Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
REX haglgevær
#1
Har lige læst om Kaj Munks våben i Jæger og så han havde en REX i cal 12.
Jeg har arvet en REX cal 16 efter min farfar. Er der nogen herinde der kender historien om navnet på disse våben?
Det nærmeste jeg er kommet er at de er af belgisk oprindelse og ikke særlig kostbare .
Har fået oplyst at det er våben importeret hertil muligvis af en isenkræmmer og det skulle være ham der har givet dem navnet-
På mit eksemplar sidder der en lille sølvplade på kolben, det er en 2. præmie i flugtskydning som min farfar har vundet i 1935 med geværet.
Den er godt slidt men fuld funktionsdygtig og jeg bruger den af og til med bismuth patroner.
Svar
#2
Jeg ved ikke om det er det samme og selvom google er min ven findes der ikke meget[:I], men Auguste Francotte & co ejer handelsnavnet "the rex".
Mht. Kaj Munks haglbøsse glæder jeg mig til at få det i mine små svedige poter [:p]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#3
Nå Kima, ska den så også deaktiveres???[xx(][Wink]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Nå Kima, ska den så også deaktiveres???[xx(][Wink]



Ja, det bliver jo nok nødvendigt, heldigvis er reglerne for museer lidt anderledes end for almindelige dødelige så det er knapt så synligt[Smile]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#5
Åh nej KIMA, det må I sku da ikke gøre. Kan I ikke finde én magen til, deaktivere den til udstillingen og så stille Kaj Munks gevær i et våbenskab? Det svarer jo til radikale muslimers hærgen mod ældgamle kunstgenstande at destruere den slags våben, bare fordi nutidens establishment har malet sig op i et så våbenforskrækket hysteri. Måske vil kommende generationer græde over ødelæggelserne ligesom de vil i Mellemøsten.

Eller find ud af hvad et Skafor blåt skab med glaslåge koster, så laver vi en indsamling til det. I sådan et skab må bøssen da kunne udstilles i funktionsduelig stand.

Er det overhovedet lovligt efter museumsloven at destruere genstande i museets varetægt ? Så kunne Nationalmuseet ligeså godt selv have smeltet guldhornene !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
ENIG MED SCOUTEN...HELLIGBRØDE[xx(][V]
Svar
#7
Ak og ve... Hvis folk blot vidste hvilke ting som blev skåret op, amputeret og også lavet om til papirclips i den forbindelse.. Helligbrøde er en ALT for mild beskrivelse [B)]

Men det rejser jo en helt anden debat: På krav fra det offentlige system ødelægges og destrueres der genstande som repræsenterer et uhyrligt pengebeløb hvis de havde været på markedet..og det er på daglig basis [xx(]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)