Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overlydsknald.
#21
Den første del virker rimelig, mens jeg ikke kan få kronografdelen til at passe. Kronografen er vel ikke anderledes end riflen, og ud over den ekstra opbremsning modvind giver ifht medvind så vil krongrafen måle samme ground speed uanset skudretning. Kronografen måler jo netop tiden det tager at flyve imellem to punkter på jorden.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Er vi ude i noget med jordens tiltrækningskraft
Svar
#23
Citat:quote:

De bliver pissesure på skydebanen når jeg vender mig om og skyder ud over bilerne .


Ja. på banen er det heldigvis stadigvæk farligere at være kronograf end bil[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

RAN:
Nu er det sådan, at en flyver har en motor, det har et konventionelt projektil IKKE.

En projektil sendes af sted med samme hastighed, i forhold til affyrringsplatformen(riflen).

Når den forlader mundingen på riflen, så har den uanset retning samme hastighed, i forhold til riflen.
Nej - her er du galt på den. For afhængig af vindretning møde projektilet forskellig luftmodstand... Hvis vi antager, at evt. turbulens fra skytten ikke bliver "kalkuleret med" i et medvindsskud - Så er hastigheden for projektilet ens indtil den forlader riffelmundingen. I samme øjeblik den er i fri luft betyder vindmodstanden noget (med eller modvind)

Når du skyder MED vinden, så kommer den ud i en vind der allerede bevæger sig, i forhold til riflen. Da vinden bevæger sig i skudretningen, så skal vindhastigheden trækkes FRA, for at få kuglens hastighed GENNEM vinden. dvs. Airspeed.

Når du skyder MOD vinden, så vil vindens hastighed skulle lægges TIL kuglens mundingshastighed, for at få kuglens hastighed, gennem VINDEN dvs. AirSpeed.

Nej - du bytter rundt på det. Medvind giver øget hastighed over jorden pga. mindre luftmodstand.

Hvis AirSpeed (hastigheden ift. den luft, der omgiver projektilet) er den samme uanset retning, så skal an kronograf vise forskellige tal, afhængigt af om du skyder MED vinden og MOD vinden.

Ja - det er jo indlysende - for kronografen står jo fast på jorden og måler derfor hastigheden over jorden...jeg har aldrig påstået andet...

Hvis du f.eks. skyder et skud med 120 m/s MOD en vind på 30 m/s så skal kronografen jo vise 90 m/s, og skyder du MED vinden, så skal Kronografen i din påstand vise en kuglehastighed på 150 m/s. Hvis AIRSPEED for kuglen er den samme
Præcis!

Hvis du gerne vil være motoren "kvit" fra en flyvemaskine - så kan jeg fortælle dig, at i en faldskærm med en egen fremdrift på 10 m/s - gælder præcist det samme. Medvind = hurtigere groundspeed. Modvind lig med tilsvarende langsommere groundspeed...(derfor lander man altid i modvind - for ellers kan trommestikkerne ikke følge med) Airspeed er uændret = egenfremdriften 10 m/s.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#25
Jeg antager at det overlydsknald som man hører opstår, så snart kuglen forlader mundingen.
Kuglen vil uanset vindhastighed og retning have samme fart i forhold til riflen og skytten. Der er jo heller ikke nogen vindafdrift ved mundingen. Teoretisk set betyder vinden noget i det øjeblik kuglen forlader løbet, da der sker et tab. Men det tab i hastighed der fremkommer på de par centimeter kuglen har tilbagelagt i fri luft er jo så lavt at det er uden betydning.

Skyder du en kugle med 320 m/s i 5 m/s modvind, så er airspeed lige ud for mundingen = 5 m/s + 320 m/s = 325 m/s. I medvind er airspeed = 320 m/s - 5 m/s = 315 m/s
Det er her jeg tror løsningen er.
Svar
#26
Det handler om at lydens refleksion er forskellig i med og modvind... I medvind bøjes lyden nedad og reflekteres af jorden. I modvind bøjer lyden opad... det giver anderledes lydspredning... dermed lyder det forskelligt... Nu fremgår det ikke, at der ikke er overlydsknald i begge tilfælde - kun at man ikke hører det ....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by ran

Det handler om at lydens refleksion er forskellig i med og modvind... I medvind bøjes lyden nedad og reflekteres af jorden. I modvind bøjer lyden opad... det giver anderledes lydspredning... dermed lyder det forskelligt... Nu fremgår det ikke, at der ikke er overlydsknald i begge tilfælde - kun at man ikke hører det ....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Efter min bedste overbevisning, går en machkonus sku både op og nedaf og tilmed også til siderne [Smile]

Mvh. Loft
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

Citat:quote:

Originally posted by ran

Det handler om at lydens refleksion er forskellig i med og modvind... I medvind bøjes lyden nedad og reflekteres af jorden. I modvind bøjer lyden opad... det giver anderledes lydspredning... dermed lyder det forskelligt... Nu fremgår det ikke, at der ikke er overlydsknald i begge tilfælde - kun at man ikke hører det ....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Efter min bedste overbevisning, går en machkonus sku både op og nedaf og tilmed også til siderne [Smile]

Mvh. Loft



Enig og hvis det er et overlydsknald for enden af piben, så tror jeg lydbølgerne når øret næsten uanset hvor meget det blæser. Medmindre n a har en salonriffel med en ualmindelig lang pibe.
Svar
#29
Aaaaaargh hvor i dog vrøvler løs [Big Grin][Big Grin]

Mach er ALTID AIRSPEED! Det der giver et "overlydsknald" er når der dannes en såkaldt "Mach-front" eller trykbølge-front fordi projektilet/(flyet) bevæger sig hurtigere end lyden som derfor ikke kan bevæge sig fremad i forhold til projektilet-

Det er indlysende at dette er en effekt af hvor hurtigt projektilet bevæger sig gennem den omgivende luftmasse. (Airspeed!!!!)

Altså --- n/a skyder første skud mod vest imod en vind på 10 m/sek på en dag hvor lydens hastighed der hvor han er, er 328 m/sek..
Han skyder gennem en kronograf, der viser en V(0) på 320 m/s ..
(Kronografen er naturligvis ikke påvirket af luftmassens hastighed, dens to "skærme" (= målepunkter) er faste i forhold til både afstanden mellem dem og afstanden til riflens munding. (Den måler egentligt V(5) måske men den forskel er uden betydning her, eller der er kompenseret for den)

Luftmassen han skyder ind i bevæger sig mod ham med 10 m/s .. samlet "Airspeed for kuglen bliver altså 330 m/s .. det er logik for perlehøns... Matematik for 0'te klasse ....[:I] (Træk sammen og læg fra .. ) Kuglen er lige præcis 2 m/s supersonisk, og vil "smælde"

Vender han sig så næste gang og skyder mod øst, så skyder han ind i en luftmasse der bevæger sig væk fra ham/riflens munding med 10 m/s -- Kuglens hastighed i forhold til luftmassen den maser sig gennem er derfor 310 m/s eller her på stedet subsonisk med 18 m/s --- rigeligt til at "smældet" udebliver ..

Som det kan ses af dette eksempel er det ikke smart at lave "subsonisk" ammo der ligger for tæt på lydens hastighed under normale atmosfæriske forhold.. Man gør klogt i at begrænse V(0) til ca 300 m/s hvis man vil være sikker på at det ikke "smælder" en høj og klar vinterdag i modvind, helt nede ved kysten [Big Grin][8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#30
@ Jens Madsen Og hvordan ville regnestykket se ud hvis M@X kørte med lysets hastighed??
H
Hogmeister
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

@ Jens Madsen Og hvordan ville regnestykket se ud hvis M@X kørte med lysets hastighed??
H



Så skal jeg lade Ka'en stå og tage Camaroen. Når man kører i den, lyder det som om man kører hurtigere end lydens hastighed. Når TH400 trannyen lægger tredie gear ind, så kommer den op på lysets hastighed. Og det bør man kun gøre om dagen....[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#32
@ Hogmeister.
Simpelt, du tager naboens datters brystmål (220cm), ganger med trekant, dertil ligger du første ciffer i ka'ens nummerplade. Så laver du en mellemregning på et stykke madpapir, som du arkiverer i brændeovnen. Så noterer du kampdværgens skostørrelse, hvilket anslåes til at være 37-38, det ganger du så med lysets hastighed, som er små 300,000 km/sek. Dette ganger man så med det antal personlige stemmer Helle Thorning fik ved sidste valg, og vupti så har du resultatet.[Big Grin]

Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#33
Jens så må det rigtige resultat vel nærmest være 0 ud fra en betragtning om at ethvert tal ganget med nul (Helles antal personlige stemmer) = NUL


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#34
N_A, jeps[Smile] men i anden potens[8D]

Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#35
Jens, vi vil helst ikke vide noget som helst om hvad HTS gør ved din potens!

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Aaaaaargh hvor i dog vrøvler løs [Big Grin][Big Grin]

Mach er ALTID AIRSPEED! Det der giver et "overlydsknald" er når der dannes en såkaldt "Mach-front" eller trykbølge-front fordi projektilet/(flyet) bevæger sig hurtigere end lyden som derfor ikke kan bevæge sig fremad i forhold til projektilet-

Det er indlysende at dette er en effekt af hvor hurtigt projektilet bevæger sig gennem den omgivende luftmasse. (Airspeed!!!!)

Altså --- n/a skyder første skud mod vest imod en vind på 10 m/sek på en dag hvor lydens hastighed der hvor han er, er 328 m/sek..
Han skyder gennem en kronograf, der viser en V(0) på 320 m/s ..
(Kronografen er naturligvis ikke påvirket af luftmassens hastighed, dens to "skærme" (= målepunkter) er faste i forhold til både afstanden mellem dem og afstanden til riflens munding. (Den måler egentligt V(5) måske men den forskel er uden betydning her, eller der er kompenseret for den)

Luftmassen han skyder ind i bevæger sig mod ham med 10 m/s .. samlet "Airspeed for kuglen bliver altså 330 m/s .. det er logik for perlehøns... Matematik for 0'te klasse ....[:I] (Træk sammen og læg fra .. ) Kuglen er lige præcis 2 m/s supersonisk, og vil "smælde"

NEJ!!! Det er groundspeed du kalkulerer, når du lægger til og trækker fra... Airspeed er uændret uanset retning....

Vender han sig så næste gang og skyder mod øst, så skyder han ind i en luftmasse der bevæger sig væk fra ham/riflens munding med 10 m/s -- Kuglens hastighed i forhold til luftmassen den maser sig gennem er derfor 310 m/s eller her på stedet subsonisk med 18 m/s --- rigeligt til at "smældet" udebliver ..

Som det kan ses af dette eksempel er det ikke smart at lave "subsonisk" ammo der ligger for tæt på lydens hastighed under normale atmosfæriske forhold.. Man gør klogt i at begrænse V(0) til ca 300 m/s hvis man vil være sikker på at det ikke "smælder" en høj og klar vinterdag i modvind, helt nede ved kysten [Big Grin][8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by LOFT

Citat:quote:

Originally posted by ran

Det handler om at lydens refleksion er forskellig i med og modvind... I medvind bøjes lyden nedad og reflekteres af jorden. I modvind bøjer lyden opad... det giver anderledes lydspredning... dermed lyder det forskelligt... Nu fremgår det ikke, at der ikke er overlydsknald i begge tilfælde - kun at man ikke hører det ....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Efter min bedste overbevisning, går en machkonus sku både op og nedaf og tilmed også til siderne [Smile]

Mvh. Loft



Enig og hvis det er et overlydsknald for enden af piben, så tror jeg lydbølgerne når øret næsten uanset hvor meget det blæser. Medmindre n a har en salonriffel med en ualmindelig lang pibe.



I kan jo prøve at google lidt. Der findes flere hjemmesider, der undersøger fænomenet med lydens afbøjning ift. medvind og modvind - og deraf "døde" felter... Den er god nok - det med lydens afbøjning i forskellige retninger (op/ned) i mod/medvind....

Spørgsmålet er, om det i virkeligheden er overlydsknaldet som høres, eller om det er en ekstra lydrefleksion fra lydbølgen, der reflekteres fra jorden ved skud i medvind - en slags akkustisk forstærkning...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by n a

Jens så må det rigtige resultat vel nærmest være 0 ud fra en betragtning om at ethvert tal ganget med nul (Helles antal personlige stemmer) = NUL


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Her er du så forkert på den... enhver politiker får mindst én stemme - nemlig ens egen.... Derfor skal der ikke ganges med nul - men med 1... [Big Grin]

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#39
@ran ...

Enten er din logiske sans fra Mars eller også er du bare stædig som et æsel og VIL have ret...

Men det har du altså ikke .... [^]

Hvis du kører i din bil med 100 km/t (Ground speed!!!) direkte mod en vind på 10 m/s hvor hurtigt bevæger luften sig så forbi din Skoda?
-- I forhold til Skodaen?(Projektilet)

Når vinden blæser er det HELE luftmassen der bevæger sig .... Ganske vist med en hastighed der er afhængig af bl. a. højden over jorden og lokale hvirvel-strømninger o.s.v.

Ret gerne med rød skrift lige præcis der hvor du logisk kan argumentere for at jeg tager fejl, eller min jordiske logik fejler?

[Big Grin]

1 opløftet i anden Helle Thorning potens er det samlede statsbudget...[V] Sådan ER det bare ... [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#40
Dravis: Er vi enige om, at en kronograf står fast på jorden? Og derfor måler den groundspeed...ikke sandt?

Du skriverførst:
Altså --- n/a skyder første skud mod vest imod en vind på 10 m/sek på en dag hvor lydens hastighed der hvor han er, er 328 m/sek..
Han skyder gennem en kronograf, der viser en V(0) på 320 m/s...

Så langt så godt - hertil er vi enige - da modvindens hastighed skal trækkes fra.....

Længere nede skriver du:
Vender han sig så næste gang og skyder mod øst, så skyder han ind i en luftmasse der bevæger sig væk fra ham/riflens munding med 10 m/s -- Kuglens hastighed i forhold til luftmassen den maser sig gennem er derfor 310 m/s eller her på stedet subsonisk med 18 m/s --- rigeligt til at "smældet" udebliver ..

Og så er det her, du går galt i byen - for kuglens hastighed gennem luften er uændret af vindretningen... Men i medvind øges hastigheden over jorden (og dermed også i målingen med kronografen...) .. og i øvrigt skal der lægges til - og ikke trækkes fra - når han skyder i medvind...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)