Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aguila Ammunition
#1
Howdy,

Nogen der kender til denne producent af rimfire ammo?

1. Her tænker jeg specielt på erfaring med ".22lr Supermaximum Hyper Velocity 30 gr."?
2. Kan de skaffes i lille DK?
3. Hvor finder jeg en ballistiktabel der kan fortælle mig hvad E100 ligger på? (sniger den sig op over "jeg må skyde efter Mikkel"-grænsen?)

På forhånd tak!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
Ingen 22 lr ammo kommer over 175 joule ved 100 meter.

En 32 grs CCI Stinger som skulle være den hurtigste cal.22 ligger på 115-120 joule på 100 meter. Altså langt fra grænsen

http://www.cci-ammunition.com/products/d...oadNo=0050

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Tak M@x.

Kender godt til CCI's Stinger, men læste et sted på nettet (kan ikke lige finde frem til det igen desværre), at Aguila's Supermaximum skulle være den kraftigste .22lr patron. Fandt dog efter laaaang tids søgen selv en ballistiktabel på den, med en opgivet E100 yards til 104 ft-lbs, hvilket giver den et mindre forspring på stingeren. Men stadig ikke nok ...

Nu skriver du at ingen .22lr patron kan klare cuttet. Er det fysisk umuligt at ladr en .22lr patron der kan holde de 175 joule på 100 meter?

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#4
Det er min overbevisning at det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at lade en 22lr til 175 joule.

Se på hylsterstørrelsen på 22 magnum og 17 HMR. Så meget krudt skal der være plads til, så, så længe der ikke er udviklet en krudt med mere energi, så må du opgradere for at skyde ræv med en rimfire.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Slawter

Tak M@x.

Kender godt til CCI's Stinger, men læste et sted på nettet (kan ikke lige finde frem til det igen desværre), at Aguila's Supermaximum skulle være den kraftigste .22lr patron. Fandt dog efter laaaang tids søgen selv en ballistiktabel på den, med en opgivet E100 yards til 104 ft-lbs, hvilket giver den et mindre forspring på stingeren. Men stadig ikke nok ...

Nu skriver du at ingen .22lr patron kan klare cuttet. Er det fysisk umuligt at ladr en .22lr patron der kan holde de 175 joule på 100 meter?

"At ramme ved siden af er også at ramme!"



Jeg har regnet lidt på de tal og ifølge de oplysninger jeg kunne finde ligge energien på den Aguila ammo kun på 87 ft/lbs på 100 yards.
Fabrikken opgiver V-nul til 1700 f/s mens andre kilder opgiver 1750 f/s
Jeg fandt dens BC til 0,102 og når jeg lægger det ind i PCB kommer jeg til 87 ft/lbs på 100 yards.
Træerne vokser ikke ind i himlen og da alle ammoproducenter har den samme krudt og hylstervolumen til rådighed, så er resten fysik.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Og så ta lige i betraktning at rimfire hylstre i konstruktion er svage, så selv om der findes et krudt der kunne gi den hastighed som er krävet for at opnå den höjere anslagsenergi, så ville fabrikkerne ikke turde lade bruge det krudt af frygt for sprängninger af hylstre med sagsanläg til fölge...

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#7
Supermaximum og Stinger er vist nok hurtig ved mundingen, men deres
lav vægt taber hurtig energien. Sammenlign deres slagkraft med Velocitoren her på 50 yards og opefter.

http://www.cci-ammunition.com/products/d...oadNo=0047

Jeg kender ikke til Supermaximum men CCI opnår Stingerens høje mundings hastighed (som ikke kan bruges til noget praktisk) ved at stoppe mere krudt bag en projektil hvis hylstre er cirka 2 mm. længere end andre .22 rimfire patroner, men det gør den alligevel ikke kraftigere på afstand end Velocitoren.

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)