Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der en dyrlæge til stede ?
#1
Afledt af Ran`s kommentar i topic. rådyr, der smager af lever, er jeg kommet til at spekulere på hvad findes der egentligt af forskellige snyltere og parasitter i vores hjortevildt? Og hvilke forholdsregler skal man følge, for at være på den sikre side?

Mojn LWL

ran
Svælgbremse

Equatorial Guinea
5985 Posts

Posted - 03/01/2015 : 19:42:26 Show Profile Email Poster Send ran a Private Message Reply with Quote
Når jeg steger udbenede køller følger jeg de angivne temperaturer.
Man skal ikke spille smart med vildtkød og servere det halvråt. Der findes alskens parasitter og andet i forskellige vildtarter - også råvildt - og da de fleste dyr jo brækkes i naturen og forlægges i garagen mener jeg det er alm ansvarlighed at gennemstege det inden man serverer det for andre.
Når jeg steger det bliver det aldrig tørt - har aldrig ødelagt et stykke råvildt.
Jeg gør således med køllerne og hele rygstykker (rygfileter gøres anderledes):
1. køllen udbenes og alle hinder og kirtler fjernes. de enkelte muskler hænger stadig sammen i knæleddet, så der er samling på det.
2. Jeg lægger fire strimler bacon ind mellem musklerne og krydrer med salt og peber/peberblanding
3. det hele snøres sammen
4. køllen barderes med 2,5 mm tyk røget spæklag
5. placeres i et fad med et glas rødvin hældt ved og stegetermometer sættes midt i den tykkeste muskel ind mod midten af køllen.
6. ovnen forvarmes til 225 grader og køllen sættes ind i 15 minutter
7. ovnen åbnes så varmen fiser ud og der skrues ned til 155 grader.
8. køllen steger til termometeret viser 72 grader.
9. ovnen slukkes og lågen åbnes - køllen hviler til sovs mv er færdig
kølles vædes jævntligt, så den ikke tørrer ud.

resultatet er sikkert hver gang - en mør og saftig kølle - der er gennemstegt - og hvis man gerne vil have den ser rosa ud, så put lidt ekstra bacon ind i den - nitritsaltet fra baconen gør kødet rosa....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen på vore breddegrader. De har ikke trikiner, det er kun dyr som spiser kød der har det. Bændelorm kunne være en mulighed, men den er vist mest teoretisk.

Så det er nok mest ganske almindelig køkkenhygiejne for at undgå bakterier og fordærv man skal iagttage.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
@LasseScout
Hvordan forklare du at man tester heste for trikiner, mig bekendt spiser heste da ikke kød!

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Det er mest fordi man faktisk af og til finder trikiner i hestekød. Jeg ved ikke om de heste har været fodret med animalsk proteintilskud som ikke har været tilstrækkeligt varmebehandlet, eller de evt. har fået wrap eller hø med rester af en ræv eller vildsvin i. Der er flere muligheder.

Jeg ved heller ikke hvorfor man så ikke finder trikiner hos drøvtyggere, de må jo også af og til få nogle i sig ved et uheld. Måske dør de i formaverne?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
heste er - næst efter vildsvin - de mest trikininficerede dyr der findes.

Vi skød et bukkelam sidste år hvor der var hvide bobler på leveren.
Vi sendte leveren til vet.medicinsk afd på Århus Universitet.
De undersøgte den og meldte tilbage at dyrer var inficeret med en ikte, der gjorde hele dyret uegnet til mennedkeføde.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
i øvrigt er det et ordret citat fra en dyrlæge jeg mødte på en jagt, da jeg formulerede mig: "man skal ikke spille smart med vildtkød" og "det bør gennemsteges inden man serverer det for andre"...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Jo, men du kan ikke få ikter af at spise kød, så hvis dyret har været uanvendeligt, er det på grund af den nedsatte leverfunktion. Ikter kan du få ved at spise brøndkarse eller drikke urenset vand.

Jeg er ikke enig med din dyrlæge i, at vildt altid skal gennemsteges. Den bedste dyreryg jeg har smagt fik jeg på Hennekirkeby Kro, og den var fint rosa. Derimod har jeg tit fået vildtkød som var gennemstegt til ukendelighed, og det er en kedelig oplevelse.

Hvis man selv har styr på hele processen fra vildtet nedlægges og til det serveres, så mener jeg godt man kan servere rosastegt vildt uden risiko.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Lidt læsning her;

http://www.raavildt.dk/index.php/database/sygdomme

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#9
jo - der er da flere ting på den liste, der kan medføre at vildtet ikke bør spises...
interessant læsning..

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Lidt mere læsning (med billeder);

http://www.vildtsundhed.dk/Vildthygiejne...-vildtkoed

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)