Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
krydresnaps
#1
Er lige begyndt at lege lidt med krydresnaps, Har valnød, porse og ribs til at stå og trække, skal igang med æble og enebær.
Er der andre her inde der gør lidt i krydersnaps ?

Mvh Rene moesgaard
Svar
#2
Jeg gør lidt i den branche.

Slåen bliver fin med et passende mix af første udtræk og den sirup der kommer efter nogen uger når du ryster godt med sukker med de snapsespændte slåenbær, når du har hældt første udtræk fra bærrene. Den sirup trækker marcipansmag (bittermandelolier tror jeg det hedder) ud af slåen stenene. Så vidt jeg har forstået bliver bitterstofferne i bærrene omdannet ved tø-frost overgang. Så jeg fryser bærrene ned, og dagene op til at skulle sætte snapsen over, så ryger de ind og ud af fryseren 3 gange. Når den proces er sket på busken, så har fuglene været der [Wink]

Hos mig er der ikke meget, der slår en porsesnaps med mere smag af porse end det blege stads man kan købe.

Ellers er det altid et hit med to økologiske appelsiner m/skræl stukket med gaffel, 40 kaffebønner, 1 helflaske og sukker/honning efter smag.

Stjerneanis er godt. Jo længere trækketid jo flere bitterstoffer kommer med ud (ala Gl.Dansk). Fantastisk med et drys af lakridspulver fra apoteket.

Udtræk af figen og rosin er fin at søde med. Fordelen ved at bruge rosiner er, at man altid er klar til gløgg i december med herrerosiner [Smile]

Foretrækker udtræk af enkelte, individuelle komponenter, så kan man altid mixe sig frem til det man vil have.

En herlig hobby, der nærmest passer sig selv [Smile]

Mvh Pete
Svar
#3
Hej pete, min porse har trukket siden juli med bladene i, håber da stadig den dur.?
Mvh Rene moesgaard
Svar
#4
Den dur sikkert, men den smager måske anderledes end når den står kortere tid.
Jeg kan huske at jeg enganf plukkede porse tre forskellige steder - hvorefter vi måtte prøvesmage, om der var forskel.
Jeg kan ikke huske, hvad vi konkluderede[}Smile]

Du skal ønske dig Globs brændevinsbog - det er biblen indenfor den branche.
Svar
#5
Jo længere tid tingene trækker, jo flere bitterstoffer kommer ihvertfald ud. Men jeg ved ikke om der er så mange bitterstoffer i Porse til at begynde med. Jeg har et stort sylteglas med porsekviste som jeg tager ekstrakt fra i ny og næ, og fylder op med neutral alkohol. Så længe det smager godt iht din smag, så ser jeg ikke noget problem med det.

Jeg har eksperimenteret med skiver af æble og pære og tørret det lidt hårdt i ovnen, så det karamelliserer/bruner lidt i kanterne. Vi er jo heller ikke interesseret i for meget fortynding af slutproduktet [Wink] Det blev fint.

Udover Globs kan du tage et kig på "Politikens bog om Kryddersnaps" for inspiration (ISBN: 978-87-567-7353-9).

Mvh Pete
Svar
#6
Jeg må vist bare prøve smage og finde mig en god snapse bog..Tak for svarerne:-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Moesgaard

Hej pete, min porse har trukket siden juli med bladene i, håber da stadig den dur.?
Mvh Rene moesgaard



Jeg har også fusket lidt med det - i ca. 20 år. :-)

Jeg har flere store krukker stående med forskellige dele fra porseplanter. Nogle af dem er kun blade. Andre indeholder også rakler/små kviste.

De første er lysere/mere grønne og giver en fin porsesmag.
De andre er mørkebrune og giver snapsen mere dybde, smag og beskhed.

Den yngste er kun få år gammel - den ældste 14 år. De står alle mørkt.

Jeg tapper så lidt essens fra de forskellige krukker med en frisk flaske Brøndum eller vodka til jeg får den kraftige porsesmag med en snert af bjesk, som jeg godt kan lide. Derefter topper jeg krukkerne op med Brøndum til de er fulde igen.

Når jeg medbringer denne porsesnaps til jagtfrokoster, så bliver den altid tømt før alt andet. [Big Grin]

Jeg har også med stor fornøjelse lavet strandmalurt og blodrod (tormentilrod) som rene essenser. Så kan jeg selv blande.

Bjesk-Stine (hende fra Hirtshals) laver en knaldgod Klitbjesk, som netop består af porse, blodrod og malurt. Prøv den. [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#8
Den der klitbjesk lyder som en rigtig bitter ;-)
Svar
#9
Jep, det er en rigtig herre-bjesk [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#10
Jeg har også forsøgt mig ud i kunsten, med lidt blandet resultat.

Slåen : Blev plukket og smidt i fryseren i en uge, herefter 3 uger i vodka. Den er så bitter af garvesyre at den kan bruges til at afsyre møbler med [xx(]

Citron : Skallen i for længe så den er så bitter at den er udrikkelig. [xx(]

Safran m. citron : Se citron [xx(][xx(]

Ovennævnte er sat i skabet og så må jeg se hvordan de smager om 6-12 måneder.

Selvkomponeret julesnaps : Kan drikkes men smager ikke af meget.

Eg : er sat til langtidslagring.

2014 : Jeg skal lave snaps på valnød og egeknop, de vil så være klar i 2015.

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#11
Zoli>> Når du bruger Citron husker du så at skrælle den med f.eks. en kartoffelskræller, og så skrælle den så tyndt at du næsten ikke får noget af det hvide med? Bitterstofferne i citrusfrugter sidder i den hvide del af skallen.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle
[ skrælle den med f.eks. en kartoffelskræller, og så skrælle den så tyndt at du næsten ikke får noget af det hvide med?



Det var nøjagtigt det jeg gjorde. Enten har der alligevel været for meget med eller også har de ligget der for længe.

Jeg må lave noget der er kvalmende sødt og så blande dem [Wink]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#13
Jeg eksperimenterede rigtig meget med et hav af forskellige urter, knopper, blomster, bær og rødder for snart mange år siden. Jeg fandt nogle som var decideret udrikkelige, f.eks. skovmærke, granskud og egeknopper. Mange som var ret uinteressante, de smagte bare bittert og lidt af hø, og så nogle helt få som jeg bliver ved med at vende tilbage til. De få vindere kommer her:

Porse: Alle tiders bedste kryddersnaps. Jeg har en gang lavet en flaske porsesnaps ved at lægge en kvist med helt friske lysegrønne blade i Brønnums snaps i kun 24 timer. Den blev sart lysegrøn og kunne drikkes med det samme. På grund af den korte trækketid var kun de fineste og sødeste smagsstoffer trukket ud, den smagte virkelig vidunderligt. Jeg laver dog nu en anden version hvor jeg lader den trække en uge-14 dage. Det giver en mørkere, mere brunlig snaps med flere bitterstoffer, og da jeg snart fylder 50, har jeg lært at sætte pris på en vis bitterhed i både snaps og face-book opdateringer.

Slåen: De skal selvfølgelig have frost, og jeg tager en hammer og knuser ca. 1/3 af bærrene. Det synes jeg hjælper til at trække mandelolierne ud af kernerne, og det giver en meget fin smag. Lad bærrene blive i plasticposen når du slår. Posen går i stykker af det, men det sprøjter mindre på omgivelserne.

Malurt: Det er en joker jeg aldrig har fået helt styr på. Enten bliver den så bitter så man har det som Bubber hos Chilli Klaus, eller også smager den ikke af noget. En gang imellem er jeg heldig at ramme en passende koncentration, og så smager den himmelsk. Jeg ved godt, at jeg bare kan lave den stærk og så fortynde, men jeg synes ikke det bliver så godt, som når jeg rammer rigtigt i ét hug.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

...
Slåen: De skal selvfølgelig have frost, og jeg tager en hammer og knuser ca. 1/3 af bærrene. Det synes jeg hjælper til at trække mandelolierne ud af kernerne, og det giver en meget fin smag. Lad bærrene blive i plasticposen når du slår. Posen går i stykker af det, men det sprøjter mindre på omgivelserne.
...

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

[Image: ajbutton.gif]



Smart, LasseScout - det trick med hammeren må jeg prøve.
Men er ellers helt enig i din korte favoritliste. Min er den samme - du mangler blot blodrod. [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

decideret udrikkelige, f.eks. skovmærke, granskud og egeknopper.



Hej Lasse,
hvordan har du klaret at få egeknopper udrikkelig [?]

Det er den eneste jeg har haft succes med [8D]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Zoli

Jeg har også forsøgt mig ud i kunsten, med lidt blandet resultat.

Slåen : Blev plukket og smidt i fryseren i en uge, herefter 3 uger i vodka. Den er så bitter af garvesyre at den kan bruges til at afsyre møbler med [xx(]

Citron : Skallen i for længe så den er så bitter at den er udrikkelig. [xx(]

Safran m. citron : Se citron [xx(][xx(]

Ovennævnte er sat i skabet og så må jeg se hvordan de smager om 6-12 måneder.

Selvkomponeret julesnaps : Kan drikkes men smager ikke af meget.

Eg : er sat til langtidslagring.

2014 : Jeg skal lave snaps på valnød og egeknop, de vil så være klar i 2015.


Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]



Nej , det vil de så ikke. Valnødden vil være klar omkring 2019 - 2020 cirka[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Er der nogle der har prøvet med strimler af eg?

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)