Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SAKO L579 forester super deluxe med graveringer
#1
Hvem kan hjælpe min far og jeg, med hvor denne oprindelig stammer fra? En forbindelse jeg kan bruge videre i jagten.. og evt værdi...??

Den ret lidt speciel ved det der er special personlige graveringer i fra sin tid på skæftet af vildsvin, men graveringer i både træ og metal.. selv de små skuer er graveret. Det er ydermere et monument graveret i. En elfenben dut og masser af andre finesser..

Håber i kan hjælpe,, sender gerne billeder,, kan ikke få dem op her [Smile][Smile]
Svar
#2
Send billeder til mig på bone_collector@icloud.com så lægger jeg dem op for dig.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...8d7431.jpg [/IMG]

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...43f915.jpg [/IMG]

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...b112ee.jpg [/IMG]

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...f4d831.jpg [/IMG]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
EN DATTERS ØNSKE TIL DADDY!! VIL I HJÆLPE MIG, MED AT OPFYLDE MIN FARS STORE ØNSKE???
SE ovenstående artikel vedr SAKO L 579 forrester super de luxe riflen!!
Jeg havde sådan håbet der var bare èn, som havde et forslag eller henvisning til en der måske kan hjælpe os,, Smile Så MÅ forsøge sidste gang,, Det BEDSTE ville være en mail til SAKO?? Der er liiidt langt til Finland Smile
Dette er et stort ønske for min far og for mig at kunne give til ham,,, gør dette for at kunne overraske ham,,, I håb om det holder canceren for døren, han har ikke energien til at drøne dDK rundt for dette her,, måske giver glæden og noget mere tid sammen,, ny energi,, VIGTIGST er hans ønske bliver virkelighed/opfyldt WinkELSK mens vi kan <3
-SÅH.. derfor beder jeg, jer inderligt om, ikke at klikke videre, men bruge 2 min på at smide en evt ledetråd... alt relevant tager vi med glæde imod..SmileJeres viden, er jo nok, uden tvivl noget mere proff. og behjælpelig, end min alene =)

På forhånd tak, også hvis i bare blev og læste det,,
KH
Sus (stadig fars pigepå 37. år Wink
Svar
#5
Udskæringerne er helt sikkert ikke fra SAKO's fabrik.

Det ligner en standard, der er "peppet" op med lidt udskæringer.

Bjarne Møgelhøj i Horsens gjorde i perioder en del i det. D.v.s.
han sendte det ud i "byen" og fik det lavet.

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Udskæringerne er helt sikkert ikke fra SAKO's fabrik.

Det ligner en standard, der er "peppet" op med lidt udskæringer.

Bjarne Møgelhøj i Horsens gjorde i perioder en del i det. D.v.s.
han sendte det ud i "byen" og fik det lavet.

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!



Mon ikke det var Bjarne's far, Henning Møgelhøj der gjorde i det.[Wink]

Sus, hvad kender i til riflens forhistorie. Træarbejdet var der en del der fik lavet i Polen tidligere,for.........20- 30 år siden??, nu er det ikke så populært længere.

Og du spørger lidt til værdi. Her bliver du nok skuffet - langt de fleste vil mene at "udsmykningen" ikke ligefrem højner værdien, nok snarere tvært imod, faktisk meget endda, øh ja, for ikke at blive længere i spyttet, de fleste vil sige den er ødelagt.
Den kan have en affektations værdi for familien hvis i kender dens historie, men det er nok også det.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
@CP - Mon ikke det var Bjarne's far, Henning Møgelhøj der gjorde i det.

Nu har jeg jo nået den alder, at det kan undskyldes at man husker forkert [Big Grin] [B)]

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
^_^ .. Ja vi aner det ikke,, der har været Så mange teorier,,, så det er blevet vores mission at aflive alt nyggerrighed... der er bla et monogram på.. er ikke så stærk i runer hihi,, Det ligner et dp på denne måde..hjæpl
. Hvem udskar ellers? Jeg har et våben nummer,,, nej nej,, siger det self ikke her Wink Men ?kan det hjælpe på nogen nåde,, ved evt at ringe til sako??
Svar
#9
Du behøver ikke oplyse våbennummeret her, men du kan evt. finde ud af lidt mere om fremstillingstidspunktet ved at sammenligne med disse oplysninger:

https://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoO...bering.pdf

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Helt enig med övrige her, de "finere" Sako rifler som var fabriks udskårne lignede ikke på noget vis denne, og alle dem jeg har set var udfört i meget lyst trä, også den min egen far fik i gave af hans kone da han fyldte 50. Så jeg siger også "hjemmesnittet".
Svar
#11
Står der "Super deluxe" på den med den originale "SAKO "typografi"/skrift,eller er det noget i "bare" kalder den?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Nogle nærbilleder af magasinbunden og andet graveret metal vil hjælpe.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Her er et billede, fra en 1986 annonce af en Super Deloxe.

http://www.ebay.com/itm/Sako-Guns-Rifle-...0428579036

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Her er flere billeder af en Super Deluxe
http://www.sakosource.com/-1052rs-supdlx-06.html

Disse passer med udskæringerne fra annoncen, så det udseende er med stor sikkerhed det originale(standard), for en Super Deluxe.

Men da der er tale om specielbetillinger, så har der med stor sikkerhed været mange valgmuligheder.
Alle Super Deluxe har været specielbestillinger fra Fabrikken, så mon ikke Sako kan hjælpe, hvis du kontakter dem, med serienummeret på riflen.

Graveringerne har gjort riflen meget dyrere at købe/få lavet, men om det øger salgsværdien er et spørgsmål, om den rette køber.

En brugt Holland & Holland med graveringer kan f.eks. løbe op i over kr. 100.000 (Men det er nok også det dyreste luksusmærke)
http://hollandandholland.com/gun_single...._york&v=&c=

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Her er flere billeder af en Super Deluxe
http://www.sakosource.com/-1052rs-supdlx-06.html

Disse passer med udskæringerne fra annoncen, så det udseende er med stor sikkerhed det originale(standard), for en Super Deluxe.

Men da der er tale om specielbetillinger, så har der med stor sikkerhed været mange valgmuligheder.
Alle Super Deluxe har været specielbestillinger fra Fabrikken, så mon ikke Sako kan hjælpe, hvis du kontakter dem, med serienummeret på riflen.

Graveringerne har gjort riflen meget dyrere at købe/få lavet, men om det øger salgsværdien er et spørgsmål, om den rette køber.

En brugt Holland & Holland med graveringer kan f.eks. løbe op i over kr. 100.000 (Men det er nok også det dyreste luksusmærke)
http://hollandandholland.com/gun_single...._york&v=&c=

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



Argh, vil du påstå at det ligner det fra den Sus har lagt ind ????

Jeg har aldrig set en Super Deluxe, hvor der ikke har været "fiflet" med netskæringerne og det er der IKKE på Sus´s.
Jeg tror stadig helt afgjort det er noget "hjemmelavet"

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

@CP - Mon ikke det var Bjarne's far, Henning Møgelhøj der gjorde i det.

Nu har jeg jo nået den alder, at det kan undskyldes at man husker forkert [Big Grin] [B)]

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!



Ja alt forladt, var du ikke ca. jævnaldrende med Henning ?[Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
En brugt Sako L579 koster fra 5000 og opefter, afhængigt af model, tilbehør/kikkert og stand.

En Ny Sako 85 Deluxe, uden graveringer har en udsalgspris på 20-25.000 afhængigt af model. (Korsholm).

Personligt ville jeg ikke betale ekstra, for graveringer og træsnitteri, men for den rette køber kan det da være, at den er mere værd, end en standard riffel.
Men min forventning er, at den prismæssigt ikke bliver dyrere, end en ny Sako 85 Deluxe.

Opsporing af historien bag den vil kræve en række ting:

1: Kontakt Sako, få at vide om det er en specielmodel de har lavet, og til hvilken distributør/forhandler, den er leveret. Evt slutbruger, hvid de har denne oplysning.

2: Kontakt forhandleren og hør om han kan/vil hjælpe med hvem køberen er.

3: kontakt den første køber og få våbenets historie derfra.

Alternativ mulighed: Kontakt politiets våbenregistrering, og se om de vil oplyse hvem der tidligere er registreret som ejere af denne riffel.

Kontakt så den første ejer og få våbenets historie.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Ud fra Sus billeder, der er træet standard, uden specielle åretegninger, og uden specielle netskæringer. Jeg vil også vurdere, at det er en Alm. Sako, der er fiflet en hel del med.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Hold nu kæft, jeg ville blive tosset hvis nogen gav sig til at kratte i mit skæfte på den måde [xx(][xx(][xx(] Jeg har altså bare aldrig været til billedskæreri.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
@CP - Ja alt forladt, var du ikke ca. jævnaldrende med Henning ?

Bare fordi jeg blev et år ældre i dag, og overlevede det sidste hjerteanfald, behøver du jo ikke at være fræk [Big Grin]

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)