Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor præcist med korn og kærv
#1
Har besluttet mig for at smutte på skydebanen søndag og øve mig lidt i at skyde med korn og kærv.

I første omgang vil jeg benytte mig af det sigte som er monteret på riflen allerede: http://1drv.ms/1wbmFvw
- Ville i anbefale at få et andet hvis det skulle bruges til jagt på rådyr i DK?

Er der andre der har benyttet et tilsvarende sigte, hvor god gruppe kan i sætte på 100 m? Og hvor god gruppe ville i sige er acceptabelt hvis det skal anvendes til jagt på rådyr (op til 100m) ?
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by thebaldur

Har besluttet mig for at smutte på skydebanen søndag og øve mig lidt i at skyde med korn og kærv.

I første omgang vil jeg benytte mig af det sigte som er monteret på riflen allerede: http://1drv.ms/1wbmFvw
- Ville i anbefale at få et andet hvis det skulle bruges til jagt på rådyr i DK?

Er der andre der har benyttet et tilsvarende sigte, hvor god gruppe kan i sætte på 100 m? Og hvor god gruppe ville i sige er acceptabelt hvis det skal anvendes til jagt på rådyr (op til 100m) ?



Fin måde at tjekke det på, og kender indtil flere som benytter korn og kærv på drivjagt.

Et acceptabelt skudbillede må være et dræbende skud gang efter gang. Øvelse gør mester, men det er unægtelig svære med korn og kærv end sigtekikkert.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Det du har burde fungere til yngre öjne, men selv foreträkker jeg en jagtdiopter, hurtigt at fange og hjernen klarer det meste selv[Big Grin]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Det du har burde fungere til yngre öjne, men selv foreträkker jeg en jagtdiopter, hurtigt at fange og hjernen klarer det meste selv[Big Grin]



Er en jagtdiopt også det man kalder for ghost ring? Jeg har tidligere skudt med diopter på salonriffel på en 50m bane: http://skyttebutik.dk/product.asp?product=871 er det sådan noget lign. du bruger?

Hvad er overvejelserne mht. valg af åbent sigte og alder, hvad er foretrukket til ældre/"dårligere øjne"? Og hvad til yngre/"gode øjne"?
Svar
#5
Jeg er selv i katori äldre, nogle ville sige gammel og mine öjne er helt klart til diopter/hulsigte, og ja de er meget lig det du brugte på baneriffel men med et större hul så du ser vildet bedre.
du kan jo også overveje en variabel kiggert med lav forstörrelse og god bredde i synsfeltet.
Svar
#6
Ja. Jagtdiopter er det man i USA ofte kalder Ghostring.

Jeg overvejer stærkt at få et Williams sat på min Rossi M92, da jeg synes en kikkert vil se forkert ud, på den.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Jeg har skudt riffelprøven over korn og kærv, med en .222R Steyr SL, men dengang var mine øjne nok lidt yngre og jeg trænede meget pistolskydning .. (100 - 200 skud om ugen )

Det bør være muligt at træne sig op til at skyde 5 - 10 cm "grupper" på 100 m, hvilket er fint til jagtbrug ..

Det kræver bare en masse træning!! [8D][8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
det må ud og prøves, har stadig "yngre" øjne så måske det er tilstrækkeligt med det her sigte.
Svar
#9
Natuligvis kan det lade sig goere. Her er 3 skud med en drilling med staal sigtemidlerne paa 100m afstand. Plastrene er fra en anden og tungere kugle som ikke gik helt saa godt, men stadig acceptabelt paa korte hold som man normalt vil bruge en drilling paa.

[Image: scan0001_zps90cc80a2.jpg]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
En gammel regel siger præcision er muligt på 200 x afstanden mellem korn og kærv.

Meget af det afhænger af øjnene, du må prøve dig frem.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Undgå alle de ærgelser og sæt en Leupold 1.5-5 x kikkert paa en gang for alle.
H
Hogmeister
Svar
#12
Ja, det svarer sgu til at insistere på at leve som Amish folket i en moderne verden.
Men de har nu måttet sætte blinklys på deres hestevogne [Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Undgå alle de ærgelser og sæt en Leupold 1.5-5 x kikkert paa en gang for alle.
H



hvor meget bedre skyder du med sådan en kikkert vs åbent sigte med den samme riffel?
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Ja, det svarer sgu til at insistere på at leve som Amish folket i en moderne verden.
Men de har nu måttet sætte blinklys på deres hestevogne [Big Grin]

--
FKF

ANNA



ja det er næsten lige så dumt som når man hører folk går på jagt med bue og pil..eller [?]
Svar
#15
Check Mauser hjemmeside, de har en film med en jäger som bruger åbne sikte midler med succes.
Svar
#16
Selvfølgelig kan man ramme med korn og kærv hvis man træner.
Mange finskytter har foretrukket korn og kærv, fx Simo Häyhä.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by thebaldur

Citat:quote:

Originally posted by FKF

Ja, det svarer sgu til at insistere på at leve som Amish folket i en moderne verden.
Men de har nu måttet sætte blinklys på deres hestevogne [Big Grin]

--
FKF

ANNA



ja det er næsten lige så dumt som når man hører folk går på jagt med bue og pil..eller [?]



Hvis du med langbue, snakker langbue, så ja!

Der findes compoundbuer med kikkert.

Det jeg prøver at sige er at det er jo ingen grund til at gøre det sværere end det er. Det er på grænsen til uetisk at undlade at benytte en kikkert til skydning på levende vildt. På længere afstande. Jeg har svært ved at se præcist hvor jeg sætter en kugle med 1,5 gange forstørrelse på afstande over 80 meter.

Med korn og kærv vil jeg ikke kunne skyde sikkert over 20 meters afstand.
Alt det der med "tilbage til rødderne" hvor man vil leve primitivt er da helt fint, så længe det ikke går ud over andre end en selv. Men jeg synes ikke der er nogen som helst positivt over at skyde råvildt på 100 meters afstand, over korn og kærv, når man kan købe en kikkert til samme pris som den kniv man skal brække vildtet med.
Hos mig kommer dyrets tarv over min lyst til at vise at jeg kan skyde et rådyr med simple sigtemidler på den afstand.

Det hører hjemme på skydebanen til konkuranser. På jagt, med bukkefeber, vind, fejlbedømt afstand, vildt der rører sig osv. er der ingen grund til at handicappe sig selv ved at lade kikkerten ligge på hylden hos forhandleren.

At man KAN ramme, behøver man ikke bevise på levende dyr. Jeg vil være tilfreds med at vide at jeg kan på en skydeskive. Skulle jeg så strande på Svalbard med en riffel uden kikkert og være døden nær af sult, så vil jeg fravælge etikken og skyde en sæl for at overleve - ikke før.

Så er debatten fri, gutter [Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Citat:quote:

Originally posted by thebaldur

Citat:quote:

Originally posted by FKF

Ja, det svarer sgu til at insistere på at leve som Amish folket i en moderne verden.
Men de har nu måttet sætte blinklys på deres hestevogne [Big Grin]

--
FKF

ANNA



ja det er næsten lige så dumt som når man hører folk går på jagt med bue og pil..eller [?]



Hvis du med langbue, snakker langbue, så ja!

Der findes compoundbuer med kikkert.

Det jeg prøver at sige er at det er jo ingen grund til at gøre det sværere end det er. Det er på grænsen til uetisk at undlade at benytte en kikkert til skydning på levende vildt. På længere afstande. Jeg har svært ved at se præcist hvor jeg sætter en kugle med 1,5 gange forstørrelse på afstande over 80 meter.

Med korn og kærv vil jeg ikke kunne skyde sikkert over 20 meters afstand.
Alt det der med "tilbage til rødderne" hvor man vil leve primitivt er da helt fint, så længe det ikke går ud over andre end en selv. Men jeg synes ikke der er nogen som helst positivt over at skyde råvildt på 100 meters afstand, over korn og kærv, når man kan købe en kikkert til samme pris som den kniv man skal brække vildtet med.
Hos mig kommer dyrets tarv over min lyst til at vise at jeg kan skyde et rådyr med simple sigtemidler på den afstand.

Det hører hjemme på skydebanen til konkuranser. På jagt, med bukkefeber, vind, fejlbedømt afstand, vildt der rører sig osv. er der ingen grund til at handicappe sig selv ved at lade kikkerten ligge på hylden hos forhandleren.

At man KAN ramme, behøver man ikke bevise på levende dyr. Jeg vil være tilfreds med at vide at jeg kan på en skydeskive. Skulle jeg så strande på Svalbard med en riffel uden kikkert og være døden nær af sult, så vil jeg fravælge etikken og skyde en sæl for at overleve - ikke før.

Så er debatten fri, gutter [Big Grin]

--
FKF

ANNA



Den bedste jæger må være ham der kender sine begrænsninger.
ham der ikke ramme en ladeport på 100m men går på jagt og sætter sine begrænsninger der efter, er i mine øjne mere ansvarlig end ham der skydere rævene i løb på 200m og tilmed er stolt af han ramte den i 3 eller 4 skud.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#19
Så sandt, så sandt

MEN, jeg ved selv hvor let det er at lade sig rive med af stemningen.
Derfor køber jeg det mest optimale grej, jeg har råd til.
For ikke at gøre det sværere for mig selv [Smile]

--
FKF

ANNA
Svar
#20
Den holder jo ikke FKF. Hvis skruen skal strammes helt i bund, er det så heller ikke i orden at bruge .222 (nej det er det heller ikke efter min mening) .223 ?
Skal det være minimum 6,5 eller større for at øge chancen for at finde dyret ed et dårligt skud.
Skal der bruges minimum 6 x forstørrelse eller skal vi op på 12
Skal der bruges to eller tre - fodet støtteben ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)