Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfarig med lyddæmpere
#1
Min egen erfaring strækker sig ind til videre til 2x2 timer på skydebanen. Det kan man naturligvis ikke sige er meget, men jeg mener allerede nu, at der begynder at tegne sig et billede inde i mit hoved af hvad jeg har gjort forkert, og hvad jeg skal gøre fremover.

På nuværende tidspunkt har jeg fået skåret gevind på alle mine rifler, og jeg har indkøbt 2 stk. Sonic 45 og 1 stk. Sonic 35.
Disse tre dæmpere dækker i princippet at fra kal. 22LR til 35 Welen.

1. del af erfaringen er, at jeg er nødt til at købe en dæmper til hver riffel. Problemstillingen er lidt den samme som med vekselpiber. Det er altid den forkerte der sidder på: Jeg har selv været igennem den mølle.[xx(]
2. del af erfaringerne er, at dæmperen påvirker balance betydeligt mere end jeg havde forestillet mig. Er dæmperen for tung og for klodset til pågældende riffel, bliver den bare lagt i skuffen, og her hjælper den ingen ting.
Et eksempel herpå er, at min baneriffel i kal. 6,5 træls sagtens kan bære en Ø45 dæmper, endda i fuld længde, men min jagtriffel i samme kal. er er så let, at en Ø45 dæmper bliver for tung og klodset, også selv om jeg skruer moduler af. Rent balancemæssigt er den aldeles uhåndterlig.
Det samme gør sig gældende på min 308 W, som også vil kræve en Ø 35 dæmper.
Med hensyn til min 7 mm, så er sagen endnu ikke afgjort. Flere test skal gennemføres.

Mit råd til alle jer der endnu ikke er kommet i gang skal være, at i får jeres piber forsynet med det samme gevind, og så prøver jer frem.

Husk, at en lille dæmper der sidder på riflen er bedre en end stor der ligger på hylden derhjemme.

Med hensyn til præcisionen, så kan jeg ikke konstatere, at der er dårligere med, en uden dæmper.[Smile]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.

Flyttet af Kima
Svar
#2
Tak for en ærlig udmelding.
Det er sådanne oplysninger jeg kan bruge til noget. ..
Vi er jo mange som ikke bare skyder med bipod...

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#3
Enig med dig RAS… På flere af mine rifler som er forsynet med dæmper er piberne reduceret til ca 20-21" længde… ( bl.a. i kal 375 Ruger og 458 AccRel)….
Svar
#4
Jeg har to dæmpere, men skal have købt mindst to mere [:p]

Helt overordnet tror jeg man skal indse, at alt vedrørende dæmpere er relativt, og man må vælge det kompromis, som bedst løser den konkrete opgave. Den dæmper der intet fylder og vejer, men dæmper maksimalt, findes ikke. Derfor må man have mindst én dæmper til hver riffel, måske flere hvis man bruger samme riffel til flere jagtformer, bane- og jagtfeltskydning.

Den ene af mine dæmpere er en gammel SAI ståldæmper jeg købte i Grønland. Den har D = 50 mm, Ø = .30", er 23 cm lang og vejer 680 gram. Den anden er en Sonic 45 som har D = 45 mm, Ø = max 7 mm, den er 26 cm lang og vejer 440 g. Man skulle ikke tro, at den lille vægtforskel betyder noget, men når man står med dæmperne i hånden er der en verden til forskel. Den tunge dæmper var ikke med på jagt i Grønland én eneste gang. Jeg havde den på en Steyr Scout, og riffel med dæmper var såmænd ikke tungere eller længere end en almindelig standard jagtriffel. Alligevel var den aldrig med, jeg gad ikke slæbe rundt på den, når den højst skulle dæmpe ét skud en hel dag, og tit desværre ikke engang det.

Jeg har af gode grunde ikke skudt ret meget med Sonic dæmperen. Den sidder på min baneriffel, en Sauer 200 STR med 56 mm kikkert monteret. Det gør riffelopsætningen til en tung størrelse i forvejen, og dæmperen gør stort set ingen forskel i det regnestykke, så den generer ikke ret meget. Til gengæld gør den skydningen til en sand fornøjelse, hvor man virkelig kan koncentrere sig om målet både før og efter skud, uden at tænke på rekyle, bulder og brag. Jeg regner ikke med nogensinde at skyde flere skud med den riffel uden dæmper monteret !

Men så til jagtriflen. Jeg har prøvet at smutte begge dæmpere på den, en almindelig Sako, og ingen af dem gjorde noget godt for vægt og balance. Jeg tror jeg vil være ked af at gå rundt med en Sonic 45 på jagtriflen, ihvertfald med 5 moduler monteret. Så jeg bestiller en Sonic 35 til den, og så må vi se hvor mange moduler der skal på eller af før jeg finder det kompromis jeg kan leve med til jagtbrug.

...og så skal jeg selvfølgelig have en lille .22 dæmper til salonriflen. Der er jo ingen mening i at larme mere end nødvendigt med den, hverken på banen eller i naturen [Big Grin].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Ja, nu fik jeg først indleveret en ansøgning i torsdags, men nu har de rubbet neglene og tilladelsen kom i dag.(2 dage)[Smile]
Så skal jeg bare forbi "Talking Head" og hente den og så ud og teste den.
Jeg vil poste mine erfaringer her, så snart jeg har fået hørelsen tilbage [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Jeg vil poste mine erfaringer her, så snart jeg har fået hørelsen tilbage


Jamen er du ikke nødt til at køre på skydebanen først???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Nej, det er efter at jeg har snakket i telefon med "Talking Head" [Big Grin]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Har prøvet min sonic 45 på 8 mm Remington Magnum.
Skudt omkring 20 skud. Tager rigtig meget af rekylen, og dæmber da også noget.
Har desvære bemærket af moduler løsner sig, når den bliver godt varm.
Kan ikke rigtig bestemme mig for om der evt skal en ase utra sl 7 på i stedet for.
Vil prøve den sonic på min lille remington kaliber 223. Skal bare lige havde lavet gevind.
Men alt i alt, så er det virkelig skønt med dæmber. Kan godt forstå at vores nordiske brødere er helt vilde med dem.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Enig med dig RAS… På flere af mine rifler som er forsynet med dæmper er piberne reduceret til ca 20-21" længde… ( bl.a. i kal 375 Ruger og 458 AccRel)….



Hej Ulrik.

Jeg er gået i samme retning, dog ikke med 6,5 erne. De taber for meget fart hvis de kortes så langt ned, og jeg er bange for, at det samme vil ske med min 280 R.[xx(]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Nej, det er efter at jeg har snakket i telefon med "Talking Head" [Big Grin]


Det er sjovt som situationer kan ændre sig.
For et par dage siden blev jeg ringet op af en meget spag stemme, som ydmygt bad om jeg ikke ville videregive lidt fakta til hans nye damebekendtskab, da hun ikke ville give ham lov[Wink][B)]. Efter så at have fortalt damen lidt om at man skulle være villig og imødekommende, var alle glade.
Nu har manden med den spæde stemme fået lov, så er der pludselig ingen grænser for selvtilliden[xx(][Wink]
Svar
#11
Min erfaring med dit snakkehovede er at du kan snakke en ko baglæns ud af en kløvermark. Og det var skam ikke et nyt damebekendtskab - vi har leget hund og kat i årevis [}Smile]
Så tænkte jeg bare at hun skulle prøve nej-hatten af på dig - men efterhånden som hendes ører visnede, tabte hun nej-hatten [Big Grin]
Politimesteren måtte efterfølgende sende hende til phykologhjælp [Sad]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Min erfaring med dit snakkehovede er at du kan snakke en ko baglæns ud af en kløvermark. Og det var skam ikke et nyt damebekendtskab - vi har leget hund og kat i årevis [}Smile]
Så tænkte jeg bare at hun skulle prøve nej-hatten af på dig - men efterhånden som hendes ører visnede, tabte hun nej-hatten [Big Grin]
Politimesteren måtte efterfølgende sende hende til phykologhjælp [Sad]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Enig med dig RAS… På flere af mine rifler som er forsynet med dæmper er piberne reduceret til ca 20-21" længde… ( bl.a. i kal 375 Ruger og 458 AccRel)….



Hej Ulrik.

Jeg er gået i samme retning, dog ikke med 6,5 erne. De taber for meget fart hvis de kortes så langt ned, og jeg er bange for, at det samme vil ske med min 280 R.[xx(]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber



… igen enig… på min 260 Rem forbliver piben på 60 cm ….. [Smile]
Svar
#14
Det er jo, endnu en gang, historien om det gyldne kompromis. Jeg er også landet på 60 cm til 6,5 X 55 og 52 cm til 308 W. Længere nede i ekstremerne er der måske sjovt at være, men med tiden finder man alligevel ud af, at der er en grund til, at det almindelige er så almindeligt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Steyr Scout kan godt se lækker ud med lyddæmper på. [:p]

Med BR Reflex dæmpere :
[Image: 3brothers1200.jpg]
Steyr Scout .223Rem, .243Win og .308Win

Steyr Scout med special-bestilt MAE (Ø37mm), som unægtelig er en lidt tyndere løsning end BR Reflex (Ø50mm) :
[Image: Scout1.jpg]

Her mangler godt nok nylon-bøsningen på bagenden af dæmperen, da dette kun er en prøve-fitting. Lyddæmperen var ikke tiltænkt denne riffel, men en kammerat ville se hvordan det så ud.
[Image: Scout2.jpg]

Gevindet er slået - en gevindbeskytter er tilpasset (og ser lidt dum ud på det tynde løb.)
Det er nogle standard gevinddæmpere jeg har taget hjem, som jeg kan smide oven i hatten - U.B.
[Image: Scout3.jpg]

Den ser unægtelig dejlig ud med lyddæmper.
[Image: Scout4.jpg]

Skyder meget med lyddæmpere.
Her eks i Qaanaaq, nordgrønland - med .308Win Rem 700 XCR i AI AICS skæfte. Hygger lidt på 420m afstand.
[Image: PEJQaanaaq.jpg]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Fede billeder Happy. Er det boghandlerens Scout med trælook-skæfte og high capacity magasin ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Ja, Bog-Claus's Scout - han solgte den før jeg kunne få en dæmper hjem til ham.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Ja, Bog-Claus's Scout - han solgte den før jeg kunne få en dæmper hjem til ham.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Hvordan bedømmer du dæmpningen med de små fikse BR dæmpere, specielt på relativt små kalibre. Jeg fandt en Test i Vapentidningen, hvor man havde testet den del dæmpere på 22hornet, 223, 22br. I denne test dæmpede både t4 og t8, klart dårligere end den mindste deciderede 22 dæmper som for eksempel A-Tec og S&L Softcore. Vægten på BR dæmperne var henholdsvis591 gram og 672 gram, og for A-Tec 105 gram og S&L 134 gram
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Min erfaring med dit snakkehovede er at du kan snakke en ko baglæns ud af en kløvermark. Og det var skam ikke et nyt damebekendtskab - vi har leget hund og kat i årevis [}Smile] Hvad er det lige du siger, har du jagtet hendes mis i flere år, så tror da pokker hun var lidt pirlig[B)][B)]
Så tænkte jeg bare at hun skulle prøve nej-hatten af på dig - men efterhånden som hendes ører visnede, tabte hun nej-hatten [Big Grin]
Politimesteren måtte efterfølgende sende hende til phykologhjælp [Sad]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Svar
#20
Du er sgu præcis lige så tykpandet som din kone påstår..[Big Grin]
Den mis har ikke været lukket ud siden hun gik på den katolske skole......og tøjet er osse det samme som dengang [B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)