Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildtplantning i de sprøjtefri randzoner
#1
Hejsa

Overvejer, om det er muligt at plante i de sprøjtefri zoner. Jagten ejer er i gang med at undersøge juraen - jeg skal undersøge hvilke planter, der er mulige at plante, som kan gavne vildtet.

De sprøjtefri randzoner skal slås een gang om året. Det er inden 1. oktober - så hos os bliver det i sidste halvdel af september, for at skåne yngel så længe som muligt. Derfor kunne jeg tænke mig at høre, om nogen kender til noget, man kan så i vildtagre, som:

1. Er flerårig og ikke dør af at blive slået i efteråret.
2. Enten har tidlig vækst (hjælper vildtet i det tidlige forår - i tilfælde af væksten stopper efter slåning i efteråret), og/eller har vækst helt til vinter og ikke ødelægges af en slåning sidst i september
3. Har så meget kraft i den indledende vækstfase, at det kan udkonkurrere græsser o.a. i foråret, da man jo ikke må sprøjte ned inden såning.
4. Ikke har behov for gødning (Der må ike gødes)

Ved godt det er lidt meget at forlange af en plante - men hvis I har nogle input/erfaringer, hører jeg gerne om det.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Hej ran
Spørgsmål om randzoner kan være en invitation til øretæver i visse kredse [Big Grin]
Reglerne er temmelig skarpe og fremgår af denne bekendtgørelse fra 1/8-2014:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...64353#Bil1

Kort kan det opsummeres:
Bredden på randzonerne skal være 9 meter
De yderste 3 meter må anvendes til isåning af bivenlige planter og urter jf. bilaget i bekendtgørelsen.
Man må ikke selv blande frøblandingen - den skal være købt og man skal kunne fremvise indholdssedlen med angivelse af hvilke frø der er i blandingen.
De resterende 6 meter skal være med græsdække, som skal slås 1 gang om året.

Som det fremgår er spilderummet ikke stort for andre vildtvenlige tiltag eller planter/urter.

Min anbefaling kan dog være,
at man bruger de 4 meter tættest på vandløbet til græsdække, som slås så tidligt som muligt efter 1/8, så der kan fremkomme gl. græs til næste års redeskjul,
at man bruger de næste 2 meter til et kortklippet spor hele sommeren igennem,
at man bruger de resterende 3 meter til bivenlige planter som nævnt i bekendtgørelsen, her er bl.a. oliehør, lidt kløver, cikorie, boghvede og honningurt - nogle af de frø der normalt bruges i vildtstriber.
Det må forventes, at der sammensættes nogle godkendte blandinger som tager hensyn til dels fuglevildt og dels hårvildt.
Herudover vil det jo så være helt optimalt om der kan etableres en 1-meter bred barjordsstribe inden afgrøden begynder - eller evt. laver en egentlig vildtstribe på max. 10 meters bredde ud i marken, hvor barjordsstriben er includeret (men så begynder landmanden måske at knurre lidt)

Har du yderligere spørgsmål, så giv endelig lyd [Smile]

Mvh
Korthår [Smile]
Svar
#3
Ved du, om der allerede handles den slags blandinger og om det er dyrt at komme i nærheden af?
Evt. hvor man kan købe dem?

Er der nogen der ved, hvilke af planterne i bilaget, der er flerårige?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Hej ran

Desværre ikke.
Ved lidt søgning på nettet har jeg fundet denne blanding
http://www.dlf.dk/upload/pollen_nektar_b...g_2014.pdf

Men den overholder ikke 100% de nævnte plantearter og der er ikke angivet andel i % af de forskellige sorter.

Jeg tror du skal prøve direkete kontakt til et frøfirma og spørge specifikt.

Resultatet er du da meget velkommen til at publicere her [Smile]

mvh
Korthår [Smile]
Svar
#5
takker.
Nu skal jeg lige have overbevist bonden først :-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Hej ran
Netop en af de ting jeg beskæftiger mig med for tiden, hvis du sender en pm med add eller matrikelnummer på ejendommen kan jeg lige kigge på det.

Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#7
Hej Ran.
Netop dette har jeg også leget med i slutningen af 2014.
Randzonerne må omlægges hvert 7. år og ikke oftere! Det nye udlæg SKAL indeholde MINDST 50% græsarter - fx lucerne ville være godt i dit (og mit) tilfælde.
En blanding som er blandet og god til netop dette formål er denne: http://www.dlf.dk/upload/skoveng_og_vild...2c_dlf.pdf
Ellers er det en idé at kigge over sundet til England, som laver mange af disse tiltag og laver nogle rigtig fine blandinger.
Som også skrevet ovenover så skal randzonerne være 9m, men i de 9m er der helt sikkert 3m som IKKE må røres.
I randzonerne må du ikke sprøjte eller gøde.

Ejer af vores jagt blev gråhåret da jeg forklarede og fremlagde mit/vores mulige planer - hvilket resulterede I at vi nok blot for et par meter i marken (altså lige udenfor de 9m randzone)!
Vi har tænkt at have græsdække i de 9m randzone, have en lille barjordsstribe (eller et hul med løs jord) og så noget mere spændende i marken (majs, blomster osv.)

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Takker... indtil videre er der ikke sket noget hos min landmand... men jeg kan da lige sende ham linket i en mail... Det er jo snart forår... Eller skal der gå 5-6 år endnu, før der kan lægges noget om? (Randzonerne har jo kun været i funktion i 1-2 år....)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
se lige præcis dét spørgsmål har jeg været omkring kommunen med - og derved fået en natura2000 ansvarlig til at svare på.
Jeg fik dette svar på lige præcis samme spørgsmål som du stiller ovenover: "Ja, du må gerne så græs i randzoner, dog maks hvert 7. år som du også selv er inde på. Hvis det ikke har været gjort tidligere, kan du så græs nu." citat slut.
Ergo tøvede jeg ikke et split sekund med at fremlægge det for vores udlejer og jordbesidder. han var dog lidt luren ang. fugtigheden i jorden, og derfor den før nævnte mulige inddragelse af landbrugsjord i stedet for at omlægge randzonerne. desuden var det imod hans natur at omlægge det når det jo var grønt som det skal være + han har ikke besvær med at klippe det.
Vi strittede naturligvis ikke imod, men sad i stedet med åben mund og polypper da han forelog det med inddragelsen - det er sgu ikke hverdag en landmand siger sådan noget frivilligt [Big Grin]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Boldsen, mon ikke det er billigere og med mindre risiko at give jer lidt af marken, end at lade jer gøre noget i randzonen som en emsig EU-kontrollant ikke er tilfreds med og som giver et træk på 10% i EU-støtten. Jeg kan godt forstå landmændene er forsigtige...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Du har så sandelig ret. Men mere emsig end at vi følger reglerne kan de jo ikke være. Vi var sågar indstillet på at smide ekstra kløver og lucerne i blandingen.
Men vi er godt tilfredse lige meget hvordan - heldigvis er han som sagt ret åben overfor tiltagende.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#12
Er sikker på I nok skal følge reglerne, men problemet er nok at de er så kringlede og mystiske at det med 99% sikkerhed vil blive tolket sådan at det I måtte have gjort IKKE er ifølge reglerne. Har hørt om flere landmænd som føler de bare skal tromles ned når der pludselig står 6-8 mand i gårdspladsen og skal gennemføre kontrol. Der SKAL bare findes noget... Kontrollerne skulle jo nødigt vise sig at være overflødige... Det kunne jo koste jobs hos etaten!

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#13
Det er sgu uhyggeligt man ikke kan lave lidt vildtpleje uden at risikere forholdsvis store økonomiske sanktioner[xx(]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)