Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor præcist med korn og kærv
... alle ved jo at grønlændere kan skyde... de er nærmest født med en riffel i hånden.

Sådan en Sako i fuldskæfte er bestemt et flot stykke værktøj.

//C-X
//C-X
Svar
... alle ved jo at grønlændere kan skyde... de er nærmest født med en riffel i hånden.

Sådan en Sako i fuldskæfte er bestemt et flot stykke værktøj.

//C-X


Tak for at kalde mig grønlænder! Det luner, for det er en svær kamp at blive anset for en sådan, når man er født/opvokset i DK i en 100% dansk familie!

Jeg købte min fuldskæftede Sako Forester, fordi den er "født" med verdens bedste åbne sigtemidler, som er stort set uændrede fra dem der sad på Sakos militærrifler, - endda både kalashnikov og forgængeren Mosin-Nagant. Det var med sidstnævnte at snigskytten Simo Häyhä fik over 500 bekræftede hits i 2. Verdenskrig, altså uden brug af kikkertsigte! Og hans sigtemidler afveg ikke spor fra dem der sidder på min Sako (hans riffel var også lavet af Sako).

Så naturligvis kan man jage uden kikkertsigte.
Hvordan forestiller folk sig ellers at man gik på jagt, i tiden før kikkertsigtet blev allemandseje?

I øvrigt:
Korn & kærv
- fylder ikke
- vejer ikke
- koster ikke
- ødelægger ikke balancen, som en kikkert
- er hurtigere at bruge end kikkertsigte
- standardskæftet er tilpasset netop korn/kærv, ikke kikkertsigtet
- har en langt bedre æstetik
og sådan kunne man blive ved!

Forresten er det en myte at man skal fokusere på kærv/korn/ mål på samme tid. Det kan nemlig ikke lade sig gøre af tekniske årsager; øjet kan KUN stille skarpt på en ting ad gangen. Men man skal fokusere på sigtekornet, og dermed vil målet (altså vildtet) også stå skarpt. Sigtekærven skal man opfatte i randsynet, så at sige!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
Hah..! Gik ud fra navn/lokalitet.

Grønlændere tæller ikke i statistik over skydning - de kan skyde med det hele fra barnsben af.

I øvrigt er jeg enig i dine betragtninger omkring åbne sigtemidler.

//C-X
//C-X
Svar
Jamen, det er da glimrende. Så deltager I da bare til Forbundsmesterskabet i feltskydninger og vinder over alle de "idioter" der ikke har opdaget at alt var bedre i gamle dage da man skød med åbne sigtemidler.
Og der er mulighed for at træne til den feltskydninger som er annonceret her på sitet.
Så kan I jo også bevise over for alle formændene her, hvor godt det er at skyde uden kikkert. [Wink] Balancen er jo meeeeeget bedre uden.

PS: jeg stiller ikke op da jeg kun ejer rifler med kikkert [8D]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Kom lige i tanke om da jeg skød med min Husqvarna i .222 Rem. på 100 m skydebane. 4 skud ud af 4 med korn & kærv sad indenfor en tændstiksæske.

Hvor mange jægere kan mon gøre det efter med deres hundedyre kikkertsigter med indbyggede laserafstandsmåler, indbygget lys og alskens diller-daller?

Og hvad skulle man også med mere præcision end nævnte? Det forekommer mig at være alt rigeligt!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
M@x 2.0

Balancen er jo meeeeeget bedre uden.

PS: jeg stiller ikke op da jeg kun ejer rifler med kikkert


Hvis du ikke ejer rifler uden kikkert, kan du jo næppe udtale dig om hvorvidt balancen faktisk er bedre eller ej.

PS Jeg ejer også flere rifler kun med kikkertsigte, så modsat dig har jeg noget at have min holdning i!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Kom lige i tanke om da jeg skød med min Husqvarna i .222 Rem. på 100 m skydebane. 4 skud ud af 4 med korn & kærv sad indenfor en tændstiksæske.

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s



En tændstiksæske er jo 36 X 59 mm[:0] på 100 m[:0]
Skift piben. [Wink]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
Umimmak.
Der var ingen kikkert på da jeg købte dem, så jeg har da haft dem i hænderne inden jeg købte kikkerten [Wink]
Så jeg er kommet videre end dig [Big Grin]
Jeg kasserer osse piber der ikke skyder tættere end en tændstikæske. Og jeg snakker ikke om husholdningsæsker.

PS: hvordan klarer du dig med det begrænsede udvalg af rifler du averterer med? [:p]

Forøvrigt har jeg stor respekt for de fangere jeg har mødt i Grønland. De skød med Jernsigter og de fik sælen hver gang [:0]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Nu har jeg været i værkstedet og for sjov, så afmonterede jeg en kikkert på min Tikka. Inden jeg løsnede den, mærkede jeg balancepunktet som lå midt mellem mine hænder.

Uden kikkert målte jeg igen balancepunktet og det havde flyttet sig under en fingerbredde.

Med kikkert var der en tendens til at riflen ville rotere lettere om længdeaksen, men da piben er ret tyk og tung, var det ikke noget der generede. Aluminiums kikkert forøvrigt.

Min konklution er at forskellen i balance er ubetydelig. Der sidder en høj kolberyg på Tikkaen, så den er for høj til at man kan skyde over kærv med den. Jeg sætter nemlig pris på at mine skæfter er tilpasset skydning med kikkert.
Jeg kan derfor kun tilslutte mig dine argumenter 2 og 3 længere ned i tråden.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Well.

Mht. om kikkertsigtet forrykker balancen væsentligt eller ej, kan man vel konkludere at det helt eller delvist afhænger af kikkertsigtets str. (der er jo forskel i omfang/vægt på en 1-4 x 24 i alu. og en 3-12x56 i stål). Men fænomenet er i hvert fald udpræget i mine rifler!

99,999 % af de jagtrifler jeg har set, har i øvrigt skæftet tilpasset korn/kærv. Så meget at mine egne rifler m. kikkertsigte alle har fået kindpude på! Det giver langt nemmere støtte under skydningen, men æstetisk at se på er det nu ikke!

Hvad angår det begrænsede antal rifler jeg har, så har jeg naturligvis tænkt mig at samlingen snart skal vokse! Der er jo ikke rigtigt andet end jagtrifler der er interessant, vel!

Mht. tændstikæskerne taler jeg naturligvis heller ikke om husholdningsæsker, men om standardstr.!

Men det er da dejligt at du erkender at man godt kan fange sæler vha. korn/kærv! Så er det vel bevist at man faktisk godt kan jage vildt uden kikkertsigte!

Mvh. Umimmak

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
Det er sku da i orden at fortsætte med forældede sigtemidler, så længe man så også fortsætter med at køre til byen i hestevogn og iøvrigt pløjer med hest[Big Grin][Big Grin]

100% af mine rifler er født med skæfter der tillader brug af gode moderne sigtemidler.

Åbne sigtemidler på jagtvåben er gode til to ting, at ødelægge riffelfutteraler og polstring på bilsæder[Big Grin][:o)][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
GT
De er gode til andetBig Griner er en lang ridse hen ad siden på min kones bil,- men man bør vel egentlig heller ikke stille riflen op ad bilen så den vælter - riflen altså.

stær.
Svar
Ja... jeg skal ihvertfald ikke til byen efter noget som helst .. og da jeg er jæger og ikke bonde, så betragter jeg heste som en form for mad, og en plov ved jeg ikke rigtigt hvad er ... [Big Grin]

Jeg skyder også med åbne sigtemidler, men dog mest for sjov...

Jeg har i øvrigt fra pålideligt hold (En dyrlæge fra vestjylland) at der er et faktum at heste altid falder fremad, når de bliver skudt [:I] ...

Hvor meget bedre til at skyde med kikkert og rødpunkt mon man bliver af at træne med åbne sigtemidler ... hmmmm ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ibsteen

GT
De er gode til andetBig Griner er en lang ridse hen ad siden på min kones bil,- men man bør vel egentlig heller ikke stille riflen op ad bilen så den vælter - riflen altså.

stær.



Det siger jo noget om hvor klog din kone er! Altså kvinder og våben/biler ...
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
Det var desværre mig der havde lånt bilen, jeg fik ikke megen ros da hun så ridsen
stær
Svar
Jeg kom lige i tanke om at da selveste Hemingway skulle skyde en gazelle på 400 yards (=ca. 360 m) afstand, rakte PH'en ham sin riffel med kikkertsigte, og foreslog ham at bruge den i stedet. Men Hemingway afslog tilbuddet, med disse ord, der vel fortjener udødelighed: Tag den ting væk boy, den slags er kun for nonner og jomfruer!

Herpå skød og dræbte han gazellen med sin 30-06, som han havde fjernet kikkertsigtet fra, kort efter at han modtog den.

Nu er jeg ikke Ernest Hemingway (så langt fra), men jeg vil gerne dedikere ovenstående citat til alle der hårdnakket hævder at man ikke kan jage uden kikkertsigte (og navnlig til KFK der ifølge eget udsagn ikke er i stand til at ramme på 20 m afstand uden et kikkertsigte)!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
Næste gang jeg skal til Ulfborg og skyde, tager jeg min gamle M96 i 8x57 med .. Den er med korn og kærv, og ser ud som en riffel så ud for 100 år siden ... eller mere ...[:I] (Før Hemingway!)

Så må vi se hvordan jeg kan skyde med den .. [^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Ja selvfølgelig kan vi altid finde særligt dygtige skytter som for eksempel Karamojo Bell som bla skød flyvende gæs med sin riffel, og måske Hemmingway det ved jeg ikke, men i min mening vil 99,5% af riffelskytter ha glæde af en eller anden form for optik...
Svar
Jo da,

jeg hørte en anden fantastisk sandfærdig historie fra gamle dage.
Det var simpelthen så koldt at posthornene frøs så meget at da kudsken på postkærren blæste i hornet kom der ingen lyd.
Da kudsken gjorde holdt ved kroen og hængte hornet på knagen indendøre, begyndte hornet at spille da det tøede op[:0][:0][:0][:0]

Ja, alt var bedre i gamle dage!!!

Det findes der i hvert fald ingen instrumenter der kan i dag[V][V]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Du Gammelnok
Det er faktisk ikke så mange år siden at der var så koldt en vinterdag på jagt, at der faktisk blev observeret flere advokater, som havde hænderne i egne lommer[Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)