Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Langholds kaliber ?
#1
Hvis man så småt går og tumler med lidt tankespind, om en langholdsriffel ((1500 meter), hvilke kalibre bør man så have i tankerne.
Jeg tænker selv lidt på .300 win.mag., men er blevet hvisket i øret, at jeg måske bør hælde til .300 WSM
Hvad siger ekspertisen ? ( teoretikere er også velkomne[Wink])
Kaliberbegrænsningen er 7,62 - det sætter de flere steder i Norge og det er jo nok der det sneer, hvis vi snakker langhold indenfor for mulighederne.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Spændende, hvor har du læst det med kaliber begrænsningen?
Hermed et link til en "dårlig skanning" af afsnittet hvor 338 Lapua sammenlignes med 300 win mag fra Bryan Litz. Kort og godt er forskellen betydelig kun når man går op i 300 grains kugle i 338... Ellers er de meget tætte i ballistik i de lettere kugler...
Man skal læse/åbne billederne baglæns da jeg har taget dem i forkert rækkefølge...
https://www.dropbox.com/sh/tmvobqkdvjxx5...DFAIa?dl=0

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#3
Arh, glem det spørgsmål med begrænsningen... Ps. Der er muligheder for lang distance i Frankrig og Italien hvis man er til de mere varme egne Smile

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#4
tal med hatting og vælg en 300RUM den fungere fint i en standard lang lås

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by CP

Hvis man så småt går og tumler med lidt tankespind, om en langholdsriffel ((1500 meter), hvilke kalibre bør man så have i tankerne.
Jeg tænker selv lidt på .300 win.mag., men er blevet hvisket i øret, at jeg måske bør hælde til .300 WSM
Hvad siger ekspertisen ? ( teoretikere er også velkomne[Wink])
Kaliberbegrænsningen er 7,62 - det sætter de flere steder i Norge og det er jo nok der det sneer, hvis vi snakker langhold indenfor for mulighederne.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



7 mm er projektilet du skal gå efter. Man kan ikke opnå samme BC med mindre end 7 mm og skal du have samme bc med 308 skal du op i 240 grains.

Det vil kræve gevaldig hylster volumen a la 30-378 eller 300 rum.
Rekylen følger med. Selvom der findes lydpotter vil en 7 mm stadig være nemmere at håndtere over mere end 5 skud. Desuden vil mindre rekyl gøre det nemmere at fastholde samme skyde stilling hvilket også er befordrende for små grupper.

Når Bryan Litz skyder 284 Winchester er der en grund til det.

Alternativt ville jeg overveje 7mm WSM eller 7mm RSAUM. De kan begge levere lidt mere V/0 men slider piben hurtigere.

Dine overvejelse skal starte med høj BC og hastigheder. der ikke er hysteriske(ellers kniber det ofte med præcisionen).

SÅ Sierra Match king 180 grains i 7 mm er et godt udgangspunkt og den er til at skaffe.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Hej cp jeg har købt en 6,5x284 pibe den regner jeg med den kan nå de 1000m hvis det nogensinde bliver aktuelt. Fed kaliber men om den kan klare 1500m ved jeg ikke.
Hilsen trier
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)