Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
175 joules på 100 meter for ræve til revudering?
#1
Hvem er det enlig som bestemmer at projektilet skal ha´ min 175 joule anslagsenergi på 100 meter for at nedlægge ræve?
Hvordan kommer de til det tal?

Prøv og se denne test af Velocitor 40 grains Hollow Point skudt fra en pistol http://www.youtube.com/watch?v=pFsDDgztf50

Mon ikke med flere end 135 ft/lbs (183 joules) på 50 yards, at den er mere en kraftig nok til Danmarks "mikkel" på 50 meters afstand, især med et præcis skud fra en riffel?
Men det må man ikke, fordi at projektilet ikke kan lever 175 joules på 100 meter[:o)], eller er der noget jeg har misforstået?

Velocitor http://www.cci-ammunition.com/products/d...oadNo=0047
konverteringstabelen http://www.unitjuggler.com/convert-energ...-to-J.html

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#2
Hvad er det lige ved jagtloven du ikke forstår????

Energikrav til ræv = 175joule på 100 meter. PUNKTUM

Alt andet er ligegyldigt. Og glem at skyde ræv med en 22 lr.

Se lovens begrænsninger som en mulighed for a købe et nyt våben [Wink][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg tror nu bare manden mente om der var grundlagt for at starte et lobbyarbejde for at ændre loven(hvilket nok ville være en sag der var tabt på forhånd).

Jeg synes dog selv at den begrænsning passer fint med de andre kaliberbegrænsninger vi har i loven. Der er en stor margin i vildtets favør, og det er vel også ok, selvom det lige i tilfældet med en .22 betyder en del for alsidigheden.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg tror nu bare manden mente om der var grundlagt for at starte et lobbyarbejde for at ændre loven(hvilket nok ville være en sag der var tabt på forhånd).



Loven er jo lige blevet ændret for at 17 HMR kan bruges til ræv. Så troen på at energikravet kan sænkes yderligere er spild af tid.

Problemet er ikke at en 22 lr ikke kan slå en ræv ihjel på 50 meter. Problemet er at vi jægere ikke kan lade være med at skyde på længere afstande. Og så er vi derude hvor kuglen mangler energi til at dræbe effektivt.
Jeg er faktisk betænkelig ved at 17 HMR nu er lovlig til ræv. Min riffel skyder 2cm grupper på 200 meter og det er absolut muligt at træffe indenfor maskinrummet ud til 250 meter eller mere, men jeg mener ikke at en 17 grs kugle bringer energi nok med ud på de afstande.
Og derfor skyder jeg heller ikke ræv på så lange afstande med den riffel.
I stedet bruger jeg min 204 Ruger som et meget mere effektivt våben. Vi skal passe på med ikke hele tiden at gå til grænsen af loven da der sidder en flok antijægere og venter på at vi går over grænsen.

Så, venligst, lad være med at puste til ilden og gå op i kaliber.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Debatten er højaktuel. Og det er netop problematikken omkring at slå vildtet ihjel der bør vægtes højest. Vi har diskuteret det en del under en jagt. For feks 10 år siden brugte man mere tid på at komme på skudhold og placere sig godt i forhold til vildtet. I dag virker af og til som om det er meget vigtigt at være effektiv, at kunne dække så stort terræn som muligt og i samme øjeblik der stikker to horn ud af skovbrynet så er riflen i anslag. Der er utrolig meget vildt i dag at jage, men samtidig så er priserne også skruet så højt op at det snart er latterligt.
Min svigerfar gik på jagt med 22lr sammen med sin far da han startede på jagtens stier. Dengang var den vist nok lovlig til råvildt og kunne også levere når dyret var inde for rækkevidde.
Jeg er glad for den kaliberdebat der er i dag og den fokus på at bruge korrekt våben, kugle og kaliber til jagten.
Svar
#6
Har 22lr nogen sinde været lovligt til råvildt (eller fasaner)? jeg tvivler.

mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
[Wink]Nu ved vi jo ikke hvor gammel hans svigerfar er, eller om han bor i Danmark, men så vidt jeg husker så NEJ, og jeg er jo heller ikke helt ung[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#8
Citat:quote:

Har 22lr nogen sinde været lovligt til råvildt (eller fasaner)? jeg tvivler


Det må vel bero på hvornår de nuværende udspecificerede energi-krav kom frem... det er vist ikke såååå længe siden... en gang midt i sidste århundrede.. eller i 30'erne .. hmm...

Før "energikravene" var der såvist jeg husker blot "forbud mod visse kalibre" til visse vildtarter..

Forbuddet med .22lr til fasaner havde intet med "effektiviteten" at gøre, det var på grund af "krybskytteri"... Det kunne jo ikke nytte noget at en eller anden fattigr*v sad på sit lille jordlod og nakkede fasaner til gryden (eller salg), når meningen var at de skulle flyve højt over godsejerens jagtgæster ...[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
mener da helt klart at salonriffel 22lr. er lovlig til fasaner, kan ikke se hvorfor den ikke skulle være det
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Har 22lr nogen sinde været lovligt til råvildt (eller fasaner)? jeg tvivler.

mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!


Svar
#10
dravis
Forbuddet med .22lr til fasaner havde intet med "effektiviteten" at gøre, det var på grund af "krybskytteri"... Det kunne jo ikke nytte noget at en eller anden fattigr*v sad på sit lille jordlod og nakkede fasaner til gryden (eller salg), når meningen var at de skulle flyve højt over godsejerens jagtgæster ...

.......den er god[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by lollænder

Debatten er højaktuel. Og det er netop problematikken omkring at slå vildtet ihjel der bør vægtes højest. Vi har diskuteret det en del under en jagt. For feks 10 år siden brugte man mere tid på at komme på skudhold og placere sig godt i forhold til vildtet. I dag virker af og til som om det er meget vigtigt at være effektiv, at kunne dække så stort terræn som muligt og i samme øjeblik der stikker to horn ud af skovbrynet så er riflen i anslag. Der er utrolig meget vildt i dag at jage, men samtidig så er priserne også skruet så højt op at det snart er latterligt.
Min svigerfar gik på jagt med 22lr sammen med sin far da han startede på jagtens stier. Dengang var den vist nok lovlig til råvildt og kunne også levere når dyret var inde for rækkevidde.
Jeg er glad for den kaliberdebat der er i dag og den fokus på at bruge korrekt våben, kugle og kaliber til jagten.



Mon ikke det er .22 Hornet der tænkes på..? Den var både lovlig og populært da "far var dreng"[:I]
Svar
#12
Få år inden jeg fik jagttegn, var der ingen energikarv. Til råvildt skulle blot anvendes en riffel med centraltænding, og til større vildt skulle riflen bare være over 6,5mm. Dermed var 22 hornet dengang tilladt til råvildt, og eksempelvis 30 carabin tilladt til kronvildt. Så kom der krav om kuglevægt (3 gram for råvildt, og 8 gram for det der er større), og energi (100 kilogram-meter på 100 meter for råvildt, og 200 for større), Jeg vil tro kravene kom omkring 1979-80.

Jeg ved til gengæld ikke hvornår de karv der er nu kom frem. Indtil for 3-4 år siden troede jeg faktisk at den med 3 og 8 gram stadig var gældende, men forstår at vi ikke længere må bruge en 130 grain kugle til kronvildt i Danmark.

Sonny
Svar
#13
Der er ændret i bekendtgørelsen om ammunition til jagt i 2009, 2010 og 2011 ...

139 grains /9 gram er nu mindste kuglevægt til "stk. 1 vildt" altså også kronvildt.

Der er ikke længere nogen nedre kalibergrænse, undtaget for luftvåben.
(.22) udelukkende energi(munding), Energi(100 m, kuglevægt og/eller V(0)

F.eks. 50 grains /3,2 gram for råvildt OG E(100) på mindst 800 Joule

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
"Kimcar"
22 lr er IKKE lovlig til fasaner. Og det er ikke forkert det dravis forklarer! [Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ULG

"Kimcar"
22 lr er IKKE lovlig til fasaner. Og det er ikke forkert det dravis forklarer! [Wink]

Hilsen Ulrik



Jeg havde samme holdning som jer indtil jeg kiggede efter...
Hvad siger I så til det her?

"Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition der må anvendes til jagt mv."

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt, jf. også bilag 1:
1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.
2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.
3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre, skarv og sort svane samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 175 J.
4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.
5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.
Stk. 2. For så vidt angår jagtammunition til riflede våben til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon, vildsvin eller spættet sæl, skal projektilet være ekspanderende.

E0 = 150joule, det kan en frisk .22LR vel godt klare?
Svar
#16
.22lr kan være lovlig til fasan...

hvis man kan puste en almindelig 40 grains .22LR kugle ud med over 350 m/sek (skulle ikke være et stort problem)
så ligger den lige over 150 J ved mundingen.

... [^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
CCI Velocitor opgives til 248j ved mundingen, så den er til at få lovlig til fasan - også i det virkelige liv :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
285J ved mundingen ahhhhrr .. mon...... det vil betyde at "Velocitor" bønnerne skal komme ud med ca 470 m/s ... Ret imponerende for en .22lr ...
Det gad jeg godt se målt over en kronograf ... [Wink]

De er opgivet til "1435 fps in a 20" barrel" hvilket er nærmere 440 m/s ... hype ... hype ... hype .. de kommer aldrig op på det energiniveau..

Amerikanerne måler ca. 1300 - 1400 fps på Youtube... = 400 - 430 m/s

Det er dog stadig nok til at de er lovlige til Fasandyret...[^]

køb dog en 17 hmr i stedet...[Big Grin] sæt dæmper på .22'eren og skyd med almindelige "standard velocity" efter mindre vildt end fasanerne
I stilhed ... [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by dravis
køb dog en 17 hmr i stedet...[Big Grin] sæt dæmper på .22'eren og skyd med almindelige "standard velocity" efter mindre vildt end fasanerne
I stilhed ... [Wink]



Nu går jeg ud og jager med dæmper [:p] for det skriver Dravis at jeg må [Big Grin][Big Grin][8D].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
Knægten starter på jagttegns-undervisning på mandag..... Måske jeg skal benytte lejligheden til at friske lidt op på lovgivningen....[:I][:I] Beklager at jeg kom med et forkert svar. Hvornår blev den ændring lavet? Da jeg tog jagttegn ( I 1988 ) var fasaner nævnt som en vildtart der ikke måtte nedlægges med 22Lr

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)