Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sol op ned på GPS
#1
hej jeg har en carmin GPS 62s.
når jeg aflæser sol op og ned afviger den med at solen står op 3 til 4 min før end i almanakken fra Torben hansen og DMI Østjylland
målt på samme sted ved Tirstrup Lufthavn.
ifølge Almanakken fra Torben Hansen måler den fra solens overkant
Er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor GPS afviger ?
det har jo stor betydning når man sidder efter krondyr som normal går i skoven ved solopgang
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Hej "Basse"

Du bliver IKKE "hængt op" på +/- 3-5 minutter i forbindelse med jagt ved solopgang/solnedgang...

Forskellen beror på hvilken metode der benyttes til BEREGNING af den TEORETISKE solnedgang/opgang.

Sidder du f.eks. i en lavning øst for en lidt høj bakke, vil solen være væk længe før "tabellen" ellr GPS'en viser det, men er det så "solnedgang" der hvor du er?

Samme situation kan være omvendt... du sidder på vestsiden af en høj bakke, og der er lavland mod vest ... så hvornår er "solnedgang" på præcis det sted?

Hvis du har både en tabel og en GPS der viser "sol ned" så vælg dog den der har "sol ned" senest og få de 3 minutter ekstra :-)

Personligt går jeg den anden vej, jeg sætter mit digital-ur til at bippe højlydt præcist når der mangler 1 minut i forhold til "JAGT-APP" i min telefon :-) Om morgenen sætter jeg min telefon til at vibrere 1 minut efter "Lokal Sol op" På den måde er jeg aldrig mere end max 3- 4 minutter fra "lovlig jagt" uanset hvilken tabel naboen eller "jagt-politiet" mener er rigtig ... [^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hvis du skal have en forklaring på det bliver du nok nødt til at sætte dig ind i hvordan garmin målet det..
Men det mest relevante er at du kan med ro i sindet gå efter den som giver dig den "tidligste" tid... Det er almen kendt at der er variationer solopgang, samt at der har været en retssag omkring soltider og hvor jægeren blev frifundet fordi han kunne bevise at han havde en kilde som viste tidligere solopgang end nogle andre.,,

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#4
tak for oplysningerne , jeg vil fremover bruge min Carmin selv om solen står op 3 min før den tid DMI Oplyser
og går ned 3 min efter den tid DMI oplyser DMI tid
mvh Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)