Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sprængning af lyddæmper
#61
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@dravis
Når jeg prøver at genskabe de data som na har lagt ind så kommer jeg frem til en pibelængde på ca. 50 cm for alle.
Det må jo være direkte sammeligneligt, hvis udgangspunktet var den covboyriffel på ½ meters penge som Kristian brugte.

Og hvis man virkelig vil lave en strestest af en dæmper, så vil en 300 magnum med en 50 cm pibe stresse dæmperen over hvad den skal kunne holde til ved almindeligt brug.

Og det må være den rette metode, lidt ligesom tryktest af lufttanke og hydraulisk udstyr. Her anvender man dog faktor 2, 3, eller mere for at være sikker på at beholderen holder i hele godkendelsesperioden.

En dæmper med 5 år på bagen og lidt tæringer indvendigt, skal stadig kunne holde til almindeligt brug.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Jeg har en td MC 54 i bestilling hos hatting og han forsikre mig også at der ikke er problemer. Han har testet denne og yderligere . 300 Windows mag i sd mc 44 med 20 skud og 1200bar uden problemer.
Jeg er selvfølgelig også bekymret derfor jeg spurgte til dette da jeg har en weatherby. 340 bagved.

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#62
Gad godt se hvad der ville være sket, hvis man IKKE borede flammedæmperen op - men blev i en kaliber som flammedæmperen passede til.

Hvis det er en 7.62 dæmper - så finde den største patron.. 7.62Nato, .30.06, .300Winmag, 30-378WeatherbyMag - ved at udbore flammedæmperen mister man også den anlægsflade/slutflade i flammedæmperen som reelt bremser gassen og er med til at stresse materialet.

Så jeg forstår ikke lige hvorfor man vælger 45/70 og borer det op... langt det meste af gassen vil strømme fremad og blæse lige ud af den nu udborede flammedæmper.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#63
Ha ha ha,

du er sku hurtig i dag Isbjørn....
Ja hvorfor tror du??

Humor har du sku da[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#64
340 Wheaterby = ca. 820 bar ved mundingen ved en 60 cm pibe

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by imcses

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@dravis
Når jeg prøver at genskabe de data som na har lagt ind så kommer jeg frem til en pibelængde på ca. 50 cm for alle.
Det må jo være direkte sammeligneligt, hvis udgangspunktet var den covboyriffel på ½ meters penge som Kristian brugte.

Og hvis man virkelig vil lave en strestest af en dæmper, så vil en 300 magnum med en 50 cm pibe stresse dæmperen over hvad den skal kunne holde til ved almindeligt brug.

Og det må være den rette metode, lidt ligesom tryktest af lufttanke og hydraulisk udstyr. Her anvender man dog faktor 2, 3, eller mere for at være sikker på at beholderen holder i hele godkendelsesperioden.

En dæmper med 5 år på bagen og lidt tæringer indvendigt, skal stadig kunne holde til almindeligt brug.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Jeg har en ti MC 54 i bestilling hos hatting og han forsikre mig også at der ikke er problemer. Han har testet denne og yderligere . 300 Windows mag i sd mc 44 med 20 skud og 1200bar uden problemer.
Jeg er selvfølgelig også bekymret derfor jeg spurgte til dette da jeg har en weatherby. 340 bagved.

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?



Jeg ville ikke prøve mit helbred på en slut med Larsen dæmper
Køb du heller en Sonic dæmper.
45 eller 55. Så skal du nok få dæmpet den magnum.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#66
hvis Sonic så skulle være reelt alternativ
kan/vil Sonic dæmpere leveres til alle interesserede våbenhandlere/mekanikere i DK, på ens vilkår?

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ha ha ha,

du er sku hurtig i dag Isbjørn....
Ja hvorfor tror du??

Humor har du sku da[Big Grin]


Kender bare lidt til strømninger af væsker og gasser. (og nej, herunder ikke tyndskid - var syg den dag!) - og har haft rigeligt med materialeberegninger/styrkeberegninger at gøre i samme ombæring.

Kan bare ikke helt se hvor stresset den flammedæmper kan have været, med den kaliber (har selv to rifler i .45/70) - og med udboret flammedæmper, så den helt mangler endefladen.

En endeflade der i rekyldæmpere er med til at rette gasserne andetsteds hen (ud til siden) - og i dette tilfælde ville have rettet gasserne ud af portene i stedet, ved at drøvle hvor meget der kunne komme ret fremad. Dermed er endefladen af flammedæmperen den højest belastede del på flammedæmperen overhovedet.

Hvis endefladen var intakt ville trykket i flammedæmperen også være højere, før gasserne slipper ud i lyddæmperen - og dermed være med til at stressteste flammedæmperen, som jeg går ud fra var formålet med denne øvelse.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#68
Tjaaa... Jeg ved nu snart ikke...

Jeg er indtil nu gået ud fra at der rent faktisk ER et generelt problem med S&L dæmperne...

Hvis de ALLE er konstrueret på samme måde, og med materiale-dimensioner som dem der ses på billederne af den sprængte dæmper, så har jeg svært ved at se at der IKKE skulle være/blive et generelt problem. [V]

ER der rent faktis nogen der kan komme med rimeligt velunderbyggede tal for antallet af sprængte S&L dæmpere?

Ikke for at forsvare hverken S&L's ledelse eller "våbensmeden[Wink]" med den "testede" 45-70'er ([xx(])... men: Der må vel være MANGE S&L dæmpere af samme konstruktion "derude" ????

Er de allesammen tikkende "Ka-Boom" der bare venter på at ske??
(Desværre siger min "mavefornemmelse" mig at der nok er en del... alene på baggrund af dimensioneringen af materialerne i den "flamme-dæmper")

Hvis jeg var forhandler af S&L's dæmpere ville jeg nok gribe fat i fabrikanten og bede ham om at lave "en Toyota" hvis tilliden til produktet skal kunne genoprettes... altså tilbyd ALLE ejere af de dæmpere der er af samme konstruktion at deres problem løses, enten ved en gratis service af dæmperen, eller en ombytning til et S&L produkt der ikke har problemet.

En Lidt mere grundig "retsmedicinsk" undersøgelse af den sprængte dæmper kunne måske kast lys over hvad der rent faktisk skete da den sagde "Ka-Boom"

Jeg hæfter mig ved et par detaljer:
1: Jeg kan ikke på billederne se nogen udbøjning af de stumper der sidder tilbage, fra de skråt-skårne udfræsninger i "flammedæmperen"
En nærmere undersøgelse af brudfladerne her og bedre billeder, kunne måske hjælpe.
2: Umiddelbart synes jeg ikke at nogen af de aflange stumper der helt tydeligt stammer fra "flammedæmperen" med de langsgående fræsninger ser ud til at være bøjede.. Hvis "flammedæmperen" skulle være sprængt af et for højt tryk inde i den, burde der være bøjninger at se på ihvertfald nogen af de "sprængstykker"

Måske er "flammedæmperen" blevet rykket fra hinanden af et projektil der har ramt den forreste del med den mindre udboring?
Det kunne jo ske hvis der har været et fremmedlegeme i "flammedæmperen" inden afgivelse af det første skud?

Overtryk er ihvertfald ikke den ENESTE mulige forklaring på sprængningen...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#69
+ 1

Rigtigt godt skrevet.
Slut og larsen , brugere burde stoppe med at bruge deres sprænings dæmbere, og få dem leveret tilbage, til den forhandler , som har solgt de " kanon slag "

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Nu betragter jeg egentlig Fjolsbogen for det den er: for fjolser.
Vil det have nogen effekt at ligge det eks. skema som N/A viste derind ???
Nej, det vil det vil næppe ???


Claus, du snakker du som du har forstand til[Wink][Big Grin]

@Dravis,

gad vide om S&L forsøger at lave en "Izny"??[Big Grin]

Korrektion:
Den dæmper der blæste i luften i fredags i Hvidesande var monteret på en 300win mag og den holdt til ialt 10 skud skud[xx(]
Det var iøvrigt en TMD45.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Nå, du er på Fjolsbog[:0] ja det kunne man vel have sagt sig selv[Wink] [Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#71
nå vi må se om min tmd 45 kan hold til min 264 winny eller den ryger i luften
Svar
#72
Jeg har en S&L dæmper på min Blaser - er jeg ikke en modig mand? [Big Grin]
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg har en S&L dæmper på min Blaser - er jeg ikke en modig mand? [Big Grin]



Jo[:0][Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#74
Snakkede her til aften med en tidligere riffelkoordinator.

Han frygtede med disse S&L detonationer, så ville jægerforbundet måske forbyde dæmpere til deres feltskydninger.

Og hvad med forsikringen?

Hvem dækker skade på:
En selv
Eget grej
Sidemanden
Sidemandens grej
Og hvis det er på en skytteforeningsbane?
Må de overhovedet anvendes der?

Og jeg kunne blive ved ...[:0]

Der er mange faktorer i dette. Hjemmelavede patroner, gevindet, brugeren der har skruet dæmperen på, og dæmperfabrikanten.

Hvem har ansvaret?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#75
Nu køre det da vidst af sporet.
Det der går rygter om, er at flammedæmperen er røget i x dæmpere af et bestemt fabrikat.
Der har ikke været fare for hverken skytten eller omkringstående (medmindre man står foran mundingen)

De fleste dæmpere er konstrueret således, at skidtet ryger fremad, næsten uanset hvad der skulle ske af forstoppelser, fejldimentioneringer.

Hvis der viser sig at der reelt er tale om en fejldimentionering/fejlkonstruktion eller materiale fejl, vil der helt sikkert komme en tilbagekaldelse af de mistænkte produkter. Hvis ikke producenten tilbagekalder, er jeg ret sikker på at forretninger der har solgt, vil gøre det. Sådan fungere det da i de fleste brancher.

Jeg skal dog erkende at jeg intet kenskab har til hvordan man vil reagere i det konkrete tilfælde.

Der kan kun opfordres til at alle slår kold vand i blodet. Det virker ikke specielt overvejet med den udtalelse fra denne hersens tidligere riffelkoordinator

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#76
LasseScout, som jeg skrev i en anden tråd er jeg som potentiel køber seriøst utryg ved at købe et S&L
produkt. Ingen håber der er nogen der kommer til skade mens S&L sidder og fintænker på hvordan de skal
vride sig ud af den her...

De burde stoppe salget indtil de havde set produkterne efter i sømmene - inspiration om valg af kaliber
og pibelængde burde ikke længere være et skud i tågen, de kan bare se lidt på dette fora og så starte
fra en side af..

I mellemtiden er der rigtig mange der har købt omtalte dæmpere og jeg forventer desværre at skulle placere
mit korpus ved siden af sådan en karl på diverse skydebaner nu de er blevet lovlige. Men hvor flyver
fragtmenterne hen hvis skidtet ryger i luften??? Mon ikke der snart kommer spørgsmål fra myndighederne, da
det tilsyneladende ikke virker som om S&L er er vildt interesseret i at få eventuelle problemer belyst.

Der bliver med meget god grund repeteret sikkerhed og atter sikkerhed på diverse jagter og skydebaner rundt
i landet og så viser det sig måske, at vi naivt har gået og troet at den eneste fare der var til stede her,
var en potentiel risiko for en høreskade....

Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar
#77
Der er jo skudt rigtig mange skud af med dæmpere på i vores nabolande. Hvad er erfaringerne derfra?

Så ja, ro på, koldt vand, men hvis der bliver foretaget forbud mod alle dæmpere på et forkert grundlag, hvad så[B)]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#78
Normalt forholder det sig heldigvis sådan at man ikke generelt vil nedlægge et forbud, men henvende sig til en producent
der specifik har et problematisk produkt og bede vedkommende indstille distributionen indtil problem og omfang er belyst! Heldigvis er det da normal praksis, så en eventuel frygt for et generel stop ser jeg ikke som en mulighed.

Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar
#79
Har S&L dæmperen ikke været solgt i No og Se i en længere periode? Jeg søgte på Robsoft og så vidt jeg kan se strømmer de ikke over af indlæg om sprængte dæmpere. Er vi ved at lave høns af fjer eller er der mange dæmpere som er sprængt. Jeg har svært ved at danne mig et overblik og kunne godt tænke mig et overblik over antallet af havarier.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#80
@CP,

nu er det dig selv der bliver ved med at bringe Facebook op og latterliggøre brugerne. Det er sku temmelig træls at skulle blive ved med at høre på[xx(] har du ikke andet at foretage dig??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)