Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
175 joules på 100 meter for ræve til revudering?
#21
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Knægten starter på jagttegns-undervisning på mandag..... Måske jeg skal benytte lejligheden til at friske lidt op på lovgivningen....[:I][:I] Beklager at jeg kom med et forkert svar. Hvornår blev den ændring lavet? Da jeg tog jagttegn ( I 1988 ) var fasaner nævnt som en vildtart der ikke måtte nedlægges med 22Lr

Hilsen Ulrik



Sådan var det også da jeg tog jagttegn i 1985 [Big Grin] og mange år frem, ved ikke hvornår det er ændret? Det er også gået min næse forbi ..

Ps. Men kunne heller ikke drømme om at skyde fasan med salonriffel, men hver sin lyst. Næh, så hellere med buen, det er en udfordring [Smile]
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Citat:quote:

Originally posted by ULG

Knægten starter på jagttegns-undervisning på mandag..... Måske jeg skal benytte lejligheden til at friske lidt op på lovgivningen....[:I][:I] Beklager at jeg kom med et forkert svar. Hvornår blev den ændring lavet? Da jeg tog jagttegn ( I 1988 ) var fasaner nævnt som en vildtart der ikke måtte nedlægges med 22Lr

Hilsen Ulrik



Sådan var det også da jeg tog jagttegn i 1985 [Big Grin] og mange år frem, ved ikke hvornår det er ændret? Det er også gået min næse forbi ..

Ps. Men kunne heller ikke drømme om at skyde fasan med salonriffel, men hver sin lyst. Næh, så hellere med buen, det er en udfordring [Smile]



Og en person der kun jager ved at snige sig ind på byttet og brække nakken på det vil sikkert sige at buejagt ikke er nogen udfordring [Wink]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#23
M@X 2.0
Hvad er det lige ved jagtloven du ikke forstår????
Energikrav til ræv = 175joule på 100 meter. PUNKTUM
----------------------------------------------------------------------

Et mindre svar til M@X 2.0 kan jeg desværre ikke klar.....
Hav tålmodighed og læse det hele. Forhåbentlig vifter jeg til "debatens flammer"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg er utrolig glad for de meget blandede info og meninger jeg har fundet her på tråden, dog ikke mindst til M@X 2.0,s svar, fordi at jeg kan bruge dem til at forklar (dog med min begrænset evne/ordforråd), hvor og hvordan jeg synes at lovgivning i forhold til rævejagt (som M@X 2.0 har selv opdaget[Big Grin]) og riffeljagt på andre arter ”halter”.
Jeg kommer også med forslag til hvordan en del af lovgivning kan forbedres og misforståelse (som min [Smile] he he) kan undgås.
M@X 2.0 skrev….
”Jeg er faktisk betænkelig ved at 17 HMR nu er lovlig til ræv”. Min riffel skyder 2cm grupper på 200 meter og det er absolut muligt at træffe indenfor maskinrummet ud til 250 meter eller mere, men jeg mener ikke at en 17 grs. kugle bringer energi nok med ud på de afstande”
Her er der tale om lovgivning som siger at det er kaliberen der gælder. (vist nok noget med mundingshastigheden at gør). Efter lovgivning er det tilsynaende OK at skyde ræve over 200 meter med en 17HMR, bare fordi at den opfylder min krav - 175 joule på 100 meter!
Hvis love siger at kraven er 175 joule på 100 meter med .17 skal det ikke også være 175 Joule på alle andre afstand?
Hvorfor er 183 joule på 50 meter med en større kaliber .22 ikke OK? Det er trods alt "vel placeret Joules" der dræber....og det er nemmere på kort afstand at ram præcis....right M@X 2.0[Smile]?

Andre steder siger lovgivning at det er kuglevægten der gælder. Her "halter" det også!
Har fundet 2 gode eksempler fra indlæg her på tråden:
Dravis skrev:
”lovgivning siger at 139 grains /9 gram er nu mindste kuglevægt til "stk. 1 vildt" altså også kronvildt”
og Bobo: "forstår ikke hvorfor at vi ikke længere må bruge en 130 grain kugle til kronvildt i Danmark".

Jeg kan heller ikke se fornuften i lovgivning om oven nævnt. Læs venligst her hvorfor...
En Norma Nosler 6,5 x 55 140 grains patron med en anslags energi på 2606 Joule/100 meter er i følge lovgivning "LOVLIGT"
MEN en kraftigere Norma 270 win 130 grains patron, med anslags energi på 3155 joule/100 meter er til gengæld "ULOVLIGT"[:o)]

Flere steder siger lovgivning at det er hastighed ved mundingen som er alt afgørende, men er mundingenshastighed ikke blot et tal som i praktisk kan ikke bruges til noget overhoved?

Hvad siger i til mit forslag at lovgivning skal ændres, således at anslagsenergi er udgangspunktet til enhver art?
Jeg synes at det skulle være os der bestemmer hvilken kombination af kaliber og kuglevægt/type som er bedst egnet til og/eller forsvarlig til opgaven og som naturligvis passe til lovgivnings minimum anslagsenergikrav.
....hvor svært kan det være[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][?]

mvh
Fremmedarbejderen[8D]

p.s.
Vi må bare håbe at "de kloge" som finde frem til anslagsenergikraverne ikke går O.T.T (over the top) som vil betyder at vi skal skyder alle gråspurve med kanoner.

p.p.s.

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#24
Er det energien der dræber?

En lovlig langbue giver næppe mere end 40-45joule og dog vil et gennemskud levere en sårkanal der er altødelæggende. Hvad har pilen så leveret af energi? 3-5joule?

Hvad med at kloge lidt i hvad der skal til for at levere en dødelig sårkanal?
Og der kommer vi så til den sovende hund, for hvad er en dødelig sårkanal?
Der skal så uendelig lidt til i hjerte/lunge området (alternativt et godt kranieskud) i forhold til et reelt røvskud, og dog skal lovgivningen tage højde for en jæger der har passeret sidste salgsdato på kørekortet og gerne forveksler naboen i ruskindsfrakke for et rådyr nede ved vandhullet!

Så det vi skal diskutere er vel i virkeligheden hvad der skal til for at dræbe humant ved et dårligt til meget ringe skud i forhold til hvad der ville være ideelt!
Så hvad skal der til hvis jægeren ikke rammer perfekt på 100m men får revet et røvskud af?
Er det så humant at 175joule er max. eller kan 45joule slå ræven ihjel trods alt og hvor lang tid er acceptabelt for et stykke vildt?
Er skalaen progressiv fra nyttevildt til skadevildt og vil vi acceptere at skadevoldende vildt godt kan lide (meget) i døden i forhold til Bambi?
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Citat:quote:

Originally posted by lollænder

Debatten er højaktuel. Og det er netop problematikken omkring at slå vildtet ihjel der bør vægtes højest. Vi har diskuteret det en del under en jagt. For feks 10 år siden brugte man mere tid på at komme på skudhold og placere sig godt i forhold til vildtet. I dag virker af og til som om det er meget vigtigt at være effektiv, at kunne dække så stort terræn som muligt og i samme øjeblik der stikker to horn ud af skovbrynet så er riflen i anslag. Der er utrolig meget vildt i dag at jage, men samtidig så er priserne også skruet så højt op at det snart er latterligt.
Min svigerfar gik på jagt med 22lr sammen med sin far da han startede på jagtens stier. Dengang var den vist nok lovlig til råvildt og kunne også levere når dyret var inde for rækkevidde.
Jeg er glad for den kaliberdebat der er i dag og den fokus på at bruge korrekt våben, kugle og kaliber til jagten.



Mon ikke det er .22 Hornet der tænkes på..? Den var både lovlig og populært da "far var dreng"[:I]


Det var ikke en 22hornet, jeg ved det fordi den står i mit våbenskab i dag. De lavede også tøndejagt, det var vist ikke helt godt. Det var den lille mands jagt og alle ressourcer blev brugt på at få mad på bordet hver dag.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by 22man
Jeg kan heller ikke se fornuften i lovgivning om oven nævnt. Læs venligst her hvorfor...
En Norma Nosler 6,5 x 55 140 grains patron med en anslags energi på 2606 Joule/100 meter er i følge lovgivning "LOVLIGT"
MEN en kraftigere Norma 270 win 130 grains patron, med anslags energi på 3155 joule/100 meter er til gengæld "ULOVLIGT"[:o)]

Make Every Shot Count!



Bare en lille bemærkning:
140 grains og 2606 joule/100 m er IKKE lovligt til kronvildt m.m.
Ved kuglevægt over 9 gram men under 10 gram, skal anslagsenergien være minimum 2700 joule/100 m.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#27
Skarpt set, Lars

Ser ud til at 22man har det lidt svært med vore kaliber/joule krav [Wink]

(ku ik la vær [Big Grin] )

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Skarpt set, Lars

Ser ud til at 22man har det lidt svært med vore kaliber/joule krav [Wink]

(ku ik la vær [Big Grin] )

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Arh M@x, alle kan da have sine udfordringer med de regler der http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=23228&whichpage=1&SearchTerms=energi

Jeg ku heller ik lade være [Big Grin]

Mvh
Anders
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Skarpt set, Lars

Ser ud til at 22man har det lidt svært med vore kaliber/joule krav [Wink]

(ku ik la vær [Big Grin] )

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Arh M@x, alle kan da have sine udfordringer med de regler der http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=23228&whichpage=1&SearchTerms=energi

Jeg ku heller ik lade være [Big Grin]

Mvh
Anders



@ahsv

HIGHFIVE til dig [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

men demens rammer osse dig [Wink]

ydmygst, Benny
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
"problemet" IMO med at gå ned i energi til Ræv o. lign. så en meget frisk .22LR lige netop kan klare det er, at det er meget nemmere, at smide en alt for svag patron(Ex. Aquila Kolibri) i en .22LR end det er, at smide noget alt for svagt, i en .17HMR og .22WMR

Og derudover, så HAR de "højere magter" for en gangs skyld lyttet, og sat kravet ned, så man lovligt kan benytte en .17HMR
At håbe på mere.. Det er VIRKELIG ønsketænkning.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#31
[quote]Originally posted by JRexA

"problemet" IMO med at gå ned i energi til Ræv o. lign. så en meget frisk .22LR lige netop kan klare det"....netop

"at det er meget nemmere, at smide en alt for svag patron(Ex. Aquila Kolibri) i en .22LR"....måske på Grønland[Big Grin], ellers tvivl jeg meget på det[Smile]
Kolibrien er 20 grains og den letteste 22LR patron jeg har set øst for Storbælt er på 32 grains..... og den hedder Stinger[Smile]

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#32
Nu skriver jeg ikke om den Letteste patron.. Men den SVAGESTE.
RWS Zimmer/RWS Z-Lang er set i DK.(Guntex lister dem)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)