Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vindretningshjælp...
#1
Hej, keg søger en lille plast flaske med aske eller lignede i, til at bestemme vindretningen med. Mener at have set den i div. jagtfilm i jagtbladet osv... Men hvor kan sådan en købes? Ved faktisk slet ikke hvad jeg den hedder...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#2
Jeg bruger 2 andre ting.

Enten stryger jeg en tændstik og puster den ud - røgen viser vindretningen.

eller- jeg har en fjer med dun i en lille snor. Jeg har den i brystlommen i skjorten. Hold snoren mellem fingrene og dunfjeren viser vindretningen.

Begge metoder er MEGET følsomme og koster stort set gratis.
Kan skaffes overalt [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg er osse til lowtech[Big Grin], jeg har altid tobak i umiddelbar nærhed[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#4
Lidt sand eller lidt græs virker glimrende. Er der ikke nok vind til at flytte det, så kan det næsten være lige meget, da en meget svag vind har det med at ændre retning.
Svar
#5
Hej

Her er der én model

http://194156.shop05.dandomain.dk/shop/hs-wind-indicator-1238p.html

Jeg bruger en nogenlunde magen til og synes det virker rigtig godt...går med den i hånden når jeg pürscher og giver lige et pust hvis jeg er i tvivl om vinden.

/Kalle
Svar
#6
Jeg bruger en lille plast shampooflaske jeg har haft med fra et hotelværelse engang , den er fyldt op med hvedemel . Den er også ret billig i drift , der er til mange genfyldninger i en pose mel [Wink]

Mvh LWL
Svar
#7
Noget meget brugbart og lavteknologisk er et stykke kassettebånd, som viser vindretningen, selv ved 1-2 m/s - jeg så at det blev brugt til sejlsportsstævner mange år tilbage for at vise vindretningen, så banen kunne lægges korrekt.
På jagt har jeg en kuglepen, hvor jeg har fastgjort 25-30 cm bånd, og det kan nemt rulles rundt om pinden/pennen, og sættes tilbage i skjortelommen.

Hilsen, Per

PS.: Har hørt rygter om at det skulle være lige gyldigt hvad der evt. er indspillet på båndet, men Hansi Hinterseer skulle være direkte afskrækkende på vildtet....[xx(]

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#8
Du skal bare have uparfumeret talkum i en tom plastikflaske med et lille hul i. Ellers prøv at kigge i buejagtsforretningerne. fx baldurs archery i Brande. Der ligger også en buejagtbutik Pamhule JAgt ved Haderslev og en i Åbenrå...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Du kommer ofte forbi afblomstrede mælkebøtteskærme på pyrschen. Pluk én en gang imellem og knips til skærmen, så viser frøene dig vinden.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Jeg tømte fyret i går - hvis du selv har plastikflasken, må du hente GRATIS aske ved mig[Big Grin]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
En plasticflaske kan snyde - jo hårdere man trykker på den, jo større fejlvisning [Big Grin]

Jeg holder nu på at den lavpraktiske metode med at slukke en tændstik er det enkleste [^]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Jeg plejer at slippe en vind[:o)]

Overlever jeg pürcher jeg i god vind
Hvis ikke[:0] [Big Grin]

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#13
Sæbe bobler er også fantastiske

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#14
Naturen - ''det billige skidt'' byder på en masse græs.

Tag et tot af det og kast det lodret op over hovedhøjde.

Hvis man render rundt og blæser bobler, skal man nok holde en pæn sikkerhedsafstand ti kirkesognets skoler og børnehaver - det bliver nok bøvlet at forklare at det er en buk man vil lokke. [:I]

Schönauer - der må være en pæn portion vissent græs på dit revir, det virker endnu bedre [:o)]

mvh
mvh
Svar
#15
Postet for Hogmeister

Naar du saa har fundet vindretningen, hvordan beregner du hastigheden? Jeg bruger et nemt trick fundet i USMC’s Sniping Manual
[Image: IMG_28672_zpslipbsc3e.jpg]
En bog paa 265 sider, og hvor man paa side 98-99 kan finde følgende metode.
[Image: IMG_28692_zpsx6kds2zy.jpg]
Den er ganske vist i miles, men saa blot gange med 1.6
Jeg ved ikke om man kan læse det, men billedet paa venstre side viser en vindsok der blæser 60° ud fra stangen. Saa tager man blot 60° og dividerer med 4 = 15, som er hastigheden i miles x 1,6 = 24 km/t
Det samme gælder som paa næste side hvis man smider en kleenex eller græs/blade, og de driver 60° væk fra kroppen, samme regnestykke.
Hogmeister

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#16
Jeg bruger en lille plastflaske der har været klorhexidin i, den kan rumme ca en skefuld hvedemel.
Skal det være ekstra smart bruger jeg den i lodret position, og vupti så er jeg iført "morgendug" camo[Big Grin]

Mojn Weide
Svar
#17
Vir prudens non contra ventum minxit!.. Klog mand pisser ikke imod vinden!
H
Hogmeister
Svar
#18
MAn kan ikke stryge en tændstik på en pürsch... det larmer, når den bliver strøget.... ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ran

MAn kan ikke stryge en tændstik på en pürsch... det larmer, når den bliver strøget.... ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Ja, så må du hellere blive i bilen for du er ikke i stand til at gå så stille at det larmer mindre end en tændstik der bliver strøget [Wink]
Man KAN jo vælge at stryge en tændstik når der ikke er dyr i synsfeltet. Skræmmer man alligevel en af dem der ikke var at se, så får man den jo at se [Big Grin] win-win

--
FKF

ANNA
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)