Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny hund
#1
Min gamle hund er nok ved at afslutte dens sidste jagtsæson[V].

Derfor overvejer vi kraftigt at anskaffe en ny hund. Overvejelserne går lidt på:

- hvorvidt vi skal have en ny hund mens vi har den gamle?
- en hvalp?
- En færdigtrænet hund?
- lærer den nye unoder af den gamle?
- er det problematisk med en tæve og en hanhund sammen?
- er det synd for den gamle ikke at kunne slappe af på sine gamle dage

Hvad har i af erfaringer med færdigt trænede hunde?

Overvejelserne er mange - hvad har i gjort jer af overvejelser inden anskaffelse af ny hund?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Jeg har en knapt 1-årig gl. unghund.
Tror sgu nok jeg vil have en færdigtrænet næste gang.... det ender med at koste det samme - og du slipper for hvalpetiden, hvor den gnaver alt i stykker og du slipper for meget tidsforbrug på grundtræning af hunden....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Men der er nu altså også en vis charme ved sådan en lille destruktiv hvalp. Hvis bare den aktiveres nok og rigtigt, så er de jo ikke så slemme til at være destruktive.

Det er naturligvis lettere at få en færdigtrænet, men for mig er hunden ikke bare et "redskab til jagten", men også et familiemedlem, og alt andet lige så må det give en stærkere tilknytning at få den fra hvalp.

Kan man ikke opdrage hvalpen selv, så kan man nok heller ikke holde en trænet jagthund "ved lige", og så er pengene jo ren tilsæt.

Nogle gange liver en gammel hund jo noget op ved at der kommer en hvalp i huset, men det er jo svært at sige hvordan hun vil reagere. Han/hun sammen burde nok kunne gå.

Unoder lærer de sjovt nok altid lettere end det de skal, men hvis du kender dem, så har du jo en chance for at stoppe det inden den lille får det lært. En gammel hund kan også sætte den lille på plads hvis den laver alt for mange numre.

Så der er fordele og ulemper ved alle løsninger... Hvad man vælger må jo alene bero på hvilke ting man vægter højest. Vores er kun 1½ nu, men når han bliver 4-5 år, så kommer der en hvalp som så - forhåbentligt - kan have gavn af den "gamle".

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
Jeg har kun gode erfaringer med færdigtrænede hunde, men kun fra salgsside. Jeg har over en årrække solgt et par trænede hunde og det har været en udpræget succes. Jeg har også solgt et par hvalpe som skulle i fortræning hos en anden end ejeren og det har også fungeret rigtigt godt. Modsat Morten mener jeg at mange som ikke evner at træne en hvalp vil få gavn en trænet hund. Det er klart at hvis træningen ikke holdes ved lige bliver en trænet hund også ulydig, men en hvalp der ikke trænes rigtigt risikerer at blive uanvendelig. Nu har du jo tydeligvis haft hund før og hvis du er tilfreds med den, taler alt jo for at du også kan træne din nye hund til samme niveau.
I forhold til den gamle hund synes jeg ikke det er synd at få en hvalp - den gamle skal nok sige fra hvis den synes det er for meget. Ingen tvivl om at en ny hvalp lærer af den gamle, men husk at det gælder både gode og dårlige egenskaber. Jeg har selv både han og tæve og det fungerer, men det er også noget bøvl omkring løbetid. Skulle jeg starte op med hunde dag ville jeg vælge en han, den kan altid gå med og jeg synes de er mere jævne at træne. De svinger ikke i humør som tæverne kan gøre - på den front er hundene ikke så forskellige fra os andre:-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)