Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sonic ballistic projektiler
#21
Jeg kender til DK bullets, men ligesom Sonic er det ekstremt sparsomt med erfaringer og oplysninger. Det sidste jeg hørte om DK bullets var at de ikke virkede efter hensigten og at man arbejdede videre med udvikling af designet (mener det var i Mit Jagtblad for et år siden).

Mht LOS så ser det jo fint ud, men så vidt jeg ved af kan de ikke fås i DK...

J.
Svar
#22
Så må jeg jo hellere fortælle lidt.
Bortset fra at jeg er født for sent, og at jeg mangler folk, så går projektet fint.
Vi har testet, testet og testet, først og fremmest for at få bekræftet at ideen fungere, både hvad angår tryk, ensartethed, og lethed med at opnå en god præcision, i første ladeforsøg.
Derefter har vi testet, om de tryk og hastigheder vi opnåede, virkelig kunne passe. Det har vi så fået bekræftet. Det er superlet at finde ladninger som går godt, og vi kan opnå hastigheder som er klart interessante.
Det var så vedrørende selve konceptet.
Herefter har vi vredet hjernen, for at opnå et jagt design, som kan sikre :
1 Mindst mulig blodslåning
2 rimelig sikkerhed for gennemskud
3 skæreskader i flere vitale organer hver gang
4 ikke alt for stort udgangshul
5 kortest mulig flugtafstand.

Ud over test i vand, våde aviser, gelatine , træplader , har vi også testet lidt på dyr.
Resultaterne har indtil nu opfyldt de opstillede kriterier, i så høj grad, at det er rart, at kriterierne har været oplyst før test.

På det vildt (størrelse fra lille impala til stor Eland) Har der i samtlige tilfælde været gennemskud, med et udgangshul på mellem 9 og 10mm. Der har været skæreskader i form af 3-5 cm dybe snit, i mindst 2 vitale organer, men typisk 3 (hjerte, lunge, lever Centralnervesystem eller pulsåre)
Der har været skudplaceringer som medførte gennemskydning af begge skulderknogler på både impala og eland. Der har været skudplaceringer hvor kuglen har gået gennem ribben i begge sider. Der har været placering skråt bag i ribben, med udgang fremme på modsatte skulder.

Og så de trælse[:I][xx(] maveskud på springbock. hvor dyret dog kun gik 10 skridt, før vi kom så tæt på at den på 50 m afstand fik et fangstskud.
På Eland var der desværre også knap så prangende skydning, hvor der blev leveret et skud i først nakken (tapskud) derefter i køllen (bæstet løb stærkt) kølleskudet fik den dog stoppet totalt, hvorefter den fik et skud gennem begge bovblade
Selv ved disse [xx(] skudplaceringer virkede de som intentionen, med gennemskud selv i knogler op til 8-10 cm i diameter og kun et 10mm udgangshul.

Alt udviklingsarbejde blev gjort vha en gammel langdrejer jeg købte. Men nu er der sat en spritny ind, og masseproduktion er påbegyndt.
Produktionsplanen (Hvem havde troet at noget sådant skulle komme indenfor mine døre) er at der pt er lager af spids i 9,3 og 375. Der køres på kal 30. Inden for den næste uge vil der være både 6,5, .338 7mm 270 og muligvis 243.
Umiddelbart efter påske komme der jagtkugler i .30 - 6,5 - 9,3 -.375 338 7mm og senere 224 og 243.
Så forventningen er at vi har rimeligt udvalg midt i april

Vi skulle gerne få papkasser til projektilerne indenfor den næste 2 uger.
Der vil løbende komme opdatering på vores hjemmeside http://www.nielsengunparts.com når der er noget konkret Der kan også findes info på face book "Nielsen sonic"

Priserne vil blive
Spids 6,5 -.30 kr 2,- pr stk
Spids 8mm - 9,3 2,5 kr stk
spids 375 3 kr pr stk

Jagt vil koste
6,5 - .30 5 kr pr stk
8 - 9,3 6kr pr stk
375 8kr pr stk


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#23
Sådan N/A - lige hvad jeg søgte....

J.
Svar
#24
lyder lovende [Big Grin]

out hunting
6,5x47 L
300 wsm
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#25
@ n a

" Better safe than sorry ! " [Big Grin]

" Bedre sent end aldrig ! " [:I]

" Tommel op ! " [Wink]

Specielt de mindre flatterende oplevelser er meget værd, det er dem man lærer noget af - respekt for at du melder åbent ud og at de ikke er " fejet ind under gulvtæppet "

Vi ved godt, at markedsføring ikke er din stærke side, men du er tilgivet: " Må din gud være med dig " [8D]
Svar
#26
@n a: det er også interessant at vide hvilke vægte du planer i dine jagtkugler

fx
6,5 >= 100gr? (Skotland)
8mm >= 9g? (Norden) (fik LM at lave sådanne i småserie i kobber med plast spids- så kan lade sig gøre)
.. og du ikke havner i LMs senrste super light spor

OG BC (praktisk)?? (ja fx. i vindblæs skotland er det relevant). PT er jeg ved at lade CEB MTH i 120gr i 6,5.. har været svær at få på plads, men tror jeg er ved at være der efterhånden (tror det er boreglider princippet der kan drille men lang throat). Ser ud til du køre med en serie af førings riller? (det har i hvert fald i LMs kugler vist sig stabilt i det jeg har prøvet)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

@n a: det er også interessant at vide hvilke vægte du planer i dine jagtkugler

fx
6,5 >= 100gr? (Skotland)
8mm >= 9g? (Norden) (fik LM at lave sådanne i småserie i kobber med plast spids- så kan lade sig gøre)
.. og du ikke havner i LMs senrste super light spor

OG BC (praktisk)?? (ja fx. i vindblæs skotland er det relevant). PT er jeg ved at lade CEB MTH i 120gr i 6,5.. har været svær at få på plads, men tror jeg er ved at være der efterhånden (tror det er boreglider princippet der kan drille men lang throat). Ser ud til du køre med en serie af førings riller? (det har i hvert fald i LMs kugler vist sig stabilt i det jeg har prøvet)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone


Kuglevægte er ikke lagt fast, men der arbejdes på følgende
6,5 8 og 9 grams
30 9,7 og 11 grams
9,3 15 grams
375 16 og 18 grams
Det ser ud til at vi kan få lidt sjove hastigheder. Foreløbige test indikere:
6,5 med 52 cm pibe 9 gram v0 925m/sek
308 med 46cm pibe 9,7 gram v0 930m/sek
9,3x62 46cm pibe 15 gram v0 935m/sek
hvis man bare snuser til disse værdier, vil BC være relativt uinteressante ud til på den anden side af 300m


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Farmer

@ n a

" Better safe than sorry ! " [Big Grin]

" Bedre sent end aldrig ! " [:I]

" Tommel op ! " [Wink]

Specielt de mindre flatterende oplevelser er meget værd, det er dem man lærer noget af - respekt for at du melder åbent ud og at de ikke er " fejet ind under gulvtæppet "

Vi ved godt, at markedsføring ikke er din stærke side, men du er tilgivet: " Må din gud være med dig " [8D]
Hvad er det da for noget vrøvl, du ved da godt at jeg nærmest er guru indenfor markedsføring, med den nye strategi "spar på blækket, og brug pengene på en god pris, en hæderlig kvalitet og en acceptabel service"
Godtnok snakker jeg måske lidt meget, men jeg vil gerne vente med for meget skriverier, indtil jeg har noget klart til at skrive om [:I]





Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#29
Jeg er ved at tegne et .357 projektil til subsonic brug, med en 5kantet hollow point som er større en smal pistol primer med en lille Boat Tail og jeg har også fundet en testriffel til projektet . Så se lige at få de andre ordre kørt færdig :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#30
n a,
hvad bliver vægten på 7mm og 270 jagt?

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

n a,
hvad bliver vægten på 7mm og 270 jagt?

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!


Vægten er ikke fastlagt, men der tilstræbes en med god facon på omkring 8 gram, samt en med lidt mere buttede former på 9 gram, for at overholde Skandinaviske "storvildtskrav"


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by n a

test indikere:
6,5 med 52 cm pibe 9 gram v0 925m/sek



Hvilken 6,5 patron, er det en x55 der kan drive den så hurtigt afsted? Det ville i så fald være en del hurtigere end jeg umiddelbart er vandt til at 9 grams kugler kan komme afsted fra den kaliber. Har du nogen ide om hvorfor de kommer så stærkt afsted (udover det åbenlyse at du har stampet sygt ornlig meget krudt bagved [Smile])

Mvh.
Anders
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Jeg er ved at tegne et .357 projektil til subsonic brug, med en 5kantet hollow point som er større en smal pistol primer med en lille Boat Tail og jeg har også fundet en testriffel til projektet . Så se lige at få de andre ordre kørt færdig :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster


Med de indeværende ordre og en månedlig kapacitet på ca. 300.500stk, så kan du komme ind i rækken omkring den 4 oktober [Wink][B)]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by n a

test indikere:
6,5 med 52 cm pibe 9 gram v0 925m/sek



Hvilken 6,5 patron, er det en x55 der kan drive den så hurtigt afsted? Det ville i så fald være en del hurtigere end jeg umiddelbart er vandt til at 9 grams kugler kan komme afsted fra den kaliber. Har du nogen ide om hvorfor de kommer så stærkt afsted (udover det åbenlyse at du har stampet sygt ornlig meget krudt bagved [Smile])

Mvh.
Anders


Ja det er en almindelig 6,5x55 træls[Wink]
Min naive opfattelse, er at vi arbejder med meget smalle drivringe, som medføre et ekstremt lavt starttryk, og næsten ingen friktion, da indføringen i riffelgangen, nærmest er en standseteknik, i modsætning til normalt, hvor man tilpasser projektilet, med en plastisk deformation- En plastisk formning starter med en "elastisk" fase, efterfulgt af en plastisk. men den elastiske tilbagefjedring, vil medføre en kraftig friktion hele vejen ud af piben.
Når man i stedet arbejder med "udstandsning" af ribber som er smalle, vil både friktion og især friktion, være markant mindre. Dette medfører at klart mere af krudtets energi går til masseacceleration (større hastighed) Typisk kan vi bruge samme antal grains, men 2 trin hurtigere krudt, uden at trykket øges i forhold til normalen.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#35
Hej er der noget nyt om Sonic Projrktiler?

Kan se at det er længe siden der har været nye indlæg.

Er der nogen der har ladedata?

jeg er først og fremmest interesseret i 9,3 og 6,5
Svar
#36
I weekenden fik jeg endeligt tid til at lave nogle testladninger til min NKT. Når jeg har været på skydebanen skal I nok få resultaterne

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#37
Venter spændt[Big Grin]

[/quote]
Svar
#38
Det er ikke alle der er begejstrede for kuglerne.
Her er et link til en der har testet dem.

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=5&t=64983
Svar
#39
Hej
Er der nogle som har fået jagt erfaring med sonic kuglene ??
mvh
kp
Svar
#40
Jep - meget meget effektivt - med minimal kød spild

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)