Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Manglende præcision med Lyddæmper???
#1
Hej Alle

Jeg er bekendt med flere som har præcisions-problemer efter de har monteret deres dæmper på riflen. Jeg har selv oplevet det samme - det løste sig, da den blev skruet ordentligt sammen. Flere har prøvet tilsvarende løsning, men det har tilsyneladende ikke hjulpet på præcisionen - hvad kan det skyldes? Har I oplevet noget tilsvarende - og hvordan kom I i så fald problemet til livs?..

Jeg venter spændt på Jeres input og kommentarer

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Måske nok det omvendte svar, men jeg har ikke oplevet problemet. Hverken på min .22, min .223, eller min 30-06.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Første spørgsmål er vel om de har fået lavet gevindet et ordenligt sted?

Der er ikke noget argument for at præcisionen skulle blive ringere. Træfpunktet rykker sig med/uden dæmper, men med mindre dæmperen på en eller anden måde påvirker kuglen under affyring, bør spredning være den samme eller bedre.

Gevind på både dæmper og piben skal være rene under montering, sidder der grus i klemme kan der opstå spændinger.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
@MS
Definer præcisionsproblemer...

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Med præcisionsproblemer mener jeg; at riflen skyder fremragende uden dæmperen monteret. Med dæmperen monteret kastes skuddene tilfældigt rundt på skiven - dvs der er ikke tale om en regulær træfpunktsændring ( som man vil kunne forvente ) der er tale om spredt skydning over eksempelvis et A4-ark stort område.
En efterspænding af dæmperens indvendige og udvendige dele samt tilspænding til riflen har ikke hjulpet. Og jo - riflen ER kontrolleret og efterspændt - det samme er montage og kikkert-delen.

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#6
Hvilke dæmpere taler vi om?
fabrikat model kaliber på dæmper?
fabrikat kaliber model på riffel?


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#7
Har i prøvet at tage bundstykket ud og kigge igennem fra kammeret? Alternativt kan vægten fra dæmperen tænkes at skabe kontakt mellem pibe og skæfte??

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Om dæmperens vægt bevirker at piben hviler/rører ved skæftet skal jeg lade være usagt - det blev ikke kontrolleret. Men det bliver det ASAP! Men vi prøvede at kigge gennem piberne med dæmper monteret og det så ud som det skulle.
Riflerne kommer fra Schultz & Larsen, Victory og Classic,i kalibrene .308 og 30.06. Dæmperens er af mærket SAI Carbon....

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#9
Der har været flere negative erfaringer med lige netop den dæmper. Bemærk også at en carbon dæmper absolut ikke er lavet til at blive skudt særlig varm!

Med de tilbagemeldinger jeg ellers har hørt, ville jeg få den byttet til en SAI Evolution med det samme.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Hvis den er købt pga den lave vægt så vejer en alu dæmper som Sonic 45 eller S&L eller en lille stål dæmper som Ase Utra SL5 stort set lige så lidt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Jeg var på skydebanen i onsdags, der var der en hvis skud sad ca 2 meter under skiven[xx(], efter efterspænding blev skiven ramt, så de skal sidde fast hver gang[8D]

Jeg mener at huske at det var en SL dæmper[:I]

Det var en god dag på banen K.O. Skov var ude for at demonstrere noget grej en Remington i .338, flere Sauer 202 og 101 med i diverse cal, forskellige dæmpere SL i Ø35-55mm og en enkelt marlin 45-75 grovnt, peltor høreværn og så var der fri skydning med alle riflerne uden beregning, Ja, det var en god dag på banen.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Bla andet kom der et nyt medlem af Half Moon Scar Club efter han prøvede Marlinen.[B)][B)][B)][Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#12
Hej

Ældre tråd, men liver lige op igen.

MS, fandt du nogensinde ud af hvad der var galt??

Kan konstatere at min riffel laver grupper der kan dækkes af 2 krone på 100 meter uden dæmper når den sidder i bænk.
Når så dæmper kommer på spreder den over et A4 ark.
Prøvet med 2 forskellige typer 30-06 ammo med dæmper: Winchester 147gr FMj, og S&B 8g FMJ.
Alt er spændt sammen, og piben kommer ikke ned til skæftet når dæmper er monteret, kuglen røre ikke dæmper indvendigt, når man ser igennem løbet ser det ud som atl er linet ordentligt op.

Lyddæmper er en Nordhunt (RCC) M/101 cal .30

Sonny
Svar
#13
(09-05-2022, 10:00 AM)bobo Skrev: Hej

Ældre tråd, men liver lige op igen.

MS, fandt du nogensinde ud af hvad der var galt??

Kan konstatere at min riffel laver grupper der kan dækkes af 2 krone på 100 meter uden dæmper når den sidder i bænk.
Når så dæmper kommer på spreder den over et A4 ark.
Prøvet med 2 forskellige typer 30-06 ammo med dæmper: Winchester 147gr FMj, og S&B 8g FMJ.
Alt er spændt sammen, og piben kommer ikke ned til skæftet når dæmper er monteret, kuglen røre ikke dæmper indvendigt, når man ser igennem løbet ser det ud som atl er linet ordentligt op.

Lyddæmper er en Nordhunt (RCC) M/101 cal .30

Sonny
Hej Sonny

Er der skåret gevind efterfølgende eller er den med fabriksgevind (15-1)?

Hvis der er skåret gevind efterfølgende så kan det være at brystet på piben ikke er lige det vil sige at dæmperen ikke sidder lige eller kun støtter på piben i den ene side. smør lidt kridt på stykket mellem gevindet på piben og kanten på piben, så kan du se om den sidder rigtigt.

Der skal være min 1 mm fri på evt. støttebøsning.

Du kan få en våbensmed til at tjekke om dæmperen sidder lige på piben, han skal have en stålstang i rigtig kaliber og den skal helst være så lang at den kan nå igennem dæmper og et godt stykke ned i løbet, man kan herved konstatere om dæmperen sidder lige.

Det kan også være en blaffer i dæmperen der sidder lidt løs og rammer kuglen, men det vil give slidmærker yderst i lyddæmperen.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#14
Hej Santo

Tak for hurtigt og brugbart svar.

Gevindet på piben er skåret ved en større Østjysk våbenhandler og er et 14x1.
Pibens er ved slutning af gevindet (der hvor gevind slutter og dæmper skal støtte imod piben) 15,6mm, så der er "kun" 0.8mm i hver side.
Oven i dette kan jeg konstatere at der sidder en form for møtrik nede i dæmperen der sikkert holder den sammen, der er hul med gevind og toppen at møtrikken er plandrejet for anlægsflade.
Kan se at hullet i denne møtrik, hvor det indvendige 14x1 gevind er skåret er en lille indboring på Ca 14,5-15mm, et par mm dyb inden gevindet starter, hvilket jo reducere anlægsfladen mellem pibe og dæmper betragteligt.
Når jeg bruger mærkefarve på pibens skulder bliver der kun overført 3-4 tiendedele til møtrikken med det indvendige gevinds anlægsflade.

Har en mistanke om at det kan være en for lille anlægsflade.
Der er desværre ikke plads til at få en top ned til møtrikken, ellers kunne jeg jo tage den ud og dreje anlægsfladen lidt ned, og derved fjerne nedboringen, så der blev anlægsflade dikekte fra geving til pibens skulder.

Ellers kan jeg oplyse at der er asser af plads imellem støttebøsning og pibe.
Den med stangen kunne jeg naturligvis lige dreje en messingstang ned så dan kan bruges, men tror lige jeg vil forbi våbenhandleren igen og se om de har en dæmper med bedre anlægsflade (den jeg har nu blev købt brugt, så måske vil de give en god byttepris).

Sonny Jensen
Østbirk
Svar
#15
(09-05-2022, 04:35 PM)bobo Skrev: Hej Santo

Tak for hurtigt og brugbart svar.

Gevindet på piben er skåret ved en større Østjysk våbenhandler og er et 14x1.
Pibens er ved slutning af gevindet (der hvor gevind slutter og dæmper skal støtte imod piben) 15,6mm, så der er "kun" 0.8mm i hver side.
Oven i dette kan jeg konstatere at der sidder en form for møtrik nede i dæmperen der sikkert holder den sammen, der er hul med gevind og toppen at møtrikken er plandrejet for anlægsflade.
Kan se at hullet i denne møtrik, hvor det indvendige 14x1 gevind er skåret er en lille indboring på Ca 14,5-15mm, et par mm dyb inden gevindet starter, hvilket jo reducere anlægsfladen mellem pibe og dæmper betragteligt.
Når jeg bruger mærkefarve på pibens skulder bliver der kun overført 3-4 tiendedele til møtrikken med det indvendige gevinds anlægsflade.

Har en mistanke om at det kan være en for lille anlægsflade.
Der er desværre ikke plads til at få en top ned til møtrikken, ellers kunne jeg jo tage den ud og dreje anlægsfladen lidt ned, og derved fjerne nedboringen, så der blev anlægsflade dikekte fra geving til pibens skulder.

Ellers kan jeg oplyse at der er asser af plads imellem støttebøsning og pibe.
Den med stangen kunne jeg naturligvis lige dreje en messingstang ned så dan kan bruges, men tror lige jeg vil forbi våbenhandleren igen og se om de har en dæmper med bedre anlægsflade (den jeg har nu blev købt brugt, så måske vil de give en god byttepris).

Sonny Jensen
Østbirk
Hej Sonny

Jeg ved at Jørgen ved K.O Skov i Bording har en dorn der passer i passende længde Wink 

Ellers ved jeg også at Rune ved Jafi i Viborg har lavet noget hokus pokus med dæmpere for at give en større anlægsflade på brystet.
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)