Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tyskland: Blaser R93 uheld
#1
http://www.jagderleben.de/unfall-auf-schiessstand

Skader i ansigtet. Igen[B)]

Mvh Pete
Svar
#2
Denne tråd kan vel næppe kaldes en nyhed.
I min verden er en nyhed, noget nyt, og ikke bare at nu er solen stået op. Helt lige som den gjorde i går, og helt sikkert som den vil stå op i morgen.
Og hvis den ikke står op i morgen, så har vi da helt sikkert en virkelig nyhed.

Pete 1234 det er ikke dig jeg går efter. Det er bare det makabre i at samme ting får lov til at gentage sig i det uendelige.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#3
Sørgeligt, især for skytten.
Og endnu engang frikender Blaser sig selv.

Hvor mange skytter skal lemlæstes før Blaser bliver tvunget til at indrømme konstruktionsfejl ???

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Enig med N/A og M@x.

Men det sker jo ikke hver gang, så hvordan opstår problemet blot en gang imellem? manglende lukning af låsen i alle ulykkestilfælde, træthed i metalkomponenter i låsemekanismen i alle ulykkestilfælde eller er der en vifte af mulige grundårsager ?

Mvh Pete
Svar
#5
Det er sørgeligt. Især for skytten.
Men det er også sørgeligt at Blaser ikke indrømmer at deres riffel er farligere end andre, når det går galt.

Alle biler er jo også sikre, så længe man ikke køre galt.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Enig med N/A og M@x.

Men det sker jo ikke hver gang, så hvordan opstår problemet blot en gang imellem? manglende lukning af låsen i alle ulykkestilfælde, træthed i metalkomponenter i låsemekanismen i alle ulykkestilfælde eller er der en vifte af mulige grundårsager ?

Mvh Pete


Faktore som vil øge sandsynligheden for et hovedskud
1 højere tryk
2 større hylsterlækage
3 større krudtmængde
4 større grad af glathed og hårdhed af lukkefladen
5 effektiv smøring af lukkeflade

Primære kilder 1 + 2
3, 4 , 5 vil øge risikoen ved 1 + 2

En eventuel medvirkende årsag kan være en klatr tykkere og hårdere lag af plasmanitreringen.
Efter at have rynket lidt på en relativ stor mængde Blaserpiber, er min erfaring at tykkelse og hårdhed på overfladebehandlingen variere flere 100%.

Den primære årsag til at låsningen slipper, er at aksial kraft for ca 30% vedkommende virker som radial belastning ved en 45 graders trykflade.
Disse ca 30% vil så forhøjes hvis låseflader på piben og lukkefinger ved bundstykket er hårdere, glattere og mere smurte.

Ved en testopstilling ændredes det nødvendige tryk for en radial ekspansion af pibeenden med op mod 50% afhængigt af friktionskoefficienten på 45 graders låsningen


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#7
@ n/a
Nu skal du ikke ligge søvnløs over det.

Solen står såmænd op igen i morgen, igen [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Ja, det er ufatteligt at det opblæste skrammel bliver forherliget til det groteske, føj for fanden[xx(][xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Ulykkerne af denne type med Bla*&r R93 bliver så alvorlige som de gør, på grund af våbnets konstruktion!

Ikke fordi en R93 er "svag" (Selvom den bevisligt ER svagere end mange mere standard "boltløftere") R93 konstruktionen klarer nemt tryk der ligger næsten dobbelt så højt som trykket i en standard patron..

Det reelle problem ligger i at NÅR der af en eller anden grund sker en ulykke, hvor Blaserens bundstykke ikke kan holde, så er der ingen "ekstra sikring" mod alvorlige skader i ansigtet, tvært imod er konstruktionen sådan at bundstykket reelt styres ret bagud mod skyttens ansigt af mekanismen.

De fleste almindelige "boltløftere" kan reelt få en katastrofal kammersprængning UDEN at bundstykket flyver ret bagud mod skyttens ansigt. DET KAN EN R93 IKKE!! Det er ganske enkelt fysisk umuligt at sprænge en R93 UDEN at bundstykket bevæger sig RET bagud...
Enhver med et minimum af kendskab til fysikkens love og materiale-egenskaber kan SE dette faktum blot ved at kigge lidt nærmere på konstruktion og funktion af Blas*&rens bundstykke-

Mange Bla*?r ejere (fanatiske eller ej) opfatter tilsyneladende deres riffel som en slags 8. vidunder, fejlfri tysk superkram, og har ofte betalt høje priser for "vidunderet"

De ser det tilsyneladende som en form for dansk "jantelov" og misundelse når personer som undertegnede kritiserer "vidunder-riflen" som om kritikken bunder i misundelse over ikke at have råd til eller ville betale kassen for at få "verdens bedste riffel" hjem i våbenskabet.
(Og Bla*%r Koncernen bruger meget reklametid på at underbygge dette image)

Dertil kan jeg kun sige at mit våbenskab nok indeholder "grej" nok til at kunne købe en hel del "Blasere" også af dem med "japansk Åndenød", Bayersk Svineryg og Carbon-fiber ... [Wink]

Bla%&r-koncernen EJER i øvrigt DEVA, som IKKE er et statsligt foretagende, som de gerne vil give indtryk af, men en Privat virksomhed der ARBEJDER for den tyske stat.)

Ingen skal bilde mig ind at DEVA ikke tilrettelægger deres tests af R93'erne så de får en "best case" m.h.t bundstykkets låsning i piben
(ingen eller sparsom smøring af de 45 graders låseflader, fuld kontrol med tykkelsen og ensartetheden af plasma-nitreringen i piben.)

Bla*#r R8 er en meget anderledes konstruktion selvom den LIGNER R93 .. den har stadig SAMME problem med at en sprængning af låsen vil sende bundstykket retur imod skyttens ansigt [V]

Jeg kommer ikke til at betale så mange penge for sådan et stykke Tysk "Fortschritt durch Technik"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Jeg burde jo nok bare hoppe videre væk fra endnu en af de tråde hvor pøblen råber ud i luften. KOM LAD OS I FÆLLESSKAB HADE BLASER.. For alt hvad jeg kan høre er LALALALALALALALALALALALALALA [:p][:p][:p]
Passiv sikkerhed... jaaeh den kunne være bedre. Men med fabriksladet ammo samt ammo fra en yderst kompetent og enormt grundig hjemmelader tænker jeg nok at jeg tager chancen og skyder videre med den riffel det til dato har passet mig bedst og har levet allerbedst op til de krav jeg stiller til et skydejern[Smile]

Det er også sindssygt farligt at køre MC. Alle de tosser, der kører mc burde vælge bilen, fordi der er den passive sikkerhed bedre.. Ej vel....

De tumper der trækker misundelseskortet burde stikke piben ind. Forhåbentligt er det sagt med et glimt i øjet..

Hvis man vil diskutere pris. Så er jeg tilbøjelig til at være enig. Det er for dyrt. Men på den anden side så længe I bliver ved med at hyle op, er der jo en chance for I skræmmer så tilpas mange til at sælge billigt ud af deres Blasergrej så fattigrøven her har råd til at opgradere med flere piber og lækkerhedsmontager fra selvsamme herlighedsproducent. [Big Grin][Big Grin]
Desuden er det forøvrigt ganske ulødigt at indblande pris i diskussionen. Hvis man skal holde sig til sammenligningen til bilverdenen så kan man jo altid undre sig over hvorfor en BMW er dobbelt så dyr som en skoda. Bevares, der er mere luksus, men den er satme ikke dobbelt så god.. Så hvis prisen nævnes vil jeg egentlig bare sige bland jer udenom. Det kommer ingen andre end mig ved, hvor meget jeg betaler for det jeg finder lækkert og godt grej

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#11
@klokker ...

1. Jeg er IKKE "Blaser-hader" !! (Jeg synes bare SLET ikke den lever op til hverken pris eller "hype" omkring den)

2. Jeg forbeholder mig retten til at udfordre enhver der kalder mig for "pøbel" til Duel ... Min modstander vælger våben ... [Wink][Big Grin][^]

Jeg er ikke "bange for" at skyde med en Blaser R93.. (Eller de andre Blasere) Dertil er min forståelse af statistik alt for veludviklet..
Foreløbigt er statistikken således ca. 11 ud af lidt over 110.000 R93'ere har fejlet katastrofalt, med alvorlige ansigtsskader og død til følge. Der er med andre ord "kun" risiko for at lide samme kranke skæbne 1 ud af 10.000 gange..

Til sammenligning er "risikoen" for at vinde i Lotto, på 1 række ca. 1 ud af 51.000.000 ... [:I] Derfor gider jeg heller ikke spilde mine penge på statsstøttet udsugning af folk der ikke forstår simpel statistik.

Jeg kører gerne Motorcykel.. både på bane og ude i trafikken, det er med garanti langt mere risikabelt end noget andet jeg foretager mig, eller nogensinde kommer til at foretage mig. Skyde med R93 er Langt mere sikkert, ingen tvivl om det... Det samme gælder helt almindelig kørsel i bil ... Det er LANGT mere farligt end at skyde nogle 100 skud om året med en R93 ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Klokker
Jeg giver dig egentligt ret i din vurdering. Men mener du reelt ikke at Blaser burde have et gevaldigt drag over nakken, for helt bevidst at undlade at rette et problem, som tilnærmet er livsfarlig for de uheldige.
Man kunne bare have erkendt problemet da man først erfarede det for over 10 år siden. Så kunne man have rettet primært lukkevinklen, og derved have reduceret sandsynligheden til 1 promille af dagens situation.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#13
Se eventuelt denne tråd...

Der er en veldokumenteret gennemgang af R93 og R8 mekanismerne.

http://www.africahunting.com/threads/safety-warning.14239/page-2

En ting der TYDELIGT går igen er det faktum (FAKTUM!) at gasserne fra det sprængte hylster kan "fjerne" flere af de "fingere" der danner "gardena-koblingen" netop ud for extraktoren, som typisk er det sted hvor hylstret ender med at lukke mest gas ud.

Et simpelt spørgsmål: Hvorfor sælger Blaser ikke længere R93, når de nu er så sikre på at de er "sikre", men KUN R8 ?

"Sapere Aude"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
"Stick to your guns" lader til at være et karaktertræk hos flere tyske våbenproducenter...

Her sagen om H&K G36 maskinpistolen
http://www.b.dk/globalt/skandale-om-upraecis-maskinpistol-truer-kansler-merkels-kronprinsesse

Mvh Pete
Svar
#15
Dravis - R93 sælges stadig.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Haha Dravis Så fangede du min provokation da jeg anvendte ordet "Pøbel" Herligt. Udfordringen er hermed taget, jeg vælger armene som våben og udfordrer dig hermed i at lægge arm. Sådan en bette skolelærer som mig burde være en overkommelig opgave at vende på hovedet..[Big Grin][Big Grin]
Dybest set er vi enige.(det gælder også dig NA) Jeg bryder mig ikke om at store koncerner gemmer sig bag deres enorme formuer og endnu større marketingsafdeling, der har til opgave at sløre/udviske/gemme uheldige problematikker. Selv jeg, som lykkelig Blaser-ejer bekymrer mig faktisk om min sikkerhed, men som Dravis så fint beskriver, så finder jeg faktisk de statistiske data som værende på min side, derfor skyder jeg, som nævnt, videre.
Inden vi går videre må du lige hjælpe mig Dravis. Du skriver der har være alvorlige uheld med død til følge. Det havde jeg endnu ikke hørt om, mig bekendt har der været alvorlige uheld, men dog ingen med døden til følge.
Det gør det naturligvis ikke bedre at ingen er døde, men jeg kan sku ikke helt forstå skrigeriet (endnu en provokation indlagt i ordvalget) [Big Grin]over 11 mere eller mindre veldokumenterede uheld ud af et godt stykke over 100000 rifler..

Hvor nødigt jeg end vil, så er der en økonomisk faktor i hele denne debat. Mange argumenter går på det forkastelige i, at en så dyr riffel kan gå i stykker og i værste fald kan være farlig.. Måske det faktisk er derfor det tåbelige misundelseskort er blevet trukket...[xx(][xx(]
Lad os antage Blaseren havde kostet det samme som hvad en Dansk produceret Schiltz og bælort havde kostet, havde det så været mindre slemt.[8D][8D]
Jeg tror vi skal dele hele "BLASTER" debatten op i mindre bidder
1: Blasers håndtering af sagen
2: Pris versus hvad du får for guldet og hvorfor er prisen i virkeligheden en faktor
3: Hvor farligt er det i virkeligheden at skyde med en r93ér
4: Passiv sikkerhed.
Sidstnævnte kan nok desværre en tabt debat for os der holder af Blaser
Venligst
Dan KLOKKER" Korgaard[Smile]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#17
Som jeg ser det kan 1 og 2 ikke skilles ad. Blasers håndtering af sagen har gennem hele forløbet været styret af frygten for det økonomiske smæk det vil give, hvis de indrømmer der er noget galt med produktet. Skulle de trække alle R93 rifler tilbage fra ejerne og erstatte købsprisen, ville de gå fallit. For mig har det aldrig haft betydning om riflen er lidt dyrere end andre rifler. Hvis man kan undvære pænt træ og graveringer koster den vel nogenlunde det samme som en Sauer, en Steyr Mannlicher eller en Sako ?

Spørgsmålet om, hvor farlig en Blaser er, er vel i virkeligheden det sværeste at svare på. Svaret er vel, at hvis patronen og riflen er i orden, er Blaseren ikke farligere end andre rifler. Jeg tror aldrig jeg har affyret en patron med farligt overtryk i nogen af mine bolt lift rifler, så jeg kunne have skudt med Blaser hele livet uden at opleve noget ubehageligt.

Men hvis den dag kommer, hvor jeg oplever en hændelse med farligt overtryk i riflen, da gør det nok en forskel at jeg ikke skyder med R93.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
jeg har ikke helt det overblik jeg kunne ønske mig.
er der nogen der kan liste de mere eller mindre veldokumenterede uheld op der har været med R93

jeg har heller ingen ide om hvor mange uheld der har været med de mere "almindelige" bolt løftere , så her ville en liste med links også være nyttig for os mere moderate våben nørder

Som instruktør på vore lokale bane hjælper jeg ind imellem en rekylfølsom Blaser ejer med den sidste indskydning før rejsen til langtbortistand efter "guldhornene"

Leger jeg med ilden ? [xx(]

mojn LWL
Svar
#19
Bøssemager i Østrig
Jan Sørli i Norge
Bøssemager i Koblenz i Tyskland
Skytte i Madrid Spanien
Jæger i Kazakstan
1 i Argentina
1-2 i Frankrig
1 i Sverige sidste år
1 i Tyskland i år
Der findes efter mine oplysninger flere, men jeg husker ikke præcist hvor.
Dette ud af ca 230.000 R93 piber Der er solgt klart færre hele rifler af dette fabrikat. Disse har i gennemsnit været i brug ca 10 år (mellem 21 og 0 år)

Der er 2 lignende tilfælde med Weatherby Mark V 1 i usa og 1 i Sverige
ellers er det sparsomt med tilfælde hvor bundstykket har haft flyvelyst bagud pga overladning

Der er produceret klart over 100.000.000 rifler af andre fabrikater Mange har været i brug i betydeligt længere tid


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#20
Konklusionen må vel være noget i stil med:

Ja du leger med ilden hvis du sammenligner med at skyde med en alm boltriffel.

Men det er statistisk set mere farligt at køre til skydebanen end at skyde med r93.

Det sagt så kunne jeg godt tænke mig en god amerikansk retssag om det rimelige i fortsat at sælge et design der er konstateret farligere end andre designs. Lidt a la sagerne om uhensigtsmæssig placering af benzintanke på biler. Bilerne kørte fint, men blev de involverede i uheld gik der let ild i dem. Det kostede producenten der ikke trak dem tilbage en ordentlig stak dollars...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)