Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oryx vs. Evolution
#1
Jeg går lidt og overvejer at skifte til én af ovenstående kugler i .270 win. Tidligere har jeg skudt med Oryx i .308 win, men jeg synes ikke der var så meget knald og fald effekt på råvildt.
Senere har jeg skudt med RWS Kegelspitz, der efter min mening var super til råvildt.

Er der nogen af Jer, der ved om Evolution er lige så hård en kugle som Oryx?
Svar
#2
Hvis jeg skal være ærlig syntes jeg ikke oryx er så hård. Der er jo lidt mere fart på en 270.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Har du prøvet Winchester XP3 i 150gr?
Svar
#4
Der må være en her der har linket til den meget kritiske norske test af oryx . ????

Jeg har selv skudt med den i 30.06 . Det er lige godt den værste møg kugle jeg har set .
Dette er så vidt jeg husker alle mine skud med oryx. Alle skudt i fornuftig vinkel
Buk løb 100 m for perfekt kugle .
Hjort løb som intet var hendt . Skød igen og hjorten faldt. Kugle 1 var slet ikke ekspanderet
Buk skudt på bladet. Ikke ekspanderet kugle gik ud 2 cm fra anus. Løb 150 m
Buk skudt på bladet kugle gik ud gemmen kølle og smadrede køllen totalt

Så var det slut for mit vedkommende.

Min kammerat skyder med den i 308. Og har oplevet mange underlige ting. Men skyder stadig med den. Underligt nok

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#5
Har aldrig selv brugt Oryx, men godt nok hørt mange underlige ting om den, men det er jo kun jagtfrokostteori.
Mener dog også der findes et Norsk Forum, der kun er oprettet for at omtale Oryx' s skavanker.
Faldo: hvorfor går du fra RWS når du er glad for den. Jeg er superglad for den og kunne ikke drømme om at skifte

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
RWS ks er jo lidt lettere i 270 end i 308, så jeg ved ikke om den duer ok til då- og kronvildt. Har du erfaring med det?
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Faldo

RWS ks er jo lidt lettere i 270 end i 308, så jeg ved ikke om den duer ok til då- og kronvildt. Har du erfaring med det?


Ups[:I] sgu mig der ikke har læst dit indlæg ordentlig.
En .270' er vil jo hjemmefra og jeg tror faktisk at KS egner sig bedst til moderat hastighed, men det er absolut kun noget jeg tror/ ingen erfaring om.
Det må der være andre der kan tale ud fra erfaring om - jeg mener at bla. GT har brugt KS meget ... GT ER DU DER ??

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Jeg har brugt KS i 9.3x62 og 308. Ligelades DK.

De var begge ret præcise.
De dræbte hurtigt, men lavede nogle underlige baneændringer i vildtrkoppen.
Grund til, at de dræber så hurtigt, er nok at de går rimeligt meget i stykker, når de rammer noget.

De flyver ret dårligt.

I virkeligheden har den 250gr udgave i kal 9,3 klaret sig ret fornuftigt i 9,3x62.
165gr DK var klar bedre end 165 KS i 308.

Men hvad skal men sige,jeg har jo kun fundet de itu-slåede projektiler i de dyr, der døde af det.
Derfra må man konkludere,at de er gode til at slå ihjel.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Egentlig meget sjovt... Jeg har skudt 30-40 stykker vildt med Oryx 180 gr i kaliber 30.06 og kan slet ikke kende billedet.

Vildtet. Råvildt, grise, elge, gnu, zebra har lagt sig mere eller mindre på stedet og kødødelæggelsen har været acceptabel.

Ligeledes har jeg ladet en del i .308 og 6,5x55 til kammerater som har samme oplevelse som mig.

Men jeg vil da gerne se linket hvis der er en der har det :-)

J
Svar
#10
en af mine venner skød et rådyr på halsen med 180grain Oryx og på fotoet jeg fik, havde ryret imponerende skade, men dem var løbet helt vildt langt og der måtte en swiesshund på. jeg var sikker på dyret var død på stedet, men jeg blev overrasket :-)
hvis nogen sender en sms så kan jeg sende et foto, men jeg gider ikke forsøge at uploade foto

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#11
Oryx i min 6,5*55 fungere bare super. Har efterhånden +10 rådyr og et par vildsvin på samvittigheden. Har ikke oplevet noget med retningsændring i vildtet. Til gengæld er jeg stoppet med den i 9,3'eren, efter jeg oplevede 2 gange der ikke var gennemskud på elg. Så jeg vil være noget varsom med at overføre erfaringer fra en kaliber til en anden kaliber....
Mvh.
Jørgen
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by Faldo

RWS ks er jo lidt lettere i 270 end i 308, så jeg ved ikke om den duer ok til då- og kronvildt. Har du erfaring med det?


Ups[:I] sgu mig der ikke har læst dit indlæg ordentlig.
En .270' er vil jo hjemmefra og jeg tror faktisk at KS egner sig bedst til moderat hastighed, men det er absolut kun noget jeg tror/ ingen erfaring om.
Det må der være andre der kan tale ud fra erfaring om - jeg mener at bla. GT har brugt KS meget ... GT ER DU DER ??

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Ks virker mere end godt i en 7x64 og den har fået godt med fart på :-)
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#13
Jeg har skudt 4 rensdyr med .308 Win. og 180 grains Oryx. Alle 4 dyr faldt på pletten, uden nævneværdige kødskader, så den holder jeg da fast i. De tests jeg har set, har også set overbevisende ud med 85-99% restvægt.

Hvis du alligevel vil skifte, så vælg en kugle med bonded blykerne (eller en blyfri) fordi der så ikke afsættes nær så mange blyrester i kødet!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/70
Beretta 471 Silver Hawk 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#14
Hej
Jeg var inviteret til Sverige for nogle år siden på en jagt i et stort hegn på ca. 500 HT, Lars som jeg var oppe ved, spurgte hvad vi skød med og jeg skød med Oryx i 3006 og der var andre der også havde Oryx med, han sagde åh nej så får vi eftersøgninger i dag, han fortalte der var lavet en Svensk undersøgelse som viste det var den kugle som gav flest eftersøgninger i Sverige, han mente man skulle undgå den kugle da den ikke levede op til sin kunnen.

Jeg tror man skal passe på med at sammenligne brugen af en kugle i kaliber 270W og 308W når de to kalibre går med så forskellige hastigheder, en 270W er et hurtig gående kaliber så brug en god bondet kugle.

De kugler som er bløde duer generelt ikke til hurtige kalibre, man får store kødødelæggelser.

Vil man skyde med 270W så brug en kugle som holder godt samme, en Winchester XP3, Barnes TSX, Nosler AccuBond, Vil være kugler som holder sammen.

Jeg tror de fleste kugler er gode, hvis de bare bliver brugt til de hastigheder de er udviklet til.

Til Faldo
Jeg ville ikke bruge Evolution i en 308W, den er skabt til kalibre med høje hastigheder som 270W, 300WM, den svamper meget op og derfor kræver den høj hastighed for at få kuglen igennem vildtet, jeg har brugt den i kaliber 8x68S, på de store dyr i Afrika var der ikke gennemskud hver gang, men på mindre dyr hvor den kom igennem lavede den store kød skader, den svamper voldsom op, det er ikke en kugle jeg vil købe igen.
Hvis jeg var dig ville jeg bruge Barnes TSX i 150gr. hvis din 270W kan styre kuglen, ellers 140gr.

Et stykke råvildt skudt i hjertet (rent blad skud) løber mange gange fra skud stedet, det er ikke fordi den har fået en dårlig kugle, dyret ved bare ikke den er død før der ikke kommer mere blod til hjernen.
Skal man være sikker på Knald og fald skud, så skal man lave et høj blad skud, hvor skuddet laver lammelser i nervesystemet mod rygsøjlen, eller hoved skud, så er man sikker på Knald/fald skud.

Mit eget yngling sted at ramme vildtet, er højt, den øverste 1/3 del og fremme på pladet, det giver lidt kød skade højt på forløbene, men de klapper til jorden hver gang.

Jeg vil tro at samlet set har jeg skudt over 50% af det vildt jeg har skudt med Barnes TSX og TTSX. jeg er mere til TSX frem for TTSX, man skal bare huske på at hvis man bruger Barnes kugler så skal de også op i fart.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)