Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så nemt?
#1
Hej
Er det virkelig så enkelt at genlade?
https://www.youtube.com/watch?v=9-tzaULt1rs

Eller den danske udgave der springer påfyldningen af krudt over
https://www.youtube.com/watch?v=KkyZRCq28ZQ

Har altid troet at genladning forudsatte en masse dyrt udstyr til flere tusinde kr.
Men er det så enkelt og billigt som vist i videoen, er det lige før det kunne friste at prøve, - det ser ud til at være rimelig enkelt at gøre.
Lee Classic Reloader (308 Winchester) ser ud til at koste 350,- kr hos Guns & Powder.
Skulle der gå nørderi og udstyr i det, ser det ud til at en Lee krudtvægt kan købes for 300, - kr
På den måde bliver genladningskurset den største startomkostning.
Er der hold i det eller holder det ikke i den virkelige verden, - jo jeg er godt klar over at man hurtigt bliver træt af måden, hvis man skal lade mange patroner hver weekend, så er det selvfølgelig udstyr som vist på http://genladning.dk/, man skal have, - det er bare ikke der, det starter for mig.
Vh Finn
Svar
#2
yeps...

reelt kan man genlade med særdeles simple remedier...

Det gjorde man meget i 1800-tallet--- [Wink]

Ofte havde man en simpel dobbelt "kombi-die" en fænghætte udstøder,
et krudtmål lavet af et afkortet hylster med et lille påloddet håndtag og en "Rawhide hammer" eller hård gummihammer/trækølle
Dertil en lille tyk metalplade til at stille hylstret på, og som man kunne trykke fænghætten på plads på/med.
Man kan også klare sig med et stykke hårdt træ/ et bord.. [Big Grin]

Processen var enkel:

1: prikke gænghætten ud, ofte med et tilspidset søm... de "fancy" havde et passende hul i den metalplade der også blev brugt til at sætte hylstret på under resizing og sætning af gænghætten.
2: resize hylstret med en ene ende af dien, ved at presse hylstret så langt ind som muligt med hånden, sætte det og dien på metalpladen og hamre hylstret op i dien.. derefter hamres det ud igen med en træpind.
3: en gænghætte lægges på pladen og hylstret sættes over og igen hamres den på plads med træpinden inde i hylstret.
De smarte havde en pind af hårdt træ med en metalring omkring den anden ende som både holdt sammen på pinden i slagenden og kunne udvide hylstret i toppen så der blev plads til blykuglen.
4: krudt fyldes i med "skeen"
5: den anden ende af dien bruges til at sætte projektilet og crimpe.

done!

Det virkede naturligvis bedst med "straight wall" 1800- tals hylstre og sortkrudt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej Dravis
Tak for svar.
Din beskrivelse af de simple redskaber til genladning, får mig til at tænke på min fars gamle ladesæt til haglpatroner, som han brugte under krigen, da de ikke kunne få fabriksladet patroner.
Dertil kommer drabelige beretninger om harer skudt med sort krudt i vindstille vejr, hvor man ikke kunne se, om man ramte det første stykke tid efter skuddet.

Opdagelsen af at genladning af riffel patroner ikke behøver at koste en formue, har til nu bevirket, at jeg har meldt mig til et kursus til efteråret, så får vi se hvilket omfang det evt får.
Vh Finn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)