Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skema til dispensation til udlandsrejse
#61
well, jeg prøvede, måske lidt naivt, at ringe til det fine Administrationscenter Øst's våbenkontor for at høre hvordan man gør. Hun svarede, at lyddæmpere ikke kunne indføres i våbenpasset, da de "ikke var en våbendel på den måde", men at man, f.eks. til sverige, skulle deklarere den i tolden på lige fod med våben og vekselsæt.

Med hensyn til andre lande "mente" hun at proceduren var den samme, men anbefalede at spørge det pågældende lands toldvæsen eller ambassade.
Svar
#62
JEg har så lige snakket med dem. Og det er rigtigt, at de ikke indfører dem i våbenpasset i Jylland - men at de har set flere eksempler på, at det er lavet i de østdanske politikredse.
Problemet er, at det betyder at de skal udskrive et nyt våbenpas, hvis der skal en ny riffel i, og en lyddæmper er indført imod reglerne - selvom det vel er den smidigste løsning.

Rent faktisk bad de mig om at søge på vanlig vis - og så bede om et skriftligt svar og en klagevejledning, som de så kunne sende videre i systemet, og der med opnå lydhørhed politisk ift. ændring af reglerne.

Hermed er opfordringen givet videre: Søg om optagelse i passet og klag, når I får afslag. Det vil i det lange løb hjælpe dem på våbenkontoret.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#63
Det vil side at - det ER altså mod reglerne at skrive lyddæmpere i våbenpasset.
Så blev jeg så meget klogere..........hmmmm, det var jo det vi vidste hele tiden [Wink]

--
FKF

ANNA
Svar
#64
Ja... bortset fra, at det ikke er mere "forbudt" end at flere politikredse har gjort det, for at finde en praktisk løsning på et lovsjuskproblem. Ingen af politikerne havde tilsyneladende tænkt på, at man kunne finde på at tage sin lyddæmper med på jagt i udlandet.

Det nye er vel egentlig, at politiets våbenkontor gerne vil have vi søger, så de kan give afslag, så vi kan klage, så de kan få ændret reglerne og derefter lovligt yde en service, der er neturligt efterspurgt...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#65
Problemet stikker dybere end som så: Våbenpasset og den lovgivning hvorved det er indført i Danmark, er baseret på et EU-direktiv og Justitsministeriet har (som svar på noget brokkeri fra min side) forklaret, at de ikke mener at EU-direktivet giver mulighed for at optage en lyddæmper i våbenpasset og dermed er det nok heller ikke muligt at tilrette de danske regler uden om EU, så lyddæmpere kan optages.

Den eneste mulighed er altså, at politiet og justitsministeriet viser lidt konduite [Big Grin]og laver en rent dansk ordning. Jeg har i hvert fald set én "tilladelse til midlertidig udførsel og efterfølgende indførsel af lyddæmper i forbindelse med jagt" udstedt af en politikreds øst for Storebælt. Det kunne være en mulighed, selv om den ikke er særlig praktisk. Og ja, jeg tror også på Julemanden og på at der faktisk kommer en uge med to torsdage - hvis man venter længe nok [xx(]

Desværre er der nok ingen stemmer for en SocDem eller radikal justitsminister i at fixe denne lille misere. Hvis våbencentrene mener at det giver en positiv effekt at klage, så er det da med at få ansøgt og komme i gang med at læsse klager over på rigspolitiet. Arbejdsbyrde=overarbejde=omkostninger er nok det eneste sprog der har en effekt i denne sag.

9,3*57
9,3*57
Svar
#66
Nej - det er ikke en mulighed at søge om midlertidig udførelse af en lyddæmper. Det kan man slet ikke søge om. Man kan kun søge om permanent udførelse. JEg spurgte ind til dette specifikt - da jeg jo gerne vil overholde regler mv. og have orden i tingene. Og fik den besked. Det er nok forklaringen på, at føromtalte link på jægerforbundets hjemmeside er blevet fjernet.

Våbenfolkene har brug for, at vi søger og beder om skriftlige svar på afgørelsen + klagevejledning i tilfælde af afslag, så vi kan klage over afgørelsen (som de træffer i overensstemmelse med reglerne). Når de har en stak klager kan de råbe politikerne op (som også er dem, der kan tage det op i EU-sammenhæng, hvis det er nødvendigt).

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#67
Vedrørende lyddæmper i Skotland.
For at have en lyddæmper lovligt i Skotland skal man have "firearms certificat" på den ligesom på den riffel man medbringer. Og det kan man kun få såfremt lyddæmperen er indskrevet i våben passet.
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Vedrørende lyddæmper i Skotland.
For at have en lyddæmper lovligt i Skotland skal man have "firearms certificat" på den ligesom på den riffel man medbringer. Og det kan man kun få såfremt lyddæmperen er indskrevet i våben passet.



Det er heldigvis helt forkert [Big Grin] Jeg er lige kommet hjem fra Skotland, hvor jeg havde min lyddæmper med - jeg havde naturligvis firearms certificate på den og min lyddæmper er ikke skrevet i våbenpasset. Jeg ansøgte via vores kontakt i Skotland (der også formidler jagten) og fik det ønskede certificate uden at våbenpasset nogensinde blev efterspurgt.

Mvh.
Anders
Svar
#69
Jeg har en tur til Irland i støbeskeen.

Nogen herinde der har prøvet at få en dæmper med derover?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#70
Jeg er også lige hjemvendt fra Skotland. Dæmperen blev problemfrit påført Firearmscertificat uden at denne stod i våbenpasset. Jeg medsendte blot en kopi af tilladelsen.

J.
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Vedrørende lyddæmper i Skotland.
For at have en lyddæmper lovligt i Skotland skal man have "firearms certificat" på den ligesom på den riffel man medbringer. Og det kan man kun få såfremt lyddæmperen er indskrevet i våben passet.



Det er heldigvis helt forkert [Big Grin] Jeg er lige kommet hjem fra Skotland, hvor jeg havde min lyddæmper med - jeg havde naturligvis firearms certificate på den og min lyddæmper er ikke skrevet i våbenpasset. Jeg ansøgte via vores kontakt i Skotland (der også formidler jagten) og fik det ønskede certificate uden at våbenpasset nogensinde blev efterspurgt.

Mvh.
Anders



En gang imellem er det jo rart ikke at have ret[Big Grin]
Hvordan indførte det skotske politi lyddæmperen i dit våben pas. Eller skulle du ikke have riflen indført på side 5 i passet. Det krævede man ved mig.
Venlig hilsen L
Svar
#72
Der skal ikke indføres noget i EU passet, kun i det skotske FAC.
Vi fremsender bare kopier af våbenpasset samt dæmpertilladelsen.
Så kommer alle ens rifler samt dæmperen på FAC.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#73
er det mig der helt har misset noget, jeg troede egentlig at problemet
bestod i at tage dæmperen lovlig med ud af dk??

[Image: asgaard.gif]
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by GT

Der skal ikke indføres noget i EU passet, kun i det skotske FAC.
Vi fremsender bare kopier af våbenpasset samt dæmpertilladelsen.
Så kommer alle ens rifler samt dæmperen på FAC.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Der er åbenbart også forskel i Skotland på hvordan politiet agerer.
Min riffel skulle indføres på side 5 i mit EU pas.
Svar
#75
@Høker: det er fuldstændig korrekt. Sagen er blot at ved rejse til lande hvor du får en lokal våbentilladelse kan man godt klare sig med en eksport+importløsning hvor man for en periode er uden dansk tilladelse. Problemet består i at det er p....bureaukratisk. I relation til Sverige er problemet at her skal du bevare din danske tilladelse og så duer nævnte "løsning" ikke.
Paradoksalt at det er sværere nu at tage en dæmper mellem to EU-lande end ud af EU. [xx(]

9,3*57
9,3*57
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by niels28217

@Høker: det er fuldstændig korrekt. Sagen er blot at ved rejse til lande hvor du får en lokal våbentilladelse kan man godt klare sig med en eksport+importløsning hvor man for en periode er uden dansk tilladelse. Problemet består i at det er p....bureaukratisk. I relation til Sverige er problemet at her skal du bevare din danske tilladelse og så duer nævnte "løsning" ikke.
Paradoksalt at det er sværere nu at tage en dæmper mellem to EU-lande end ud af EU. [xx(]

9,3*57



Ja - og det passer so ikke. For lige som regler i og koderne i våbenpassystemet gør, at dæmpere ikke kan komme i passet, så kan man ikke søge om midlertidig udførsel af en dæmper. Kun permanent udførsel/indførsel.
I realiteten kan det vel betyde, at hvis man søger udførsel - og bagefter søger indførsel - så risikerer man også at skulle søge ny tilladelse til dæmperen... og i mellemtiden risikerer man i teorien et år i spjældet for ulovlig besiddelse af dæmper ... eller hur?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#77
@ran
Lige præcist - ikke desto mindre er en af de løsningsmodeller der har været præsenterer, at man får en eksporttilladelse og en importtilladelse + ny våbentilladelse. Tror det stadig er den som politiet tror kan bruges men har ikke talt med dem for nylig om lige det.

9,3*57
9,3*57
Svar
#78
Jeg fik i forbindelse med min tur til Skotland en tilladelse til udførsel og en tilladelse til indførsel - der skulle ikke søges om ny tilladelse.

Mvh.
Anders
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Jeg fik i forbindelse med min tur til Skotland en tilladelse til udførsel og en tilladelse til indførsel - der skulle ikke søges om ny tilladelse.

Mvh.
Anders



Hvordan fik du tilladelse til at have den i skotland? Var den på din firearms permit eller hvordan?

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#80
Hej Christensen

Som jeg skriver tidligere i tråden havde jeg den på firearms permit i Skotland [Smile]

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)