Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkorte piben + dæmper på ruger 10/22 ?
#1
Hejsa,

De fleste klager lidt over vægten, og ikke mindst balancen på riflen når man får dæmper på.

Jeg ved godt at en .22 dæmper ikke vejer så meget, men har alligevel fået en idé som jeg gerne vil have jeres vurdering af:

Hvis man nu afkortede piben en del på rugeren(måske fjerne det samme som dæmperens lægde? Måske mere ?), så ville den jo have en lavere udgangshastighed, men hvis man så brugte ammunition der normalt ikke er subsonisk i en ruger 10/22, så ville man ikke længere have besværet med subsonisk der ikke vil genlade en halalauto, og samtidig slap man for overlydsknaldet.

Sidst men ikke mindst ville man bevare stort set samme balance i riflen.

Eneste ukendte er så præcisionen.

Hvad siger I til ovennævnte ? Er der noget jeg overser ? :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Hejsa,

De fleste klager lidt over vægten, og ikke mindst balancen på riflen når man får dæmper på.

Jeg ved godt at en .22 dæmper ikke vejer så meget, men har alligevel fået en idé som jeg gerne vil have jeres vurdering af:

Hvis man nu afkortede piben en del på rugeren(måske fjerne det samme som dæmperens lægde? Måske mere ?), så ville den jo have en lavere udgangshastighed, men hvis man så brugte ammunition der normalt ikke er subsonisk i en ruger 10/22, så ville man ikke længere have besværet med subsonisk der ikke vil genlade en halalauto, og samtidig slap man for overlydsknaldet.

Sidst men ikke mindst ville man bevare stort set samme balance i riflen.

Eneste ukendte er så præcisionen.

Hvad siger I til ovennævnte ? Er der noget jeg overser ? :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.


Den generelle opfattelse er at 22lr ikke taber fart ved afkortning, med mindre den kortes til under 35-40cm. præcisionen vil normalt være den samme, eller bedre efter afkortning af en kal 22lr
Svar
#3
Skal have en S&L på min 1022 så snart Dr. Hatting er færdig med at holde juleferie ...

Har 3 gode saglige grunde:

1. Det er julegaven fra forstanderinden
2. Den er både sød OG nuttet
3. Den vejer kun 70 gram (hvis jeg husker rigtigt), så er absolut ikke bange for balancen på riflen.

Jeg lavede en 9 mm 5 skudsgruppe på 50 m med CCI standard velocity igår! Og har bildt forstanderinden ind at en lyddæmper vil hjælpe væsentligt mere på præcisionen!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#4
kaprer lige tråden: hvad med 17 hmr? tabes der hastighed ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by STROM

kaprer lige tråden: hvad med 17 hmr? tabes der hastighed ?

mvh
Strom, naturgænger


Ja, men næppe ret meget. Gasmængden er relativt lille, og løbet vil køle den lille smule gas så meget, at den ret hurtigt ikke får mere hastighed uanset hvor meget længere du har piben
Svar
#6
super !

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Slawter

Skal have en S&L på min 1022 så snart Dr. Hatting er færdig med at holde juleferie ...

Har 3 gode saglige grunde:

1. Det er julegaven fra forstanderinden
2. Den er både sød OG nuttet
3. Den vejer kun 70 gram (hvis jeg husker rigtigt), så er absolut ikke bange for balancen på riflen.

Jeg lavede en 9 mm 5 skudsgruppe på 50 m med CCI standard velocity igår! Og har bildt forstanderinden ind at en lyddæmper vil hjælpe væsentligt mere på præcisionen!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"


Ifølge en test i Vapentidningen, vejer den 134gram. men det er muligt at de har ændret siden, eventuelt valgt at levere den med færre moduler til kunden, i forhold til dem der bliver sendt til test
Svar
#8
Tak for inputs - desværre så betyder svarene jo at min idé om at bruge en supersonisk ammo, som så bliver subsonisk i det afkortede løb, ikke vil være brugbar...

Well, overvejer dog alligevel at lave dæmper + pibelængde = gammel pibelængde :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Lidt læsning:

Barrel length vs velocity seems to always be a topic of interest to most hunters. But with the 22LR cartridge, rifle length barrels can actually reduce the velocity potential of this round.

In the VOL. 9, NO. 4 issue of GUNS & AMMO magazine, Bob Milek wrote an article titled: BARREL LENGTH VS VELOCITY, where he took a number of barrels and guns and cut down the barrels in one inch increments, measuring the velocity loss at each step of the process for a number of centerfires as well as the 22LRs. It's a very interesting article. Here are the velocities recorded for the 22LR starting at 14 inches and going down to 4 inches.

14" = 1,105 fps.
13" = 1,106
12" = 1,110
11" = 1,089
10" = 1,114
..9" = 1,077
..8" = 1,063
..7" = 1,057
..6" = 1,024
..5" = ..959
..4" = ..927 fps.

The 11 inch velocity was an anomoly which turns up from time to time in nearly all firearms testing. As can be seen, any barrel length between 6 and 10 inches will produce very acceptable velocities and energies with the 22LR. Different brands of ammo will produce some minor velocity variations, but not enough to make all that much of a difference in performance. The above tests were conducted with Winchester HV Solids.
Svar
#10
Den her side er en tand bedre:

http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Den her side er en tand bedre:

http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html



Takker. Det viser jo så MEGET klart at jeg intet vinder(taber) ved en evt. afkortning. Både godt og ondt, men i denne forbindelse er det jo mest ondt :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Min 10/22 (og 77/22) er begge afkortet betydeligt..[8D]
Gevind og dæmper er på vej på begge ...[:p]

Husk dog at loven siger at piben på en "riffel" skal være mindst 30 cm og våbnets total-længde skal være mindst 60 cm !! [Smile]

Jeg har fået modificeret min 10/22 så bundstykket er lidt lettere og fjederen lidt kortere + at bagsiden af bundstykket er afrundet og poleret så det lettere kan spænde hammeren.
Det forhindrer ikke skyderen i at repetere med supersonisk ammo, men tillader til gengæld fuld funktion med subsonisk... Hatting kan hjælpe med disse tiltag, er jeg sikker på ...[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Min 10/22 (og 77/22) er begge afkortet betydeligt..[8D]
Gevind og dæmper er på vej på begge ...[:p]

Husk dog at loven siger at piben på en "riffel" skal være mindst 30 cm og våbnets total-længde skal være mindst 60 cm !! [Smile]

Jeg har fået modificeret min 10/22 så bundstykket er lidt lettere og fjederen lidt kortere + at bagsiden af bundstykket er afrundet og poleret så det lettere kan spænde hammeren.
Det forhindrer ikke skyderen i at repetere med supersonisk ammo, men tillader til gengæld fuld funktion med subsonisk... Hatting kan hjælpe med disse tiltag, er jeg sikker på ...[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Og der tager du så gruelig fejl
Der står eller i foreskriftet ikke og.
Så enten skal piben være over 30cm eller så skal den totale længde være over 60cm for at det regnes som et langt våben.
Citat:quote:

IV. I dette bilag forstaas ved:

a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter

b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben

http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sg...0477&lg=da
Svar
#14
Næh, det er dig der tager fejl kaffegrums, men du er ikke den første og bliver nok heller ikke den sidste [Smile].

Der står ganske rigtigt at et kort våben har pibelængde under 30 cm eller totallængde under 60 cm. Det betyder at et langt våben skal have løb over 30 cm og totallængde over 60 cm, for ikke at være et kort våben. You see ?

For hvis kun én af betingelserne er opfyldt er det et kort våben. Derfor skal begge betingelser være opfyldt, for at det er et langt våben.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Kaffegrums
Det er EU lovtekst, som ikke er direkte gældende for DK. Selv om man i DK til en vis grad tilretter DK lovgivning til EU forordninger
Svar
#16
Våbendirektivet skal implementeres i hver af medlemslandenes lovgivning før det gælder i dem.

Derfor gælder 30/60 reglen egentlig ikke i Danmark, den er nemlig ikke skrevet ind i våbenloven. Men hvis en dommer skal vurdere, om du bare har en meget kort riffel, eller du har fremstillet en pistol, så vil han nok støtte sig til 30/60 reglen. Og så er vi lige vidt. Ihvertfald tror jeg ikke du får riffeltilladelse til et skydevåben der er så kort.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Nogen der vil sælge en pibe til en Ruger 10-22?
Så vil jeg være den første til at korte den ned under 30cm og indregistrere den med dæmper!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Nogen der vil sælge en pibe til en Ruger 10-22?
Så vil jeg være den første til at korte den ned under 30cm og indregistrere den med dæmper!



Held og lykke med det[B)]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Nogen der vil sælge en pibe til en Ruger 10-22?
Så vil jeg være den første til at korte den ned under 30cm og indregistrere den med dæmper!


Men så er vi enige om, at dit løb er i kategori a) i den definition du selv citerer, ikke også ? Altså et kort våben. Også hvis piben er 32 cm men totallængden under 60 cm er det et kort våben i kategori a). Kun hvis både piben er over 30 cm og totallængden over 60 cm havner du i kategori b) med de lange våben der kan registreres som riffel.

28 cm skæfte + 28 cm løb = a)
28 cm skæfte + 32 cm løb = a)
32 cm skæfte + 28 cm løb = a)
32 cm skæfte + 32 cm løb = b)

Det er lige ud ad landevejen.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Jeg holder stadig på at det er "eller" der gælder, derfor vil jeg registrere en riffel der er mere end 60cm men med en pibe der er kortere end 30cm. Så får vi jo 100% bevis for hvordan ordensmagten fortolker reglerne.

Som jeg læser det findes der 2 regler:
1) pibelængde 30cm
2) totallængde 60cm

Hvis bare en af reglerne opfyldes så er våbnet ikke længere et kort rør.

IV. I dette bilag forstaas ved:

a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter

b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben

Så i princippet er en Colt Buntline et langt skydevåben!

At vi kun kan se reglerne fra den ene side er så en helt anden ting der desværre 100% er reguleret at DSU og deres forbandede standardkasse.
Nu vi er ved det så mener jeg der findes noget feltskydningsting hvor Mauser låse kan bruges som pistoler. Hvad er reglerne for pibelængde?

Mit tilbud står stadig!
Hvis nogen har en 10-22 pibe liggende i skrodtbunken vil jeg gerne købe den. Da det er lovligt selv at korte den ned står jeg for den del af gildet.
Selve øvelsen her er at få undersøgt hvorvidt politiet vil give tilladelse til en riffelpibe der er kortere end 30cm.
Alternativt hvis der er en med et skæfte til en 10-22 så vil jeg korte det ned så vi når under 60cm totallængde men med en pibe der er over 30cm.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)