Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sprængning af lyddæmper
#1
så en lang tråd på fjæsbogen i dag om lyddæmpere, der var sprængt - nogen herinde der ved noget, som ikke kun er rygter?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Det er vel ret godt beskrevet, både med billeder og tekst
Svar
#3
Nå n a nu er du rigtig med på noderne, nu hvor du har fået oprettet en adgang til fjæsbogen, pas nu på du ikke fare vild derinde.[8]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Jeg har set resterne af en .22 dæmper brugt på en 17HMR. Sprængt er ikke så langt fra sandheden.
Svar
#5
Definer rygter [8D]- har læst om en der "påstod" at det var sket med hans 9,3x66 Sako

En lokal nåede kun et skud med sin 300 win. - her var der hos skytten tvivl om det var gevindet der var så skævt, at kuglen havde ramt noget i dæmperen (tvivlsomt - men hvad skal man tro [Smile])

Begge dæmpere var samme fabrikat som trådstarteren.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
har skudt en del 17 hmr i min gamle 22 dæmper uden reaktion (bortset fra mindre larm [Smile] )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
I går var der en TMD i Hvidesande, der gik i luften monteret på en 308win.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by AB

Definer rygter [8D]- har læst om en der "påstod" at det var sket med hans 9,3x66 Sako

En lokal nåede kun et skud med sin 300 win. - her var der hos skytten tvivl om det var gevindet der var så skævt, at kuglen havde ramt noget i dæmperen (tvivlsomt - men hvad skal man tro [Smile])

Begge dæmpere var samme fabrikat som trådstarteren.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Hvilket fabrikat var trådstarters ? Det fremgår ikke af tråden
(for dem der ikke er på fjolsbogen)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Samme som ovenstående [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
Menu;

Sprængt dæmper.
Garneret med tyndtskåret flammedæmper.
Serveret og flamberet på "pind".

Arrrggghhhhhhh...........

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Lyder lækkert.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Jeg kan oplyse følgende fra ejeren af den sprængte dæmper (sakset fra FB):

Det var en Schultz & Larsen Superdome, serienummer MC 44.00254. Den er købt sammen med en ny Steyr rifffel hos Hubertus huset i Ringsted, der også har lavet gevind i riflen og prøveskudt sættet uden problemer. Gevindet er lavet i drejebænk. Jeg kan ikke helt se ud af oplysningerne hvilken kaliber riflen er, men han skriver et sted, at der også skulle være sprængt en 9,3x 62 i jylland, så sandsynligvis er det det kaliber. Han brugte fabriksfremstillet ammunition, og det skud der sprængte dæmperen var det første skud den dag.

Her er billeder:
[Image: Lydd1_zps472ff3b9.jpg]

[Image: Lydd2_zps7654d070.jpg]

Normalt er jeg ligeglad med at en tråd går i vrøvl når de der har noget seriøst at bidrage med har været der, men kan vi ikke prøve at holde denne tråd nogenlunde alvorlig indtil vi ved lidt mere om hvad der er sket ?

Jeg vil ihvertfald gerne have rede på, om der er brugerfejl, værkstedsfejl eller producentfejl indblandet i hændelsen, for det er vel ikke noget vi bare skal forvente sker en gang imellem uden påviselig grund ?

Min første SAI dæmper fra midten af 00´erne opførte sig underligt. Først begyndte den at sprede skuddene, så fik jeg ramt kanten af udgangshullet i dæmperen, og så lagde jeg mærke til, at dæmperen var revnet i en samling. Da jeg henvendte mig til SAI oplyste de, at de havde haft problemer med styrken i min model, og de ombyttede den til en ny dæmper af nyeste model uden problemer, selvom garantien for længst var udløbet på den gamle. Jeg følte mig ordentligt behandlet og oplyst, men min "hændelse" var heller ikke nær så dramatisk som denne.

Dette blot for at understrege, at man selvfølgelig ikke skal tro det er fuldstændig uproblematisk at bruge lyddæmper, men normalt går det da godt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
De første SAI var ikke svejst - og jeg havde én der udvidede sig, hvorved lyddæmperkroppen så pludselig sad skævt på den del med gevindet og dermed forårsagede baffle-strike.

Da det var en lyddæmper jeg fik doneret, så gik den bare tilbage til forhandleren der forærede mig den - siden da har jeg ikke selv brugt SAI, selv ikke efter de rettede op på designet og fik dæmperen TIG-svejst sammen.
Der er dog intet i vejen med dem i dag, men påregner ikke at benytte dem selv - hvilket udelukkende er eget valg, og ikke skal laste SAI som sådan.

Siden da har jeg skullet kigge på nogle få stykker som har oplevet baffle-strike, og en enkelt som helt havde optaget projektilet og spyttet hele indholdet forud. Jeg husker dog ikke hvorvidt de var SAI eller andre - men mener bestemt det var andre fabrikater.

Så det er for mit eget vedkommende bare den éne med den oprindelige første generation af lyddæmpere, der gik fra hinanden... som gjorde at jeg ikke skal have SAI, selvom problemet rigeligt er løst nu.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
I tråden på fjæsbogen hævdes det, at der er ca. 150 sager i Sverige med samme dæmper... (Hvor vidt det passer, aner jeg ikke)
Nogle mener endvidere, at det skyldes, at aluminium ikke er stærk nok.... (og gætter samtidig på at det er årsagen til sprængningen)
Nogen der har nogle faglige bud på om Aluminium er uegnet til dæmpermateriale?
Og er der nogen der ved, om det oplyste antal sprængninger i Sverige har noget på sig?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Er Thunderdome dén hvor S&L har efterlignet Sonic dæmpernes (Læs: Jørgens) idé med "selvspændende funktion" af dæmperen (skrå indfræsninger i et rør lige der hvor kuglen "træder ind i" dæmperen ? Efter billedet at dømme ser det sådan ud, nemlig at det er dét område, der er sprængt væk og har fragmenteret ind i 1. baffle og smadret den). Ved ikke om S&L laver det telespopiske rør med gevind til piben inkl. disse strå indfræsninger i ALU ? For så kan jeg godt forstå det ikke holder. Det er nok derfor det tilsvarende rør i Sonic dæmperne er i rustfast stål?
Svar
#16
Hold nu for f***** op med at ævle om materiale[xx(].

Flammedæmperen er ikke i alu og alu er ikke et ringe materiale at lave dæmpere af! Capische!

Flammedæmperen i Slut med Larsen er ganske enkelt ikke stærk nok til at modstå trykslaget fra gassen.
Selv en 308win har kunnet "mule" en TMD 45.
Så sent som i går.

Skulle en ståldæmper således kunne holde til at projektilet slæber en del af flammeskjuleren med, nej vel.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Hvis flammedæmperen går i stykker er det klart der sker noget derinde (uanset stål eller alu)
Svar
#18
@GT
Når noget går i stykker, er det vel meget relevant at spørge til materiale?
Ikke alle sidder med samme tekniske indsigt som dig...
Der kan sikkert være mange andre tekniske/design -årsager eller andet, der ikke er godt nok, hvis noget ikke holder til alm. brug.... eller alm. "kvabodderbrug"... formålet med spørgsmålet er at få det belyst... det er vel i bund og grund det, vi tilstræber med dette tekniske forum?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Alu eller ikke "alu" er et rimeligt "udæmpet" diskussions-emne på diverse lyddæmpede fora... [:I]

HVIS der er anvendt en Alu-legring med en passende styrke er Aluminium fint til at bygge dæmpere af, men man skal den onde kr*p*re mig VIDE hvad man gør!!!
Der er en del af de amerikanske "selvbyggere" der har lært det på den kedelige måde...[xx(]

Selm om jeg kun er en simpel "amatør-spån-abe" forekommer det mig at de materialer i den viste dæmper er en anelse klejne...[:I]

Mundingstrykket fra en 9,3x62 eller 308W med kort pibe kan nemt nå over 600 Bar... Der skal altså ordentlige materialer og samlinger til for at holde til det i længden, specielt med visse materialer, og deres elastiske egenskaber.

Amerikanerne har også set eksempler på at der var tydelige tegn på en "sekundær detonation" på grund af luft (ilt) til stede i det første kammer "blast chamber" og brug af langsomt brændende krudt.
Det stemmer fint med at det var det første skud der sprængte dæmperen, og efter hvad der diskuteres der, kan det være en decideret ulempe med et meget stort "refleks- kammer" i en dæmper der bruges med magnum kalibre .. (det stemmer dog ikke så godt med at der her er tale om 9.3x62 og 308W ....)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Det er jo derfor at den alt for klejnt konstruerede flammedæmper ikke kan tåle mosten. Den er for tynd, som Dravis som den eneste har bemærket[Wink]

Nu har man skrevet ovrealt at både inderrør og flammedæmper er enten af kulstofstål eller rustfast stål.
Mig bekendt kan man ikke, end ikke Ignoranten svejse alu og stål sammen[Big Grin]

Det der er sket med de dæmpere er at projektilet har slæbt dele af flammedæmperen med igennem baffles. Gæt selv reultatet uanset om dæmperen så var lavet af smør eller kål[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)