Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sovepose
#1
Nogle der har erfaring med soveposer der virker ned til ca. -20
Vil gerne have svar fra personer der selv har prøvet soveposer der opfylder mit ønske
Gider ikke at fryse, når jeg skal sove, men det må jo heller ikke blive for varmt.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Nogle der har erfaring med soveposer der virker ned til ca. -20
Vil gerne have svar fra personer der selv har prøvet soveposer der opfylder mit ønske
Gider ikke at fryse, når jeg skal sove, men det må jo heller ikke blive for varmt.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Jeg har brugt Ajungilak Tyin på Grønland. Det er en fin vinterpose. Du kan evt se den i Juni [Smile]

Mvh Pete
Svar
#3
Jeg har en Ajungilak denali 5, og den har jeg sovet mange nætter i oppe under det uisolerede tag i vores jagthytte i Sverige, flere gange hvor der var -16 grader, det var der ingen problemer i overhovedet.
men det er en ordentlig kleppert, den hører ikke til letvægterne under soveposerne.

Du må godt prøve min, men der er lidt langt fra Sønderborg til Sverige [V]

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#4
Jeg bruger en fra jysk, den er dejlig varm.

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]

livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG:-)

Nu med et par glasøjne. :/
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#5
hvis du ikke skal et sted hen hvor der er stor risiko for vådt (for så er det over i kunstfyld) -> DUN (eller fjerblanding) bedste isolerings/vægt forhold + komfort -> en sæk lidt på den varme side giver ikke 'ubehag' når det er dun .. og mht varm og så kan man lyne lidt op.. mht kulden -> sæk skal være dobbelt lukket opad til .. det er der den sidste varme forsvinder ud = dvs både en halskrave der kan snørres (ja omkring halsen!) og en tæt mumie/hoved lukke..det kræver dog man ikke er klaustrofobisk anlagt (og skal du et sted hen med håndvåben til beskyttelse mod isbjørne etc må du have den med i sækken, for det tager lidt tid at komme ud)

/wolf_skate

PS har selv en 3årstids sæk fra MacPac jeg er super tilfreds med (omkring 25-30år gammel og stadig super!) tested ned til ca -15C.. den har et yderlag af reflex (vandtæt men åndbart) = giver også ekstra graders isolering + det gør at du kan ligge åbent og dug ikke trækker ind i sækken (syninger er dog normalt ikke 100% vandtætte så badetur beskytter det ikke helt imod). SÅ yderstof type er også noget du kan have med i overvejelser

PPS mht temp rating for er det typisk for folk der ikke er kuldskære.. luftenen er helt stille (som i et telt..frit udendørs trækker en god del ekstra grader ud!) og sækken er snørret helt til + du har nok tøj på i sækken (sokker, evt handsker etc)..ellers skal du 'klasse op' i rating

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
Har købt en: Mammut Tyin EXP Winter

Tak for jeres svar, vender tilbage når den har været testet.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Har købt en: Mammut Tyin EXP Winter

Tak for jeres svar, vender tilbage når den har været testet.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Nu falder du da i søvn i vakkojan [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg har sovet i poser fra mange forskellige firmaer og også i en dunposw fra en eller anden baggårdsshop i Kathmandu. Temperaturen har flere gange været under -20 og tænker man sig lidt om kommer man langt med den pose der nu engang er tilgængelig. Skulle jeg ud at købe en pose i dag så blev det en pose fra tyske Yeti, men der er jeg måske lidt biased. Køber man en pose til minus tyve så er det en pose man kun kommer til at bruge på de virkeligt kolde vinterturer. Trixer man lidt med en god pose til minus fem til otte så fryser man måske de koldeste nætter men har en pose der kan bruges ude forår, efterår og vinter.

Nå men nu vil du jo ikke fryse, så køb en Yeti Fusion 1.700 så skal du nok holde varmen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Efter min mening er dun det eneste der duer, når det bliver rigtigt koldt..

Jeg har sovet i bivuak i -22 i min gamle RAB dunpose (som desværre gik til i Norge for en del år siden.)

Jeg købte en Western Mountaineering dun-pose, da jeg gerne ville kombinere en rimeligt varm pose med meget let vægt..
Den rækker ikke i sig selv til -20, men med en microfiber inderpose går det ihvertfald fint ned til -13 ..
Som ekstra "sikring" har jeg en goretex yderpose, hvis jeg skulle komme til at ligge et sted hvor der er risiko for "fugt"
Det "lagdelte" system betyder gode muligheder for at regulere i forhold til temperaturen.

Til de rigtigt kolde nætter har jeg en ældgammel Salewa fiber-pose, der vejer ca. 2 tons, men jeg har aldrig frosset i den... Men den er træls at slæbe på, så den kommer oftest med i bilen som reserve.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)