Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny motorsav
#1
Jeg står og skal have mig en ny motorsav til revirpleje. Dvs. fældning af mindre træer og oprydning i væltede træer mm. Jeg har ikke brug for en topprofessionel maskine til skovbrug, men den må også gerne kunne holde til flere års brug.

Jeg har kig på følgende 2 modeller, og jeg ved at der vil være meget religion i spørgsmålet, men jeg forsøger alligevel.

Stihl MS 211

http://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-sor...uro-3.aspx

Jonsered CS 2240 S

http://www.jonsered.com/dk/chainsaws/cs-2240-s/

Begge maskiner er nogenlunde lige kraftige og kan købes til omkring +2500 kr. Er der mon nogen der har personlige erfaringer med en af de nævnte modeller, og vil dele deres erfaringer.

Hvis der er en 3. model jeg burde have med i ligningen hører jeg gerne om den også.

På forhånd tak.

Christian
Svar
#2
Er yderst tilfreds med begge mine Echo save.[Smile]
Svar
#3
Jeg bruger Jonsered både privat og arbejdsmæssigt, jeg købte en 224o til jobbet, det er en god lille sav, men deres værktøjsfri kædestramning er noget skrammel,køb en 2245 istedet[^], Stihl er osse gode save

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#4
der er ikke nogen 2245 på johnseruds hjemmeside ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Jeg har to Stihl som jeg kun har godt at sige om. Det kædestramnigssystem der er på den sav du linker til at virkeligt smidigt, dog skal man have handskerne af for at få klappet vingen ud. Den lille af mine save har samme system, og der har ikke været nogle problemer med det, så selvom det ser lidt alternativt ud så er det nemt at bruge og holder fint.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
For en del år siden købte jeg en billig noname motorsav til 600 kr i Bauhause.
Mit behov er meget lille, men det er rart at have en, når det endelig melder sig.
Fidusen var, at der er 5 års garanti på den, så man kan altid aflevere den igen, hvis den ikke holder.

Jeg har den stadig og er overraskende tilfreds med den!
Svar
#7
Jeg har arbejdet som mekaniker og sælger i et motorcenter hvor vi forhandlede både ECHO og STIHL. Derfor er jeg nok også lidt farvet, men vil jeg ALDRIG have andet end Stihl. Jeg var ligeledes mekker i et skovcenter, der var Husquarnaforhandler.. ligeledes eminente save, men ikke så servicevenlige som Stihl.. Echo er en god sav, men jeg ville ikke anbefale dem i forhold til enten Husquarna eller Stihl.(det samme gælder Johnsered)
Med hensyn til no-name saven.. så glem det, det er ikke bøvlet værd.
Alternativet til de nævnte save er Stihls 251 serie. De er nummeret dyrere, men til gengæld får du en lidt kraftigere semiprofessionel sav med en "ordentlig" kæde. Picco-kæderne på den nævnte stihl er noget tyndt/smalt pis. http://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-sor...S-251.aspx

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#8
Hvis du kigger lidt rundt omkring, så kører de pt bud på Husqvarna 450 til 3500,-

Jeg har lige købt sådan en(dog brugt, men malingen var ikke engang slidt af sværdet endnu). Så den var reelt set ny. Mulighed for at stramme kæde uden værktøj. Men måske er den lige over dit prisleje?

Jeg er i hvert fald godt tilfreds.

Edit: F.eks her http://parkskovhave.dk/produkt/210-Husqv...orsav.html
Mvh

Niels.
Svar
#9
Jeg takker for de mange gode input, jeg burde nok indledningsvis have skrevet lidt mere specifikt hvad erfaring og krav der ligger til grund for de to modeller.

Indtil for ca. 2,5 år siden havde jeg en Partner 351 på 1,1 kW og den vejede 4,7 kg. Indtil der var en langfingret skiderik der fjernede den fra mit skur, opfyldte den egentlig mit behov, sålænge der der var nyslebne kæder. Jeg har ikke længere tid til at gå og skære brænde selv, så der er ikke en masse opskæring af træ. Det drejer sig mest om at lave spor og tynde lidt ud i diverse remiser og hegn med mindre træer. 351'eren er blevet brugt i små 15 år uden noget bøvl, og den har også ordnet noget brænde. Hvis ikke den var blevet stjålet, så havde jeg kunne klare mig med den.

Nu går den ikke længere uden motorsav, og der er lidt saveopgaver inden bukkejagten. Derfor må det være tid til en ny. Et af kardinalpunkterne er kædestramning uden værktøj. På den gamle skulle den strammes på en lille skrue foran, og det var temmeligt træls at arbejde med i længden. Så der skal være dette system på en ny sav.

Der er flere(alle) der foreslår en kraftigere sav, men jeg syntes også vægten der følger med, er en træls pris når man står inde midt i en meget tæt remise. Dertil kommer, at jeg nogen gange ikke kan køre tæt på remiserne, og derfor er nødsaget til at slæbe udstyret over større afstande. Klynk fra min side, men jeg tænker bare, at når jeg nu kan få 1,7 kW til samme vægt som den gamle på 1,1 kW, så får jeg allerede der en kraftigt opgraderet maskine. Der er langt mellem de stammer på 20-25 cm i diameter der skal fældes. det er hovedsagligt mindre grene/træer der skal fjernes, for at lave stier. Prisen er ikke det mest afgørende parameter, jeg vil bare gerne have en handy maskine med kædestramning uden værktøj.

@Kima er det ikke samme setup til kædestramning der er på både CS 2240 S og CS 2245 S? Og hvis det er træls på den ene, er det så ikke det samme på den anden?

@STROM - CS 2245 S findes her:

http://www.jonsered.com/dk/chainsaws/cs-2245-s/

@yeti - Der lyder fortrøstningsfuldt, at kædestrammersystemet virker i praksis [Smile]

@Klokker - Det er muligt jeg ikke har meget forstand, men som jeg ser det, så er det præcis samme sværd og kædeinddeling der er på Stihl 211 og 251? I givet fald, så kan man vel bare købe en anden kæde? Selvfølgelig mister man lidt moment, men hvad er ulempen ved den smallere kæde? Er det bare salgsgas med den såkaldte hårdmetalskæde?

Jeg kan som sagt godt finde andre mærker, men de nævnte maskiner skal jeg ikke køre langt for at handle og køre dem til service.

Endnu engang tak for de gode input, og hvis der er flere er jeg meget lydhør.

Christian
Svar
#10
Jeg er den glade ejer af et sted mellen 15 og 20 save . Af mærkerne stihl . Echo. Og husqurna
Echo er en god sav hvis du mangler noget at smide efter en gal hund. Kan ikke se den kan bruges til andet.
Husqurna går som en drøm i motor men lidt små drillerier i resten afhenig af model .
Stihl kan jeg ikke sige andet end godt om. En tysk undersøgelse viste for et Par år siden at hver anden sav. Var en stihl 260 som også efter min mening er verdens bedste sav.
Giv det sidste og få en sav der holder resten af dit liv . Jeg har save der bliver brugt proff der er 10 år gamle .

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#11
Jeg har delt en mindre Jonsered med min far de sidste 15 år.
Bruges kun til privat savning af brænde til vores egne brændeovne.

Kvaliteten er helt tilfredsstillende, og vi har intet at klage over.

Har lige brugt en halv tankfuld benzin til lidt oprydning i en mose.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

der er ikke nogen 2245 på johnseruds hjemmeside ?

mvh
Strom, naturgænger



Jow[Big Grin] http://www.jonsered.com/dk/chainsaws/cs-2245/

Citat:quote:

Originally posted by 260REM

Jeg er den glade ejer af et sted mellen 15 og 20 save . Af mærkerne stihl . Echo. Og husqurna
Echo er en god sav hvis du mangler noget at smide efter en gal hund. Kan ikke se den kan bruges til andet.
Husqurna går som en drøm i motor men lidt små drillerier i resten afhenig af model .



Vi har en Echo topsav på jobbet , den er gammel og kører fint nok, men den er pissvær at få stumper til[xx(]

Hvis du kan "nøjes" med en rød Husquarna (Jonsered) er du ude over evt. børnesygdomme, de er nemlig 2-3 år bagefter hvilket jo betyder at tingene er testet[Big Grin]

Citat:quote:

Originally posted by Leo

For en del år siden købte jeg en billig noname motorsav til 600 kr i Bauhause.
Mit behov er meget lille, men det er rart at have en, når det endelig melder sig.
Fidusen var, at der er 5 års garanti på den, så man kan altid aflevere den igen, hvis den ikke holder.

Jeg har den stadig og er overraskende tilfreds med den!



Ting har det med at gå ned når man skal bruge dem og det er træls at stå i skoven, skidtet virker ikke og Bauhaus har lukket[Wink]

Jeg har kørt med billige save og min erfaring er at det tager en krig bare at skifte noget så simpelt som en sværbolt, efter at man har ventet 3mdr på at få den hjem[xx(]

Buy the best and cry only once[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#13
Jeg har de sidste 7 år brugt en Stihl 261 og den kører bare, da jeg her i vinters havde en del udtynding var jeg på udkik efter en let sav. Jeg endte på en stihl 193 - Den virker lidt plasticagtig.

http://www.lytek.dk/shop/stihl-ms-193-6936p.html

Jeg har nu lavt ca. 20M3 udtyndingstræ og 15 m3 brænde med saven siden jul og jeg er dybt imponeret over hvad den kan - Man skal lige vende sig til at den har en noget anden momentkurve en 261'eren, så den skal have lidt flere omdrejning inden den kommer i træet... Men ingen problemer med at fælde træer i den fulde sværdlængde...

Så hvis der er til revirpleje, så vil jeg mene at det er et godt bud.

Mvh.
Jørgen
Svar
#14
Ups
jeg havde sku ikke set de nye 251 er leveret med picco kæde.[:I].. Dem jeg solgte (forgængeren250) var monteret med 0.325 kæde..
du kan ikke bare sætte en anden type kæde på, så skal sværd og kædehjul også skiftes, ikke noget problem, men alligevel en vigtig detalje... picco kæden er god nok til de helt små hobbysave, og til topkappesaven, men skal der arbejdes er den for klejn..

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#15
Citat:quote:

[i]Originally posted by CFR
@Kima er det ikke samme setup til kædestramning der er på både CS 2240 S og CS 2245 S? Og hvis det er træls på den ene, er det så ikke det samme på den anden?

@yeti - Der lyder fortrøstningsfuldt, at kædestrammersystemet virker i praksis [Smile]



Den 2245 jeg så havde det ikke, min fejl[:I], jeg kender ikke så meget til hobby modellerne, jeg kører 2152 og 2159, dog har vi på jobbet den 2240 med værktøjsfri stramning, eller rettere den havde, det røg AHT i sidste uge, en af mine kolleger har en osse og han er træt af det.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)