Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sidelås eller boxlås?
#1
Nu må vi da have svaret på dette evigtgyldige (og for os våbentosser så væsentlige) spørgsmål:

Hvad er bedst: Kasse- eller sidelås?

Sidelåsen har så vidt jeg kan se kun få reelle fordele:
Den er flottere, mere æstetisk og er normalt håndværk og derfor forbundet med mere blæreværdi, end den billige kasselås. Den større flade giver plads til mere gravering, men det er jo kun pynt, og våbnet skyder ikke bedre af at være flottere!

Kasselåsen har andre fordele: Den er fx billigere!

Men ellers er de vel lige stærke (eller i det mindste stærke NOK, begge to) og det med at sidelåsen har bedre aftræk, hører vist til på det rent teoretiske overdrev (jeg har i hvert fald set mange gode aftræk i kasselåsbøsser. Det er også en myte at ALENE sidelåsen kan forsynes med dobbeltvirkende fangstangssikring, for flere af Husqvarnas kasselåse havde dette!

Men er der nogen tekniske fordele i sidelåsens favør?
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Jeg har den herlige gamle bog "I våbenkammeret- og udenfor" af Arvid Borge Pedersen. Han diskuterer emnet indgående og når frem til ca. det samme som dig: De der udråber sidelåsen til vinder, gør det fordi de bedst kan lide sidelåse. Og har råd til dem.

Han fremhæver at det er nemmere at adskille sidelåssystemet for rengøring og smøring. Hvilket han dog indrømmer stort set ikke er nødvendigt for de lukkede kasselåse. Så han konkluderer, at med en sidelås er det nemt at gøre det, der ikke er nødvendigt ved en kasselås [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg har en kasselåsbøsse der har tjent mig godt og trofast i 30 år uden problemer. Jeg har også en sidelåsbøsse med engelsk skæfte, som jeg købte fordi den ser godt ud. Jeg kan dog ikke ramme med nogen af dem, så for mig er det et fedt [xx(].

(P.S. Konen er i gang med at tage jagttegn, og jeg har lovet at vi går op til skydeprøven sammen når den tid kommer. Så vi bliver nok nødt til at træne en del [8D][8D][8D])

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg har hørt om flere, der har tabt en sidelås til deres bøsse, fordi den var udstyret med de der fingerskruer[xx(]

Det er jo overflødigt at rengøre en haglbøsselås. Medmindre man virkelig tæsker den igennem i en skydepram og med rigelige mængder saltvand. Så er det måske en fordel med en billig sidelås, som en brno, som hurtigt kan adskilles og vaskes.

Men for mig afgører prisen det. En god sidelås koster selv i brugt tilstand mindst 20-30.000 kr (nypris 75-100.000) efter min mening. Mens en god boxlås kan fås brugt for lige under 10.000 (nypris 40-50.000 og op).
Svar
#4
Det er vel lidt som med armbåndsure: Man kan købe et billigt quartz-ur fra Seiko, og det virker fuldstændigt som det skal i en evighed. Eller man kan købe et mekanisk schweizerur til en mindre formue. Begge viser klokken lige godt, men der er mere prestige i schweizerure, fordi de er håndværk og er udtryk for hvor mange penge ejeren har!

Sådan er det vel også lidt med boks- og sidelåse! Begge dele skyder godt, men sidelåsen er finere fordi den er håndværk og koster mest!

Der er i øvrigt mange myter (og forbavsende lidt faktisk viden) om boks/sidelåse.

William Larkin More har en video på youtube, hvor de fastslår at et 5-pinde design er bedre end et 7-pinde i en sidelås, fordi 5-pindedesignet er med spiralfjedre, som er billige og mest holdbare. Selv i knækket tilstand, kan de delvist virke. Men 7-pindedesignet er med gammeldags v-fjedre, og det anses for finest, fordi det er den klassiske måde at gøre tingene på! Men det andet er stærkest, billigst og mest driftsikkert!

Jeg tror jeg ender med at satse sparepengene på en førsteklasses boxlås!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#5
Inspireret af denne tråd tog jeg lige fat i min 25-30 år gamle Lanber med boxlås og skilte den ad, for at se hvordan mekanismen klarer sig. Den har ikke været adskilt i 25 år. Der er trængt lidt snavs og skæfteolie ned ved bagtangen, men det er ikke trængt helt ind til mekanismen. Der er lidt overfladrust her og der som jeg fjernede med olie og køkkenrulle efter at billedet blev taget. Bøssen har været med på både havjagt, skov og marker, men den fungerer lige så upåklageligt som da jeg købte den for 2.500,- kr. Så man behøver ikke give en formue for noget der virker.

[Image: Lanber_zpsxplnakwk.jpg]

P.S. min bøsse har skruefjedre, ikke spiralfjedre. Hvis du vil se spiralfjedre, så skil et gammelt vækkeur ad [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg havde også skæftet af min SKB o/u, der er 30-40 år gammel og har været brugt flittigt (hvilket ses udvendigt), både havjagt og landjagt. jeg har selv tortureret den i andedammen med mudder og vand og på fjorden har den fået fjordvand. Indvendigt var den som ny og jeg mener som ny. Jeg var selv forbavset, men der var altså ingen snavs eller skidt. Men den går også stortset som en ny bøsse i låsen.
Men med god pasning mellem baskyle og skæfte kommer der ikke noget ind.
Svar
#7
Konklusionen må være: Det bedste er, det DU synes er bedst [Big Grin][8D]

Men der er nu noget lækkert, over en klassisk S&S sidelåsbøsse, med smukt træ.

Ville nyde at have en H&H Dobbeltriffel, med sidelåse, i en klassisk H&H Big Bore kaliber. (Men skal liiiige vinde Euromillions først) [:o)]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Enig JrexA, men kan man ikke få den man elsker må man elske den man kan få. Her kan du f.eks. se en spansk S/S med sidelåse og engelsk skæfte jeg fik for 3.800 på Lauritz.com. Jeg skal have skæftet frisket op en dag når jeg får rigtig god tid, så kommer den da til at se helt anstændig ud. Egentlig utroligt at man kan få så nydeligt håndværk til småpenge bare fordi navnet ikke er helt rigtigt.

[Image: Eibar12-70_zps07787f3e.jpg]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Enig i at en klassisk s/s med sidelåse kan være rigtig lækker... men det er en klassisk o/u med sidelåse nu også. ...[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Sidelåse: Det ser godt ud, rigtig godt endda. og at låsene skulle være lettere at skille ad er rigtigt - men hvis metal/træ samlingerne er i orden skulle dette ikke være nødvendigt. Hvor mange gange har man ikke set alle skruerne med ødelagt kærv når man får skilt sidelåsen ad.
Boxlock: Ser også godt ud. Problemer og rutine eftersyn laves af en kvalificeret bøssemager.

Hvis haglbøssen passer og man kan ramme med den, er det bedøvende om det H&H sidelås, morfars Suhl i cal 16 uden ejektor eller italiensk no-name med spiralfjedre. Som en ældre jæger engang sagde til mig, da jeg var gået i oversnoppet selvsving angående engelske haglbøsser. Jens, fint navn, graveringer mm. og fint træ har ikke ramt noget endnu[Big Grin]

Alt andet lige er det et spørgsmål om smag, personligt synes jeg ikke at en sidelås bøssen er de flere penge værd, måske snare en investering.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Well, et års tid efter at jeg startede denne tråd, må det vel være på sin plads at nævne at jeg endte med en Beretta 471 Silver Hawk med kasselås. Den kommer til at følge mig resten af jægerlivet og jeg er overmåde glad for den.

Egentlig gik jeg efter en spansk sidelås, men da jeg opdagede at en singletrigger fordyrer projektet med 10.000 - 16.000 kr. satsede jeg på en boxlås med singletrigger i stedet! Det er trods alt et brugsvåben jeg har søgt og heller en "simpel" bokslås med en nem singletrigger, end en fin sidelås, med et kluntet dobbeltaftræk! Med andre ord: funktion, frem for udseende!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/70
Beretta 471 Silver Hawk 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)