Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjemmelavet bacon..... Mums
#1
Her er lige en opskrift jeg fandt på nettet og som måtte prøves....

Man skal bruge:

Et stk. ribbensteg.
Saltlage
Røgsmuld.

Stegen udbenes, hvis der stadig er ribben. Dernæst i saltlage i tre døgn. Skylles og tørres så i endnu tre døgn. Under saltning og tørring havde jeg steget i køleskabet.

Herefter røges 2x10 timer om natten ( for at holde temperaturen under 20 grader under røgningen) mellem røgningerne lå den i køleskabet

Efter endt røgning kan den tørres yderligere ( hvis man da har tålmod til dette[Smile] )

Det smager simpelthen himmelsk....... Noget helt andet en den kvalitet, som ligger i køledisken....

Det er ganske simpelt og arbejdsgangen tager meget lidt tid, i forhold til det lækre færdige produkt....... Prøv selv[:p][:p]
Svar
#2
Man skal iøvrigt ikke være bange for selve røgningen...... Røgeovnen kan bestå af mange ting. Selv bruger jeg et gammel omklædningsskab af jern[Big Grin][Big Grin] fungerer ganske fint......
Svar
#3
Det skal prøves [:p].

Jeg så et sted, at man kan bruge weber grillen som rygeovn. Man lægger staniol på bundristen og laver en lang "spiral" af røgsmuld på det. Så kan man enten lægge baconen på risten ovenover eller hænge den op under låget. Jeg ved ikke hvor let det bliver at holde temperaturen lavt nok, der skal nok eksperimenteres lidt med luftspjældene, men det er det tætteste jeg kommer på et apparat til koldrøgning, så det bliver det jeg prøver i første omgang.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Du kan fryse nogle 1½-liters colaflasker fyldt med vand og lægge i grillen. Det hjælper til at holde temperaturen lav.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Sig lige til Lasse, når du er færdig, for så kommer jeg lige forbi og tester[^][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by GT

Sig lige til Lasse, når du er færdig, for så kommer jeg lige forbi og tester[^][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Det er en aftale.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jo længere tørring ( Inden for rimelighedens grænser,naturligvis),jo bedre resultat. Køddet har godt af at tørre godt, inden den kommer i røgen. Hvis det koldryges som beskrevet i indlægget, og det er korrekt tørret kan det hænge længe efter rygningen, dét bliver det kun bedre af. Hvis det er røget efter "Halvvarm" metoden,40-50 Grader,så plejer jeg at bruge det rét hurtigt efter rygning.
Og ja,hjemmelavet bacon er bare meget bedre end de der flade pakker i køledisken.
I Øvrigt så har jeg også prøvet at lave vildsvine-bacon,dét blev faktisk ikke særligt spændende. Jeg har prøvet med både so og keiler-kød. Intet at det fungerede ordentligt.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Nedsaltede to store skinker i november 2013. Tørsalt i ca. 30 dage, hvorefter de i det frostklare vejr tørrede i ca. 30 dage. Derefter godt 50 timer med kold røgning (i intervaller). Siden da har de hængt til modning / tørring indtil nu. Har lige taget hul på dem.......... FÅÅÅÅRK DET ER GODT!!!!!
Svar
#9
Lyder også godt.!![Smile] Hvor mange gange skiftede du saltet undervejs, Og hvor meget vægt mistede kødet under saltning/tørring?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Lars, hvordan anrettede og optændte du røgsmulden og forbrændte/røg det helt til ende ?

Håber du gemmer et par lunser til vi ses, så aftager jeg gerne et par brankede strips [Smile]

Mvh Pete
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Lyder også godt.!![Smile] Hvor mange gange skiftede du saltet undervejs, Og hvor meget vægt mistede kødet under saltning/tørring?

Hilsen Ulrik


Skiftede / spædede op når det ikke kunne absorbere mere. Vægt mistet ved jeg ikke præcist, men et gæt vil være omkring 30%.

Lars: Undskyld jeg blander mig![:I]
Pete1234:

Når jeg koldryger placerer Jeg smuldet i en u- eller s-bane og antænder det med en smule sprit. I min ovn kan det kører ca. 12 timer. Når jeg ryger køller, bacon & hestefilet er det 12 timers røg, 12 timers hvile. Dette gentages til kødet har fået ialt 36 timer.
Svar
#12
SA, det er helt fint at komme med gode indlæg- ingen har patent på tråden[Wink]

Pete1234, jeg placerer ganske enkelt smulden i en urtepotteskjuler med en diameter på 25 cm. I midten er så et krus, så smulden danner en ring. Derved får jeg højde og bredde på smulden. Keramikken holder på varmen, så gløden brænder fint. Når jeg tænder eet sted, brænder det i hver sin retning, og giver røg i ca. 10 timer. Måske det lyder som en tumpet måde, men det fungerer [^][^]

Hvis du er hjemme kan du komme til koldt mørkt øl og stegt lækker bacon i morgen, fredag [:p][:p]
Svar
#13
Iøvrigt så "bager" jeg min smuld i ovnen ved 100 grader før det bliver brugt. Så er jeg sikker på at alt fugt er væk og det brænder meget bedre. Har nemlig haft problemer med at få gløden til at "køre" ordentligt. Efter bagning ingen problemer.

Bare HUSK........ IKKE varmluft[Big Grin][Big Grin][:o)][:o)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Lars

SA, det er helt fint at komme med gode indlæg- ingen har patent på tråden[Wink]

Pete1234, jeg placerer ganske enkelt smulden i en urtepotteskjuler med en diameter på 25 cm. I midten er så et krus, så smulden danner en ring. Derved får jeg højde og bredde på smulden. Keramikken holder på varmen, så gløden brænder fint. Når jeg tænder eet sted, brænder det i hver sin retning, og giver røg i ca. 10 timer. Måske det lyder som en tumpet måde, men det fungerer [^][^]

Hvis du er hjemme kan du komme til koldt mørkt øl og stegt lækker bacon i morgen, fredag [:p][:p]



Det lyder som et genialt setup mht røgen [8D]

Mht det mørke øl og bacon - hold den tanke til jeg er hjemme igen [Big Grin][Big Grin]

Mvh Pete
Svar
#15
Er det her en generel opfordring? "Hvis du er hjemme kan du komme til koldt mørkt øl og stegt lækker bacon i morgen, fredag"??? Hehe

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#16
Pete1234, jeg skal holde øllet på køl, men kan ikke garantere at baconet overlever alle de sultne "fugleunger", som jeg jo skal brødføde.

Mcquolle...... Du skal være velkommen til øl og bacon[8D]

Mvh.

Lars
Svar
#17
@lars> Det er lige før jeg vil overveje at bestille en flybillet og sætte kursen! Her koster Bacon omkring 40,- kr. for 125g... på tilbud!!!

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Lars

Pete1234, jeg placerer ganske enkelt smulden i en urtepotteskjuler med en diameter på 25 cm. I midten er så et krus, så smulden danner en ring. Derved får jeg højde og bredde på smulden. Keramikken holder på varmen, så gløden brænder fint. Når jeg tænder eet sted, brænder det i hver sin retning, og giver røg i ca. 10 timer. Måske det lyder som en tumpet måde, men det fungerer [^][^]



Hvor høj er din urtepotteskjuler[?]

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#19
Flemming, den er vel ca. 6-7 cm. høj.

Er ikke hjemme, så jeg kan ikke lige måle. Men jeg vender tilbage.

Mvh.

Lars
Svar
#20
6-7 cm det er rigeligt præcist, jeg var bare nysgerrig for hvor højt du kunne "stable" det og så stadigvæk holde gang i gløden. Det er dejligt simpelt, det må prøves.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)