Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
17hmr til ræv
#1
Er der nogen der ved hvor man kan få ammunition til en 17HMR der overholde kravene på 175 joule som er mindstekravet til ræv og gæs?
Svar
#2
Det kan alle gængse patroner til 17HMR.
Før var kravet 200 joule, men for at få lovliggjort den, blev energikravene sænket.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Efter hvad jeg kan finde ud af så ligger de fleste typer lige under kravet på 175 joules Iflg. producenternes datablad.
Så måske Jeg har overset noget?
Svar
#4
Ifølge Hornady :
17gr V max hastighed på 100m = 1900fps, energi 136ft/lbs

ft/lbs = 136 = Joules = 184

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#5
Jeg har ikke selv testet det, men der er nogen der siger at projektilerne på 20 gr holder bedre sammen, hvis du vil gemme bælgen.
Svar
#6
Hvis man kikker på Hornadys baliskiske datablad så er energien ved 100 meter for V-max 17 gr. 174 joule.
Misforstår jeg stadig noget?
Fortsat god lørdag.
Svar
#7
Ret enkelt. Kronografer den og har du 780 M/s lander energien på 175 joule.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Klitgaard

Hvis man kikker på Hornadys baliskiske datablad så er energien ved 100 meter for V-max 17 gr. 174 joule.
Misforstår jeg stadig noget?
Fortsat god lørdag.



Ja. Kravet blev sat ned til 175 joule for at man kunne bruge 17hmr. 174 joule er også nok så[:I]
Jeg ville vælge CCI Gamepoint. Burde være ekspanderende, men ikke eksplosiv.
Svar
#9
Det er 136 foot pound, på 100 Yards (91,44 meter)

Og i de metriske datablade skriver Hornady 174 (17 grains) og 173 (20 grains) på 100 meter.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
CCI opgiver 138 foot pounds på 100 yards, så deres beregning ender nok på 175 Joule.... på de 100 meter

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by Klitgaard

Hvis man kikker på Hornadys baliskiske datablad så er energien ved 100 meter for V-max 17 gr. 174 joule.
Misforstår jeg stadig noget?
Fortsat god lørdag.



Ja. Kravet blev sat ned til 175 joule for at man kunne bruge 17hmr. 174 joule er også nok så[:I]
Jeg ville vælge CCI Gamepoint. Burde være ekspanderende, men ikke eksplosiv.



Hej -

Er der nogen der har erfaring mht V-MAX til ræv???

I efteråret aflivede jeg to syge tam-ænder med V-MAX - der var ikke gennemskud. De døde rigtig fint - men jeg vil vurdere at V-MAX er noget risikabel til ræv grundet utilstrækkelig indtrængen hvis man rammer en knogle???
Af samme grund bruger jeg altid 20 Grains Gamepoint eller lignende til ræv - og de virker fint...

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Klitgaard

Hvis man kikker på Hornadys baliskiske datablad så er energien ved 100 meter for V-max 17 gr. 174 joule.
Misforstår jeg stadig noget?
Fortsat god lørdag.



Nej, det var mig der glemte at de ikke kan finde ud af at bruge metriske mål[:I], men jeg ved at Vmax er dårlig medicin for ræve[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#13
V-MAX kuglen kan sagtens holde sammen igennem den smule knogle der er i en ræv.
Spørgsmålet er snarere om en Hummer kan levere varen!

Det her er en 5mm aluplade der har slugt en 20gr V-MAX fra min 17 Hornady Hornet på 200m afstand (ca. 575m/s og ca. 220joule).

Ind:
[Image: R0011903_zps38nvrmrc.jpg]

Ud:
[Image: R0011904_zpsjzxuo3hx.jpg]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

V-MAX kuglen kan sagtens holde sammen igennem den smule knogle der er i en ræv.
Spørgsmålet er snarere om en Hummer kan levere varen!

Det her er en 5mm aluplade der har slugt en 20gr V-MAX fra min 17 Hornady Hornet på 200m afstand (ca. 575m/s og ca. 220joule).



Ok tak for info - jeg må vist "desværre" [Wink] til at lave lidt testskydning/forsøg på nogen telefonbøger - jeg har begge kugletyper på lager [Big Grin].
Der er ikke gennemskud på ræv med V-MAX - vel???

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#15
Lidt nye erfaringer med 17 hmr har skudt ræv de sidste 2 aftener med 17 hmr har brugt v max skud afstand 1 ræv ca 60 meter skudplacering høj bladkugle rent sideskud flugt 3 meter ikke helt død efter 8 min [xx(] ræv 2 skudafstand ca 80 meter skudplacering bladskud flugt ca 100 meter rent sideskud [xx(] gennem skud på nr 2 jeg er ikke imponeret over effekten har skudt 2 ræve før med gamepoint flugtafstand 20 meter hvad bruger i andre af ammu og skudplacering til ræv med jeres 17 hmr ville gerne bruge den men men men synes den virker lidt lille til formålet selv med de moderate afstande.
Svar
#16
Skudplacering skal være lige i vitals syntes jeg tilbagemeldingerne er. Jeg kan godt lide bare en lille fejlmargin, så jeg bruger 223 til rævene

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)