Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pose/sæk på løb
#1
Jeg har fået stukket en ældre S/S af mærket Simson Suhl i hænderne og er blevet bedt om at se lidt nærmere på den.
Problemet er så at den har en sæk/udposning/bule i det højre løb. Den er ca 2 cm lang og har forøget den udvendige løbsdiameter med ca 2 mm.

Er der nogen som har erfaring med sådan noget ?
Som jeg husker min børnelærdom kan buler som går indad repareres mens det modsatte ikke er tilfældet ??

Mvh Zeb
Svar
#2
Hvor langt ude mod mundingen sidder sækken ?

Jeg havde en kammerat som oplevede dette ca 5-7 cm fra mundingen. Bøssemageren savede resolut den beskadigede del af piben af, så kammeraten fik en kortere bøsse retur uden trangboring. Det resulterede i en kort handy bøsse som kammeraten ramte betydeligt bedre med end før.

En brugt Simson-Suhl repræsenterer desværre ikke nogen særlig værdi, så det kan nok ikke betale sig at gennemføre større restaurationsarbejder på den.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Sækken sidder lige midt på - dvs ca 35 cm fra kamrene. Omend en afkortning ville medføre en endda meget handy skovbøsse, så afføder den løsning jo en lidt anden problematik som jeg ikke har udpræget lyst til at være en del af...

Mvh Zeb
Svar
#4
Det er svært at sige, uden at have set den.

Der er to situationer :

- Indadgående bule kan rettes op ved indførelse af en dorn der kan presse løbet ud igen. Eftersom det er en mekanisk påvirkning udefra, så kan det laves om på.

- Udadgående udposning er som følge af højt tryk, hvor materialet allerede har givet efter én gang. Den kan i og for sig godt reddes, men udposningen vil altid være svækket som følge af det høje tryk som materialet har været ude for (materiale-strækket), og efterfølgende påvirkningen af dornen og hamringen tilbage på plads.
Dertil kommer det at udposningen måske også har påvirket lodningen mellem de to løb - og derfor vil et reddet våben måske med tiden flække i lodningen.

Derfor siger man gerne :
Indadgående buler kan godt reddes - udposninger bør som hovedregel IKKE laves. (helt små udposninger man typisk godt, men det kræver at en våbensmed tager kigget på det, og laver det ordentligt.)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Köb en indstiks pibe og få fortsat gläde ad den!,,
Svar
#6
Okay godt så... Hmm uanset den teoretiske mulighed for at redde den, så synes jeg det lugter af at "man tager chancen" i en grad der minder lidt om russisk roulette [8]

Som i påpeger så er der ikke tale om et sjældent klenodie med en betragtelig værdi - nærmere det modsatte. Jeg fortæller ham at den i praksis må betragtes som afskrevet med mindre han vil bekoste en indstikspibe..
Svar
#7
Hvis den er kal 12 kan den med en indstiks löb/pibe jo enten skyde med kal 20 eller kuglepatron af eget valg, men om det er pengene värd kan kun ejeren afgöre.
Svar
#8
Godmorgen Zeb

Et ældre klenodie som tillige har en affektionsværdi, den er selvfølgelig svær at skrotte.
Men uanset hvad, så vil det vel heller ikke være optimalt at have et gevær til at stå som ikke kan bruges.
Havde det været mit ”arvestykke”, så ville jeg måske vælge at få den ompibet.
Jeg ville tage den med forbi NP Nielsen for at høre og få hans vurdering.
Hellere have en et ældre gevær med et par nye piber og som vil være 100% funktions dygtigt end en kedelig sag der blot står i hjørnet...

Held & lykke med projektet.
Mvh Bjarne.
Svar
#9
Det havde nok givet visse arbejdsmæssige udfordringer at lave en skovbøsse med en løbslængde på små 35 cm.
Og her tænker jeg ikke på arbejdet med nedstrygeren. :-)

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#10
Hej Lasse!

Er "restaurationsarbejde" ikke sådan noget som f.eks. opvask og servering,- hvorimod restaureringsarbejde er en eller anden form for istandsættelse? Hæææ! (Ku ikk' la' vær').

mvh. Stær.

PS: Ellers meget stor respekt for din våbentekniske viden
Svar
#11
AArRRRGH. Sådan noget plejer også at irritere min lever når andre misbruger sproget på den måde [xx(] Nu røg jeg selv i, godt set Stær.

...og tak for roserne.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Nu er den gal igen!!

Jeg har fået en, - formodentlig tosset - ide: Jeg har en cal. 410 sidebøsse, som aldrig bliver brugt, og derfor har jeg spekuleret på, om det er muligt at forsyne den med indstikspiber i cal. 17.HMR - f.eks. - og så få en let dobbeltriffel ud af den. Er godt klar over, at man i bedste fald nok kun kan forvente, at det ene løb vil skyde nogenlunde præcist, da haglløb nok ikke er helt parallele. Nu venter jeg så bare på, at høre at ideen er dødfødt, og formentlig for dyr

mvh. Stær.
Svar
#13
Havde ikke tænkt mig om, HMR står jo for Hornady Magnum RIMFIRE, så ideen er under alle omstændigheder dødfødt, da slagstifterne i bøssen træffer i centret af patronen,- sorry. En anden mulighed kunne måske så være 222 eller 223 centerfire, men det er nok lige optimistisk.
mvh. Stær.
Svar
#14
Hej

Jeg kan hermed lige give lidt info omkring riflede indstikløb til haglvåben.

For det første er der ingen problemer med at få samme træfpunkt med de 2 løb. Faktisk er det betydeligt nemmere end med en dobbelriffel, da hvert indstiksløb justeres individuelt.

Ved småkaliber kan du ved "normale" indstiksløb vælge mellem: 22 Hornet, .222Rem, 5,6X50R (magnum), 5,6x52R (22 Savage) eller blyantspatronen 6x70R.
http://www.frankonia.de/Einstecklauf/Ans...l%C3%A4ufe

Kaliber i indstikløbet behøver ikke at have centraltænding, du kan således sagtens fo 22LR eller 22 WMR, men har dog ikke set 17 HMR, hvilket dog ikke betyder at de ikke findes.
http://www.frankonia.de/Keller%2BSimmann...l%C3%A4ufe

Hvis du vil have i "almindelig" jagtriffelkaliber, kan de fås i en del kalibre, op til 9,3x74R.
http://www.frankonia.de/Keller%2BSimmann...l%C3%A4ufe

De kan kombineres så man eksempelvis kan have en fladtskydene magnum som 6,5x65R i forløbet og en hårdtslående kartoffelkaster som 9,3x74R i bagløbet.
Med hensyn til tilladelser, burde det jo være jagtgeværet der får riflede løb, og således skal på tilladelse, indstikløbene er således vekselløb og dermed fri for afgift.

Der er heller ingen problem at få sat hverken kikkert eller rødpunktsigte på sådant et gammelt gevær, så kunne være en billig måde at få sig en dobbelriffel på.
Så vidt jeg ved anbefales det at løbene sættes i og justeres af en bøssemager. Du kan jo prøve om der er en der vil tage et par løb hjem til dig, og eventuelt montere dem.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#15
Hej Bobo/Sonny.
Tak for dit store arb. med at producere et fyldestgørende svar til mig vedr. min "Tossede ide", - den er måske ikke så tosset endda. Skal lige ha' vendt skråen et par gange førend jeg ryger på et sådant projekt. Endnu en gang TAK.

mvh. Stær
Svar
#16
Keppeler laver indstikspiber, bl.a. i .17 HMR

http://www.keppeler-te.de/cms/pages/deut...laeufe.php

Men de er så til 12/16/20

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)