Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Løs fænghætte.
#1
Jeg har fået ladet nogle patroner hos en hjemmelader og har haft en underlig oplevelse. Da jeg affyre skuddet synes jeg at det føles anderledes ifht de andre og da jeg forsøger at åbne låsen går den ret hårdt. Den jeg åbner bundstykket triller fænghætten ud..hvad kan det skyldes at den har løsnet sig ??
Det er en 243 win med Norma hylster og cci fænghætte 36 gr N150 til et Hornady SST 95 gr
Svar
#2
Formentlig overtryk[xx(]

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
ok dvs for høj ladning en 1 patron..
Svar
#4
Nej de kan sagtens være ladet ens, men hylstrene kan være forskellige - dels fabrikat, men også af alder (afskudt flere gange).

J.
Svar
#5
Jeg har brugt Norma hylstre og de har kun været brugt 1 gang før brugte dem til indskydning. Har tænkt på om fænghætten ikke har været sat korrekt i.
Er ny i det her med genladning så der er mange tanker om hvad pokker der gik galt..
Svar
#6
Er hylstrene trimmet - hvis ja til hvilken længde?

Hvad er den samlede patronlængde (COAL)?

Hvilken riffel er de afskudt i, og hvad er standen...?

J.
Svar
#7
De blev ikke trimmet og jeg har desværre ikke nogen total længde.

Det er en Parker hale i meget go stand.
Svar
#8
Næppe overtryk, iflg. QL er den faktisk meget lav-2890Bar

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#9
Det er umiddelbart også mit bedste bud. Dog kan for lange hylstre give uforholdsmæssigt højt tryk. Noget kunne tyde på det, nu hvor bundstykket går stramt (hylstret har strukket sig yderligere og binder i throaten).

Samme kan ske hvis opbygningen af koks/sod er stor i kammer og throat... der er mange variabler...

J.
Svar
#10
OK jeg må lige ha set efter hvor ren riflen er i kammeret..er ellers ret gundig men det kan jo smutte..
Den skyder ellers rigtig godt og præcist med den ladning vi målte den til at ligge på mellem 3033-3056 f.
Svar
#11
Ja der er noget galt...I skal op på 41-42 grains N150 for at opnå den hasstighed - hvilket i øvrigt er laaangt over maksimum - so don't do that!!!!!


Hvordan ser fænghætterne ud på de andre patroner?

Der er jo altid den risiko, at I har fyldt fo rmeget i ét hylster... Dog er ladningen så mild, at den i sig selv kunne give problemer pga undertryk...men så ville I ikke have den hstighed på.

Hvordan ser hylstrene ud i halsen? pakker de fint, eller er der sod ned over skuldrene?

J.
Svar
#12
Der blev lavet 4 forskellige ladninger 33 35 36 37.5 g N150 og det var den på 36g der var mest præcis så holdt mig til den.
De er alle fine ingen krater eller andet.
Der var sod på dem der var 37,5 g de andre var rene.
Ved ikke om de er milde de er lavet udfra hans ladebog..
Svar
#13
Kontroller, hvis muligt, der ikke ved fejl er kommet en anden type krudt i spil !

mvh
mvh
Svar
#14
Det KAN også have været et enkelt hylster hvor messingen har været blød helt ned i bunden..

Men det ser lidt underligt ud at V(0) skulle være så høj med den ladning ..

Umiddelbart lyder det mere som om det er N140 .....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Det er nok en af de ting hvor der kan være mange årsager..
Jeg kiggede på Vihtavuori i går og de skrive at et 90 g projektil med 37.7 grain N150 går 2999 og med fejl magen på kronograf og forskellighed på projektil mit er et 95 g Hornay SST..ved ikke om det er urealistisk er jo ret ny i det her mht genladning.
Svar
#16
Du skriver Du er ret ny ifbm genladning.

Løs hætte er for mig et entydigt udtryk for for højt tryk.

Find fejlen, ellers er det ikke sikkert Du bliver ret gammel ifbm genladning !

Var forbi en vestjysk jagtforretning for et par måneder siden. Der lå et våben der
destrueret - låsestol, pibe og skæfte samt lås var skadet i en sådan grad at vinkelsliber
skærebrænder eller hvad man ellers kan destruere et våben med, var helt unødvendigt.

Jeg spurgte ekspedienten hvad der var sket. - det korte svar var "en hjemmelader"

Jeg glemte at spørge om det var manden selv, eller boet der havde indleveret våbnet.

En varm anbefaling: træk projektilerne af, hæld krudtet i toilettet og start forfra. Hvis
man ikke engang kontrollerer hylsterlængden, kan man have et langt hylster der
kommer i klemme ved overgangskonus, trykket stiger, og man risikerer at destruere sit våben [Sad]

mvh
mvh
Svar
#17
...og husk på, at bare fordi hylstrene kun er afskudt én gang, er det ikke ensbetydende med at de ikke strækker sig. Hvis du har for stor headspace, vil de strække sig forholdsvist meget. Når du så fullsizer dem, strækker de sig igen...og bum du kan stå med et problem som skitseret af TSX og undertegnede....

J.
Svar
#18
Jeh har oplevet et parti sako hylstre, som efter 2-3 afskydninger, blev så løse i lommerne, at hætter faldt ud efter afskydning, med moderate ladninger, og hvor der er afskudt flere gange i andre fabrikat hylstre, uden problemer.

Mvh.
Carsten
Svar
#19
Havde du modstand da du repeterede ?

mvh
mvh
Svar
#20
I hans første indlæg beskriver han at repeteringen er hård... jeg tolker det som om, at låsen binder... hvilket giver god mening såfremt hylstret har strukket sig/er for langt...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)