Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kulfiber-guru søges
#1
Er der en herinde som er 100-meter mester i kulfiber og brugen/opbygning med det ?

Jeg er lidt på bar bund mht tykkelse kontra brudstyrke og stivhed og kunne godt bruge lidt alfaderlige råd inden jeg kaster mig ud i større investeringer på den konto [:I]

Mvh Zeb
Svar
#2
Hvad skal du lave i kulfiber?

Jeg har lidt erfaring ... (MC dele, bil dele, skæfter o.s.v. )

evt PM ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Håber ikke det bliver PM.
Spændende emne.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Dravis, dejligt du bød ind - det håbede jeg lidt du gjorde [Big Grin]

Mnja måske burde det køre via PM but here goes..

Jeg har længe tumlet lidt med et lidt alternativt design ud i et skæfte - eller måske rettere enkelt dele til det.
Men uanset hvordan jeg googler osv kan jeg ikke rigtig finde svar på hvor stærkt kulfiberen reelt er ?

Hvis man nu antager at man vil bygge fx et forskæfte op i kulfiber, hvor tykt skal det så være før det kan modstå de trykpåvirkninger fra fx at skyde med bipod ?

Lidt det samme styrkespørgsmål gør sig gældende hvis man snakker en del af et bagskæfte - hvor tykt skal det så være for at modstå kompressionskræfterne fra rekylen og har fx. opbygningsretning nogen betydning for styrken ??

Mvh Zeb
Svar
#5
De skæfter jeg har lavet er lavet af 3 eller 4 lag kulfiber, med en kerne af PU-skum eller Balsatræ ..

De er forstærket med mange flere lag de steder hvor der er "tryk på" f.eks. laver jeg en slags "sandwich" gennem forskæftet, og op mod 10 lag omkring monteringspunkter o.s.v.

Generelt anvender jeg 200 gram pr kvadratmeter "twill-weave" CF "måtte"

Det er det mest anvendte og billigste, og rigeligt stærkt når det er lavet rigtigt.

D.v.s. man skal have udstyr så man kan lave "vacuum-bagging" så man får luftbobler ud af CF vævningen og undgår steder uden epoxy-resin.

Husk altid at CF er elektrisk ledende og at aluminiums-dele der sættes ind, skal "isoleres" med f.eks. Kevlar eller glasfiber, ellers opstår der meget let galvanisk korrosion af alu'en, som så "vokser" og laver revner i CF delen. (Det har jeg set/repareret på endog meget dyre CF ting ...)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Skal stål også isoleres for den samme grund ??

Mvh Zeb
Svar
#7
.. Nej, stål ligger tættere på Carbon i "spændingsrækken" så der er mindre risiko for galvanisk korrosion.

DEt er dog altid en god ide at selve carbon-fibrebe er "forseglede" under enten epoxy eller endnu bedre 2-komponent polyurethan-lak (Skibs-lak eller lignende, eller professionel "Clear Coat" fra f.eks. en auto-lakerer..)

PM sendt ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Spitzenklasse [8D]

Takker mange gange for de gode råd [Smile]

Mvh Zeb
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)