Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Konvertering af 22'er
#1
Jeg er begyndt at rode lidt i et fremtidigt projekt som forhåbenligt munder ud i en bukke-riffel.
Grundstenen skulle gerne være en ældre fallblock type riffel som fx en Simson Suhl som A-bolt tidligere fik fingre i.
Den slags våben hænger ikke ligefrem på træerne, men det lader dog til at de kan findes i kaliber 22LR.

Det har affødt 2 "problematikker":

1: Kan en ældre enkeltskuds 22 LR konverteres til fx en moderne patron i kal. 22 ? (Fx 222, 22-250 eller lign)

2: Hvis 1 ikke er en mulighed vil man så evt kunne skifte piben til en med et moderne patrondesign ??

Mvh Zeb

PS: Er der tilfældigvis en som ved hvor der gemmer sig en ældre brugbar Fallblock riffel er jeg lutter øre [Big Grin][8D]
Svar
#2
@Zeb

Skal du ikke lige skyde en gris med dit mauser projekt[Big Grin] inden du hopper på våben hesten igen[^]

Det ender vel snart med du ombygger en gammel kal. 16 s/s til en ultra Afrika dobbeltriffel i en længe glemt kaliber.[:o)]

/Rolin

PS: jeg følger da gerne med til Afrika[^]

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Jamen hvis der er noget jeg skal, så er det da det [8D]

oh well ligefrem at kaste sig ud i Afrika-projekter har jeg dog ikke planer om - selv om det kunne være en fantastisk oplevelse med en tur derned sammen med dig [8D]

Jeg har nu også et par ting jeg skal være færdige med før jeg kaster mig over egne ting... Fallblock-delen er et kommende projekt og jeg er blot ved at undersøge hvilke muligheder jeg reelt har...
Svar
#4
Må jeg komme med? Har aldrig set Afrika gennem en sigtekikkert.

Og mht børnepasning, så kan det jo være at den gode Rolin kunne hjælpe. Så kan Mauseren komme ud og hilse på en gris.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#5
Kort svar NEJ!

En 22LR har et max. tryk på 24000psi~1640atm og omregnet i tryk på faldblokken er det ca. 613kg.
22 Hornet som er tæt på den mest astmatiske centraltændte patron der findes: 25000psi~1700atm og 750kg.
En 222Rem 50000psi~3400atm giver ca. 2,46 ton tryk.
En 22-250 65000psi~4420atm vil give ca. 5 ton tryk.
Så mon ikke du får prøvet grænser af første gang du trykker på knappen?
Du får med garanti ikke en der har det mindste med bøssemagerarbejde at gøre til at foretage den omkamring.

Er du en skidt fyr køber du en 22WMR rival og river kammeret op selv, det er i det mindste inden for urimelighedens grænser og så er du fri for at konvertere bundstykket til centraltænding.

Men det er selvfølgelig bare min mening.
Skulle du klø på med projektet så sig til, vi er nok mange der vil skillinge sammen til en GoPro så du kan blive udødelig på Youtube!
Svar
#6
[B)][B)][:0][xx(]
Kaffegrums: Det lille matematiske betonpædagogiske regnestykke var vist svar nok [Wink]
Jeg har aldrig - og får det aldrig - haft lyst til nogen former for Youtube-udødeliggørelse så den del af gode projektideer blev lige lagt direkte på "Det-var-en-rigtig-dårlig-og-livsfarlig-plan" hylden.... Placeret lige ved siden af hylden med erfaringerne med "Byg din egen kanon" [B)] fra da man var knægt. Sjovt nok anskueliggør lige de erfaringer din pointe ret illustrativt [Wink]

Prezzy: Jeg har heller aldrig set Afrika gennem en sigtekikkert, men når jeg har fået solgt tilstrækkeligt mange af mine organer til at finansiere turen skal jeg nok sige til [8D]
Svar
#7
Salg af organer - en nyre kan byttes med en ældre Nokia.

Det er meget bedre at udleje børnene til medicinske forsøg [8)]

--
FKF

ANNA
Svar
#8
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] De er sikkert heller ikke mine alligevel, så hvis bare det fremskynder projektet [Big Grin][Wink]
Svar
#9
Man kommer ikke langt med at forsøge sig med gamle enkeltskuds-rifler kamret i .22 randtænding ..

En vej frem er at prøve at finde f.eks. en ældre tysk kipplauf eller en engelsk "rook-rifle" i de lidt kraftigere central-tændings kalibre de blev lavet i.

Der er lavet flere fine små "bukke-rifler" med sådanne våben, udboret og forsynet med en ny pibe der er limet ind i den gamle pibe med epoxy.

Jens Perto fik lavet en i 6mm x 70 "blyants-kaliber" det er beskrevet i nogle ældre årgange af Jæger. Den var bygget på en lille "rook-rifle" fra en af de dyre engelske fabrikanter ... (Purdey, H&H eller deromkring. )

Jeg har set en SbS dobbeltriffel bygget af en fin gammel hane-bøsse .. samme "blyants-kaliber" som har den fordel at den kører med meget lave tryk.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Citat:quote:

Jeg har nu også et par ting jeg skal være færdige med før jeg kaster mig over egne ting...


JA....!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

Jeg har nu også et par ting jeg skal være færdige med før jeg kaster mig over egne ting...


JA....!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik



Hmmmm med mindre du nu fortæller mig at du har booket en tur til Afrika eller i nær fremtid har tænkt dig at jage Brontosauriske vildsvin, så har du ikke travlt [Big Grin][Big Grin][8D][Wink]

Dravis: Du har helt ret - det er ikke noget problem at finde rifler som fx. Sauer Tell og få den bygget om til en 6x70. Liiiige dem er jeg så ikke så vilde med rent æstetisk - Fallblock er i mine øjne et meget mere harmonisk våben [:p]
Nå ja.... Og så synes jeg bare at 6x70 patronen er sådan lidt "ikke-rigtig-patron-agtig"[:I]

Mvh Zeb
Svar
#12
Skal da snart over og besøge rolin.... tør bestemt ikke jage grise uden min lille "skrædder"!!!![Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
Du skal da bare finde en Browning B-78 High Wall ... de findes i 22-250 ..

Meeen ... der kan godt være lidt langt mellem dem...[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
http://www.gunsinternational.com/Brownin...cat_id=503

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Skal da snart over og besøge rolin.... tør bestemt ikke jage grise uden min lille "skrædder"!!!![Big Grin]

Hilsen Ulrik



Det gør du ikke uden jeg er med [Big Grin][Wink]

Dravis: Jo de findes, men som du selv påpeger så er det nemmere at finde en ærlig politiker end sådan en [B)]

Rolin: Er det ikke kun amerikanske våben du linker til ? Såvidt jeg kan se er de alle sammen på den forkerte side af dammen [Sad]
Svar
#16
Morgen Zeb.

Har du søgt på http://www.egun.de ??

Hilsen

Egelund
Svar
#17
Godmorgen Egelund [Smile]

Ja jeg har faktisk lige været derinde forbi, og der er et par mulige kandidater. Langt de fleste af dem derinde er dog langt, laaaaangt over budgettet.
Nu prøver jeg lige om jeg finde lidt info på hvor konspiratorisk og problematisk det evt. vil være at importere våben sydfra...

Mvh Zeb
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)