Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vilde påfugle, - må de skydes?
#1
Var her til morgen ude for at kigge efter råvildt, men de ville ikke stå stille. Derimod var der en masse påfugle (vel ca 50 stk), som ville være lette at skyde, hvilket jeg undlod. Må de i det hele taget skydes? , - de står jo ikke i jagtloven og er heller ikke klassificeret som invasiv art. De bliver flere og flere for hvert år, og en del mennesker føler sig generet af deres skrigeri. Men de er smukke at kigge på, især kokkene.

mvh. Stær.
Svar
#2
Påfugle???
Det er altså IKKE 1 april!!

De er vel for pokker i en hegning, og jeg tror ikke ejeren af hegnet vil være imponeret over at du bare plaffer løs [}Smile]
Løber de frit omkring i den skov/ mark hvor du har jagten er de vel sluppet løs fra en hegning og så skal ejeren vel underrettes.

Men prøv da at høre naturstyrelsen, hvis du tør [Big Grin]

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#3
Hvis de ikke er stækket strejfer de en del. Mine bedsteforældre boede op af Aalborg Zoo og der var ofte besøg af påfugle. Jeg har mødt dem flere km fra Zoo.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Hvis vi skal kigge på juraen, så er der dyr der har jagttid, og dyr der ikke har - længere er den sådan set ikke.

Så vidt jeg ved har påfugle ikke jagttid :-)

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Jagttid eller ej , de smager godt [Big Grin]

Mojn LWL
Svar
#6
Søg regulerings-tilladelse ... [Big Grin] [8D][:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Men kan påfugle overhovedet anses for vildt efter jagtloven ? Er det ikke husdyr ?

Jeg tænker: hvis en flok hvide italienere slipper ud, så er de da ikke fredede, ejeren må selv om, om han vil fange dem igen eller han vil aflive dem med et haglgevær.

Så mit bud er, at påfuglene har en ejer et eller andet sted, og du skal først snakke med ham om, hvad han vil med dem. Hvis han ikke vil have dem skudt, må han vel holde dem på sit eget.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Selvfølgelig skal man lade påfuglene gå!!! De er i modsætning til omstrejfende hunde og katte INGEN trussel i Den danske Natur, og ganske værdi"fugle"...
Mine hunde havde for en 10 år siden en standhals for en udvokset påfuglekok, der var presset op i et træ i vores plantage.
Efter at fuglen var indfanget og Etaten var informeret, fik vi den afhændet til en hønsefugleinteresseret mand i sognet. Han fortalte, at en sådan udfarvet kok var flere tusinde kr værd.
Svar
#9
Men hvis I har indfanget den og sat den i bur, har I jo heller ikke anset den for at være vildt i henhold til jagtloven. For det må man jo ikke med vildt [Wink][:p][Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Efter samråd med Politiet, og nej selvfølgelig var den ikke at betragte som vildt. Ergo var den heller ikke omfattet af jagtloven og fredet.
Svar
#11
INVASIV ART![}Smile]
Svar
#12
Havde en jagtoplevelse tilbage i 1995 på en større Dansk gods, en hund havde stand ved et tæt brombærkrat, en skytte var hurtigt klar, hunden rejser en fugl som falder for et godt skud, tilbage står skytten og vi andre hunde folk og glor måbende på hinanden, hvad i h...... var det lige der skete der, det går først op for os da vi kommer frem til fuglen at det er en påfugl der var blevet nedlagt, og ja det siges at den smagte godt.

Skytten på godset, havde ikke hørt om nogle der havde påfugle i området.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Der er sikkert mange der gerne vil stille op til en omgang
High Peacock Shooting[Big Grin]

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#14
Har en gammel ven der ligeledes sköd en skräppende påfugl ud af et trå under en jagt på Fyn for ca. 30 år siden, ingen ville kendes ved fuglen.
og der kom ikke noget ud af det, jeg mener stadig at det er en invasiv art når den er ude i naturen og muligt bör skydes?
Svar
#15
Så enkelt kan det ikke opstilles. Er fra tid til anden stødt på bortløbne kreaturer i skoven - sågar en shetlandspony, uden at det i min optik er at betragte som en invasiv art.
Hvis der er mulighed for at indfange påfugle mv må det være at foretrække, fremfor hovedløst bare meje dem ned. Jeg har et par gange nedlagt "vilde" kreaturer med ejerens opfordring. Man er slet ikke i tvivl om, hvornår de kan indfanges eller evt skal bedøves af en dyrlæge(ved ikke om de så kasseres til slagt?)subsidiært nedlægges.
Samme kriterium må gælde påfugle.
Svar
#16
Der er ikke jagttid på dem, så de er ikke jagtbart vildt. Hvis de forekom i den danske natur, så var de fredet af den grund.

Der er derimod tale om undslubne husdyr, som falder ind under Lov om mark og vejfred, hvis de forvolder skade. Den siger at hvis de ikke er fanget efter 2 måneder, så er de at betragte som vildt. <- Det har jeg hørt en fra naturstyrelsen sige om "byduer", som er undslupne tamdyr (for mange generationer siden). Desværre synes jeg kun den regel gælder pelsdyr.

Påfuglene var hårde ved de blanke biler ved Frederiksberg have, da der jo altid var et spejlbillede, der var klar på en slåskamp.

Jeg ser ingen ret/mulighed for at kan skydes lovligt.
Svar
#17
Jeg tjekkede det lige, og det ser ud til, at fjerkræ er omfattet af den bestemmelse der tidligere også gjaldt hundene. Hunde er nu fjernet fra lov om mark of vejfred, men altså ikke fjerkræ.

Så hvis man kender ejeren af påfuglene kan man bede ham pænt om at holde dem på sit eget. Man kan også advare ham om, at de vil blive indfanget eller skudt hvis han ikke gør det. Kender man ikke ejeren, må man fremlyse påfuglene i et på egnen udbredt dagblad, og så må man faktisk skyde dem i et år derefter.

Citat:quote:

»§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende katte har den optagelsesberettigede ret til på forsvarlig måde at fjerne fra sin grund og skal ikke betale erstatning, hvis dyret herved kommer til skade eller omkommer. Besidderen af dyret kan kræve det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for den skade, der er forvoldt.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen inden for det sidste år er advaret, jf. dog stk. 3. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er ikke nødvendig, hvis dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.



M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Nævnte påfugle har levet frit og godt her på egnen i ca tredive år, og er ikke til ulempe for nogen, bortset fra dem som er irriterede af deres skrigeri. De er naturligvis spredt over adskillige grundejeres arealer, og derfor er der vel ingen egentligere ejere af fuglene. Der er ingen under hegn, og det har der heller ikke været så langt som jeg husker tilbage

mvh Stær

PS: De smager udmarket, men er som regel temmelig seje,
Svar
#19
Så glæd dig over et eksotisk indslag og lad dem dog gå. Det kan tillige være, at et påfugleskrig i ny og næ kan holde dig vågen sådan en tidlig majmorgen i bukkejagtsæsonen;-).
Måneder til et område her i nærheden, hvor der i de sudste 10-15år har levet mufloner frit. De lokale ved det og alle glæder sig over et eksotisk indslag som en afveksling for det evindelige kron-og råvildt vi har herovre....
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)