Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borgerkrig/ kronvildtforvaltning
#21
Som jeg ser sagen så kan jeg godt finde ud af at passe på vildtet. Jeg anker over at andre skal bestemme hvad, hvor og hvornår jeg skal skyde noget. Det er en hobby. Ingen husholdning lever af jagt i Danmark i dag, sagen er anderledes i Sverige. Her er der rigtig store værdier i en voksen elg når den er slagtet.

Jeg forventer at andre jægere også kan finde ud af at tolde af overskuddet på den frie vildtbane. Hvem skal være bussemænd omkring licensjagt?
Svar
#22
Modstand fra Bæredygtig Landbrug

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#23
Jeg tror mit medlemsbevis udløber for bestandigt. Magen til arrogant holdning skal man lede længe efter.
Svar
#24
Lidt tanker til inspiration.

Hvordan kan man have den størst mulige bestand af eks. krondyr. Med mindst mulig skadevirkning på skov og agerbrug. Med mest mulig jagtudbytte. ???
Det kan lyde som en selvmodsigende umulighed. Men prøv at tænke som følgende.

1 voksen hind sætter ca 10-15 kalve i løbet af sit liv. Det giver et jagtudbytte på ca 15 dyr, hvis alt går vel. Altså 15 jagtsucceser.

En gammel hjort har levet i 10-15 år og har produceret 1 jagtsucces.

En hjort vil ca æde/skade lige så meget som en hind med sin kalv pr år. (man må formode at fødeindtag for en hjort som er ca 30%-50% end en hind, vil være det samme som for både hind og hendes kalv)

Rent forplantningsmæssigt, er behovet for hjorteandel i en bestand, mellem 2% og 10% dette for at opnå en tilstrækkelig grad af befrugtning.

Lidt provokerende kan man så konkludere at en gammel hjort har medført 10 gange så stor miljøbelastning pr jagtoplevelse som en kalveproducerende hind.

Der er efter almindeligt accepterede genetiske teorier ikke noget som taler for at gamle hjorte er bedre i avlen, end yngre mellemhjorte. Man kunne endda forestille sig at gamle hjorte, ville medføre en større andel af mutationer og gendefekter end yngre hjorte (man anser det i hvert fald som en kendsgerning at alder ved undfangelse blandt mennesker, øger disse ricici)
Landbrug som lever af at forædle (forbedre en bestand) generelt bruger unge eller yngre avlshanner. Hvad er så lige begrundelsen for at Krondyr skulle fungere modsat ??


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#25
Du har helt ret. Avlsmæssigt så betyder alder alt. Overlevelsesmæssigt gennem 1000år så tilpasser naturen sig omgivelserne. De gør som mamutterne(dør), eller ændre vaner og overlever via genetiske forskelle. Kort sagt vi aner ikke om det vi gør er rigtigt på den lange bane. Lidt ligesom at gå gennem en labyrint med bind for øjnene.
Hjortelaugets ønske er at fremavle store gevirer og være styrende over for almindelige mennesker. Almindelige mennesker som åbenbart ikke må være kødjægere, men skal være vildtforvaltere, trofæjægere og regulatorer.
Svar
#26
Som jeg ser sagen så kan jeg godt finde ud af at passe på vildtet
jeg kender dig ikke, så jeg vælger at tro på det.

det er der til gengæld rigtig mange af vores kolleger der ikke kan finde ud af [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#27
Hvis det var så skadeligt for bestanden at gamle hjorte beslår hinderne, ville naturen jo nok ikke være indrettet sådan[Wink]
Når hjortene bliver så gamle at de går på retur (dvs. når de er 10-14 år), så taber de jo normalt kampene om at beslå hinderne. En moden hjort (7-12 år), er jo ikke "gammel" (som en gammel og svag/på retur), men "midaldrende" og i rigtig god fysisk stand (stærk).
Svar
#28
Er den Danske bestand af krondyr stagneret eller i tilbage gang, og har været det i mange år ?
Har vi en bestand af, små svage skravlede syge dyr.

Hvordan f....., er der nogen ved deres fulde fem der kan argumentere for at ændre jagten på krondyr udfra at det skulle være et sundheds mæssigt syn.
Trofæjægere kan vist bilde sig selv en løgn ind.

At trofæjægerne ligeledes argumenterer for at mellemhjorte skal fredes, for at der skal skydes flere hinder og kalve tror jeg ikke en skid på, det er udelukkende for at de vil have store trofæer.

Hvis der skal skydes flere hinder og kalve, så totalfred hjorten fra 15. September til 15. November, så kan der jo blive skudt en masse hinder og kalve i den periode.
Det er jo ikke etisk forsvarligt at jage hjorten i perioden hvor kødet langt fra er optimalt.
Giv gerne en måned før , altså fra 15. AUG til 15. Sep. og forlæng med en måned efter den nuværende jagttid.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by CP

Er den Danske bestand af krondyr stagneret eller i tilbage gang, og har været det i mange år ?
Har vi en bestand af, små svage skravlede syge dyr.

Hvordan f....., er der nogen ved deres fulde fem der kan argumentere for at ændre jagten på krondyr udfra at det skulle være et sundheds mæssigt syn.
Trofæjægere kan vist bilde sig selv en løgn ind.

At trofæjægerne ligeledes argumenterer for at mellemhjorte skal fredes, for at der skal skydes flere hinder og kalve tror jeg ikke en skid på, det er udelukkende for at de vil have store trofæer.

Hvis der skal skydes flere hinder og kalve, så totalfred hjorten fra 15. September til 15. November, så kan der jo blive skudt en masse hinder og kalve i den periode.
Det er jo ikke etisk forsvarligt at jage hjorten i perioden hvor kødet langt fra er optimalt.
Giv gerne en måned før og en måned efter den foreslåede fredningtid

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


[Smile]
Svar
#30
Hvad har du lige drukket her til aften Claus. Det er jo rigtigt fornuftigt det du skriver [Smile][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#31
@CP

Du begynder at skrive lidt ala dravis, det er på tide at vi får sat en stopper for et nyt enevælde, DJ tænker jo nok bare på magtenshus, og skider igen på den alm. jæger.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#32
Her i Thy starter jagttiden på kronvildt 1/11 og slutter 31/1 andelen af store hjorte er % nok den højest i landet, lig andre steder landet er der problemer med markskader, så SNS Har også her opfordret til at skyde flere hinder og kalve, så er det jeg ikke forstår hvorfor man ikke flytter jagttiden som Cp foreslår på kalve til 1/9 og hinder til 1/10 og så regulerer jagttiden på hjorte så den passer til bestand sammensætning og så lader alle jægere få chancen til at skyde et stykke kronvildt i stedet for at det skal tilfalde de selvfede frelste [xx(]

En ting er helt sikkert, hvis det her idiotiske forslag går igennem
Med jægerforbundets billigelse kommer de nok til at kikke langt efter min kontingent i fremtiden

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#33
Jeg har altid været forkæmper for DJ
Fortaler for DJ
Altid argumenteret for at stå sammen om DJ
Aldrig kunnet drømme om at gå imod DJ

Det tror jeg RIGTIG mange mennesker er klar over [Wink][B)]

Hvis jeg skal være 100% ærlig, har jeg de sidste dage haft sådan en underlig prikken i nakken, ved ikke rigtig hvad det er, men jeg frygter sgu det er tvivlen der nager

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by EB_Thy

Her i Thy starter jagttiden på kronvildt 1/11 og slutter 31/1 andelen af store hjorte er % nok den højest i landet, lig andre steder landet er der problemer med markskader, så SNS Har også her opfordret til at skyde flere hinder og kalve, så er det jeg ikke forstår hvorfor man ikke flytter jagttiden som Cp foreslår på kalve til 1/9 og hinder til 1/10 og så regulerer jagttiden på hjorte så den passer til bestand sammensætning og så lader alle jægere få chancen til at skyde et stykke kronvildt i stedet for at det skal tilfalde de selvfede frelste [xx(]

En ting er helt sikkert, hvis det her idiotiske forslag går igennem
Med jægerforbundets billigelse kommer de nok til at kikke langt efter min kontingent i fremtiden

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det


Det er en fin ide, at styre afskydningen via jagttiderne. Det er en dårlig ide at styre afskydningen via licensjagt. Selv om der er brådne kar så nedlægger vi jo heller ikke politiet eller folketinget.
Svar
#35
For det første er vi alle nødt til at acceptere, at Vildtforvaltningsrådet har pålagt den Nationale Hjortegruppe at komme med en indstilling i år, som skal løse eller medvirke til at løse de af Vildtforvaltningsrådet stillede opgaver, som lyder:

flere ældre hjorte (over 8 år),
udbredelse af bestanden til nye egne,
etisk korrekt jagt og
der skal sikres en mere naturlig og dermed ligelig køns- og aldersfordeling i den danske kronvildtbestand.


Det er målene og al videre diskussion om det er rimeligt eller ej, hører historien til – den foregik for 5-6 år siden – og beslutningen er taget, så nu må I komme ind i nutiden og holde Jer opdateret.

Denne diskussion kan ikke starte fra scratch, hver gang den er oppe at vende.

Derudover mener jeg faktisk ”forvaltningstanken” er ganske spændende og netop når det gælder kronvildt, er vi nødt til at se bestanden og forvaltningen i fugleperspektiv.
Allerhelst så jeg faktisk en form som ”den Polske model”, hvor man forvaltede min. 3.000 ha både fsv. Angår kronvildt, men også de andre vildtarter – MEN DET ER TIDEN VIST IKKE MODEN TIL ENDNU.[8D]

Derfor undrer de lækkede oplysninger mig også en del – med forbehold for, hvor ”lækkede” de egentlig er – eller om det blot er upluk fra almindelig ”brainstorming”.

Tilbage i marts måned blev der afholdt et møde i det vestjyske, hvor en indbudt kreds af vildtkonsulenter, jordbesiddere (skov- og landmænd) jagtlejere og lokale jægere med særlig interesse og indsigt i kronvildtjagt diskuterede forskellige modeller for løsning af de ovennævnte opstillede målsætninger.
Ved mødet deltog også Lars Jensen – men udelukkende som en ”flue på væggen” for at indsamle holdninger og få input.

På mødet blev der vendt mange forskellige holdninger og forslag, men formanden for den Vestjyske hjortevildtgruppe, holdt tungen lige i munden, og vi skulle stringent forholde os til forskellige forslag og komme med postive og negative indspark – i forhold til de 4 mål.

”Forvaltningsmodellen” var også oppe at vende som et af de mulige forslag.
Den vandt dog slet ingen gehør bland de mange kyndige og blev lynhurtigt droppet med begrundelser som ”alt for tungt at administrere”, ”hvem skal bestemme”, ”skal være juridisk bindenden (lov) for at virke” og ”hvem må skyde hvad”? Spørgsmålene tårnede sig op – og svarene manglede.
(Det kan jo ikke være gået Lars Jensens ører forbi!)

Vi nåede faktisk frem til en ”flertalsmodel”, som de fleste kunne gå ind for.
Kalv og spidshjort 01.09 til 31.01 (dog enkelte som ønskede kalven fredet hele september)
Hind 16.10 til 31.01 (Jagtetiske regler siger ingen diegivende hind i oktober, men et kompromis)
Hjort: min. 6 sprosser på den ene stang (ulige 12-ender) 01.09 til 31.12
Øvrige hjorte: ingen jagttid.
Faktisk et overraskende ambitiøst mål, hvor jeg synes overliggeren er sat pænt højt.

Samtidig blev det præciseret at ”de jagtetiske regler for kronvildtjagt” skal overholdes. Gør man det, herunder med hensyn til afskydning pr. arealenhed, ”tvinges” man også til samarbejde hen over skellet.

Derfor håber jeg at det fremførte blot er løse brudstykker og ikke et egentligt forslag til behandling.

Skulle forvaltningsmodellen blive gennemført, er jeg enig i, at der åbnes for så mange spørgsmål, at jeg overhovedet ikke kan se, at den har nogen gang på jord.
Bl.a. vil et helt overordnet spørgsmål være; hvor store skal disse laug være?
Bestanden i Vestjylland bevæger sig snildt over 30 – 50.000 ha, og så hjælper jo intet, hvis man laver mindre lokal laug, hvor der fastsættes forskellige regler.
Så er vi jo ikke kommet et museskridt videre.

Som CP har skrevet i et andet indlaæg, har jeg også altid været 112% foreningsmand og ment at medlemskab er det eneste gangbare, hvis vi ønsker jagten og vildtet det godt i Danmark.
Pludselig mærker jeg også en svag tvivl, som kommer krybende.

Mine tanker og tvivl går bl.a. på, om toppen i DJ har den fornødne indsigt i praktisk jagt og praktisk jagtforvaltning, eller alene er præget af, hvad de ser på forskellige invitationsjagter på Naturstyrelsens arealer?

Danmarks Jægerforbund må træde i karakter og Lars Jensen må og skal have en mere praktisk tilgang til tingene, og ikke mindst lytte mere til græsrødderne.
Bliver det så teoretisk som antydet, mister man jægernes forståelse og opbakning.

Så mit råd: Kære DJ og Lars Jensen; pas på I ikke holder fanen så højt at I mister jordforbindelsen.

MVH
Korthår[Smile]
Svar
#36
Korthår +1

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#37
korthår
Gaffelbuk

Denmark
586 Posts

Posted - 15/07/2015 : 08:34:31 Show Profile Email Poster Send korthår a Private Message Reply with Quote

For det første er vi alle nødt til at acceptere, at Vildtforvaltningsrådet har pålagt den Nationale Hjortegruppe at komme med en indstilling i år, som skal løse eller medvirke til at løse de af Vildtforvaltningsrådet stillede opgaver, som lyder:

flere ældre hjorte (over 8 år),
udbredelse af bestanden til nye egne,
etisk korrekt jagt og
der skal sikres en mere naturlig og dermed ligelig køns- og aldersfordeling i den danske kronvildtbestand.

Det er målene og al videre diskussion om det er rimeligt eller ej, hører historien til – den foregik for 5-6 år siden – og beslutningen er taget, så nu må I komme ind i nutiden og holde Jer opdateret.


Blev Hjortevildts grupperne i sin tid dannet, ud fra et påbud fra Vildforvaltningsrådet ?
Nej, det var frivillige interessegrupper (trofæjægerne og de der sad/sidder på kronvildts jagten)
De er i dag lobbyister/"embedsmænd" og dem der danner tonegrundlaget for Vildtforvaltningsrådet

Så ordstillingen er vel i virkeligheden "bagvendt"
Det er de lokale hjortevildsgrupper der har pålagt den nationale Hjortegruppe af få Vildtforvaltningsrådet til at stille disse "opgaver" (ønsker fra trofæjægerne)

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#38
Det som korthår foreslår er også en ok løsning. Desværre så betyder det jo at man f.eks. ikke kan skyde en seksender returhjort.
Men måske kunne man forestille sig at der i f.eks. hvert 3. år kommer jagttid på mindre hjorte også. Ellers så vokser bestanden af modne hjorte sig måske meget stor.

Den bedste løsning, rent forvaltningsmæssigt, er efter min mening, at frigive et vist antal mellemhjorte (få eller ingen) og et vist antal modne hjorte til afskydning i et større område/laug. Hvem der skyder hvad er ligegyldigt, så der er ikke behov for at uddele licenser, hvis folk indrapporter når de skyder en hjort. Så har man jo helt styr på afskydningen. Hvordan kommunikationen skal foregå ved jeg ikke, men det kan der sikkert findes en løsning på.
Man kan så diskuttere om det forsat er rimeligt sidde på et 1,01 hektar moselod og skyde kronvildt..
Svar
#39
Hej CP

Jeg vil prøve at svare med rødt på nedennævnte.
Intet er næsten mere forkert, end det du skriver [Smile][8D]
Men undskyld mig - jeg husker altså ikke nøjagtige årstal, men du kan selv finde dem ved at google tilbage eller endda finde relevante tråde på dette udemærkedede forum[^]

Citat:quote:

Originally posted by CP

Blev Hjortevildts grupperne i sin tid dannet, ud fra et påbud fra Vildforvaltningsrådet ?
Nej de blev dannet som modpol til ønsker i Vildtforvaltningsrådet om udprægede fredninger af kronvildtet - hen over hovedet på jægerne. Daværende formand for Danmarks Jægerforbund Ole Roed, fik dengang indført en "borgfred" i 6 år, hvor der blev nedsat regionale hjortevildtsgrupper med en DJ repræsentant for bordenden, men ellers med repræsentanter fra landbrug, skovbrug, DN, friluftsrådet og dyrenes beskyttelse, for i fællesskab at søge løsninger af frivillighedens vej til bl.a. at opfylde de samme 4 målsætninger, som vi har i dag. Altså ikke noget med trofæjægere - det er simpelthen noget vrøvl!
Nej, det var frivillige interessegrupper (trofæjægerne og de der sad/sidder på kronvildts jagten)
De er i dag lobbyister/"embedsmænd" og dem der danner tonegrundlaget for Vildtforvaltningsrådet
De regionale hjortvildtgrupper er stadig sammensat som ovenfor beskrevet. De frivillige resultater udeblev desværre, så nu har Vildtforvaltningsrådet mistet tålmodigheden og pålagt den Nationale hjortevildtsruppe at komme med en indstilling i løbet af i år!

Så ordstillingen er vel i virkeligheden "bagvendt"
Det er de lokale hjortevildsgrupper der har pålagt den nationale Hjortegruppe af få Vildtforvaltningsrådet til at stille disse "opgaver" (ønsker fra trofæjægerne)
Det er simpelthen et usselt og forkert postulat[xx(]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



CP

Jeg har respekt for mange af de ting du skriver, men respekten bliver godt nok noget udvandet, når du udtaler dig så bastant, og desværre så fejlbehæftet.[V]

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#40
Korthår +1

+ endnu 1 [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)