Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny rapport: Blyfri riffelkugler virker
#1
Blyfri riffelkugler

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
Kobber tåber. Den smule bly der spredes via alm jagt kugler er forvindene lille. Brug krudtet på noget andet.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by freja

Kobber tåber. Den smule bly der spredes via alm jagt kugler er forvindene lille. Brug krudtet på noget andet.



Ja og samtidigt afgiver fast bly der ligger i naturen ikke rigtigt noget til omgivelserne. I Sverige undersøgte man de mulige problemer med jægeres brug af bly og kom frem til at der er to steder hvor det giver problemer. I lavvandede vådområder hvor fuglene indtager blyhaglene når de spiser og ved flugtskydningsbaner. Det specielle ved flugtskydningsbanerne er de mængder bly og så at der ikke er nogen etiske hensyn at tage til vildt. Den svenske undersøgelse viste nemlig også at drabsevnen er større for blyhaglspatroner i forhold til stålhaglspatroner.

Taler vi alene rifelpatroner er mængderne af bly der spredes i naturen meget lille og man vil helt sikkert kunne hente større miljøindsatsen for de samme midler ved at gå efter andre ting - svovl i bunkerfuel kunne være en mulighed.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
og selv om Niels Kanstrup er en meget klog mand, prøver han at score kassen på at modarbejde jægerne [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
De kan jo starte med at Forsvaret skyder blyfrit.

Biolog Niels Kanstrup, Dansk Jagtakademi siger så meget og mener så meget. Nu skal jeg passe på hvad jeg skriver, men forskning der påvirker en evt. lovgivning skal/burde være fuldstændig uvildig og ikke betalt af fonde, organisationer eller privat personer. Jeg håber virkelig at DJ ser kritisk på hans forskning. Dansk Jagtakademi's raport om bly i fuglevild er en lidt tynd kop the efter min mening.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Citat:quote:

Taler vi alene rifelpatroner er mængderne af bly der spredes i naturen meget lille og man vil helt sikkert kunne hente større miljøindsatsen for de samme midler ved at gå efter andre ting

Jeg er sikker på, at dette alligevel vil være alt for fristende for politikerne at gå efter. Sagen er nemlig den, at selvom blyfri projektiler er dyrere end end dem af bly, så koster det ikke offentlige midler. Det er os jægere og skytter der kommer til at betale, og vi er jo i forvejen ildeset fordi vi har våben. Så man kan som politiker profilere sig på, både at gavne miljøet og skade "våbentosserne". Den kombi kan ingen politiker stå for [xx(][xx(][xx(].

Jeg ved godt, at selvom miljøgevinsten er lille, så kan man argumentere med, at der er forhøjet blyindhold i vildtkød skudt med blyprojektiler. Dette vil muligvis blive et problem for gravide og ammende kvinder der har vildt som hovedfødekilde. Det er der bare ingen kvinder i Danmark der har.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg synes at ideen med forsvaret er god. De spreder dels mange projektiler i områder med megen natur, har under træning ingen etiske problemstillinger. Og så vil det også fikse det problem Lasse påpeger... Endeligt kunne det også skabe lidt ekstra omsætning for n/a vel nærmest så alle brugere herinde kunne forsynes med gratis lydpotter

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Det er meget fint, Lasse, men hvorfor skal vi selv føre kniven?

Ny rapport: Blyfri riffelkugler virker (gu' virker de hvis man kan ramme, men er det optimalt?)

Debatten har haft gode kår i Tyskland og Sverige, mens vi i Danmark har holdt lidt igen(er det debatten der skal have gode kår eler er objektiviteten). Ikke desto mindre bliver der i dag, 22. april 2015 (hvad enten I/vi vil det eller ej - og til 800 kr kuverten), afholdt en konference i Vingsted med internationale forskere om effektivitet og andre aspekter ved overgangen (overgangen - er det allerrede bestemt at vi skal være blyfri?) fra blyholdige til blyfri riffelkugler. Konferencen tager udgangspunkt i både dansk og international forskning (er forskningen objektiv og dybdegående nok?). Af førstnævnte har Niels Kanstrup netop gennemført en undersøgelse, der viser, at den blyfri riffelammunition overholder dagskravene (dagskravene- hvem har defineret dem).

Når man har venner med sådant et udgangspunkt, behøver man ingen fjender[Sad!]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Jeg er da ikke i tvivl om de virker, men stadig er det at skyde gråspurve med kanoner.(blyfri selfølgelig)Disse meningsdannere der vil pådutte os alt muligt i miljøets navn er farlige menesker. Hvis det så samtidig er ens levebrød at opfinde problemer er vi alm. dødelige rigtigt på spanden.
Svar
#10
Blyfri/blyholdig ammunition er vist vores (jægeres og skytters) mindste problem. Udbud og efterspørgsel vil nok gøre blyfrit ammo billigere i det øjeblik blyholdigt bliver forbudt... Her findes der jo muligheder. Jeg ser andre områder hvor der hurtigt kan komme meget værre regler og indskrænkninger for os, på endnu dårligere grundlag. Ikke at vi dermed bare skal acceptere alt, men der vil komme andre kampe som er større og vigtigere at bruge krudtet på...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Bly skal udfases

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#12
Er der ikke nogle som vil gå ind på selve undersøgelsen, og reelt se på diverse grafer. Og vurdere om ikke også de kommer frem til at konklusionen i rapporten, er "tilpasset" til den politiske dagsorden.

Såvidt jeg kan se, er der en tydelig forskel i flugtafstand mellem kobber og bly. Med tendens til en relativ stor del kobberskud som "falder igennem" med meget lange flugtafstande.
Samtidig synes der ved kobber ikke at være en fordel ved højere energi. Denne fordel er derimod markant ved blyholdige.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#13
Der er også noget der ikke stemmer når der både konkluderes at kobberprojektilerne virker dårligere på større afstande - hvilket vel må tilskrives lavere anslagsenergi, og samtidigt konkluderes at anslagsenergi ikke gør forskel.

Mon ikke en bedre inddeling af projektiler ville vise at der er reelle forskelle, og at de bedste resultater opnås ved at vælge det rigtige projektil til opgaven.

Timingen er i øvrigt ret interessant da der i disse dage er tyske erhvervsjægere ude og påpege væsentligt større flugtafstande ved kobberprojektilerne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
well den trend som de siger er signifikant mht kobber virker dårligere på afstand -> er meget svag = som jeg ser det scatter plot er der ikke tunge beviser at skelne bly fra kobber her

mht anslags energien er konklusion vel at det er mere det der afsættes i kroppen der betyder noget.. og på så 'tyndvægget' vildt som rådyr kan nogle kobber kugler virke for hårde og 'blæse igennem' (ala en meget stærk bonded blykugle).. Jeg har brugt fragmenterende kopper kugler ('gale tysker's) og de har virkelig god terminal virking i et stort hastighedspænd.. men ekspanderende typer kan måske have problem med at svamp nok op på lange afstande hvis de ikke er ladet op i hastighed (og plastspids typerne ser ud til at være mere villige at åbne = større 'start hul')

så jeg ser det mere som en konstruktions forskel at noget kobber måske ikke virker langt ude..det er noget andre kobber designs kan komme over

og jeg foretrækker kobber selv..da de fragmenter der kommer fra kobber ( i fragmenterende typer eller svampe/'blomster' der smidder vingerne) er langt større end det bly støv der kommer far traditionelle kugler. Vores fordøjelse har ikke problmer med de større fragment (eller blyhagl)..men støv..ved ikke.. Har set historie/hypotese (tror på 'gale tyskers' side en gang) mht jagthund der vist symptomer på blyforgiftning = den var regulært blevet fodret med fraskær under jagtsæson.. så derfor hypotesen

SÅ er der vores andre rovdyr..specielet fugle skulle have en meget hidsig mavesyre der opløser bly selv i større fragmenter. Så det der smiddes der ude, det er ikke godt for vore rovfugle

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Der er også noget der ikke stemmer når der både konkluderes at kobberprojektilerne virker dårligere på større afstande - hvilket vel må tilskrives lavere anslagsenergi, og samtidigt konkluderes at anslagsenergi ikke gør forskel.

Mon ikke en bedre inddeling af projektiler ville vise at der er reelle forskelle, og at de bedste resultater opnås ved at vælge det rigtige projektil til opgaven.

Timingen er i øvrigt ret interessant da der i disse dage er tyske erhvervsjægere ude og påpege væsentligt større flugtafstande ved kobberprojektilerne.
Det er også helt i overensstemmelse med de data, og grafer som fremgår af den Danske undersøgelse. Ser man på flugtafstand, for især kronvildt. er der påfaldende mange skudt med kobber som løber RIGTIGT langt.

Mvh.

Yeti


Hvis man dykker mere ned i de fremlagte data, kan man vidst konkludere, at de afprøvede kobberkugler, generelt havde en markant mindre "margin" både hvad angår skudafstand, og især skudplacering. Såvidt jeg kan læse, er kobber noget skrammel, hvis man skyder på langt hold, og især hvis man ikke rammer højt og fremme.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#16
Umiddelbart virker det som om vedkomne der har skevet rapport skal holde firmaet beskæftiget. Flueknepperi. Har ikke total nærlæst den. Fremgår det hvilke blyprojektiler der er brugt?
Svar
#17
Debatten raser fortsat

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#18
Var et af argumenterne i norge ikke at der forekom en del opspringere med stålhagl, især når man skød mod klipper og sten?!

Jeg er temmelig sikker på at risikoen for opspringere er væsentligt større med stålhagl end med blyhagl og tilsvarende med massive kobberkugler kontra kappede blykugler. Naturstyrelsen anbefaler faktisk også at man anvender traditionelle blødnæsede kugler fremfor "premium" kugler pga. risikoen for opspringere med sidstnævnte. De påstår også at de billige, traditionelle kugler virker lige så godt som premiumkuglerne, men det kan da ikke passe for super-duper-premium kuglerne er det det eneste rigtige at skyde med til levende vildt[:0][Big Grin]
Svar
#19
en anden rapport baseret på reel jagt/vildt
https://www.dib.boku.ac.at/fileadmin/dat...2017v2.pdf

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#20
Ang. "Risikoen for opspringere"

For år og dage siden blev der lavet en undersøgelse af netop det fænomen med hjælp fra forsvarets Doppler-radar (Som jeg husker det foregik det ved Rømø) Her blev der skudt med en masse forskellige jagt-projektiler og spidsskarpe, og man kunne IKKE konstatere en statistisk signifikant forskel i hverken risikoen for opspringere, eller hvor stor afstand opspringerne tilbagelagde efter riccocet fra vand og fugtigt sand.

Der var en direkte korrelation mellem kuglevægt og hastighed og afstanden hvor riccocetter stadig havde hastighed nok til at være livsfarlige, men ikke selve konstruktionen.

Desværre testede man ikke kobberkuglerne dengang [V] men de er næppe signifikant værre end spidsskarpe.

Bly er et giftigt tungmetal, hvor man end ikke har bare en formodning om hvad grænseværdierne er for skadevirkningen..[xx(]
Blyet er ikke kun problematisk i "slutproduktet" (metallisk bly spredt tyndt i naturen) Det er problematisk i HELE produktions-linjen, fra udvinding i minerne via udsmeltning og rå-forarbejdningen til og med den endelige forarbejdning i projektilfabrikken.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)