[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Du har ikke meget tiltro til Ase Utra Smile

Hvis materialet var så skidt til formålet, vil jeg tro de havde opdaget det. Det samme skulle så også ske med rustfri piber og det har jeg ikke hørt om (ikke at det udelukker at det er korrekt..)

Stort knald = stort smil :-D


Det har intet med tiltro til Ase Utra at gøre.
Det har noget at gøre med erfaring med varmepåvirkning af rustfrit at gøre. (Skæring, svejsning formning)Og især skærende bearbejdning[xx(]

Loft beskriver et problem med dårligere præcision ved lange og hurtigere serier. Problemet blev beskrevet som størst, med den nævnte dæmper monteret.
Gætteri siger at det er forårsaget af dæmperen. Enten i form af mekanisk påvirkning, eller eventuelt på grund af varmeflimmer.



Det kan godt ske at det ikke fremgår tydeligt, men jeg troede at det var fordi sako bruger koldthamrede piber?

Men så er det jo spændende med nogle kloge hoveder, der kan påpege at der er flere mulige årsager til problemet.

Mvh. Loft
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Du har ikke meget tiltro til Ase Utra Smile

Hvis materialet var så skidt til formålet, vil jeg tro de havde opdaget det. Det samme skulle så også ske med rustfri piber og det har jeg ikke hørt om (ikke at det udelukker at det er korrekt..)

Stort knald = stort smil :-D


Det har intet med tiltro til Ase Utra at gøre.
Det har noget at gøre med erfaring med varmepåvirkning af rustfrit at gøre. (Skæring, svejsning formning)Og især skærende bearbejdning[xx(]

Loft beskriver et problem med dårligere præcision ved lange og hurtigere serier. Problemet blev beskrevet som størst, med den nævnte dæmper monteret.
Gætteri siger at det er forårsaget af dæmperen. Enten i form af mekanisk påvirkning, eller eventuelt på grund af varmeflimmer.



Det kan godt ske at det ikke fremgår tydeligt, men jeg troede at det var fordi sako bruger koldthamrede piber?

Men så er det jo spændende med nogle kloge hoveder, der kan påpege at der er flere mulige årsager til problemet.

Mvh. Loft


Hvis dæmperen er frontmonteret. og problemet primært opstår med dæmperen monteret, er der da grund til at frikende piben som kilde til den dårligere præcision.
Selv om Sako koldhamre deres piber, har de også lært noget om afspændingsglødning efter hamring.
Jeg er så naiv og uvidende at jeg prøver at forholde mig til faktuelle oplysninger, og det giver mig sammen med en vis erfaring om varmekast i tyndvæggede rustfrie rør, en begrundet mistanke til dimsen sat på spidsen. Der er dog stadig varmeflimmer muligheden.
Svar
#35
Ja... tyndvæggede rustfri rør er noget argt skrammel, rent præcisionsmæssigt...

Jeg har set et utal af special-opbyggede udstødnings-manifolde og andre "tunings-dele" udført i rustfrit rør--- ofte får "VAG-tunerne" købt en masse 2,5" eller 3 tommer rør hjem og så saver og skærer de i timevis, og "bygger op" og "klatter" de komplekse spaghetti rør sammen med deres CO2 svejser...

derefter sender de "kunstværket" af sted til en der faktisk KAN TIG'ge det sammen... OG SÅ skal der pudses og poleres... .. Til slut skal vidundeet så skrues mellem toptykke og turboen ... [Sad]

Hvis det så en sjælden gang faktisk passer, så bare vent til de får fyret godt op i den 5-cylindrede ... ..[Wink]

Næææ --- "inconel" og "Hydroforming" Det dur... [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#36
Jeps, Dravis,

Inconel[^]

Det kunne retfærdiggøre sådan en potte til 6000,-[Big Grin]

Vi bruger Inconel i stor udstrækning i olie og gas industrien i tanke, wellheads, "juletræer" ja det hedder det, og især i injektionsmixere.

Vores rekord med rustfast er 2 timers drift. Tilsvarende stump i Inconel 12 måneder.

Måske man skulle prøve Inconel bøsninger i baffles til lyddæmpere[?]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Tjah, efter 3-4 års erfaring med fræsning i Inconel 718 må jeg sige at det er ikke det nemmeste materiale at arbejde med. Og rasende dyrt.
En rund skive på 300 mm i diameter og 100 mm tyk koster 25-30.000 bare for materialet.
TIG-svejsetråd sælges stk.vis. Men det er faktisk ret let at svejse i og uden revnedannelser.
Jeg har kun erfaring med fræsning i pre-hardened Inconel som har en hårdhed på 44-46 HrC og hårdmetal er ikke det bedste valg til skrubbearbejdning. Her virker keramiske platter bedst. De kræver dog en speciel teknik af programmøren. Til boring og sletfræsning er hårdmetal fint.
Jeg har nogen småstumper liggende, så er der en lyddæmperfabrikant der kunne tænke sig at lave nogen baffere af Inconel, så giv et pip. Det er muligt at dreje i det med de rigtige platter.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#38
Bare hvis der var andre end mig der ikke lige var med:

From Wikipedia, the free encyclopedia
Inconel is a family of austenitic nickel-chromium-based superalloys.[1] The name is a trademark of Special Metals Corporation.
Inconel alloys are typically used in high temperature applications. It is often referred to in English as "Inco" (or occasionally "Iconel"). Common trade names for Inconel Alloy 625 include: Inconel 625, Chronin 625, Altemp 625, Haynes 625, Nickelvac 625 and Nicrofer 6020.[2]
The Inconel family of alloys was first developed in the 1940s by research teams at Wiggin Alloys (Hereford, England), which has since been acquired by SMC,[3] in support of the development of the Whittle jet engine.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#39
Altså Inconel= nikkel-krom baseret superstøbejern ??

Tsk tsk. I metalsnittenisser er sku da mere skøre end de værste af de træsnittenisser vi har haft [:0][:0][:0][xx(][:p][Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#40
Den Inconel 718 jeg fræser i består af ca. 50% nikkel, 25% chrome, 1% aluminium og rester er stål og andre legeringsstoffer. Det er ret varmebestandigt og svært bearbejdeligt [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)