Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nyjæger 2014 og riffelprøve OBS !!!
#1
Hvis du har taget jagttegn i år, bestået haglprøven og meldt dig til riffelprøven er der lige noget du skal være opmærksom på !!!

Du SKAL medbringe sedlen med haglprøve bestået til riffelprøven, ellers bliver du afvist !!!

Junior skulle op i Musse i torsdags, den 29/5, og blev afvist med ovennævnte begrundelse. [Sad!] [Sad!] [Sad!]
Og det på trods af følgende :
Man kan ikke melde sig til riffelprøven før bestået haglprøve er registreret hos SNS.
Der er ingen steder krav om at man skal dokumentere bestået haglprøve ved riffelprøven.
De "venlige" prøvesagkyndige ville ikke kontrollere online om der var bestået haglprøve.
Og det selvom de var 10-15minutter foran tidsplanen.

Så det spildte vi 4 timer og tæt på 300km på [Sad!]
I dag kom jeg endelig igennem til jagttegnsekspeditionen, der gav mig ret i at der var en uoverensstemmelse. Så nu må vi lave en officiel skriftlig klage.

Håber at andre ikke ryger i denne klemme.

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]
Mvh


Svar
#2
Junior bestod riffelprøven i går [Big Grin]

Ved prøven var der en af de andre aspiranter der ikke havde sedlen med bestået haglprøve med. Han fik lov at dokumentere ved at få sendt et billede af sedlen hjemmefra.
Han fik desuden at vide at det stod i instruksen på hjemmesiden og havde gjort i en uge.
Det var samme prøvesagkyndige der afviste junior for 2 uger siden [Wink]

Hjemmesiden er blevet ændret 4-5 dage efter min officielle skriftlige klage, desværre ligger der stadig en huskeseddel der ikke er opdateret.

Men det er da nye toner [Smile]

Jeg har dog endnu ikke fået svar på min klage [xx(]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]
Mvh


Svar
#3
Hvad f***** er det nu for noget svineri, må man nu ikke nøjes med at være riffel jæger mere??
Er man tvunget til at købe/låne et haglgevær og bestå en skydeprøve med hagl for at kunne blive riffel jæger??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
JEP [V]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]
Mvh


Svar
#5
Man har da altid skulle bestå afstandsbedømmelse og sikkerhed med haglbøsse før man kunne komme til riffelprøve..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Ja,men det nye er at man fra 2014 også skal kunne ramme med en haglbøsse ( efter bestået jagtprøve). Det gælder uanset om man vil jage mad hagl,kugle eller pil.....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Tåbeligt og det sædvanlige overformynderi!

/Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Vores våbentilladelser og påtegninger på jagttegnet, kommer sig af tillid og kontrol. Der er ingen der burde have svært ved, at ramme bukken på 100 meter, med 5 ud af 6 skud.

Haglprøven som den er nu, giver et mere realistisk billede af den enkelte jagttegnsaspirant end ret meget andet. For de få, der ikke ønsker sig et haglgevær i skabet, er det naturligvis trist - jeg kan dog ikke se at det er en straf. Det er sgu da jagtligt relevant!

//C-X
//C-X
Svar
#9
Det er ganske enkelt noget svineri, det er hvad det er!!!

Hvorfor i alverden skal en kommende riffel/bue jæger tvinges ud i at købe/låne en haglbøsse når han nu ikke vil gå på hagljagt.

Afstandsbedømmelsen kræver ingen extra investering.

I øvrigt skader lidt afstandsbedømmelse vel heller ikke som riffel jæger selv om afstandene ikke lige kan bruges direkte.

Mage til gang overformynderi, for at bruge Kenneth´s ord, skal man godt nok lede længe efter.
Det er beskæmmende at "vores" såkaldte organisation er gået med til det sjusk. Fy for fanden[xx(]

Endnu et lod på vægtskålen, i negativ retning, når nu girokortet fra Danmarks "anti" Jægerforbund kommer til januar[xx(][xx(]

@ULG, hvad så hvis du f.eks vil op til buejagtprøve og har jagttegn fra før dette, skal du så også op til en ny haglprøve for at komme i gang?
Hvis det er tilfældet så har DJ virkeligt skidt i sovsen....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by C-X

Vores våbentilladelser og påtegninger på jagttegnet, kommer sig af tillid og kontrol. Der er ingen der burde have svært ved, at ramme bukken på 100 meter, med 5 ud af 6 skud.

Haglprøven som den er nu, giver et mere realistisk billede af den enkelte jagttegnsaspirant end ret meget andet. For de få, der ikke ønsker sig et haglgevær i skabet, er det naturligvis trist - jeg kan dog ikke se at det er en straf. Det er sgu da jagtligt relevant!

//C-X



Det er absolut ikke jagtligt relevant at være tvunget til at skyde, som man vel er under en prøve. Min interesse for jagt med haglgevær er beskeden, og sammenholdt med en øjenfejl, gør det at jeg rent ud sagt er elendig til at ramme, men jeg bommer/anskyder ikke mere end så mange andre, for jeg kender mine begrænsninger, og undlader de skud hvor det ikke er sandsynligt at jeg rammer.

Den mulighed ville jeg vel ikke have til en prøve ?!?

Og for alle andre fastholder jeg at det stadigvæk er overformynderi at det ikke er frivilligt.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Jeg kan ikke lige se, hvordan dette skal være Jægerforbundets skyld, men det kan også være mig der er uvidende på området. Derimod kan jeg se, at den lovgivende forsamling bærer et ansvar og her bryder man sig jo, som bekendt, meget lidt om våben, overordnet set.

Da jeg, for en hel del år siden, tog jagttegn, fandt jeg det rimelig skuffende, at der ikke var nogen som helst skydefærdigheder påkrævet for at bestå. På virkelig jagt, begyndte jeg også at se sammenhængene. Det er ikke fordi, at jeg er specielt dygtigt skydende, men lidt minimumskrav bør der nu være. Hvis vi som jægere vil tages seriøse af det omkringliggende samfund, så bør vi også kunne dokumentere, at vi har evnerne til de privilegier vi er betroede.

Vil man bedrive jagt, og kan samtidig ikke finde det økonomiske råderum til en brugt 12'er og nogle kasser ammo+duer på banen, så går man en svær fremtid i møde. Vil man kun buejagt, så kan jeg godt se, at det bliver noget bøvl med både haglgevær og skab.

Haglprøven lyder til at være blevet noget sværere end da jeg tog jagttegn og det lyder skam fint. Der er eddermugme nogle klyner, der aldrig burde have haft våben i hænderne, der render rundt og leger jagt, selvom de knap skulle kunne sikkerhedsgodkendes til golfbanen.

Riffelprøven er en joke. Godt nok er den blevet sværere, da man ikke længere kan forvente, at bukken slæber rundt på en frokosttallerken placeret for optimalt bladskud, men den er stadig rasende let. Måske den burde gøres sværere, så den mindede mere om haglprøven?

Alternativt skal vi være tilfredse med riffelprøven og acceptere, at det vi ikke skal testes i her, blev vi testet i på haglprøven.

For mig at se, så har man som buejæger en god og reel prøve, der viser færdighederne under praktisk jagt. Skydningen skal endda genprøves hvert 5. år. Det kunne være fint, om den kunne stå alene eller på lige fod med haglprøven - men så får buejægeren et problem, når han en dag vil udvide med halggevær.

Kenneth, din situation er vel lidt ekstraordinær. Kommer du i en situation, hvor et tydeligt anskydt dyr passerer din post, så skyder du vel, så længe det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt?
Jeg ser ikke, at man her har et reelt valg, for det bør være en moralsk pligt.

Hvis din øjenfejl er grel nok, er det så en teoretisk mulighed at kunne tage haglprøven som handicappet? Der er jo muligheder for handicappede ved riffelprøven.

//C-X
//C-X
Svar
#12
Citat:quote:

Jeg kan ikke lige se, hvordan dette skal være Jægerforbundets skyld, men det kan også være mig der er uvidende på området. Derimod kan jeg se, at den lovgivende forsamling bærer et ansvar og her bryder man sig jo, som bekendt, meget lidt om våben, overordnet set.

De har ikke modarbejdet det vanvid.

Citat:quote:

Da jeg, for en hel del år siden, tog jagttegn, fandt jeg det rimelig skuffende, at der ikke var nogen som helst skydefærdigheder påkrævet for at bestå.
På virkelig jagt, begyndte jeg også at se sammenhængene. Det er ikke fordi, at jeg er specielt dygtigt skydende, men lidt minimumskrav bør der nu være. Hvis vi som jægere vil tages seriøse af det omkringliggende samfund, så bør vi også kunne dokumentere, at vi har evnerne til de privilegier vi er betroede.

Det er rigtigt fint med skydeprøver til de respektive våben der ønskes anvendt. Præcis som f.eks i Sverige.
Men din analogi svarer til at hvis man skal tage motorcykel kørekort så skal man lige bestå lastbil eller et buskøreprøve først.

Citat:quote:

Vil man bedrive jagt, og kan samtidig ikke finde det økonomiske råderum til en brugt 12'er og nogle kasser ammo+duer på banen, så går man en svær fremtid i møde.

Igen, hvorfor skal du have kørekort til personbil hvis du ikke har råd til en lastbil??

Vil man kun buejagt, så kan jeg godt se, at det bliver noget bøvl med både haglgevær og skab.

Igen noget svineri hvis det er tilfældet!

Citat:quote:

Haglprøven lyder til at være blevet noget sværere end da jeg tog jagttegn og det lyder skam fint. Der er eddermugme nogle klyner, der aldrig burde have haft våben i hænderne, der render rundt og leger jagt, selvom de knap skulle kunne sikkerhedsgodkendes til golfbanen.


Rørende enig.

Citat:quote:

Riffelprøven er en joke. Godt nok er den blevet sværere, da man ikke længere kan forvente, at bukken slæber rundt på en frokosttallerken placeret for optimalt bladskud, men den er stadig rasende let. Måske den burde gøres sværere, så den mindede mere om haglprøven?


Hvorfor?? Hvad er problemet i dag? Hvorfor den satans indblanden af hagl til riffelprøver?? Skal vi bare absolut skyde os selv i foden gang på gang??

Personligt havde jeg det fint med at kun guld med egeløv gav adgang til en måneds riffeljagt men hvorfor tvinge det ned over hovedet på folk når det ikke er et problem.
Der bliver luget fint ud i aspiranterne i dag.

Citat:quote:

Alternativt skal vi være tilfredse med riffelprøven og acceptere, at det vi ikke skal testes i her, blev vi testet i på haglprøven.

Vrøvl, de to prøver har intet med hinanden at gøre og det bør ikke være sammenkoblet da det er to vidt forskellige jagtformer.

Citat:quote:

For mig at se, så har man som buejæger en god og reel prøve, der viser færdighederne under praktisk jagt. Skydningen skal endda genprøves hvert 5. år. Det kunne være fint, om den kunne stå alene eller på lige fod med haglprøven - men så får buejægeren et problem, når han en dag vil udvide med halggevær.


Igen, de to jagtformer og prøver skal ikke være afhængige af hinanden !

Citat:quote:

Det er da absolut ikke i orden at man skal bestå en haglprøve for st skyde med bue.


Præcis som det absolut ikke er i orden at skulle det som riffeljæger/aspiranrant.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by C-X

Kenneth, din situation er vel lidt ekstraordinær. Kommer du i en situation, hvor et tydeligt anskydt dyr passerer din post, så skyder du vel, så længe det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt?
Jeg ser ikke, at man her har et reelt valg, for det bør være en moralsk pligt.

Hvis din øjenfejl er grel nok, er det så en teoretisk mulighed at kunne tage haglprøven som handicappet? Der er jo muligheder for handicappede ved riffelprøven.

//C-X



Jeg er helt enig i at jeg fik blandet noget helt andet ind i diskussionen - kan godt selv se at det ikke har direkte relevans..

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
GT

Vores forbund har også en kamp med, at få os til at se seriøse og ansvarlige ud i befolkningens øjne, så vi ikke bare ligner den flok skydegale bonderøve, som mange af os egentlig er Wink
Du kan ikke klandre et forbund for enhvert manglende resultat, når der repræsenterer et mindretal, med relativt ringe opbakning og hvor midlerne til jagttegn går til vores ideologisk og politisk direkte modstandere. Det kan kun ende i kompromis.

Hagljagt er den mest udbredte jagtform og den kan sagtens fungere som grundkursus for de øvrige former. Måske nogle jagtforeninger og kursussælgere skulle stille haglgeværer til rødighed for kursisterne? Det fordrer mere foreningsarbejde, men som nyjæger ved man jo ikke engang hvad man skal bruge af gevær alligevel, med mindre man har en rigtig seriøs indsigt.

Den teoretiske jagtprøve byder jo også aspiranten på spørgsmål der intet har med jagtloven at gøre. Hertil også stof omkring jagt med riffel.

Problemet med riffelprøven er i dag, at den er så let. 100 meter, ram en frokosttallerken. Jeg ville ikke have noget imod, at vi skulle have været mere igennem (tog den her i år).

//C-X
//C-X
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by C-X

GT

Vores forbund har også en kamp med, at få os til at se seriøse og ansvarlige ud i befolkningens øjne, så vi ikke bare ligner den flok skydegale bonderøve, som mange af os egentlig er Wink
Du kan ikke klandre et forbund for enhvert manglende resultat, når der repræsenterer et mindretal, med relativt ringe opbakning og hvor midlerne til jagttegn går til vores ideologisk og politisk direkte modstandere. Det kan kun ende i kompromis.

Hagljagt er den mest udbredte jagtform og den kan sagtens fungere som grundkursus for de øvrige former. Måske nogle jagtforeninger og kursussælgere skulle stille haglgeværer til rødighed for kursisterne? Det fordrer mere foreningsarbejde, men som nyjæger ved man jo ikke engang hvad man skal bruge af gevær alligevel, med mindre man har en rigtig seriøs indsigt.

Den teoretiske jagtprøve byder jo også aspiranten på spørgsmål der intet har med jagtloven at gøre. Hertil også stof omkring jagt med riffel.

Problemet med riffelprøven er i dag, at den er så let. 100 meter, ram en frokosttallerken. Jeg ville ikke have noget imod, at vi skulle have været mere igennem (tog den her i år).

//C-X



C-X
Godt skrevet[Smile]
Ramt lige i "Bulls eye"[Big Grin]

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#16
Ville det ikke have virket mere professionelt i alles øjne, også ikke jægere, hvis vi havde haft følgende:
1)En grundig og bredt favnede jagtprøve, der omfatter både vildtbiologi, revirpleje, våbenkendskab, afstandsbedømmelse - relevant for både hagl, bue og riffel, sikkerhed, osv. Osv. Osv. Osv - en prøve der spænder så vidt, at det ikke bare kan indlæres på 'en weekend.
2)Når man så har bestået jagtprøven, kunne man gå op til en relevant skydeprøve i den disciplin man ønsker at drive jagt med. Det være sig riffelprøve, bueprøve eller haglprøve.

For mig virker det logisk og enkelt at forstå for alle.
Hvorfor er det, at de stadig flere og flere, der KUN ønsker at drive riffeljagt, skal tvinges til at bestå en haglprøve. Jeg har mere end svært ved at se det logiske i det?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Citat:quote:

Vores forbund har også en kamp med, at få os til at se seriøse og ansvarlige ud i befolkningens øjne, så vi ikke bare ligner den flok skydegale bonderøve, som mange af os egentlig er Wink

Fin sammenligning[xx(] fordi man kun ønsker at udøve éen jagtform så er man en skydegal bonderøv??? Ja det er sørme fint "brølt" vor herre bevares.
Citat:quote:

Du kan ikke klandre et forbund for enhvert manglende resultat, når der repræsenterer et mindretal, med relativt ringe opbakning og hvor midlerne til jagttegn går til vores ideologisk og politisk direkte modstandere. Det kan kun ende i kompromis.

Det er så din holdning. Fair nok. Jeg fastholder stadig at det er noget svineri det der er sket!

Citat:quote:

Hagljagt er den mest udbredte jagtform og den kan sagtens fungere som grundkursus for de øvrige former. Måske nogle jagtforeninger og kursussælgere skulle stille haglgeværer til rødighed for kursisterne? Det fordrer mere foreningsarbejde, men som nyjæger ved man jo ikke engang hvad man skal bruge af gevær alligevel, med mindre man har en rigtig seriøs indsigt.

Det er ganske enkelt noget vrøvl. Men bliver IKKE en god riffelskytte af at træne med haglgevær!!!
De to jagtformer har intet med hinanden at gøre.

Citat:quote:

Den teoretiske jagtprøve byder jo også aspiranten på spørgsmål der intet har med jagtloven at gøre. Hertil også stof omkring jagt med riffel.


Vrøvl. Det er totalt omkostningsfrit at svare på teoretiske spørgsmål. Fint at man får det teoretiske stof på éen gang for at holde det økonomiske aspekt nede. En teoretisk prøve for hver jagtform, nej vel....

Citat:quote:

Problemet med riffelprøven er i dag, at den er så let. 100 meter, ram en frokosttallerken. Jeg ville ikke have noget imod, at vi skulle have været mere igennem (tog den her i år).

Igen din personlige holdning. Hvorfor skal riffelprøven være sværere? hvad er din grund til at sige det? Det giver ingen mening. Der er rigeligt med folk der bliver sorteret fra. Jeg synes det er helt fint at man under en prøve skal kunne afgive 6 skud hvor mindst de 5 skal være jagtligt relevant "dræbende". Er det fordi DU nu har bestået at alle andre skal pines med en urimeligt skarp prøve??

Citat:quote:

Ville det ikke have virket mere professionelt i alles øjne, også ikke jægere, hvis vi havde haft følgende:
1)En grundig og bredt favnede jagtprøve, der omfatter både vildtbiologi, revirpleje, våbenkendskab, afstandsbedømmelse - relevant for både hagl, bue og riffel, sikkerhed, osv. Osv. Osv. Osv - en prøve der spænder så vidt, at det ikke bare kan indlæres på 'en weekend.
2)Når man så har bestået jagtprøven, kunne man gå op til en relevant skydeprøve i den disciplin man ønsker at drive jagt med. Det være sig riffelprøve, bueprøve eller haglprøve.

For mig virker det logisk og enkelt at forstå for alle.
Hvorfor er det, at de stadig flere og flere, der KUN ønsker at drive riffeljagt, skal tvinges til at bestå en haglprøve. Jeg har mere end svært ved at se det logiske i det?

@Claus,

vi er simpelthen totalt på bølgelængde her. Det er den svenske model. Den er fornuftig og tvinger ikke folk til at bruge penge på noget de ikke kommer til at bruge.

/Sarkasme kan forekomme....

Jeg stemmer for at alle der for fremtiden ønsker et kørekort i kategori B til bil også skal tage yachtskipper eksamen, for der er jo også en motor i en båd[:o)][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
GT

Citat:quote:

Fin sammenligning fordi man kun ønsker at udøve éen jagtform så er man en skydegal bonderøv??? Ja det er sørme fint "brølt" vor herre bevares.

Læser du sætningerne inden du kommenterer dem? Hvoraf udleder du det postulat?
Jeg kommenterede på vores forbund, som pt. er ret så ene om, at gøre et arbejde for vores interesser, da de andre protestforund øjensynligt mener, at eneste møde de kan profilere sig selv på er ved, at tilsværte det eksisterende og fodre vores modstandere med den ene godbid efter den anden. [xx(]

Jeps, jeg er bonderøv, skydegal, men også en ret ansvarlig jæger. [^]

Jeg har ikke nævnt, at man bliver en bedre riffelskytte af, at træne med sit haglgevær. Vil man være en god riffelskytte, er det selvklart riffel man bør træne med.
Derimod mener jeg, at man bliver en bedre JÆGER, som det jo reelt handler om. Ellers kan man jo lige så godt melde sig i en skytteforening, hvis det kun er skydningen der interesserer een. Det hedder altså JAGTTEGN og ikke skyttekursus...

Om du laver drivjagt på råvildt, med haglgevær eller riffel, kan sågu let komme ud på samme sag. Afstandene er måske lidt større med riffel, men det kan lige så vel blive et helt kort skud, som når vi skyder dem med hagl.
Citat:quote:

Vrøvl. Det er totalt omkostningsfrit at svare på teoretiske spørgsmål. Fint at man får det teoretiske stof på éen gang for at holde det økonomiske aspekt nede. En teoretisk prøve for hver jagtform, nej vel....

Nå, men det er nu det vi har for buejagt. Jeg tror det virker efter hensigten...
Citat:quote:

Igen din personlige holdning. Hvorfor skal riffelprøven være sværere? hvad er din grund til at sige det? Det giver ingen mening. Der er rigeligt med folk der bliver sorteret fra. Jeg synes det er helt fint at man under en prøve skal kunne afgive 6 skud hvor mindst de 5 skal være jagtligt relevant "dræbende". Er det fordi DU nu har bestået at alle andre skal pines med en urimeligt skarp prøve??

Nej, jeg var gerne gået op til en mere krævende prøve. Når jeg føler mig mere rutineret, går jeg også gerne i gang med, at træne på hjortebanen.
Konkret havde jeg gerne set, at vi skulle skyde på andre distancer end 100 meter, således der var lidt stress på og det lignede virkeligheden mere. Det kunne f.eks. være 2 skud på hver hhv. 50, 100 og 150 meter 5/6. Det er ikke tid man mangler på banen, under prøven, så jeg er sikker på, at det sagtens kunne klares.

Er du ikke lidt hurtig til at dømme andre, bare fordi de er uenige? Prøv at svare på noget i en helhed, i stedet for, at klippe alt ud i små bidder og tillægge det den betydning som du selv finder passende.

//C-X
//C-X
Svar
#19
Citat:quote:

Jeg har ikke nævnt, at man bliver en bedre riffelskytte af, at træne med sit haglgevær. Vil man være en god riffelskytte, er det selvklart riffel man bør træne med.
Derimod mener jeg, at man bliver en bedre JÆGER, som det jo reelt handler om. Ellers kan man jo lige så godt melde sig i en skytteforening, hvis det kun er skydningen der interesserer een. Det hedder altså JAGTTEGN og ikke skyttekursus...

Aha, man må altså ikke være riffelJÆGER. Men man SKAL påduuttes at skyde med hagl??? Jeg kan ikke se formålet???

Citat:quote:

Om du laver drivjagt på råvildt, med haglgevær eller riffel, kan sågu let komme ud på samme sag. Afstandene er måske lidt større med riffel, men det kan lige så vel blive et helt kort skud, som når vi skyder dem med hagl.

Hvis man er en "skydegal bomderøv", så ja. Men ny skyder jeg aldrig med riffel på råvildt i bevægelse, da der er alt for stor risiko for at lave gullasch....

Citat:quote:

Nå, men det er nu det vi har for buejagt. Jeg tror det virker efter hensigten...

Du skal have jagttegn for at gå på buejagt, logisk nok, men du behøver vel ikke bestå riffelprøven endnu for at få buetagttegn eller hur??

Citat:quote:

Nej, jeg var gerne gået op til en mere krævende prøve. Når jeg føler mig mere rutineret, går jeg også gerne i gang med, at træne på hjortebanen.
Konkret havde jeg gerne set, at vi skulle skyde på andre distancer end 100 meter, således der var lidt stress på og det lignede virkeligheden mere. Det kunne f.eks. være 2 skud på hver hhv. 50, 100 og 150 meter 5/6. Det er ikke tid man mangler på banen, under prøven, så jeg er sikker på, at det sagtens kunne klares.


En totalt unødvendig skærpelse af prøven. Hvorfor er det at den skal være sværere? Hvad er det der er så galt med det eksisterende?

Citat:quote:

Er du ikke lidt hurtig til at dømme andre, bare fordi de er uenige? Prøv at svare på noget i en helhed, i stedet for, at klippe alt ud i små bidder og tillægge det den betydning som du selv finder passende.

Nej det er jeg nu ikke, men jeg ytrer min holdning præcis som du.
Jeg quoter præcis som intentionen med funktionen lægger op til.
Jeg hverken tilføjer eller fjerner, men gengiver præcis hvad der tidligere har været skrevet. I hele afsnit/sætninger.
Og ja jeg finder det passende at kommentere og debattere på et forum.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Jeg har ikke nævnt, at man bliver en bedre riffelskytte af, at træne med sit haglgevær. Vil man være en god riffelskytte, er det selvklart riffel man bør træne med.
Derimod mener jeg, at man bliver en bedre JÆGER, som det jo reelt handler om. Ellers kan man jo lige så godt melde sig i en skytteforening, hvis det kun er skydningen der interesserer een. Det hedder altså JAGTTEGN og ikke skyttekursus...

Aha, man må altså ikke være riffelJÆGER. Men man SKAL påduuttes at skyde med hagl??? Jeg kan ikke se formålet???

Formålet er, at det er enkelt med en haglprøve af seriøs karakter, med afstandbedømmelser, skydning og våbenhåndtering, samt almen ansvarlighed. Det fungerer og vi viser, at vi er dygtige jægere, både overforos selv og alle andre.
I en ideel verden, købte vi alle kun det vi havde brug for, som i IKEA, men verden er ikke ideel. Problemer er altså til at overse, uden at man behøver tilsværte Jægerforbundet på den regning.

Citat:quote:

Citat:quote:

Om du laver drivjagt på råvildt, med haglgevær eller riffel, kan sågu let komme ud på samme sag. Afstandene er måske lidt større med riffel, men det kan lige så vel blive et helt kort skud, som når vi skyder dem med hagl.

Hvis man er en "skydegal bomderøv", så ja. Men ny skyder jeg aldrig med riffel på råvildt i bevægelse, da der er alt for stor risiko for at lave gullasch....

Godt for dig, at du kender din begrænsning, men det er der desværre andre jægere der ikke gør. De agerer som var den en prins med en Sauer...

Citat:quote:

Citat:quote:

Nå, men det er nu det vi har for buejagt. Jeg tror det virker efter hensigten...

Du skal have jagttegn for at gå på buejagt, logisk nok, men du behøver vel ikke bestå riffelprøven endnu for at få buetagttegn eller hur??

Ikke lige mig bekendt. Men nu er det OK at buejægerne skal kende sikkerhedsafstande for halggevær og riffel, for at kunne skyde med bue OG samtidig skal have særskilt prøve?

Citat:quote:

Citat:quote:

Nej, jeg var gerne gået op til en mere krævende prøve. Når jeg føler mig mere rutineret, går jeg også gerne i gang med, at træne på hjortebanen.
Konkret havde jeg gerne set, at vi skulle skyde på andre distancer end 100 meter, således der var lidt stress på og det lignede virkeligheden mere. Det kunne f.eks. være 2 skud på hver hhv. 50, 100 og 150 meter 5/6. Det er ikke tid man mangler på banen, under prøven, så jeg er sikker på, at det sagtens kunne klares.


En totalt unødvendig skærpelse af prøven. Hvorfor er det at den skal være sværere? Hvad er det der er så galt med det eksisterende?

Fordi rådyr ikke står på en flad bane, med siden til på præcis 100 meter. Hvad er pointen i en haglprøve der kræver evner, når riffelprøven ikke er tilsvarende? Det var da dig der efterlyste, at man kunne have det ene uden det andet [?]

Citat:quote:

Citat:quote:

Er du ikke lidt hurtig til at dømme andre, bare fordi de er uenige? Prøv at svare på noget i en helhed, i stedet for, at klippe alt ud i små bidder og tillægge det den betydning som du selv finder passende.

Nej det er jeg nu ikke, men jeg ytrer min holdning præcis som du.
Jeg quoter præcis som intentionen med funktionen lægger op til.
Jeg hverken tilføjer eller fjerner, men gengiver præcis hvad der tidligere har været skrevet. I hele afsnit/sætninger.
Og ja jeg finder det passende at kommentere og debattere på et forum.

Men ind imellem vrøvler du ret så betragteligt.

//C-X
//C-X
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)