Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
laser lygte ?
#1
jeg sad lige og ledte efter en gave til en jagt kammerat , og faldt lige over den her .

http://webshop.huntinglife.net/groupprod...-zero.aspx

Misforstår jeg noget , eller er den beregnet til brug på en alm. sigtekikkert , så det "nærmest" bliver lys dag , midt om natten , uden at vildtet kan se laser lyset ?

Jeg stå ikke lige og mangler den slags "krybskytte grej " men det er da et spænende stykke teknik

Mvh LWL
Svar
#2
Njaa... Det er en almindelig grøn laser med en spredelinse foran så den giver en kegle af lys i stedet for den normale nåletynde stråle.
Ideen er så at den fokuseres så den netop oplyser det synsfelt som kikkerten har.

Og jo grise og andet klovbærende vildt er rød/grøn farveblinde men de kan jo stadig se om der er lys eller ej.
Svar
#3
Hej. Jeg har en som jeg brugte for nogle år siden til grisejagt i Sverige.
Den virker ved at man justerer den grønne lyskegle helt præcist og så forstørrer selve keglen med selve sigtekikkerten om nødvendigt. Grisene reagerer ikke på lyset, så i den henseende er alt jo perfekt.

Men men men... den tåler på ingen måde kulde! Kommer du ned omkring + 5 grader, hvilket jo er meget normalt - også om sommeren ved nattetide i Sverige, faider den simpelthen ud og er totalt uvirksom.

Dengang jeg købte min var den ellers dyr nok. Jeg mener den kostede omkring 2.000,- så jeg vil påstå at den er komplet værdiløs, da den jo er lavet til brug om natten.

Jeg brokkede mig til leverandøren og fik også en anden, men med nøjagtig samme resultat. Nu ligger den bare på hylden og samler støv!

Citat:quote:

Originally posted by LWL

jeg sad lige og ledte efter en gave til en jagt kammerat , og faldt lige over den her .

http://webshop.huntinglife.net/groupprod...-zero.aspx

Misforstår jeg noget , eller er den beregnet til brug på en alm. sigtekikkert , så det "nærmest" bliver lys dag , midt om natten , uden at vildtet kan se laser lyset ?

Jeg stå ikke lige og mangler den slags "krybskytte grej " men det er da et spænende stykke teknik

Mvh LWL



Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar
#4
Nja... de nye de laver har en indbygget modstand der genererer intern varme og de lover at de virker forbi -5 grader og at den holder til -20grader men det er næppe tilfældet.
Svar
#5
Jeg vil under alle omstændigheder foretrække et markant bredere lys i eftersøgssituationer. Man ved jo ikke på forhånd hvor grisen er og derfor synes jeg ikke at det er hensigtsmæssigt med så fokuseret et lys.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
@Yeti, Jeg er enig i at der skal så meget lys på som overhovet muligt ved en eftersøgning, men det er ikke det lygten er lavet til, og denne her skulle jeg godt nok ikke ud og eftersøge et anskudt svin med[B)] Den er alene skabt til at sidde på anstand og så få så fokuseret et syn på målet at man let kan skelne so fra eks. vis orne og det kan man med denne her type. For uden denne funktion, gør det filtrerede lys også at man får den fornødne tid til at afgive et forsvarligt skud, da dyret ikke kan se du lyser direkte på det. Jeg er enig med producenten i at man får et fantastisk skarpt syn ved at sende en meget koncentreret lysstråle mod målet som man så med sin riffelkikkeret kan forstørre efter behag, men kvaliteten står simpelthen ikke mål med det de lover kontra pris, da den er totalt uvirksom når temperaturen falder til under +5gr celsius. Det forholder sig muligvis anderledes med den nye generation, men det forsøg er der andre der må tage. Importøren/producenten, burde ombytte stort set omkostningsfrit, da den jo ikke kan anvendes her i norden uden manglende virkningsgrad.

Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by SSG04

@Yeti, Jeg er enig i at der skal så meget lys på som overhovet muligt ved en eftersøgning, men det er ikke det lygten er lavet til, og denne her skulle jeg godt nok ikke ud og eftersøge et anskudt svin med[B)] Den er alene skabt til at sidde på anstand og så få så fokuseret et syn på målet at man let kan skelne so fra eks. vis orne og det kan man med denne her type. For uden denne funktion, gør det filtrerede lys også at man får den fornødne tid til at afgive et forsvarligt skud, da dyret ikke kan se du lyser direkte på det. Jeg er enig med producenten i at man får et fantastisk skarpt syn ved at sende en meget koncentreret lysstråle mod målet som man så med sin riffelkikkeret kan uforstørre efter behag, men kvaliteten står simpelthen ikke mål med det de lover kontra pris, da den er totalt uvirksom når temperaturen falder til under +5gr celsius. Det forholder sig muligvis anderledes med den nye generation, men det forsøg er der andre der må tage. Importøren/producenten, burde ombytte stort set omkostningsfrit, da den jo ikke kan anvendes her i norden uden manglende virkningsgrad.

Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!



Det med Norden kan vist være lige meget da det ikke er lovligt at benytte den til jagt. Den må bruges til eftersøg i Sverige, men det er den ikke egnet til.

Det lader til at der i fremtiden måske åbnes for brug af mobilt lys, men så er der også gode chancer for at der åbnes for natkikkerter og i så fald sætter jeg mine spareskillinger i den sidste...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Jeg har købt min her: http://sie-hunting.com/produkter/244-las...ser-lygte/

Ifølge forhandleren så fungere den ned til -18 grader,og det har jeg testet,faktisk en hel nat med temperaturer mellem 15 og 18 grades frost, og den virkede perfekt hele tiden. Dog var der to af mine kammerater der havde samme type lygte med,og de oplevede problemer i løbet af natten, den ene lygte lavede et underligt "halvt" lys ( i stedet for en 360 graders lyskegle,var den kun 180 grader,dét så lidt spøjst ud!) Den anden lygte gav op ved omkring -10 grader.
Udover det, så er det en rigtig imponerende lygte, hvor man kan justere keglen til at passe nøjagtigt til ens synsfeldt. Havde den monteret under eftersøgning af en 125 kg keiler... da var det rart at have ordentligt lys i synsfeldtet![Smile]
Min er 2 år gammel.

Underligt at der er så stor forskel på hvad folk oplever med denne lygte-måske der er noget kopi-fusk med i billedet....!!!![Sad][Sad][xx(]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jeg har købt min her: http://sie-hunting.com/produkter/244-las...ser-lygte/

Ifølge forhandleren så fungere den ned til -18 grader,og det har jeg testet,faktisk en hel nat med temperaturer mellem 15 og 18 grades frost, og den virkede perfekt hele tiden. Dog var der to af mine kammerater der havde samme type lygte med,og de oplevede problemer i løbet af natten, den ene lygte lavede et underligt "halvt" lys ( i stedet for en 360 graders lyskegle,var den kun 180 grader,dét så lidt spøjst ud!) Den anden lygte gav op ved omkring -10 grader.
Udover det, så er det en rigtig imponerende lygte, hvor man kan justere keglen til at passe nøjagtigt til ens synsfeldt. Havde den monteret under eftersøgning af en 125 kg keiler... da var det rart at have ordentligt lys i synsfeldtet![Smile]
Min er 2 år gammel.

Underligt at der er så stor forskel på hvad folk oplever med denne lygte-måske der er noget kopi-fusk med i billedet....!!!![Sad][Sad][xx(]

Hilsen Ulrik



MIN MIN MIN MIN Blærerøv...

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#10
Ha ha ha ha ha..... VORES
Troede ikke du havde tid til at læse med herinde- du siger jo altid at du har så utroligt travlt...!!!!!!![Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Vores! Blär!
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Ha ha ha ha ha..... VORES
Troede ikke du havde tid til at læse med herinde- du siger jo altid at du har så utroligt travlt...!!!!!!![Big Grin]

Hilsen Ulrik



Klart jeg har travlt når jeg skal skaffe penge til noget udsyr du kan kalde DIT [Big Grin]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Vores! Blär!



Nemlig [^]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#14
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Send en herop, så skal jeg nok teste den vinteren igennem Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Jeg var i USA for to år siden, og overvejede at købe en subzero med hjem på det tidspunkt. Men så læste jeg nogle reviews, og anmelderne skrev ret enslydende, at den ikke holdt til lavere temperaturer end den almindelige model. Det betød at den var ret uinteressant til nordisk brug. Samtidig var brugen i Sverige begrænset til eftersøg som Yeti er inde på.

Hvis de får styr på temperaturfølsomheden, og den bliver lovlig til første skud på vildsvin i sverige, så vil jeg overveje den nøje igen. Natkikkerter er trods alt temmelig dyre hvis de skal kunne vise andet end noget grønt blæver, og det bedste og dyreste optik jeg har, er nu engang den almindelige sigtekikkert.

Kan man overveje et isolerende omslag á la dem til lyddæmpere for at holde lidt på varmen ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Har haft fornøjelsen af at prøven denne, http://nitesite.com/products/scope-mounted/wolf nu håber vi der skal gives tilladelse til at bruge på åtel, ikke bare på eftersøg.

Har søgt om tilladelse til jagt med natkikkert, men der er lidt ventetid da jeg dækker flere Län.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#18
Så`n en tilladelse til brug af nat kikkert gives den til :

en jæger på de pladser han nu vælger at besøge

Eller en jæger på en eller flere specifikke pladser

Eller er tilladelsen til de enkelte pladser ,og de jægere der benytter pladserne

Mojn LWL
Svar
#19
@LWL
Tilladelse gives kun til regulering af vildsvin der gør skade på marker, ikke på åtel, foderpladser.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@LWL
Tilladelse gives kun til regulering af vildsvin der gør skade på marker, ikke på åtel, foderpladser.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.



Så vidt jeg ved er der også givet tilladelse mindst et sted hvor de havde rigtigt mange trafikuheld hvor grise var involveret - og nej det var ikke i Istedgade...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)