Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borgerkrig/ kronvildtforvaltning
#1
Kronvildtforvaltning

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
Citat:quote:

Den Nationale Hjortegruppe anbefaler, at hjortejagten i Danmark alene skal varetages af de jægere, der er medlem af et lokalt hjortelaug.

Men den Nationale Hjortegruppe har andre forslag i støbeskeen.
Jægere med mindre end 50 ha må ikke nedlægge hundyr og hjort. De må kun skyde kalv.

Jægere med over 50 ha må nedlægge kalv og hundyr. Men ikke hjort.

Kun medlemmer af lauget må nedlægge hjort. Og der udover også kalv og hundyr.

Formandskabets fodnote

Jægerforbundet har dog valgt en slags fodnotepolitik i den indstilling, som de har siddet for bordenden af. De mener ikke der skal gælde en minimumsgrænse for retten til at nedlægge kalv, men mener dog, som de øvrige repræsentanter af gruppen, at hjorte kun bør nedlægges af laug-medlemmer.


Mere her

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#3
DJ: Samarbejde om hjortevildtet er vejen frem

Hjortevildt

Nice to know :

Hvor mange hektar skal der til et laug ?
Kan man nægtes medlemsskab til et laug ?
Hvordan skal stemmerne i et laug fordeles ?
Må gæster skyde hjort ?

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#4
Man kan også stille følgende spørgsmål.

Kan man afstå fra at deltage i et laug.
Hvad med anskudt hjort der falder på ikke laugdeltager's jagt/jord.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
Det minder vel om hvordan elge og for visse områder kronhjorte forvaltes i Sverige

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Er det ikke meget fornuftigt med licensjagt?
Svar
#7
Det kunne da være fornuftigt nok. Hvordan med afgrødeerstatning til de arealbesiddere som ikke længere må nedlægge hjortevildt på deres ejendom? Skal "nogen" betale for at hegne vildtet ude eller hvad?
Svar
#8
For mig lyder det lidt som ENEVÆLDE
Men enevældens fald var jo i 1848

Dette er kun for de rige, de vil da skide i den almindelige jæger, her gælder det om at mele sin egen kage, nej bare med at stoppe denne tåbelige ide.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by kka

Er det ikke meget fornuftigt med licensjagt?



Hvordan ville du selv tage det hvis du sidder og kigger efter råvildt en efterårsdag og der så kommer en trampende efter kronvildt.

Jeg ville ikke "Like" til det.

Rent økonomisk ville det også blive svært at styre, her tænker jeg på de større godser der virkeligt har gjort noget for hjortearterne, skal de nu rendes overende.

Jeg tror at det bliver en dyr løsning for alle, vi skal også huske på at jagtret og ejendomsret hører sammen.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#10
I vores konsortium(statsskov) afstemmes kvoten efter arealets størrelse. Der må så skydes X antal hinder, kalve og 1-2 hjorte minimum 14-ender. Alle hjorte derunder er fredede og det fungerer udmærket og giver tillige et pænt overskud til naboerne udenfor.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by kka

Er det ikke meget fornuftigt med licensjagt?



Hvordan ville du selv tage det hvis du sidder og kigger efter råvildt en efterårsdag og der så kommer en trampende efter kronvildt.

Jeg ville ikke "Like" til det.

Rent økonomisk ville det også blive svært at styre, her tænker jeg på de større godser der virkeligt har gjort noget for hjortearterne, skal de nu rendes overende.

Jeg tror at det bliver en dyr løsning for alle, vi skal også huske på at jagtret og ejendomsret hører sammen.

Santo



Der kommer vel ikke nogen trampende. Det kan ske at du ikke selv må jage kronvildt, men i såfald må ingen jage kronvildt på dit område.

Tidligere var det sådan at de små områder i Sverige der ikke indgik i viltvårdsområder kunne få licen til en kalv, som skulle skydes i løbet af de første tre dage af elgjagten. Men jægerne fra viltvårdsområdet kunne ikke jage på området.

Gik de med i viltvådsområdet kunne de deltage i elgjagten samme med de andre, og kunne så ikke jage elg selvstændigt på deres egen jord.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Igen et forslag som tramper på den lille mand, for mig at se ser det ud til at hjortevildt gruppen ikke under at den ( almindelige) mand skal have chancen for at skyde en hind eller hjort, jeg kan ærlig talt blive så skuffet over den retning som få bedrevidende personer trækker jagten i Danmark i

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#13
Der er jo ingen tvivl om at man bliver nødt til at se især krondyrforvaltning over store arealer.

Et eller andet sted så synes jeg det ville være fint med et system, der opdeler kommuner/regioner i mindre laug. Vil man ikke være med i et laug, så kan man ikke skyde kronvildt. Der skal være nogle fælles spilleregler, men man skal ikke ud i at trække lod eller dele forholdsmæssigt (arealmæssigt) ud af licenser til at skyde krondyr. Jægerne skal have lov at skyde det der er på kvoten og så må man holde styr på hvad der må skydes af da for dag, efterhånden som man indrapporterer hvad der er blevet nedlagt.
Svar
#14
Det er helt fantastisk, hvordan diverse magtbegærlige mennesker ønsker at alt skal reguleres og bestemmes af foreninger, laug, embedsmænd og lignende "pampere"
Vi har gennem de sidste over 40 år set en uhørt succeshistorie. Hvor samtlige vore hjortearter, har oplevet en fantastisk fremgang. Hvor masser af Danske jægere har fået chancen for at jage disse fantastiske dyr.
Denne fremgang er opnået fuldstændig på frivillig basis. Uden den mindste indblanding fra diverse "magtliderlige" bestemmere.

Hvorfor er det så lige at man nu skal begynde på at ØDELÆGGE alt det som har virket helt unikt.
Hvis man mener at der skydes for lidt hundyr. Øger man da bare mulighederne for at jage disse dyr. I stedet for at begrænse og regulere. På en måde som "pisser den almindelige jæger af.

Problemet med for få gamle hjorte, er vel først og fremmest et problem for teoretikere og "Trofæliderlige". Efter min opfattelse løser dette teoretiske problem sig selv, ene og alene ved en større bestand. Hvor der ganske uden indblanding vil overleve flere hjorte som bliver større og ældre.

Lad nu for fanden være med at opfinde et problem som kun eksistere i hovedet på "de magtbegærlige" og så dem som skal skaffe sig et levebrød af at forske og undersøge.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#15
Flot skrevet.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by n a

Problemet med for få gamle hjorte, er vel først og fremmest et problem for teoretikere og "Trofæliderlige". Efter min opfattelse løser dette teoretiske problem sig selv, ene og alene ved en større bestand. Hvor der ganske uden indblanding vil overleve flere hjorte som bliver større og ældre.

Lad nu for fanden være med at opfinde et problem som kun eksistere i hovedet på "de magtbegærlige" og så dem som skal skaffe sig et levebrød af at forske og undersøge.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



At der er for få gamle hjorte er jo resultat af at de fleste jægere er "trofæliderlige". Man vil gerne have et trofæ og skyder derfor den første hjort man lige kan komme til, i stedet for at skyde en kalv eller en hind. Derfor synes jeg det er fint at man freder dem eller laver nogle små kvoter på dem, så der også er nogle modne hjorte til næste år. Ved at frede de unge hjorte, så får man jo en stor stigning i modne hjorte, som de fleste jægere hellere vil skyde.
Svar
#17
Citat:quote:

At der er for få gamle hjorte er jo resultat af at de fleste jægere er "trofæliderlige". Man vil gerne have et trofæ og skyder derfor den første hjort man lige kan komme til, i stedet for at skyde en kalv eller en hind. Derfor synes jeg det er fint at man freder dem eller laver nogle små kvoter på dem, så der også er nogle modne hjorte til næste år. Ved at frede de unge hjorte, så får man jo en stor stigning i modne hjorte, som de fleste jægere hellere vil skyde.


Du mener altså ikke at måden bestanden er reguleret på nu har ydet den muligheder for at vokse sig stor og stærk?
Ved at lave en form for licensjagt så bliver kronvildt hurtigt kapitaliseret over til nogle få meget rige mennesker. Det har den danske jæger ikke gavn af.
Ejendomsretten og jagtretten har fulgtes ad en del år efterhånden.
Svar
#18
At der er for få gamle hjorte er jo resultat af at de fleste jægere er "trofæliderlige". Man vil gerne have et trofæ og skyder derfor den første hjort man lige kan komme til, i stedet for at skyde en kalv eller en hind. Derfor synes jeg det er fint at man freder dem eller laver nogle små kvoter på dem, så der også er nogle modne hjorte til næste år. Ved at frede de unge hjorte, så får man jo en stor stigning i modne hjorte, som de fleste jægere hellere vil skyde.

så sandt, så sandt

problemet med kron og råvildt er at der er for mange jagttegnsindehavere der skyder mere end deres revir berettiger til. (spc handyr )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Citat:quote:

problemet med kron og råvildt er at der er for mange jagttegnsindehavere der skyder mere end deres revir berettiger til. (spc handyr )


.

Kender kun problemet fra råvildt, men sandt er det - kors hvor det svinger[Smile]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Citat:quote:

At der er for få gamle hjorte er jo resultat af at de fleste jægere er "trofæliderlige". Man vil gerne have et trofæ og skyder derfor den første hjort man lige kan komme til, i stedet for at skyde en kalv eller en hind. Derfor synes jeg det er fint at man freder dem eller laver nogle små kvoter på dem, så der også er nogle modne hjorte til næste år. Ved at frede de unge hjorte, så får man jo en stor stigning i modne hjorte, som de fleste jægere hellere vil skyde.


Du mener altså ikke at måden bestanden er reguleret på nu har ydet den muligheder for at vokse sig stor og stærk?
Ved at lave en form for licensjagt så bliver kronvildt hurtigt kapitaliseret over til nogle få meget rige mennesker. Det har den danske jæger ikke gavn af.
Ejendomsretten og jagtretten har fulgtes ad en del år efterhånden.



Bestanden er vokset meget, det er klart. Det skyldes nok især at der bliver skudt meget få krondyr i de store, offentlige plantager.
Men om bestanden er stærk ved jeg nu ikke. Den er i hvert fald ikke naturligt sammensat (mangel på modne hjorte).

Jeg forstår slet ikke al den snak om licensjagt og rige mennesker. For mig lyder det da til at DJ vil sikre at alle jægere kan få muligheden for at skyde kronvildt. Altså at det skulle være gratis. Det handler jo bare om at lave nogle lokale kvoter, som skal overholdes. Måske har jeg overset noget?!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)