Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varmeflimmer fra lyddæmper
#1
Hvordan mindskes varmeflimmer fra lyddæmperen?

Er ikke meget til ideen om at sætte et isolerende hylster udenpå dæmperen, da dæmperen beholder varmen og bliver endnu mere varm...

Så flimmerbånd må være måden - men hvordan gøres dette? Jeg har sako optilock montage og sonic 45 mm dæmper.

Nogen der har fået lavet nogle gode løsninger som de ønsker at dele?
Svar
#2
Beklager på forhånd for det er ikke et svar på dit direkte spørgsmål. Opgradere dæmperen Wink startede selv med en tmd45 og til feltskydninger og generel hyggeskydning bliver de varme for hurtigt. Ellers vælg andet end en alu dæmper så man kan sætte en mirage cover på den uden bekymringer. Ps. S&L thunderdome kan uden problemer klare 10 skud i 308 uden synlig flimmer...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#3
@sako75: kan høre vi har samme setup og samme ide med flimmerbåndet. Jeg har nogen ideer men ikke en praktisk løsning endnu, men skal nok dele den når jeg har. Men har hørt at @Lassescout har en løsning, skulle vist være vist på et andet forum, måske vi også må se det her?
Svar
#4
Æhhh. Jeg tror du blander to ting sammen Kras.

Jeg fik Min Sauer 200 STR forsynet med rail og kikkertsigte. Den rail HG Firearms laver til STR nu, har mulighed for fastgørelse af flimmerbånd, men det er en tidligere udgave jeg har, der ikke har denne mulighed.Så der findes vist ingen billeder af min riffel med flimmerbånd.

Men jeg har et isoleringsomslag til lyddæmper i ordre. Det er af en type som nemt kan trækkes tilbage på piben når dæmperen skal køle, og som så skubbes frem på dæmperen når skydningen skal fortsætte.

Jeg ved ikke hvor godt det kommer til at virke, men det skal da prøves. Her er et link til det omslag jeg har bestilt, det er nr. 3 jeg vil prøve: http://www.youtube.com/watch?v=pNB0Yqb6Lkk

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
@lassescout, beklager misforståelsen, det må være det man kalder en "halv vind" [Big Grin]

Fik det opklaret, det er @fisker der har lavet det nummer jeg havde hørt om (til SAUER flimmerbånd).. Kan ses i tråden om "hydrodip"

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=28032

Men jeg er ikke vild med "destruktive" ændringer på dæmperen.. Tænkte mere i retning af en ring forrest med en skrue til flimmerbåndet..
Svar
#6
Hvad med at putte en klat selvklæbende velcro (hun) på dæmperen, og så en plade med velcro (han) til at sætte på som et flimmerbånd?
Går kun ud fra at det er et problem på banen.

Samme princip som herhttp://bulletin.accurateshooter.com/2013/03/mirage-shields-not-just-for-benchresters-anymore/

Mvh. Loft
Svar
#7
Jeg har tænkt på en løsning med en spændeskive mellem modulerne, hvor der laves to huller til sauer flimmerbånd som lignende:
http://skyttebutik.dk/picview.asp?pid=1453

Så skal der bare laves en anordning på montagen til at gøre den anden ende fast. Længden skal måske tilpasses på flimmerbåndet, men det er nok det mindste problem.

Loft: Ja tror også kun det bliver et problem på banen.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

Hvad med at putte en klat selvklæbende velcro (hun) på dæmperen, og så en plade med velcro (han) til at sætte på som et flimmerbånd?
Går kun ud fra at det er et problem på banen.

Samme princip som herhttp://bulletin.accurateshooter.com/2013/03/mirage-shields-not-just-for-benchresters-anymore/

Mvh. Loft



Det meste lim slipper når materialet det sidder på bliver varmt. Så tror ikke det kommer til at virke [:I]
Svar
#9
http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx...odid=25555 - måske dette ville være en mulighed. Ellers må jeg i gang med at bore huller i min sonic dæmper.
Svar
#10
@Sako75: så tror jeg at jeg har fået lavet en (ikke-destruktiv) løsning til fastholdelse af sauer flimmerbåndet på min Sonic 45 :-)
Jeg har lavet en Alu ring til at montere forfra med let pasning til dæmperen. Fik den malet sort igår med Brændeovnsmaling og fik det hærdet i ovn i 3 timer ved 120gr, så regner med det kan holde til at blive skudt varm..

Ideen er at ringen holdes på plads af elastikken i flimmerbåndet, men det vil praktisk test vise (ellers får den en holdeskrue). Jeg lægger et par billeder op så snart jeg får dem taget.

Foto tilføjet:
[Image: Sako%2520med%2520flimmer.JPG]
Svar
#11
Det ser ret fint ud. Måske producenten af sonic skulle stjæle ideen?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Det ser ret fint ud. Måske producenten af sonic skulle stjæle ideen?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Rigtig god idé ![Big Grin]
Svar
#13
Det er vel først og fremmest en god ide hvis det virker [Big Grin]

Virker det?
Svar
#14
Det ser ud til at være en rigtig god løsning. Godt arbejde Kras.

Hvordan er båndet sat fast ved kikkerten?

Ja vi må have Jørgen Nielsen i gang med at lave en ringe til dæmperne.
Svar
#15
Hvis nu jeg mod forventning skulle indlade mig på noget så ubehageligt som at arbejde.
Ville det så være en ide med en ring som pasede nogenlunde, med en lille kant indvendigt i fronten, så den ikke gled for langt tilbage.
Derefter burde man vel montere en tynd O ring i et spor indvendigt i ringen, så man absorberede diameterforskelle, og samtidigt forhindrede at ringen faldt af ved skud.
Kunne denne videreudvikling forhindre at jeg fik samme ry som anden producent, angående simpel kopiering og tyveri af design[B)].
Eller ville et par flasker rødvin formilde Kras så meget, at han blev helt stolt over at have inspireret[:I]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#16
@sako75: båndet er bare fastholdt ved at de to kroge fra båndet sidder i en strop der er lagt bagom forreste ring/base.

@n/a: der er skam en kant forrest, så ringen ikke kan glide tilbage (se foto). Jeg vil da bare være beæret, hvis du vil tage ideen op så andre kan få glæde af det.

Regner med at den skal testes i morgen.

PS: det med en o-ring indvendigt er en god forbedring[Big Grin]
Men tænker på om de tre skarpkantede udfræsninger til fastspænding på endekappen kan blive et problem? (skære o-ringen ved, gentagen, montage?)

Foto tilføjet:
[Image: Sonic%2520kappe.JPG]
Svar
#17
Det bør nok være en varmebestandig O-ring [:X].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det bør nok være en varmebestandig O-ring [:X].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Ja, en "Viton" udgave vil være passende (op til 200gr)
Svar
#19
Hvorfor tilbyder Nielsen Sonic ikke bare at man kan købe en andet frontmodul med mere gods i. En række M4 gevindhuller rundt i periferien, så man kan skrue en skrue i klokken 12.

Så slipper man for at glemme den løse ring derhjemme og at O-ringen er smeltet fast.

Jeg hader løse dele der kan glemmes. Løse magasiner bl.a

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#20
Så er det testet! Det fungerer upåklageligt, ringen bliver siddende som den skal, og varmeflimmer dæmpes markant. Så thumbs up herfra til n/a om at starte produktion [Big Grin]

[Image: Sonic%2520sako%2520m%2520ring.PNG]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)