Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige: Ingen fejl på Blaser
#1
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/...utolyckan/

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#2
Vil sådan en ammofejl give samme resultater på andre typer rifler(alm. repeter fx) ?

Det virker voldsomt at man får bundstykket i hovedet i tilfælde af fejl på ammunitionen...

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Jeg tror at du skal rette den overskrift. Det eneste de konkluderer er at det ikke var en særlig fejl ved den pågældende riffel. De forholder sig fx ikke til om samme tryk i en anden riffeltype - r8 eller boltløfter ville have givet samme alvorlige skader på skytten. Så ja r93 selvdetonerer ikke, men det er ikke det samme som at den er lige så sikker at skyde med som andre konstruktioner. Og konstruktioner der er farligere end andre kan efter min mening ikke siges at være uden fejl. Så selvom jeg synes at det er godt at en ulykke som denne undersøges godt så synes jeg ikke rigtigt at vi er blevet klogere.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Den debat får aldrig en ende så længe at Blaser importøren selv udtaler at der ville ske det samme med skytten ved en hvilken som helst lås der bliver udsat for samme tryk.
Det har været debateret og gennemanalyseret til bevidstløshed, men hylekoret "jamen jeg skyder da selv med en Blaser og det er jeg da ikke bange for" bliver ved med at udtale sig uden at have nogen som helst realitetessans, hvad angår konstruktioner.

NEj,nej,nej boltløftere smider IKKE bundstykket bagud ved så høje overtryk at piben bliver udvidet så meget at lukkeknasterne ikke længere holder fat i brudstykket.

Jeg har på video og i slowmotion, bevidst sprængning af 6 forskellige rifler, 10 ialt, og INGEN af dem sendte bundstykket eller dele af bundstykket bagud. Pånær Tikkaen som smed plasthætten bagud og stoppalen til siden.

Niclas Persson udtaler sig kun for at sikre "damage control" Blaser selv har efter mange år, hvor de sad med en viden om en betænkelig konstruktion, endelig lyttet til resten af verden og rettet R8eren på alle kritikpunkter.
De har øget diameteren på piben på kammerstykket. De har ændret indgrebsvinklen i låserillen i kammerenden, de har flyttet gasudluftningshullene så de ikke er dækket af bundstykkehovedet plus nogen andre småting.

Blaserens konstruktion er sådan at slipper lukkeknasterne indgrebet i piben, som i dette tilfælde, så skal bundstykket flytte sig 20mm baglæns inden kammeret kan luftes ud. Disse fatale 20mm er lang nok vandring til at accellerere bundstykket op i fart, så skyttens ansigt fungerer som autoværn.
På de 10 rifler af 6 fabrikater vi sprængte, røg låget af den forreste del af låsestolen, hvilket gør at gastrykket ventileres ud i det fri, og vel at mærke, uden at accellerere bundstykket baglæns. Vi observerede højest at bundstykkerne flyttede sig få mm baglæns. De stærkeste låse var af fatbolt typen, efterfulgt af Varberger, Tikka. Mauser 98 og 96 knækkede højre side af låsestolen allerede ved start ladningen, men uden skader på skytten. Skytten var et paphovede sat op der hvor skytten normalt befinder sig og i intet tilfælde af de 10 sprængninger kom der huller i et stykke bølgepap.

Så sagen er faktisk dokumenteret på video, men dem skal leve af at sælge produktet og dem der er så fanatiske at de ikke ser pælen i deres eget øje er ikke interesseret i facts.

Dem der har brug for yderligere information kan bruge søgefunktione og gå nogen år tilbage.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
MANGE tak for afklaringen M@x - det må da siges at være ren besked.

Betyder det at R8 heller ikke ville have skadet skytten(pga. nyt design), eller er det uvidst ?

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Helt kort. R8 er konstrueret på samme måde, men da godstykkelsen er større og især fordi vinklen på anlægsfladen mellem gardena koblingen og piben er ændret fra 45 grader til 85 grader, gør at den skal meget højere op i tryk inden den slipper brudstykket.
Og gashullerne sidder et sted der er mere effektivt til at udlufte kammeret. Den dag det lykkes nogen at få trykket højt nok til at den ryger, så er det ret sandsynligt at resultatet bliver det samme som R93.
Mig bekendt er der ingen R8ere der har svigtet endnu. Jeg kunne næsten få lyst til at have en. Alene på grund at modulsystemet og handyness. Men det bliver nok ikke før staten holder op med at udskrive skat [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Tak for svaret Max - jeg kunne have samme tanker, men muldvarpen er ikke velpolstret nok :-)

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Det kunne egentlig være meget interessent at vide, hvor mange af de fatale R93 ulykker skyldes bundstykket, der ikke var lukket helt??

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Undersøgelsen af denne ulykke viser at bundstykket var lukket korrekt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Den skyder ikke hvis bundstykket ikke er lukket - laver bare et helt fint lille prik på fænghætten. Har peøvet det masser af gange at den bare klikker. En af grundene til at jeg solgte, men det er ikke fordi jeg opfattede det som usikkert.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
De fleste "almindelige boltrifler" = "Fail safe"

Bla*?r = "Fail Dangerous"

Så enkelt er det....[^]

En af årsagerne til den evindelige diskussion omkring Bla*?rens "sikkerhed" er at det åbenbart er et umuligt koncept for mange at forstå .. især ejerne af Bla*?re .. [Wink]

Man kunne forsøge at formulere det lidt anderledes..

NÅR de fleste "almindelige boltrifler" sprænges på grund af fejl eller voldsom overladning, så gør det det på en måde der er VÆSENTLIGT mindre farligt end nå en Bla*?r sprænges..

Hver gang dette sker er det i Bl*?ers allerstørste interesse at få "påvist" at "fejlen" bestemt ikke skyldes våbnets konstruktion, men en så kraftig overladning/fejlladning, at den ville have forårsaget en sprængning af stort set ALLE riffeltyper..

HVORDAN denne sprængning så påvirker skytten kan så henvises til "tilfældigheder" "ingen kan forudse hvordan sprængstykker og gasser fra en voldsom våbensprængning farer gennem området omkring våben og skytte" .. [V]

Det man efter min mening ALTID skal huske på er at når man bruger "kemisk energi" i de niveauer der udløses i en almindelig riffelpatron, så er der ting der kan (og vil) gå galt ind i mellem..

At sikre sig med noget der i det mindste gør et behjertet forsøg på at lave en "Fail Safe" konstruktion er bare sund fornuft ..

Fænghætter er et eksplosivt (Brisant) materiale, Krudt er et i sagens natur ekstremt energiholdigt og bevidst "ustabilt", selvoxiderende brændstof, designet til at omsætte sine bestanddele til MEGET høje tryk (2-6KBar er voldsomme energiniveauer!)

Jeg er ikke mere nervøs ved at skyde med en Bla*?r end med andre rifler, men det skyldes at jeg har fattet at SANDSYNLIGHEDEN for en våbensprængning med en moderne riffel er ekstemt lille.
"mindre problemer" som lækkende fænghætter, flækkede hylsterhalse o.s.v. er langt mere sandsynlige, så handsker og skydebriller er sund fornuft ..[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Det der blev skudt med var tilsyneladende en gammel Norma Alaska. Skytten har forklaret at han havde 4 patroner liggende som hvor de resterende var blevet brugt i en tidligere riffel. I en periode har han så haft en riffel i et andet kaliber før han så igen får en 3006'er. Inden han skød de 4 skud skulle han have skudt omkring 500 skud med spidsskarp. Desværre var det den 4. og sidste patron det gik galt med så derfor har man ikke kunne undersøge ammunition.

Skytten mener i øvrigt ikke at låsen har været fuldt lukket men tror på noget der minder om den norske ulykke med en S&L riffel hvor der er en knækket slagstift involveret. Dette passer dog ikke overens med de tekniske undersøgelser.

Skytten vil i øvrigt ikke igen skyde med en r93 da han mener at vi kommer til at se flere ligende ulykker.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Som yeti så fint fortæller!

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/...er-ganger/
Mvh

Niels.
Svar
#14
"Den havererade Blaserstudsaren har undersökts av den opartiska institutionen DEVA-Institute. De skriver i ett pressmeddelande att ”slutsatsen blir alltså att experterna utesluter något fel på vapnet och även att något fel skulle ha begåtts vid handhavandet".

Måske skulle Svensk jakt lige tjekke fakta mht. DEVA-Institute inden de skriver at DEVA-Institute er opartisk.

DEVA-Institute er ikke opartisk, for Blaser ejer en stor del, resten er andre våben producenter samt forskellige bøssemagere.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#15
Svensk jakt vil følge op på sagen når skytten får den havererede riffel tilbage - så er det blot at håbe at han ikke får et godt tilbud fra Blaser inden (som du får en M03 og vi får stumperne til nærmere undersøgelser...). For det kunne være interessant med en ekstra undersøgelse.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Den passive sikkerhed er hermed konstateret for ringe.................[Big Grin][Big Grin] LALALALALALALALALA [Big Grin][Big Grin]
Det er hermed konstateret at vi der skyder med r93 simpelthen har så meget større nosser end jer andre tøser FORDI VI TØR [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Utroligt så meget hype der er omkring netop Blaser. Syntes vi skulle fokusere lidt på de millioner af remmington der selv beslutter hvornår skuddet skal gå... [:p]
Meen på den anden side de billige blikrifler koster jo heller ikke mere end hvad to franskbrød koster ved bageren. [Big Grin] Måske man endda kan købe sådanne wienerbrødsrifler hos bageren[8D]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Klokker

Den passive sikkerhed er hermed konstateret for ringe.................[Big Grin][Big Grin] LALALALALALALALALA [Big Grin][Big Grin]
Det er hermed konstateret at vi der skyder med r93 simpelthen har så meget større nosser end jer andre tøser FORDI VI TØR [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Utroligt så meget hype der er omkring netop Blaser. Syntes vi skulle fokusere lidt på de millioner af remmington der selv beslutter hvornår skuddet skal gå... [:p]
Meen på den anden side de billige blikrifler koster jo heller ikke mere end hvad to franskbrød koster ved bageren. [Big Grin] Måske man endda kan købe sådanne wienerbrødsrifler hos bageren[8D]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg



Ja bare lige en s&l dæmper til r93'eren og vi kan sige at du lever det vilde liv på kanten. :0)

[Image: asgaard.gif]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Den skyder ikke hvis bundstykket ikke er lukket - laver bare et helt fint lille prik på fænghætten. Har peøvet det masser af gange at den bare klikker. En af grundene til at jeg solgte, men det er ikke fordi jeg opfattede det som usikkert.

Stort knald = stort smil :-D



Ja...fint lille prik på fænghætten.....

Jeg har selv været lykkelig ejer af en R93 Offroad. Jeg var ret glad for den. Den lavede også "fine små prikker" på hætterne. Men nogle af dem var altså ret tydelige.
Derfor kan jeg ikke lade være med at forstille mig, at nogle af de små fine prikker kunne under de helt rigtige (uheldige) omstændigheder blive tilpas dybe, at fænghætten i virkeligheden bliver antændt.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#19
Så farlig er Blaser R93:
http://www.testfakta.se/tester/sport-och...gstudsaren
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by kka

Så farlig er Blaser R93:
http://www.testfakta.se/tester/sport-och...gstudsaren



I den test er det jo kun Browning og Remington der går i stykker, hvilket er forventeligt. Men selv når de går fra hinanden ryger der ikke et tung bundstykke bagud.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)