Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bøgeskov
#1
Ja, nu maa I ikke grine, men sagen er den at min kone og jeg kommer til DK i April/Maj, og jeg vil gerne se (og vise hende)en flot Dansk bøgeskov naar bøgen springer ud. Jeg selv har ikke set det i 47 aar. Hvor i landet finder vi en flot bøgeskov? Beliggenhed og afstand er underordnet. Nogen har fortalt mig Vejle Skanderborg omraadet, andre Rebild bakker.
Jeg selv er fra Tønder, og der er der ikke ligefrem mange bøgeskove.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#2
Der er flotte bøgeskove flere steder i landet, men Vejle er et godt bud.
Det er også fint omkring Silkeborg/Himmelbjerget/Ry.
vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Dyrehaven i Vejle. Der er både Dådyr og bøgetræer.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
Skanderborg, områderne omkring Silkeborgsøerne. Bøgen springer gerne ud lige omkring bukkejagtens start. Skriv når du/I er i landet så kan vi følge op på hvor og hvornår bøgen springer ud rundt omkring.
Svar
#5
Pas nu på, en bøgeskov i fuld flor er så flot et syn at den måske kan få fruen til at tvinge dig til at blive i Danmark!

Fandt det her på naturstyrelsens hjemmeside:
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturopleve...geskov.htm

Jægersborg dyrehave kan kombineres med "hjortevildts safari", men er nok ikke så kendt for sin bøgeskov, men snarere de gamle Ege hvis jeg husker rigtigt.

Mere inspiration:
http://www.denstoredanske.dk/Naturen_i_D..._bøgeskove

Søhøjlandets (Silkeborg/Skanderborg/Ry) bøgeskove vil jeg nok anbefale. Marselisborgskoven ved Aarhus kan også klart anbefales!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#6
Nordsjælland har mange forskellige områder med bøgeskov.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
Helt ubetinget Munkebjergskovene.

Tag et weekend ophold på Hotel Munkebjerg og gå nogle skønne ture i omegnen.
Hvis det er for meget, så har jeg en ½ td land med bøg som i må kigge på.
Min kone siger bøgen springer ud hos os d 14-05.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#8
Nørreskoven på Als
Gråstenskovene med prinsesse søerne
Skovene langs Flensborg Fjord

der er nok af dem....og jeg giver kaffe, hvis du kigger forbi [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Jeg holder med M@x, Skovene langs flensborg fjord er meget flotte.
Især ved Kollund kanten, meget kuperede og velplejet.

Og ellers er det Marselis skoven (hvis den hedder det) ved Aarhus, den er også flot [Smile]

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#10
Jeg nyder selv at fiske ved Kongsøre Næbbe hvor bøgeskoven går helt ned til Isefjorden. At der så samtidig ligger en fin stenalder dysse der gør det ikke mindre attraktivt.

Mvh.
Anders
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Jeg nyder selv at fiske ved Kongsøre Næbbe hvor bøgeskoven går helt ned til Isefjorden. At der så samtidig ligger en fin stenalder dysse der gør det ikke mindre attraktivt.

Mvh.
Anders



Sådan et smukt sted er der også nede ved Stevns. At gå der en stille aften og pürche havørreder med flugestangen...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Nørreskoven på Als
Gråstenskovene med prinsesse søerne
Skovene langs Flensborg Fjord

der er nok af dem....og jeg giver kaffe, hvis du kigger forbi [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Hov, er du og alle os andre ikke i Afrika på det tidspunkt??? [?][8D]

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#13
Næh, jeg venter stadig på at pengene skal gå ind på kontoen.................men jeg er ved at lade nogen solids til min .458 [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Lugter jeg en interessekonflikt der M@x? ;-)

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#15
Der er forresten også en utrolig fin bøgeskov ved Dalby i skåne. Jeg har også kaffe på kanden, og lidt vildsvin 2 timer mod nord.
Husk på at skåne har været dansk i flere år end svensk.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#16
Jeg har været Nordjyllands-guide for et Canadisk ægtepar for et par år siden, på deres "Denmark in a week" besøg.

De overnattede på Hotel Amerika i Hobro. Jeg hentede dem ved hotellet og så fulgte: Morgen/Formiddag Rold skov & Rebild bakker, (skov[:I], istidslandskab); Frokost/picnic ved Bulbjerg (WW2 bunkers, fuglefjeld, kalkklint, Vesterhavsudsigt); eftermiddag ved Store Blåkilde og derefter retur til hotellet i Hobro. Bare som eksempel på en endagstur[Smile]

Skriv PM for koordinater, tips eller evt. ønske om en guidet endags-tur (gratis naturligvis).

Min baggrund er geology/physical geography.

Mvh Pete
Svar
#17
Så konklusionen er, at der er masser af bøgeskove, fra Vandværksskoven ved Frederikshavn i nord til Kollund/Wassersleben i syd. Så afhængigt af, hvor I ellers måtte have planlagt jeres ophold i DK, er det næppe vanskeligt at imødekomme ønsket.
Enjoy your stay ;-)
Svar
#18
Tusind tak for de mange oplysninger og forslag paa hvor vi skal rette opmærksomheden. Det meste af tiden bliver jo nok brugt i det sønderjyske, og Flensbor hvor min bror nu bor.
Sjovt nok, jeg har kørt Fjordvejen ved Kollund utrolig mange gange, men har aldrig lagt mærke til skovene der.
Da jeg i sin tid var skovfogedelev paa Broager (Sønderborg Statsskovs Distrikt)brystede vi os med at have den fineste bøge stand nord for Karpaterne ude i Kobbelskoven. De træer blev brugt til videnskabelige opmaalinger, og hvert 5. aar, tror jeg, blev et par stykker fældet og rekonstrueret paa jorden og opmaalt paa alle leder og kanter, og skaaret op i meterstykker, maalt og ringene talt osv osv. Hele den bestand af bøgetræer blæste omkuld i vinterstormen i 1966/67.
Jeg var kun 21 da jeg rejste fra Danmark i 1968, og var ikke videre berejst i Danmark, og tænkte heller ikke meget paa bøgeskove dengang. Nu man er det ældre, er der saa mange af de smaa ting man gerne vil opleve endnu engang, saa jeg takker jer alle for de mange oplysninger, invitationer og enkelte Pm's som jeg har svaret paa.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
Hogmeister: Du er også velkommen i Toftlund hvis der mangles forplejning til et af måltiderne. :-)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#20
@Hogmeister

Jeg kender alle skove på Als, Sundeved, Broagerland og langs Flensborg Fjord.
Og Nydambåden er færdig og har fået sin egen bro med bådehus. Et besøg værd for en gammel Viking.

Og jeg ved hvor McQuolle bor og jeg kan sige god for hans kogekunst. Dådyrgryden glemmer man ikke lige med det samme [:p][:p][:p]

Du siger bare til [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)