Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chilli sovs som på den lokale
#1
Jeg er en hund efter den chilli sovs de serverer på det lokale pizzaria og andre etniske steder hvor der langes kebab'er over disken.
Så meget så jeg fik tigget opskriften [Big Grin]

Det kræver en tur forbi en etnisk købmand eller grønthandler for at købe noget knust chilli af ordentlig kvalitet. Piri-Piri bryder jeg mig personligt ikke så meget om, jeg finder det meget parfumeret med en kraftig smag af roser. Får du/i fat i Habanero'er så skru lige lidt ned for tilsætningen ellers bliver det som at spise flydende lava [Wink]

Alle skeer er spiseskeer!
I en lille kasserolle bringes 4 skefulde (gerne med top) chilli og 2dl smags-neutral olie op til en temperatur hvor det bobler ganske svagt.
Sådan henstår det 25-30min.
Der tilsættes 2 dåser (140gram) tomatkoncentrat, 1 skefuld sukker, 1 skefuld citronsaft og: Efter smag 1 skefuld shawarma krydderi, paprika med røg eller hvad der foretrækkes. Det er ikke bydende nødvendigt men giver et pift til chillien.
Til sidst knapt 1 teske salt.

Det hele bringes op at koge under omrøring og mens det er rygende varmet hældes det på glas og når det er koldt stilles det i køleskab i mindst 1 uge hvor det vendes daglig, før det er spiseklart.
Svar
#2
Du kunne også besøge min facebookside "chiliopskrifter". (Uden bindestreg!!!)
Jeg har flere forskellige opskrifter på chilisaucer derinde - er selv storforbruger...

I øvrigt kan i sagtens bruge stærkere chilisorter - det handler bare om dosering ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)