Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knivloven ?
#1
Kun jura , overhovedet ingen jagtpolitik

Min datter har efter en skoledag , ofte beklaget sig over manglen på en velegnet kniv i hjemkundskabslokaletn ( hun er vokset op med skarpe kvive [Big Grin]) . hun har nu aftalt med læreren, at hun tager hele stakken med hjem til weekenden så far lige kan gøre dem brugbare igen.
Nu er hun så blevet bekymret for hvad der kan ske, hvis nu Jens betjent kontrollere hendes skoletaske, når hun står på busstationen, og finder 40-50 stører og mindre køkkenknive.
Far ! tænk hvis jeg pludselig ikke kan få jagttegn ?

Er der nogen der kender reglerne godt nok til at kunne svare hende på hendes spørgsmål? jeg mener jo blot det drejer sig om en stak køkkenværktøj og ikke våben, så derfor burde det være uproblematisk at have dem med i tasken.

Mojn LWL
Svar
#2
Der er nok et par b....... på VTF der ville kunne give dig et svar, ellers send en mail til din lokale strisser, hvis de ikke ved det så[?]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
På samme måde som hun godt måtte købe en køkkenkniv i en forretning og tage den med hjem, så må hun også godt transportere fastklingede knive når hun har et anerkendelsesværdigt formål. En foldekniv uden lås, og max klinge på 7cm må hun altid have på sig - dog nok ikke i skolen :-)

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
https://www.politi.dk/da/servicemenu/bag...entationun

Situationen som du beskriver den er vel nærmest lidt en gråzone.

Ud fra en helhedsvurdering vil jeg sige at den kan dækkes ind under "... lignende anerkendelsesværdigt formål", men samtidig står det i strid med formuleringen omkring at besidde knive på et offentligt OG uddannelsessted.

Jeg har selv haft samme tanker når jeg har lavet knive med elever der skal fragte dem hjem.

Ring til Bent Betjent og forhør dig ad? Hun skal da ikke risikere sit jagttegn!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Slawter

https://www.politi.dk/da/servicemenu/bag...entationun

Situationen som du beskriver den er vel nærmest lidt en gråzone.

Ud fra en helhedsvurdering vil jeg sige at den kan dækkes ind under "... lignende anerkendelsesværdigt formål", men samtidig står det i strid med formuleringen omkring at besidde knive på et offentligt OG uddannelsessted.

Jeg har selv haft samme tanker når jeg har lavet knive med elever der skal fragte dem hjem.

Ring til Bent Betjent og forhør dig ad? Hun skal da ikke risikere sit jagttegn!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"



Hvis dét går ind under "at besidde knive på et uddannelsessted", så må de hellere sløjfe hjemkundskabsundervisningen, for så er det også besiddelse, når de står og skærer kartofler [Big Grin]

Derudover vil INGEN på uddannelsesstedet kunne transportere dem lovligt til/fra slibning hvis eleven ikke kan - der skelnes nemlig ikke mellem undervisere og elever i knivloven, og der er ikke noget krav om alder. Eneste smuthul kunne være "medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse", men det er da lidt af et figenblad at skulle benytte, da det vel ikke er en del af en pædagogs erhverv at transportere knive til slibning.

Hvis man endelig skal være paranoid, så få en lærer til at udlevere pakken med knive til eleven umiddelbart udenfor skolens område, så skulle den ged være barberet.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
LWL: Den er faktisk lidt dum den situation fordi der er en TEKNISK mulighed for at en meget nidkær jurist vurderer at din datter ikke har et anerkendelsesværdigt formål i at transportere knive som DU skal slibe.. Når det er sagt, kunne jeg ikke forestille mig et reelt problem hvis du og hendes lærer indgår en aftale og hun medbringer en kopi af den aftale..

Mvh Zeb
Svar
#7
Datteren har i dag , på eget initiativ været på stationen og snakke med Jens Betjent.

Beskeden overraskede mig en del, ja ja min pige fyld du bare tasken op og tag hjem til far med dem.[Big Grin][Big Grin]

Jeg har nu sendt en forespørgsel på mail bare lige for at se hvad man kan få på skrift.

det lyder næsten for let og for fornuftigt til at kunne være rigtigt [Big Grin][Big Grin]

Mojn LWL
Svar
#8
Det lyder som om hun går i folkeskole, er hun fyldt 15? Hvis ikke risikerer hun under alle omstændigheder ikke noget udover at blive kørt hjem til dig [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Det lyder som om hun går i folkeskole, er hun fyldt 15? Hvis ikke risikerer hun under alle omstændigheder ikke noget udover at blive kørt hjem til dig [Big Grin]

Mvh.
Anders



Når vi nu er ude i de superteoretiske overvejelser, så er det da rigtigt at man ikke kan straffes hvis man er under 15, men der kan da sagtens stå noget i politiets register som gør at de ikke mener man er egnet til at erhverve jagtegn.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
Som foreslået skrev jeg til Jens Betjen, bare for at se om jeg kunne få samme svar 2 gange.

Hej Politi

Jeg har et spørgsmål ang. transport af en stak køkkenknive .

På min datters skole er der en del køkkenknive i deres hjemkundsskabs lokale , de trænger til en slibning. min datter har aftalt med hendes lærer at hun kan tage knivene med hjem , så jeg kan slibe dem for skolen, må hun transportere knivene hjem i hendes skoletaske ?
Jeg forestiller mig at knivene rulles ind i nogle viskestykker og derefter pakkes ind i noget pap som tapes godt til. Hun skal med bussen.
Er det måden at gøre det på ? umiddelbart er det jo bare en stak køkkengrej og ikke våben.
hvis ikke hvordan skal det så gøres ?

mvh LWL

Til LWL

Du har sendt en forespørgsel til Rigspolitiet vedrørende transport af køkkenknive til slibning.

Efter våbenlovens § 4, stk. 1, er det forbudt at bære kniv eller dolk på steder, hvortil der er almindelig adgang, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at formålet med loven var at skærpe våbenlovgivningen ved blandt andet at indføre betydelige begrænsninger i adgangen til at bære kniv på offentligt sted, således at det efter lovændringen kun er tilladt at bære kniv på offentligt sted, såfremt der er en særlig, acceptabel grund til det. Efter bestemmelsen er det således forbudt at gå med kniv, hvis den bæres blot til pynt eller lignende, eller den ikke skal bruges til noget bestemt. Det er heller ikke tilladt at bære kniv f.eks. med henblik på at skulle forsvare sig eller andre, hvis der eventuelt skulle opstå en truende situation.
Skal kniven derimod anvendes som værktøj i (lovligt) erhverv eller bruges i forbindelse med jagt, lystfiskeri og sportsudøvelse, er det tilladt at bære den på offentligt sted. Det gælder også, når kniven bæres, mens den pågældende person er på vej direkte til eller fra den pågældende aktivitet. Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende, jf. ordene »eller andet lignende anerkendelsesværdigt formål.« Således vil kniv også kunne bæres som led i anden lovlig fritidsaktivitet. Dette gælder f.eks. for spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksomhed og i den forbindelse anvender kniv.
Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det ud fra formålet med bestemmelsen er tilladt at bære kniv på offentligt sted. Her tænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse med transport af kniv fra ét sted til et andet ikke kan undgås, at kniven medbringes på (passerer) offentligt område. Kniven er f.eks. købt i en forretning og skal bringes hjem til bopælen eller kniven skal bringes et sted hen, hvor den kan blive slebet.
Det er således tilladt at din datter transporterer knivene hjem til jer i hendes skoletaske for at blive slebet og tilbage igen. Dette anses for at være et anerkendelsesværdigt formål.

Med venlig hilsen

Louise
specialkonsulent

Samme svar fra den lokale station og fra Rigspolitiet, Jeg må indrømme at det havde jeg ikke ventet [:I]

Mojn LWL
Svar
#11
Mon hun har kontor på jeres lokal station..[8D][Big Grin]

Det var sq da alletiders at de ville det og endnu bedre at du gider bruge tiden på det.

Husk og send en STOR pose plaster med retur.
Når man har været vant til at arbejde med en sløv kniv og pludselig får en der er skarp.. SÅ sker der af og til ting.. [B)]

God arbejdslyst.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)